×

Változások a munkavédelem szabályozásában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 118. számában (2008. március 15.)
2007-ben négy alkalommal is változtak a munka világát érintő jogszabályok. A változások közül is kiemelkedő jelentőséggel bírtak a munkavédelem területén megszületett törvénymódosítások, amelyek 2007 januárjában léptek hatályba. Ettől kezdve ugyanis az Országos Munkavédelmi és Munkabiztonsági Felügyelőség (OMMF) honlapján többek között megismerhetővé vált a jogsértés miatt megbírságolt gazdasági társaságok listája. Ezzel a lépéssel a jogalkotó elzárta az állami támogatásokhoz és a pályázati forrásokhoz való hozzájutás lehetőségétől azokat a cégeket, amelyeket a hatóság munkavédelmi jogsértés miatt bírság szankcióval sújtott. Jól érzékelhető tehát az általános szigorodás, aminek jegyében a közelmúlt jogszabályváltozásai is fogantak.

A változásokról általában

Ha összegezni kellene, hogy milyen célkitűzések jegyében következett be legutóbb változás a munkavédelem terén, azt mondhatnánk, hogy a jogalkotó egyértelműen a szigorúbb és hatékonyabb eszközökkel megvalósuló munkavédelmi ellenőrzés jogszabályi hátterének kidolgozását tűzte ki céljául.

Előzmények

Az előzmények körébe tartozik, hogy az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség 2007-ben az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálattól (ÁNTSZ) átvette a munkaegészségüggyel kapcsolatos feladatokat. A változások hátterében az áll, hogy e feladatok végzése során az illetékesek értékes tapasztalatokra tettek szert, és megérett a helyzet egy átfogó, munkabiztonsági szempontú és emberközpontú módosításra. Az eljáró szakemberek többek között azt állapították meg munkájuk során, hogy nem kellően hatékonyak a munkáltatói kötelezettségek teljesítésének ellenőrzéséhez rendelkezésre álló eszközök, és súlyos hiányosságok mutatkoznak a kikényszeríthetőség területén is. Természetesen hatósági eszközökről beszélünk, vagyis mindebből egyértelműen levezethető, hogy miért is volt szükség újabb jogszabályváltozásra.

A szervezetrendszer változásai

Közismert tény, hogy az OMMF munkavédelmi felügyelőségei útján látja el az általános munkavédelmi hatósági feladatait. Ezek közé olyanok tartoznak, mint például a munkabiztonsági és munka-egészségügyi ellenőrzés, valamint az úgynevezett foglalkozás-egészségügyi szolgálat átfogó szakmai irányítása. Mindez természetesen több szerv szoros együttműködése útján valósul meg, vagyis nem túlzás azt állítani, hogy napjainkra kiépült a munkavédelem hatósági szervezeti rendszere. A január 1-jétől hatályos változások ebből eredően részben anyagi, részben pedig eljárásjogi jellegűek.

A módosítás főbb területei

A kibővült feladatok végrehajtása érdekében a tavalyi év végére elengedhetetlenné vált a munkavédelemről szóló törvény módosítása. A legutóbbi, 2008. január 1-jétől hatályos változás a törvény számos paragrafusát érintette, és főbb vonalaiban olyan kulcsszavak mentén szemléltethető, mint például az OMMF feladatkörének módosítása, vagy a munkáltatók munkaegészségüggyel kapcsolatos teendőinek bővülése. Az alábbiakban röviden áttekintjük, hogy az idei évben hatályba lépett változások hátterében milyen általános megfontolások és célkitűzések álltak, illetőleg hogy a munkáltatóknak mire is kell ügyelniük a jövőben.

Munkahigiénés vizsgálat

Ebben a körben kiemelendő és új, az úgynevezett munkahigiénés vizsgálat elvégzésének kötelezettsége. Ez azt jelenti, hogy a munkáltatónak ilyen vizsgálatot kell folytatnia abból a célból, hogy a veszélyes munkafolyamatoknál és technológiáknál a veszélyek kiküszöbölhetőek, a károsító hatások csökkenthetőek és megelőzhetőek legyenek. A vizsgálattal szemben követelmény, hogy annak a munkahelyi kóroki tényezők feltárására kell irányulnia, és végzése során a megengedett értékekből kell kiindulni, a rögzített adatokat azokhoz kell viszonyítani. A gyakorlatban ezek a vizsgálatok annak feltárására irányulnak, hogy a technológiákban előforduló veszélyes anyagok vagy készítmények milyen, az emberi egészségre ártalmas kockázatokat rejtenek.

Veszélyforrások kiküszöbölése

További változás az idei évtől, hogy azoknál a munkafolyamatoknál, ahol a munkavállaló veszélyforrás hatásának lehet kitéve, munkát csak olyan munkakörülmények között és időtartamban lehet végezni, hogy az a munkavállaló egészségét, testi épségét ne károsítsa. A jogalkotó külön jogszabályban rögzítette azokat az elveket, amelyek jegyében a munkáltató akkor köteles eljárni, ha a munkavégzés az egészségkárosodás kockázatát növelő időtartamban történik. A jogalkotó által védett érték tehát az emberi egészség, éppen ezért a munkavégzésre csak biztonságos, az emberi egészséget nem veszélyeztető körülmények között kerülhet sor.

Bírságkiszabás a korábbinál szélesebb körben

Eddig az volt jellemző, hogy az eljáró szervek csupán olyan esetekben szabtak ki bírságot, amikor a munkáltató munkabiztonsági kötelezettségeit mulasztotta el teljesíteni. A jövőben olyan magatartások is bírságkockázattal fognak járni, amelyek elsődlegesen munka-egészségügyi szempontból helyteleníthetőek. Az objektív mérce ebben a körben valószínűleg az lesz, hogy az adott munkáltatói magatartás, mulasztás vagy hozzáállás milyen mértékű tényleges kárveszélyt testesít meg.

A munkavállalók tájékoztatása, adatvédelmi változások

További lényeges szabály, hogy új technológiák bevezetése előtt kellő időben, de legkorábban a tervezési szakaszban, a munkavállalók tudomására kell hozni a változás egészségre és biztonságra kiható következményeit. A munkavállalóknak tehát alapvető érdekük fűződik ahhoz, hogy kellő időben értesüljenek a küszöbön álló változások egészségügyi kihatásairól és azokról az óvintézkedésekről, amelyek életbe léptetését a munkáltató egészségük és testi épségük megóvása érdekében tervezi.

Bővülő hatósági jogkörök

Annak érdekében, hogy a hatóság valóban biztosítani tudja a munkavállalók munkavédelemhez fűződő jogait, az eljáró szervek a korábbinál szélesebb körben vizsgálódhatnak. Ez azt jelenti, hogy például nem érvényesül adatvédelmi célú tilalom a foglalkoztatási megbetegedések kapcsán, vagyis amennyiben a hatóság e helyzetek kezelését kívánja ellenőrizni a munkáltatónál, akkor nem tagadható meg az adatszolgáltatás. A törvénymódosítás értelmében a hatóság a munkavédelmi ellenőrzéshez szükséges egészségügyi adatokat megismerheti, és meghatározott szabályok szerint kezelheti.

Munkavédelmi képviselő

A képviselő megválasztása

A törvény részletesen szabályozza, hogy a foglalkoztatottak számától függően a munkáltatónak milyen kötelezettségei vannak a munkavédelmi képviselő megválasztásának elősegítése terén. A munkavédelmi képviselőt egyenlő, titkos és közvetlen szavazással négy évre választják. A megválasztott munkavédelmi képviselők személyéről a munkavállalókat tájékoztatni kell.

A gyakorlati tapasztalatok tették szükségessé, hogy a jogalkotó pontosítsa a munkavédelmi képviselő megválasztásának szabályait. A jogszabály szerint ötven főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató munkáltatónál nem kötelező munkavédelmi képviselőt választani, a szakszervezetnek, az üzemi tanácsnak, vagy a munkavállalók többségének azonban ebben az esetben is joguk van kezdeményezni munkavédelmi képviselő választását. A módosításnak köszönhetően a munkáltató ilyen esetben is köteles a választást lebonyolítani, valamint neki kell biztosítania a választás megtartásához szükséges feltételeket is. A jogalkotó célja e garanciális előírás rögzítésével a munkavállalók képviselethez való jogának hatékonyabb védelme, valamint az, hogy egyértelművé tegye a szabályozást valamennyi munkáltató számára.

 

Veszélyforrásokkal kapcsolatos munkáltatói feladatok

– A munkáltató a munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és a munkafolyamat megválasztásánál köteles figyelembe venni az emberi tényezőt. A jogalkotó ezt a kissé általánosnak tűnő passzust tovább konkretizálva rögzíti, hogy kerülni, mérsékelni kell az egyhangú, kötött ütemű munkavégzést, hiszen az nem egyeztethető össze a törvény erejénél fogva védelmet élvező emberi tényezővel. Ugyanígy kerülendő az olyan munkavégzés is, amelynek során káros hatások érvényesülnek, és amelyek kapcsán jelentős a munkavégzéssel járó pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel. Ez utóbbi körébe az egyre fokozódó tendenciát mutató munkahelyi stressz sorolható, amelynek sokféle forrása lehet.

– A munkáltató feladata, hogy a munkahelyen olyan légkört teremtsen, amelyben a munkavállalók nyugodtan és hatékonyan tudnak dolgozni. Az eljáró szervek által mérhető, objektíven érzékelhető indokolatlan munkahelyi stresszhelyzet (egy munkavállaló túlzott felelősségviselése, rá nehezedő nyomás), feltéve hogy a jogszabály fogalommeghatározásának olvasatában szankcionálható formát ölt, a jövőben bírságkockázattal fog járni.

– Ahogy fentebb már érintettük, általános elvárás a munkavégzés káros hatásainak minél szélesebb körben való kiküszöbölése, mindez pedig az emberi tényező messzemenő figyelembevételének munkáltatói kötelezettségében összegezhető. Ez a kötelezettség azonban nem csupán általános megfogalmazások által világlik ki a törvényből, hanem a konkrét cselekvést is elkerülhetetlenné teszi, hiszen a jogszabály arra nézve is tartalmaz rendelkezéseket, hogy a munkáltató mikor köteles megtenni a szükséges intézkedéseket. Eszerint a munkáltató a fentebb érintett kockázatértékelést legkésőbb a tevékenység megkezdésétől számított egy éven belül köteles elvégezni, és ugyanezen idő alatt kell a megelőző intézkedéseket is megtennie.

A kockázatértékelést egyes munkáltatóknak még hamarabb el kell végezniük, aminek hátterében az áll, hogy őket az illetékes miniszter tevékenységük alapján I. számú veszélyességi osztályba sorolta. Az ilyen munkáltatónak a tevékenység megkezdésétől számított hat hónap áll rendelkezésére. A jogalkotó figyelemmel volt arra a tényre is, hogy a körülmények korántsem változatlanok, ezért előírta, hogy a vizsgálatot bizonyos időközönként ismételni kell. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a munkáltató az első alkalommal elvégzett kockázatfelmérést követően indokolt esetben újból vizsgálódni köteles, az évenkénti felülvizsgálat pedig minden körülménytől függetlenül kötelező. E jogszabályhelyek értelmezésében indokolt esetnek kell tekinteni különösen a kockázatok lényeges megváltozását, új technológia, veszélyes anyag, munkaeszköz, munkaszervezés bevezetését és alkalmazását. Soron kívül kell a vizsgálatot elvégezni, illetőleg a kockázatértékelést felülvizsgálni, ha valószínűsíthető, hogy valamely rendkívüli esemény (például munkabaleset, fokozott expozíció, foglalkozási megbetegedés) a megváltozott körülmények miatt következett be. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha a kockázatértékelés a külön jogszabályban meghatározott szempontra nem terjedt ki.

Tájékoztatási kötelezettség

A munkavállalók érdek-képviseleti jogának gyakorlását könnyíti meg a törvény azzal a módosítással is, amely a munkáltató számára a munkavállalók irányában tájékoztatási kötelezettséget ír elő a megválasztott munkavédelmi képviselő személyéről.

Speciális törvényi vélelem

Munkáltató azonosítása törvényi vélelem alapján

A munkavédelmi felügyelőség egyértelmű adatok hiányában törvényi vélelem alapján azonosíthatja a munkáltatót, vagyis a jövőben a "hatóság elől való elrejtőzés" lehetősége is számottevően szűkül. Ez a szabály olyan helyzetek kezelését teszi lehetővé, amikor egy adott munkaterületen egyidejűleg több munkáltató végez munkát, és az együttműködés hiánya miatt nehéz egyértelműen meghatározni, hogy egy bizonyos munkavállaló vagy munkavállalók valamely csoportja felett valójában ki is gyakorolja a munkáltatói jogokat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan munkahelyen, ahol különböző munkáltatók munkavállalókat egyidejűleg foglalkoztatnak, és a munkavédelmi ellenőrzés eredményeként valamely munkáltató nem azonosítható, az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy az érintett munkavállalók munkáltatója az, aki a tevékenységet a munkahelyen ténylegesen irányítja.

A jogviszony szervezett munkavégzéssé minősíthetősége

Egy másik kapcsolódó vélelem alkalmazása során a felügyelő a tényállás alapján jogosult a munkáltató és a munkahelyen munkát végző személy közötti munkavégzésre irányuló – az ellenőrzés megkezdésekor, illetőleg súlyos baleset bekövetkezése esetén a baleset időpontjában fennálló - jogviszonyt szervezett munkavégzésnek minősíteni. A minősítéshez a munkáltatóként eljárás alá vont személynek rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a bizonyítékokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a részére végzett munka nem tartozik a szervezett munkavégzés körébe. A lényeg tehát az, hogy minden ilyen esetben a munkavédelmi felügyelő által munkáltatónak minősített személynek kell bizonyítania, hogy a vélelem alkalmazásának feltételei nem állnak fenn, vagyis az adatokból megállapíthatóan más a munkáltató. Hangsúlyozandó, hogy a felügyelőt a minősítés joga csak az ellenőrzés megkezdésekor fennálló jogviszony tekintetében illeti meg.

 

A munkavédelem szervei, intézményrendszere

– A jogalkotó leszögezi, hogy a foglalkozás-egészségügyi szolgálat munkavédelmi feladatokra kiterjedő szakmai irányítását a munkavédelmi hatóság látja el. Ennek abból a szempontból van jelentősége, hogy ez a szerv a munkaviszony alanyaitól független, vagyis a munkáltató ebben a körben a foglalkozás-egészségügyi szolgálatnál foglalkoztatottaknak utasítást nem adhat. A szakmai irányítás a törvény erejénél fogva kiterjed a helyes gyakorlat módjának meghatározására és annak érvényre juttatására.

– A területileg illetékes munkavédelmi hatóság jár el olyan esetekben, amikor a sérült a munkáltatónak a munkabaleset bejelentésével, kivizsgálásával kapcsolatos intézkedését, mulasztását, avagy azt sérelmezi, hogy az érintett munkáltató nem jelentette be a foglalkozási megbetegedést, illetőleg a fokozott expozíciós esetet. Ilyenkor az eljárás a munkavállaló kérelmére indul.

– A hatósági ellenőrzés kizárólag akkor hatékony, ha általa el lehet érni azt a célt, amelyet a jogalkotó általános érvénnyel megfogalmazott. Ennek érdekében nem elég, ha megfelelő szankciók állnak rendelkezésre, hanem szükség van ideiglenes intézkedésekre is, amelyek elsősorban a károkozó magatartás megfékezését szolgálják a kárenyhítés és a károsodás megelőzése jegyében. Ezzel összhangban ruházza fel a törvény a munkavédelmi felügyelőt a korábbinál szélesebb jogosítványokkal. Példaként megemlítendő, hogy a jövőben lehetőség lesz az olyan munkáltatói tevékenység felfüggesztésének elrendelésére, amely nem egyeztethető össze a fentebb már ismertetett munka-egészségügyi követelményekkel. Ha tehát például a munkavédelmi felügyelő azt észleli, hogy a munkáltató veszélyes tevékenységet folytat nem megfelelő körülmények között, és ebből eredően a munkavállalókat sújtó károsodás bekövetkezése fenyeget, akkor minden további nélkül intézkedhet az ilyen tevékenység felfüggesztése iránt. A munkavédelmi felügyelő jogosítványa arra is kiterjed, hogy indokolt esetben megtiltsa valamely munkaterület vagy üzemrész használatát, munkaeszköz működtetését. Felfüggesztés rendelhető el például akkor, ha rákkeltő, mutagén, teratogén hatású veszély fenyeget, vagy pedig a munkáltató által alkalmazott védőeszköz nem megfelelő. Aligha szükséges részletezni, hogy milyen anyagi károk származhatnak abból, ha például egy építkezést ilyen okból függeszt fel a hatóság, így jól érzékelhető, hogy a változások a szélesebb körű védelem tényleges érvényesülését segítik. Természetesen az volna üdvös, ha a munkáltatók emberi megfontolásoktól vezérelve fordítanának figyelmet munkavállalóik biztonságára.

– A gyakorlatban arra is lehetőség van, hogy a munkavédelmi felügyelő a munkáltató fellebbezésére való tekintet nélkül végrehajthatónak nyilvánítsa azt a határozatát, amellyel a veszélyeztetett munkavállalót eltiltotta a káros hatással járó munkavégzéstől, illetőleg amellyel valamely üzemrész, védőeszköz vagy készítmény használatának felfüggesztését rendelte el.

– A munkavédelmi felügyelőség eljárása során a rendőrség segítségét is igénybe veheti, ami ugyancsak további nyomatékot ad a hatósági fellépésnek. Mindezt tovább erősíti, hogy a munkavédelmi hatóság jogosult a munkahelyen tartózkodó személyeket személyazonosságuk igazolására felhívni.

Pontosabb szóhasználat

Mivel a jogalkotó új fogalmakat vezetett be, illetőleg régebb óta használt kifejezéseket töltött meg új tartalommal, a törvényi definíciókat is pontosítani kellett.

Pszichoszociális kockázat

A törvény szóhasználatában például a pszichoszociális kockázat a munkavállalót a munkahelyén érő azon hatások összességét foglalja magában, amelyek befolyásolják az e hatásokra adott válaszreakciókat, illetőleg amelyekkel összefüggésben stressz, munkabaleset, lelki eredetű szervi (pszichoszomatikus) megbetegedés következhet be. Pszichoszociális kockázatot jelenthet például a munkahelyi konfliktushelyzet, valamint a munkaszervezés, a munkarend és a foglalkoztatási jogviszony bizonytalansága.

Munkahigiénés vizsgálat

A törvénymódosítás kulcsfogalma a munkahigiénés vizsgálat. Ez a munkakörnyezetben lévő kóroki (fizikai, kémiai, biológiai, ergonómiai, pszichoszociális) tényezők feltárását jelenti. A vizsgálat a felsorolt tényezők szintjének meghatározására irányul. Idesorolhatók továbbá a végzett munkából és a munkakörnyezet hatásaiból adódó megterhelés mennyiségi meghatározására alkalmas eljárások, valamint az olyan vizsgálatok, amelyek eredményeként javaslat tehető a munkából és a munkakörnyezetből származó egészségkárosító kockázatok kezelésére és csökkentésére. A jogalkotó végül azt a létesítményt, munkaeszközt, munkafolyamatot vagy készítményt tekinti veszélyesnek, amelynél a munkavállalók egészsége, testi épsége, biztonsága megfelelő védelem hiányában károsító hatásnak lehet kitéve.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem