×

Kollektív szerződések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 50. számában (2002. március 15.)
A korábbiakhoz képest sokat javult a kollektív szerződések nyilvántartásának rendszere – állapították meg az Országos Munkaügyi Tanácsnak (OMT) a témával foglalkozó ülésén az érintettek. Az idei év fontos változása, hogy a regisztrációt szolgáló adatlapok tartalma módosul.

A gazdasági fejlődés egyik meghatározó eleme, hogy a munka világának szereplői, a munkáltatók és a munkavállalók – folyamatos párbeszéden alapuló – munkaügyi kapcsolatai rendezettek legyenek. Ennek legfontosabb tényezője, ha megállapodásokat, kollektív szerződéseket kötnek. A dolgozók védelmén túl azért is meghatározók e dokumentumok, mert a jogalkotásért felelős szervek, illetve a szociális partnerek csak megfelelő ismeretek birtokában tudják figyelemmel kísérni, s az információk birtokában esetleg befolyásolni a munkaügyi kapcsolatokat. Ezért tehát kiemelkedő jelentőségű a kollektív szerződések bejelentésének, nyilvántartásának és feldolgozásának rendszere, illetve ennek kellően alapos ismerete.

A 2001. március 31-én hatályos kollektív szerződések csoportosítása, valamint a szerződések által lefedett foglalkoztatott létszám:

 

Típus

Db

Versenyszféra

egy munkaadóra kiterjedő

 

1352

726 776

több munkaadóra

munkaadók kötötték

57

84 427

kiterjedő

munkaadói szervezet kötötte

17

260 375

Intézményi

egy munkaadóra kiterjedő

 

2082

271 439

több munkaadóra kiterjedő

 

11

2 117

Összesen

   

3519

 

1998. december 31-én 3233 db, 1999. december 31-én 3387 db kollektív szerződés volt nyilvántartva. A bejelentések számában évente kismértékű, mintegy 4 százalékos növekedés következett be.

Forrás: KSH

Uniós példák

A kollektív szerződések regisztrációja az Európai Unió valamennyi tagállamában ismert, s a magyar nyilvántartási rendszer éppen a fejlett országok tapasztalatainak felhasználásával alakult ki.

A Gazdasági Minisztérium (GM), illetve jogelődje 1997 óta dolgozza fel a kollektív szerződéseket, és összegzi a belőlük nyerhető információkat. A kellő gyakorlat hiányában azonban kezdetben több probléma is adódott. Ezek sorában említhető, hogy az információk részben pontatlanok voltak, illetve nem sikerült megfelelően kitölteni az adatlapokat. Ugyanakkor az adatlapok feldolgozása is elhúzódott – akár egy évig is –, így nem nyújtott kellő információt a tapasztalatok hasznosításához.

Az idén azonban változott a helyzet, lévén az előző évi adatok feldolgozásának nagy része már ez év január végén az Országos Munkaügyi Tanács rendelkezésére állt.

Eltérő arányok

A regisztráció alapján számos értékes megállapítás összegezhető. Mindenekelőtt megtudható, hogy a versenyszférában több mint egymillió foglalkoztatott dolgozik olyan munkahelyen, ahol érvényben lévő kollektív szerződés szabályozza a munkaügyi kapcsolatokat. Ugyancsak kiemelendő, hogy a hatályos kollektív szerződések háromnegyede munkahelyi szintű megállapodásnak minősül, azaz egy munkáltatóra vonatkozik. Szakmai szintű, a munkaadói érdekképviseletek által kötött kollektív szerződés 17 területen van, több mint 170 ezer munkavállalóra vonatkozóan.

Kiterjesztett kollektív szerződést 3 szakmában kötöttek, ez a sütőipar, a villamosenergia-ipar és az idegenforgalom. A versenyszférában azonban az úgynevezett lefedettség – mely az adott helyen a kollektív szerződés hatálya alá tartozók és a foglalkoztatottak arányát jelöli – eltérő az egyes ágazatok, szakmák között. Az iparban 52 százalék feletti a mérték, mely arány közelít az Európai Unió országaiban kialakult mutatóhoz. A szállítási, a posta- és a távközlési ágazatban több mint nyolcvanszázalékos a lefedettség, ugyanakkor az építőiparban mindössze alig haladja meg a 15,5 százalékot.

A versenyszférában, a munkahelyi szinten megkötött kollektív szerződések – vagyis az egy munkáltatóra vonatkozóak – túlnyomórészt az 50-300 dolgozót foglalkoztató cégek körében jellemzőek. Ugyanakkor jelentős számú – több száz – kollektív szerződés köttetik a 300-500 fős, illetve az 500 és 1000 munkavállalót alkalmazó cégeknél is. A legmagasabb létszámarányt természetesen a nagy cégek – a 2000 fő felettiek – érik el. A feldolgozásra benyújtott kollektív megállapodások tartalma nem kerül nyilvánosságra, tehát az egyes cégek versenypozícióit nem sérti. S bár alapvető követelmény az anonimitás biztosítása, ugyanakkor szükség van azon tartalmi részek elemzésére, amelyek a munka díjazásával kapcsolatosak.

Nyitott a bérkérdés

A Gazdasági Minisztérium ígérete szerint e mélyebb elemzésre is sor kerül majd, mégpedig a tavalyi adatok végleges lezárását követően.

E kérdés azért tarthat számot különös érdeklődésre, mert a minimálbér múlt évi drasztikus emelése után fontos lenne tudni, hogy hány kollektív szerződést mondtak fel ennek okán, vagy a bérre vonatkozó megállapodást nem kötötték meg, miközben a korábbi években még tartalmaztak ilyen jellegű kitételt. Kérdés továbbá az is, hogy vajon érvényben maradtak-e a munkahelyi szintű, illetve ágazati vagy szakmai bértarifák. S vajon az országos minimálbérnél kötöttek-e a munkavállalók szempontjából kedvezőbb megállapodásokat?

Az OMT ülésén ugyanakkor elhangzott az a fontos információ is, miszerint a kollektív szerződések regisztrálására hivatott adatlapok – tartalmukat illetően – az idei évre vonatkozóan megváltoznak. Ezt a változtatást a Munka Törvénykönyvének (Mt.) tavalyi módosítása indokolja.

A nyilvántartásba vett kollektív szerződések A kollektív szerződéssel lefedett létszám teáor szerinti bontásban

Országos összesítés

Az érintett kör TEÁOR-kódja, megnevezése

Létszám

Lefedettség (%)

átlag1

bejelentett2

összesen érintett3

egymunkáltatós4

teljes5

A, B

01-05 Mezőgazdaság – halászat

117 456

26 125

27 109

22,24

23,08

C

10-14 Bányászat

6 117

6 039

6 323

98,72

100,00

D

Feldolgozóipar összesen

774 573

287 082

361 070

37,06

46,62

Ebből

15-16 Élelmiszer-, ital-, dohánygyártás

122 171

64 239

88 060

52,58

72,08

 

17-19 Textil-, ruha-, bőripar

126 984

39 423

55 147

31,05

43,43

 

20-22 Fa-, papír-, nyomdaipar

58 828

11 994

16 473

20,39

28,00

 

23-25 Koksz-, olaj-, vegyi, gumiipar

80 156

50 764

54 849

63,33

68,43

 

26 Egyéb nemfém ásványi termék feld.

29 461

14 692

15 107

49,87

51,28

 

27-28 Fém alap; feld. term.

80 947

30 070

45 600

37,15

56,33

 

29-35 Gép, berendezés

247 733

70 757

83 224

28,56

33,59

 

36-37 Egyéb feldolgozóipar

28 293

5 143

2 610

18,18

9,22

E

40-41 Energia, vízellátás

68 279

69 278

77 806

100,00

100,00

C+D+E

Ipar összesen

848 969

362 399

445 199

42,69

52,44

F

45 Építőipar

111 607

14 178

17 093

12,70

15,32

G

50-52 Kereskedelem, járműjavítás

300 654

60 513

63 670

20,13

21,18

H

55 Szálláshely-szolgáltatás

77 161

8 454

24 286

10,96

31,47

I

Posta, szállítás, távközlés

219 984

177 239

177 389

80,57

80,64

J

65-57 Pénzügyi tevékenység

51 740

39 155

39 155

75,68

75,68

K

70-74 Ingatlan, gazdasági szolgáltatás

156 127

22 561

20 063

14,45

12,85

Ebből

74 Kutatás

9 415

4 150

4 084

44,08

43,38

L

75 Közigazgatás kötelező tb

78 063

25 742

25 742

32,98

32,98

M

80 Oktatás

235 147

121 524

122 371

51,68

52,04

Ebből

80.1-80.2 Közoktatás

165 465

79 699

80 342

48,17

48,56

80.3 Felsőfokú

51 133

41 414

41 618

80,99

81,39

N

85 Eü. szociális ellátás összesen

194 174

112 215

112 413

57,79

57,89

Ebből

85.1 Humán egészségügyi ellátás

133 718

98 251

98 251

73,48

73,48

85.3 Szociális ellátás

59 811

13 867

14 065

23,18

23,52

O

Egyéb személyi közösségi szolg. össz.

62 879

28 110

26 579

44,70

42,27

Mindösszesen:

2 453 961

998 215

1 101 069

40,68

44,87

Megjegyzések:

1. Az adott ágazatban foglalkoztatottak (az intézményi szférában csak a közalkalmazottak) átlagos létszáma 2001. I. negyedévében.

2. A 2001. március 31-én hatályban lévő, egy munkaórára kiterjedő hatályú kollektív szerződésekben bejelentett létszám.

3. Az egy és több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésekben bejelentett létszám, kiszűrve belőle az átfedéseket (átfedésben van az a létszám, amelyik mind a két típusú kollektív szerződésben érintett).

4. A bejelentett és az átlagos létszám aránya.

5. Az összesen érintett és az átlagos létszám aránya.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem