×

Szezonnyitás az érdekegyeztetésben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 114. számában (2007. október 15.)
Az idei ősz sem ígér nyugalmasabb napokat az országos érdekegyeztetésben, legalábbis a szezonkezdő plenáris ülés erre utalt. Sok még a bizonytalanság, ám a második féléves tematikát már elfogadták a felek.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) ez év végéig plenáris ülésen megtárgyalandó témáinak többsége valóban húsbavágó, és érinti a társadalom többségét. Ilyen például a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló, 1997. évi törvény módosítási javaslata, a 2008. évi költségvetési törvényjavaslat és egyes jogszabályok ezzel összefüggő korrekciója, illetve az adótörvények tervezett megváltoztatása, beleértve az új áfamódosítási javaslatokat.

Uniós kérdések

Az őszi-téli témák között szerepelnek majd – egyebek mellett – az egészségbiztosítás átalakításával kapcsolatos jogszabályok, a munkavédelemről szóló törvény módosítása, a rehabilitáció szabályozása, a külföldiek magyarországi foglalkoztatása, a fogyasztóvédelmi törvény változása, végül Magyarország aktualizált konvergenciaprogramja.

A szeptember 14-én tartott plenáris ülés napirendjén szerepelt a Külügyminisztérium szokásos tájékoztatója az Európai Unió soros – ezúttal portugál – elnöksége és Magyarország ehhez kapcsolódó prioritásairól. A 2007. második félévi portugál elnökségnek négy prioritása van: az Európai Unió jövőjét meghatározó reformszerződés véglegesítése (kormányközi konferencia), a lisszaboni stratégia áttekintése (az esetleges változtatás már a jövő év első felében elnöklő Szlovénia feladata lesz), a szabadság, a biztonság és a jog térségének megerősítése, továbbá a külkapcsolatok, középpontban Afrikával.

A munkavállalói oldal soros elnöke, Horváth Lajos (Liga Szakszervezetek) azt javasolta: érdemes lenne közös fórumot létrehozni az uniós kérdések megtárgyalására, hogy még a döntések előtt érdemben tudjanak állást foglalni.

A munkaadók helyzete annyival kedvezőbb, hogy képviselőik részt vesznek a gazdasági és szociális bizottság munkájában – tette hozzá a munkaadói oldal soros elnöke, Zs. Szőke Zoltán (ÁFEOSZ), hangsúlyozva: jóllehet 2011 első fél éve, Magyarország uniós elnöksége még messze van, de már most készülni kell rá. A kormány képviseletében Csizmár Gábor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) államtitkára egyetértését fejezte ki, s úgy vélte: másfajta logika szerint kell működnie az egyeztetésnek.

A plenáris ülés napirendjén szerepelt a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alóli mentesítésről szóló törvényjavaslat, illetve kormányrendelet. Az előterjesztő nevében Forgó Györgyné, az SZMM szakállamtitkára elmondta: a kormány már jóváhagyta, hogy azok a munkáltatók, amelyek az egészségkárosító hatásokat megszüntették, mentesüljenek a korkedvezmény-biztosítási járulék alól. A munkaadói oldal – a jogorvoslat lehetőségét kérve – támogatta az előterjesztést.

A munkavállalói oldalt képviselő Borsik János (Autonóm Szakszervezetek) azonban elutasította a javaslatot, mondván: tíz éve vitatkoznak a korkedvezményről, de most csupán az e körből való kikerülésről van szó, a bekerülésről nem, s még ma sem tudnak pontos számokat arról, hányan tartoznak e körbe (840 munkakörről van szó). Azzal sem értenek egyet, hogy a komplex megoldást csak 2010-re ígéri a kormány - addig a munkavállalók kötelesek elviselni az egészségkárosító következményeket? Kilátásba helyezte: ha az Országgyűlés e formában fogadja el a törvényjavaslatot, készek az Alkotmánybírósághoz fordulni.

Végül a plenáris ülés vita nélkül jóváhagyta az SZMM rendelettervezetét a 2008. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről.

A 2008. évi munkaszüneti napok körüli – a naptár szerinti munkarendtől való eltéréssel járó – munkarend*

Április 26., szombat

munkanap

Május 2., péntek

pihenőnap

Október 18., szombat

munkanap

Október 24., péntek

pihenőnap

December 20., szombat

munkanap

December 24., szerda

pihenőnap

A lakossági ellátást és szolgáltatást végző, valamint az általánostól eltérő munkaidő-beosztásban foglalkoztatott munkavállalók munkarendje ettől eltérően is meghatározható.

Összehangolt fellépés

A bértárgyalások a költségvetés sarokszámainak és az adótörvények tervezett módosításának ismeretében indulhatnak meg, a tervek szerint október első felében. Jóllehet három évre szóló bérmegállapodás van érvényben – s most még ennek csak a félidejében járunk –, már tavaly ilyenkor komoly viták voltak a szociális partnerek és a kormányoldal között arról, hogy az azóta számottevően megváltozott feltételek nem indokolnák-e a megállapodás áttekintését és módosítását.

Ezt már az elmúlt évben is szorgalmazták, s bizonyára még több érvet hoznak majd fel az idei változtatásra. Bár a nagy, a közepes és a kisvállalkozók érdekei eltérnek, abban mindannyian egyetértenek, hogy az áttekintésre és a változtatásra szükség van.

Az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke, Szűcs György elmondta: a Kis- és Középvállalkozók Szövetsége (KÉSZ: ÁFEOSZ, IPOSZ, KISOSZ, OKISZ) az idén is összehangoltan lép fel. A szektor helyzetét megnehezíti, hogy a lassú gazdasági növekedés éppen a főként belföldi piacra termelő kisvállalkozások piacát szűkíti, miközben az adóterhek nem az ő javukra változnak, s pályázati lehetőségeik is szűkösek.

Megkezdődtek a bértárgyalások

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) október elején megkezdődtek a jövő évre szóló országos bértárgyalások. A lapzártánk idején nyilvánosságra kerülő információk szerint a kormány – a versenyszférában – a bruttó keresetek 4,5 százalékos növelését tartja lehetségesnek, míg a legnagyobb szakszervezeti szövetség ennek a dupláját kívánja elérni. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) szerint ugyanis kilencszázalékos emelésre van szükség ahhoz, hogy a GDP várható bővülésével megegyező, vagyis 2,8 százalékos reálbér-emelkedés valósuljon meg. Javíthatja a tárgyalási hajlandóságot, hogy a kormány középértéknek tekinti a 4,5 százalékot, azaz bizonyos határok között elfogadná a munkaadók-munkavállalók tól-ig keresetemelési javaslatát. Ugyanakkor mivel a munkaadók magasnak, a szakszervezeti vezetők alacsonynak tartják a bérajánlást, a szakértők szerint nem lenne meglepő, ha a tavalyihoz hasonló, elhúzódó bértárgyalásokra kerülne sor az ősszel.

A béralku során a minimálbérrel az idén sem kell foglalkozniuk a feleknek, mert 2005-ben erről három évre sikerült egyezséget kötni. Ezek szerint 2006-ban a 2005-ös 57 ezer forintos legkisebb keresetet 62 500 forintra kellett felemelni, idén pedig 65 500 forintra. Jövőre 69 000 forint lesz a legkisebb bér. Jóllehet a megállapodásban a szakszervezeteknek nem sikerült elérniük régi követelésüket, az egyes szakmák kötelező bérminimumát, de a szakképzetteknél külön bérminimumot deklarált az egyezség. Ennek mértékét a minimálbérhez rendelt szorzóval kell kiszámítani.

A szakképzettek bérminimumát 2006 második félévétől kellett kötelezően alkalmazni. Ezek szerint a legalább középfokú iskolai végzettséget és/vagy szakképzettséget igénylő munkakörökben kétéves gyakorlatig 1,05, kétéves gyakorlat felett 1,1-szeres volt a szakképzettek bérminimumának szorzója. Idén a szorzó 1,1, illetve 1,15, és 1,2, illetve 1,25 lesz jövőre. Az egyezség – nem kötelező jelleggel - ajánlja, hogy a felsőfokú iskolai végzettséget és/vagy akkreditált felsőfokú szakképzettséget igénylő munkakörökben 2006-ban, 2007-ben, illetve 2008-ban lehetőleg a minimálbérhez viszonyított 1,4; 1,5; illetve 1,6-os szorzót alkalmazzanak a munkahelyek.

A múlt év őszén lefolytatott bértárgyaláson szintén csak az idei béremelési ajánlással kellett foglalkozni, a minimálbér-emeléssel nem. A tárgyalások viszont az év végéig sem vezettek eredményre, s a korábbiaktól eltérően csak az idén januárban jutottak egyezségre az OÉT tárgyalópartnerei. A hosszú alku eredménye – kölcsönös kompromisszumok árán – az 5,5-8 százalékos országos bruttó béremelési ajánlás volt. A tárgyalások elején a szakszervezetek még 15 százalék körüli ajánlást kívántak elérni, mert számításaik szerint ez jelentette volna a reálbér néhány százalékos javulását. A munkáltatói oldal viszont a nehezebb gazdasági feltételekre hivatkozva nem tartotta lehetségesnek a 3,5-6 százaléknál magasabb bérajánlást. A tárgyalások elején hosszú ideig a munkáltatói oldal azt is vitatta, hogy teljesíthető-e az idén – több ágazatban – a szakképzettek bérminimuma. A tárgyalások elején a kormányzati oldal 6-6,5 százalékos bérajánlásra tett javaslatot.

Idén – a kormány elemzése szerint – a gazdaság fehéredését nem számolva, éves átlagban a bérajánlás felső határa közelében valósul meg a versenyszféra bruttó bérnövekedése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem