×

A versenyképesség forrása a rugalmasság

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 118. számában (2008. március 15.)
Az atipikus munkaformák elterjedése – miként a fejlett országokban – Magyarországon is hozzájárulhatna a foglalkoztatás bővítéséhez – állítják egybehangzóan a téma szakértői. A munkaadók szerint a szakszervezeti ellenállásnak is betudható, hogy a hagyományostól eltérő foglalkoztatás nem vált általánossá, noha lehetne olyan jogi megoldásokat találni, amelyek elfogadhatók lennének az alkalmazottak számára is. A szakszervezetek támogatják az új munkaformákat, de csak akkor, ha ezzel nem sérülnek a munkavállalók korábban kivívott jogai. A kormányzat programokat indít az atipikus álláshelyek bővítése céljából.

Programok segítik az atipikus konstrukciókat

A kormány az elmúlt években számos lépést tett az atipikus foglalkoztatási formák elterjesztése érdekében, azonban csak lassan nő az e konstrukciókban tevékenykedők száma – mondta a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) vezető főtanácsosa. Vermes Lajos emlékeztetett rá, az Eurostat a részmunkaidőben, a határozott idejű szerződéssel tevékenykedők és az önfoglalkoztatók adatait gyűjti. A számok azt mutatják, hogy míg Magyarországon a három vizsgált formában alkalmazottak aránya 2004-ben 25,7, addig az EU-ban 47,3 százalék volt. Bár az Eurostat nem nyújt áttekintést az összes atipikus technikáról, azt azonban érzékelteti, hogy az Unió régi tagországaiban megszokottak a munkavégzés rugalmas formái, és nem kis szerepük volt a foglalkoztatás bővítésében.

Az Európai Unió Foglalkoztatási Stratégiájával összhangban Magyarországon is segíteni kell a munkavállalók és a vállalatok alkalmazkodását a változásokhoz, figyelembe véve a rugalmasság és a biztonság követelményét is. Ez a kormány, illetve a szaktárca célja is. A vezető főtanácsos kiemelte: az EU régi tagállamainak többségében az elmúlt években az atipikus munkaformák terjedése révén javult a foglalkoztatási szint. Ám az új tagállamokban – így Magyarországon is – nem következett be áttörés.

A kormány szándékait jelzi, hogy az idei évben a minisztérium 600 új távmunkásállás kialakítását támogatja az SZMM-TP-2008 program keretében. Emellett az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) a közösségi távmunkaterek támogatására fog pályázatot meghirdetni.

A részidős foglalkoztatás ösztönzését segítő kormányzati intézkedések között említhető, hogy a fix összegű egészségügyi hozzájárulás összege arányossá vált a foglalkoztatás időtartamával. E sorba illeszthető a közszférára kidolgozott "Prémiumévek program" is. Ez utóbbi a közszféra idősebb, nyugdíj előtt álló munkavállalói számára nyújt lehetőséget a munkaerőpiacról történő fokozatos kivonulásra, ha vállalják a nyugdíjjogosultság eléréséig a részmunkaidős foglalkoztatást.

A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében zajlik a munkaügyi szolgáltatások fejlesztésére irányuló EU-program előkészítése, melynek egyik prioritása lesz a "Távmunka és a rugalmas foglalkoztatás" című projekt. Célja a távmunka és a rugalmas foglalkoztatás bővítése, a vállalkozások aktivizálása a nem tipikus foglalkoztatás lehetőségeinek kiszélesítésében. A program célja 8 ezer új rugalmas munkahely feltárása – tette hozzá Vermes Lajos.

Az egyes célokra - azok eltérő jellege és időtartama miatt – nehezen határozhatók meg pontosan a rendelkezésre álló pénzeszközök. Egyes esetekben ugyanis bevételekről mond le a költségvetés, máskor viszont konkrétan meghatározhatók a rendelkezésre álló pénzeszközök.

A távmunka fejlesztésére a következő időszakban összesen 600 millió forintot szán a kormány, amelyből az idén 420 millió forint használható fel. A TÁMOP keretében előkészítés alatt álló EU-programra – amelynek egyik prioritása lesz a "Távmunka és a rugalmas foglalkoztatás" című projekt – a lebonyolítás évei alatt a várható pénzügyi felhasználás 5,5 milliárd forintot tesz ki. Emellett az álláskeresők foglalkoztatásának bővítésére a Munkaerő-piaci Alap decentralizált részéből 11,7 milliárd forintot különítettek el a regionális munkaügyi központok. Igaz – mondta Vermes Lajos – ennek döntő részét a teljes munkaidőben foglalkoztatottak esetében veszik igénybe a cégek, ám esetenként előfordul a részmunkaidőben történő foglalkoztatottak bérének támogatása is. Az önfoglalkoztatásra pedig ebben az évben 1,4 milliárd forint áll rendelkezésre.

Célszerű lenne a jogszabályok módosítása

A munkaadók szerint az atipikus foglalkoztatási formák jogi szabályozásában lehetne olyan megoldásokat találni, amelyek a szakszervezetek számára is elfogadhatók lennének, ám ehhez szakértői vitákat kellene folytatni – mondta a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) ügyvezető elnöke.

A munkaadói szempontokat megvilágítva Antalffy Gábor kifejtette: a szakszervezeteknek is el kell elfogadniuk, hogy a globális gazdaság diktálta egyre keményebb versenyben a munkaadóknak talpon kell maradniuk ahhoz, hogy megtarthassák a munkahelyeket. S ennek érdekében szükség van – és szükség lesz – a rugalmas foglalkoztatási formákra. Ezek ráadásul a munkaerőköltségek mérséklésében is fontos szerepet játszanak, ami kedvezően hat a versenyképességre.

Az ügyvezető elnök szerint a szakszervezeteknek túl kellene lépni azon az állásponton, miszerint a munkaadók az atipikus formákkal spórolni akarnak a munkaerőn. Saját szakterületéről példaként említette a vendéglők működését, ahol hét közben kisebb a forgalom, míg hétvégén élénkebb, így akkor több alkalmazottra van szükség. Ugyanez a forgalomkülönbség a különböző napszakokban is megfigyelhető; például a szakácsok esetében indokolt lenne az osztott munkaidő. Ugyanakkor az atipikus foglalkoztatási formákat a gazdaság számos más területén, a mezőgazdaságtól a feldolgozóiparon át a turisztikáig sok helyütt lehetne és kellene alkalmazni.

Antalffy Gábor elmondta: a kormányoldal feladata a jogi háttér megteremtése lenne, nevezetesen a Munka Törvénykönyve (Mt.) és a kapcsolódó jogszabályok módosítása. Persze - tette hozzá – ehhez előbb a munkaadói és a munkavállalói oldal egyezségére lenne szükség.

A munkaadói oldal érti és elfogadja a szakszervezetek aggályait az atipikus munkaformák alkalmazásával kapcsolatban, ám a KISOSZ ügyvezető elnöke szerint lehetne olyan jogi megoldásokat találni, amelyekkel a dolgozók kiszolgáltatottságát ki lehetne küszöbölni. A szakszervezeteknek azért is át kellene gondolniuk jelenlegi merev álláspontjukat, hiszen az elmúlt évek munkaügyi adatai szerint a foglalkoztatás szintje nem emelkedett, s a munkanélküliség sem csökkent. Mindez azt jelzi, lépni kellene – hangsúlyozta Antalffy Gábor.

Nem sérülhetnek a munkavállalói jogok

A szakszervezetek nem zárkóznak el mereven az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazásától, mert látják ennek előnyeit, a munkaerőpiacra gyakorolt kedvező hatásukat, azonban a munkavállalók érdekében kemény feltételeket szabnak – mondta a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) elnökségének tagja. Pék Zsolt hangsúlyozta: nem dugják homokba a fejüket, hiszen érzékelik a gazdasági nehézségeket, a foglalkoztatás alacsony szintjét, ám bármilyen, a munkavállalók jogait csorbító megoldást nem tudnak elfogadni.

A szakszervezetek minden módon fellépnek az ellen, ha az atipikus foglalkoztatási formákat úgy alkalmazzák a munkaadók, hogy azzal sértenék a munkavállalók korábban már kivívott jogosítványait. Ha a munkahelyek számának bővítéséről vagy megőrzéséről van szó, vagy ha a munkavállaló élethelyzetéből adódóan igényli (például gyermeket nevelő szülők), akkor megfelelő megállapodások esetén támogatják e megoldásokat.

Lényegesnek tartják, hogy a munkavállalónak, bizonyos esetekben legyen joga megválasztani, hogy milyen formában dolgozzon. Lehetnek olyan élethelyzetek, amikor egy ideig praktikus a részmunkaidőben, vagy az otthon, viszonylag kötetlen időben, a távmunkában történő foglalkoztatás. Ilyen esetekben a munkavállalónak meg kellene adni a jogot, hogy kérelmezze az élethelyzetéhez jobban igazodó rugalmas munkaidő-beosztást, amire a munkaadónak kötelező lenne érdemben, záros határidőn belül válaszolni. Ugyancsak lehetővé kellene tenni, hogy ha megszűnik a speciális ok, a munkavállaló ismét kérelmezhesse a teljes munkaidőben történő foglalkoztatás visszaállítását. A teljes munkaidős kereset ugyanis magasabb a részmunkaidősnél.

Külön megítélés alá esik az atipikus formákban rejlő új foglalkoztatásbővítő lehetőség. Például a távmunka elterjesztése ezt eredményezheti, jó példák igazolják a létjogosultságát. Ami a munkaidő rugalmasságát illeti, a szakszervezetek a hazai munkaidő-szabályozást kellően rugalmasnak tartják, további lépéseket nem tartanak indokoltnak. A hektikusság ugyanis komoly terhet jelent a dolgozóknak, ami elfogadhatatlan – hangsúlyozta Pék Zsolt.

Ugyanakkor a szakszervezetek fontosnak tartják, hogy a munkaadók a rugalmas munkaidő alkalmazásából adódó gazdasági hasznot – például a túlórák csökkennek stb. - megosszák a munkavállalókkal.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem