×

Béregyezségek a versenyszférában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 118. számában (2008. március 15.)
A helyi béralkuk eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy a vállalkozások figyelembe veszik az országos bérajánlást. A megkötött egyezségek többsége 7-8 százalékos keresetemelésről született. A várakozásokkal ellentétben szinte mindenhol kifizetik az idén a 86 250 forintos szakmai bérminimumot, s a kereseten kívüli juttatásokat sem csorbítják. Szakértők szerint egyre több munkáltatónál, főleg a nagyobb cégeknél alkalmazzák a teljesítményalapú bérezési modellt.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) a tavaly októberben elkezdődött, s a december végére tető alá hozott bérajánlási vita alapján arra lehetett következtetni, hogy a helyi béralkuk sem lesznek feszültségmentesek. Mára kiderült, hogy – a tömegközlekedést bonyolító társaságok kivételével – szinte nagyobb konfliktus nélkül megköttetnek a 2008-ra szóló helyi egyezségek. Az OÉT 5-7,5 százalékos sávban ajánlott keresetemelést a versenyszférában, s az év első hónapjainak tapasztalatai azt jelzik, hogy – különösen a nagyobb cégeknél – az ajánlás felső határa körül emelik a foglalkoztatottak fizetését.

Reális ajánlás

Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke szerint a ténylegesen megkötött bérmegállapodások alapján reálisnak tekinthető az országos keresetajánlás. A bérpolitikai szakember úgy látja, egyre több cégnél jellemző a valós teljesítményeket tükröző, tudatos bérezési modell alkalmazása. Az úgynevezett kombinált bérezés ott válik gyakorlattá, ahol nagyon erőteljes értékesítési lehetőség van. Ez a modell – amelynek lényege, hogy az értékesítésnek megfelelően alakul a jutalék aránya – máshol nem is alkalmazható.

A VOSZ nem gyűjti a bérfejlesztésekre vonatkozó konkrét információkat a vállalkozásoktól - hárította el megkeresésünket Dávid Ferenc, a Munkáltatók és Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Ugyanakkor elmondta, hogy a nagyobb cégeknél az idén az országos bérajánláshoz illeszkedik a dolgozók fizetésemelése. Ott, ahol munkavállalói érdekképviselet is működik, a 8 százalékot is eléri a bérfejlesztés – tette hozzá.

A vállalkozások figyeltek arra is, hogy az adómentes természetbeni juttatások összegét is növeljék – az adómentesség határáig. A főtitkár szerint szerencsés lenne, ha már ősszel sikerülne megegyezniük a szociális partnereknek a következő évi béremelési ajánlatról, hogy a cégek időben meg tudják tervezni élőmunkaköltségeiket. Ugyanakkor elismerte, hogy a hazai gazdasági körülmények között érthető az óvatosság, nevezetesen hogy a munkaadói szövetségek és a szakszervezetek csak hosszas alkudozás eredményeképpen képesek egyezségre jutni.

Irányadó a Posta

A versenyszféra ágazatainak egy részében már sikerült tető alá hozni a bérmegállapodást, másoknál azonban ez csak a második negyedévben várható.

Ahogyan hagyománnyá vált, a Magyar Posta ezúttal már karácsony előtt megállapodott a szakszervezetekkel a több tízezer postás idei fizetéséről. Blazsovácz Péter, a társaság igazgatója úgy fogalmazott: "Ránk vár az OÉT; évek óta a mi bérfejlesztésünk határozza meg az országos átlagot. Most is megcéloztuk a 7,5 százalékot." Az állami vállalatnál bértömeg-gazdálkodást folytatnak, s az üzleti terv előkészítésekor egyben a bértárgyalásra is készülnek. Ez azért is lényeges, mert a Magyar Posta dolgozóinak többsége minimálbért kap munkájáért, amelynek összegét kötelező évente megemelni. A vállalat bérpolitikájában meghatározó, hogy a nem minimálbéres alkalmazottak esetében ott növeljék a keresetet jobban, ahol alacsonyabb a bér, hogy ne nyíljon tovább az olló.

Az ágazatok közül az édesiparban már megszületett a bérmegállapodás. Eszerint átlagosan 6 százalékkal keresnek többet a munkatársak, a munkaadók azonban 3 és 9 százalék között differenciálhatnak. Az építőiparban a garantált bérminimum teljesítése 4,5-13 százalékos alapbéremelést jelent, 8 százalékos átlaggal.

A súlyos helyzetben lévő ruházati iparban a cégek szigorúan tartják magukat a 2005-ben elfogadott hároméves minimálbérről szóló megállapodáshoz. Eszerint a kötelező legkisebb kereset az idén 69 ezer forint. A béren kívüli juttatások közül legfeljebb étkezési utalványt kapnak a dolgozók változó értékben, de azt sem minden munkahelyen.

A nyomdaiparban bruttó 4-8 százalékos emelésre tett ajánlatot a szakszervezet a vállalkozásoknak a helyi szintű megállapodásokhoz, ágazati szinten ugyanis idén sem született egyezség. Bár a tapasztalatok szerint a bértárgyalások sarokpontja az inflációt ellensúlyozó emelés, van olyan nyomda, ahol a reálbér növekedését is garantálták, 10 százalékkal emelték a fizetéseket.

Szakmunkás-minimálbér

Kuriózumnak számít a mezőgazdaság, ahol az Ágazati Párbeszédbizottságban külön megállapodást kötöttek a garantált bérminimumok összegéről és a keresetfejlesztés ajánlott mértékéről is. Ennek megfelelően a legfeljebb kétéves gyakorlattal rendelkezők garantált bérminimuma 75 900, az ennél hosszabb gyakorlati időt felmutatóké 79 400 forint ebben az évben. A bruttó kereseteket 4,5-9 százalék között emelik az ágazatban.

Rendkívüli mértékben szórt az alapbéremelés a vasas ágazatban. Hódi Zoltán, a vasasszakszervezet alelnöke elmondta: ágazati megállapodás erre az évre nem várható, ezért a gépipari vállalatok számára közös bérajánlást kezdeményeztek. Az ennek alapján született, több mint 25 ezer munkavállalót érintő egyezségek szerint az alapbéremelések mértéke 5 és 13 százalék között alakul, keresetben viszont átlagosan 8-9 százalékos növekedést mutat. A vasasoknál előfordul, hogy a cég 13. havi fizetést is ad alkalmazottjának, s hagyománnyá vált a kis összegű ajándékutalvány és az üdülési csekk is. Ugyanakkor a Dunaferrben megszüntették a 13. havi fizetést, helyette egyéni értékelésen alapuló év végi részesedésben állapodtak meg a szakszervezeti vezetők a menedzsmenttel.

A hazai nagyvállalati palettán viszonylag újnak tekinthető Hankook Tire Magyarország Kft.-nél lapzártánkig nem született döntés a béremelés mértékéről. Roy Katalin kommunikációs vezető szerint folyik az egyeztetés a menedzsment és a munkavállalók képviselői között.

A béralku Dunaújvárosban nemcsak a fizetésemelésről szól; még nem fejeződött be a bérrendszer kidolgozása, nem végeztek a munkaköri besorolásokkal sem. A cég ugyanis a munkakörök szerinti differenciálásra készül.

Roy Katalin elmondta: a Hankook gyárban a csaknem másfél ezer dolgozó számára lehetővé teszik a napi egyszeri, a műszak szerinti ingyenes étkezést, s ugyancsak térítésmentes az alkalmazottak szállítása, sőt a munkásszállásért sem kell fizetniük. A koreai kultúrában ugyanis a munkahelyi étkeztetés és a munkába járás, valamint a munkavégzés feltételeinek megteremtése magától értetődő, nem is tekintik juttatásnak.

Havi bruttó átlagkeresetek 2007. január-november (Ft)

 

Fizikai

Szellemi

Összesen

Nemzetgazdaság

121 624

251 796

182 665

Versenyszféra

122 221

271 528

174 768

Kereskedelem

104 207

232 099

156 462

Forrás: KSH

Bérfelhajtó konkurencia

A szakszervezetet is meglepte, hogy miközben a kereskedelemben a munkaadók folyamatosan azt sugallták, hogy idén nem tudják kifizetni a szakmai bérminimum megemelt összegét – s azzal riogattak, hogy a dolgozókat részmunkaidőben tudják csak foglalkoztatni, a szociális juttatásokat pedig lefaragják –, a legtöbb vállalkozásnál az 5-7,5 százalékos országos bérajánlás felső határa körül születtek a közel félmillió embert foglalkoztató ágazatban a bérmegállapodások. (Tavaly a bruttó éves ágazati átlagkereset-emelkedés meghaladta a 9 százalékot.)

A kis cégek 30-40 százalékánál 8-9 százalékkal nő idén a fizetés – mondta lapunknak a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke, aki azt prognosztizálja, hogy a bolti alkalmazottak reálbére átlagosan mintegy 4-5 százalékkal lesz több 2008-ban. Sáling József szerint ehhez vélhetően lökést adott, hogy Magyarországon is megjelent az Aldi üzletlánc, amely közel négyszáz diszkontboltot nyit országszerte, s több ezer dolgozót csábít el más hálózatoktól – relatíve magas keresetet kínálva.

A bruttó százezer forintos fizetés ugyan nem túl magas, az Aldi azonban ezt nem a máshol szokásos heti 40, hanem csupán 25 órás munkaidő után fizeti. A szakszervezet információi szerint a "szegény" cégek sem próbálkoztak azzal, hogy a béren kívüli juttatások rovására emeljék a bolti alkalmazottak fizetését

Spórolás "leminősítéssel"

Az úgynevezett csoportos bérezés sem vált általános gyakorlattá az ágazatban, igaz, elsősorban a dolgozók tiltakoznak a bérkeretből adható "pofapénz" ellen. Szerintük ugyanis a prémium vagy jutalom formájában osztott forintok odaítélése többnyire szubjektív döntésen alapul.

A munkaadók sem igen preferálják ezt a bérezési formát, elsősorban a jelentősen megnőtt minimálbér és szakmai bérminimum miatt. Sáling József negatív példaként említette ugyanakkor a TESCO-t, ahol a menedzsment a pénztárosok "leminősítésével" próbálkozott. Ha ugyanis a pénztárost nem a szakképzettek kategóriájába sorolják, akkor nem kötelező számukra megadni a szakmai bérminimumot, ami az idén több, mint havi bruttó 86 ezer forint. A kereskedelmi törvény azonban erre nem ad lehetőséget, ugyanis pontosan meghatározza, hogy melyik munkakör betöltéséhez kell szakképzettség. Márpedig a vevőkkel kapcsolatba kerülő pénztárosé ilyen.

Kinyílt a bérolló

A bruttó keresetek alakulása 2007-ben hozta a papírformát: a felsővezetők és a szakmunkások jövedelme között egyre inkább kinyílt a bérolló; egyes vezetők több tízmillió forintot keresnek egy évben. Magyarország keleti és nyugati régióiban továbbra is jóval kisebb az átlagkereset, mint a fővárosban és környékén. Legalábbis a jövedelemfelmérések azt mutatják, hogy még mindig Budapesten lehet a legtöbbet keresni: csaknem 30 százalékkal többet, mint Kelet-Magyarországon, a dunántúliak pedig 18 százalékkal kapnak kevesebbet a munkájukért, mint a fővárosban foglalkoztatottak.

Jelentős a különbség a vezetők és a fizikai dolgozók anyagi elismerése között is: egy szakképzett munkás és egy közepes vállalat vezetőjének bére között közel tizennégyszeres a különbség. Ugyancsak nagy az eltérés a magyar és a külföldi vállalatok bérezési gyakorlatában. Utóbbiak átlagosan 19 százalékkal többet fizetnek alkalmazottaiknak, mint a hazaiak. Igaz, a különbség – jellemzően – a vezetői és a szakértői szinteken nagyobb, a fizikai dolgozók bérezése között elenyésző a különbség

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem