×

Uniós támogatások vállalkozásoknak

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 113. számában (2007. szeptember 15.)
Az idei évtől jelentős változásokat vezettek be a kis- és középvállalkozások számára elérhető uniós támogatások pályázati feltételeiben. Akadnak köztük olyanok – például a biztosítékokat érintők –, amelyeknek örülnek a cégek, de olyanok is, amelyek megnehezítik a pályázást. Utóbbiak közül kiemelendő az árbevétel növekedésére vonatkozó elvárás.

A vállalkozások számára meghirdetett pályázatok szinte dömpingszerűen jelentek meg az elmúlt időszakban az Új Magyarország Fejlesztési Tervben (ÚMFT). Az uniós kasszából finanszírozott támogatások elérhetővé tétele jó hír volt a rendre forráshiánnyal küszködő kis- és középvállalkozói (kkv) réteg számára, viszont alapos fejtörést okozott, hogy miként tudnának megfelelni a részvételi feltételeknek. Az Európai Unió strukturális alapjaiból származó pénzek felhasználásának ugyanis 2007 és 2013 között is szigorú szabályai vannak; s ezek több ponton eltérnek az előző uniós finanszírozási ciklusban megszokottaktól. Ezért sok mindent újra kell tanulniuk a potenciális pályázóknak.

Eltérő feltételek

Az idén kezdődő hétéves finanszírozási ciklusban összesen 800 milliárd forintnyi támogatást költhetnek el a vállalkozások az uniós kasszából, s a kormány döntése értelmében ennek nagyjából a negyedére már az első időszakban jelentkezhetnek. A keretből ugyanis 200 milliárd forintra az első két esztendőben kiírják a pályázatokat; ami részben meg is történt.

A vállalkozások számára elérhető források "képzeletbeli tortájának" legnagyobb szeletét az ÚMFT Gazdaságfejlesztési Operatív Programjának (GOP) pályázatai teszik ki. A GOP voltaképpen a GVOP-ként emlegetett Gazdasági Versenyképesség Operatív Program utódjának tekinthető, amely 2004 és 2006 között fogta össze a vállalkozások fejlesztésére szolgáló forrásokat.

Újdonság, hogy ez évtől nem minden gazdasági társaságnak kell e program iránt érdeklődni, ha forráslehetőségeket keres. Számít ugyanis, hogy az ország mely területén tevékenykedik a cég. Míg a Nyugat-, Közép- és Dél-dunántúli, valamint az Észak-magyarországi, Észak-alföldi és Dél-alföldi régió esetében a GOP ad iránymutatást, addig az ország legfejlettebb területén tevékenykedőknek, a budapesti és a Pest megyei cégeknek meghirdetett pályázatokat a Közép-magyarországi Regionális Operatív Program foglalja magában. Ez nem tartalmaz mást - legalábbis a kkv-k vonatkozásában –, mint a másik hat régió kiírásainak tükörpályázatait.

Némely ponton azonban eltérnek a feltételek, s rendszerint az elvárt önrész mértéke sem ugyanaz, mint a kevésbé fejlett országrészek gazdálkodói számára előírt saját erő.

Megnövelt pénzkeret

A vállalkozások számára már az idén januárban meghirdettek pályázatokat. Az akkor közzétett kiírásokra olyan sokan jelentkeztek, hogy hamar kiürült a keret. A mikro- és kisvállalkozások eszközbeszerzésére meghirdetett összesen 800 millió forint is kevésnek bizonyult, így az elérhető forrást a nyár folyamán 1,2 milliárd forintra növelték. Egyúttal meghosszabbították a pályázatok beadásának határidejét is, jóllehet a november végi terminusról már ekkor tudni lehetett, hogy csupán "képzeletbeli" határidő, a kassza ugyanis nem tart ki addig.

Nemcsak a forrás mértékén változtattak, hanem módosították az egyes pályázók által igényelhető összeg felső határát is. Az eredetileg 5 millió forintos limitet az igényekhez igazodva 10 millióra növelték. Az érdeklődés intenzitása szakemberek szerint egyértelműen jelzi, hogy a kis- és középvállalkozások önerőből képtelenek a fejlődésre.

A kkv-k számára a nyár közepén egyidejűleg hirdették meg a további pályázatokat: július második hetében összesen tíz kiírást tettek közzé, néhány hétnyi felkészülést adva a jelentkezőknek. A pályamunkákat ugyanis csak augusztus 24-étől lehetett beadni. Ekkortól tehát egyidejűleg várják a jelentkezéseket a Gazdaságfejlesztési Operatív Program öt kiírására, illetve a közép-magyarországi programban meghirdetett öt célra. Ezek keretében Budapesten és Pest megyében összesen 3,4, az ország többi régiójában 9,4 milliárd forint áll rendelkezésre. Számítások szerint e keretből hozzávetőlegesen 2000-2500 pályázat kaphat zöld utat. Az összesen csaknem 13 milliárd forintos keretnek nagyjából a háromnegyede szolgálja majd a kisvállalkozások fejlődését, illetve a munkahelyteremtést.

Új munkahelyek

A komplex technológiai korszerűsítésekre összesen 3,3 milliárd forintnyi támogatást szánnak; erre elsősorban azon társaságoknak érdemes pályázniuk, amelyek hátrányos helyzetű kistérségekben tevékenykednek. Utóbbiak például akkor számíthatnak a közösségi segítségre, ha környezetvédelmi vagy energiatakarékossági beruházásokat valósítanak meg, illetve piacra jutásuk érdekében használják fel a pénzt. Minderre – ha a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől kedvező választ kapnak – egyenként 35 és 500 millió forint közötti összeget költhetnek el.

A munkahelyteremtő beruházásokat támogatják a Közép-magyarországi régió hátrányos kistérségeiben is, erre összesen 1,5 milliárd forintot szánnak. A nyertes kérelmező legkevesebb 35 millió forintot kap, de a legnagyobb projektek előkészítői is legfeljebb 150 millió forinttal kalkulálhatnak. A hátrányos helyzetű térségekben csak azoknak érdemes pályázniuk, akik meghatározott számú új munkahely létrehozását vállalják. További feltétel, hogy a projekt révén ne csak időlegesen bővüljön a környék foglalkoztatottainak száma, de bizonyos ideig őrizzék is meg a munkahelyeket.

Más pályázat esetében kevésbé lehetséges a munkanélküliség célzott csökkentése; ilyenkor inkább azt várják el, hogy az uniós források segítségével megvalósított beruházások meghatározott ideig működjenek.

 

Panaszok a pályáztatásra

Az utóbbi időben jelentősen megszaporodott a panaszok száma az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataira érkezett beadványok elbírálásával kapcsolatosan. Ezt támasztják alá a számok is: míg áprilisban, az idén januárban kiírt pályázatok első döntéseinek kihirdetésekor csupán 5-6, májusban 50-60 panaszt továbbítottak a pályázók a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jogi osztályára. A trend nem változott, júniusban szintén 50-60 panaszt regisztráltak az uniós pályáztatást koordináló szervnél.

A mostani finanszírozási ciklus újdonsága, hogy 2007 eleje óta önálló részleg foglalkozik a panaszok kivizsgálásával. Az új intézményrendszerről szóló kormányrendelet szerint kifogást az elbírált pályázat elutasítása, csökkentett összegű támogatása, illetve egyéb pluszfeltétel előírása esetén adhat be a projektgazda – tájékoztatott Puskás Imre, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jogi, igazgatási és koordinációs főosztályának vezetője.

Korábban is volt mód arra, hogy írásban nyújtsák be ellenvetésüket mindazok, akik úgy érezték, pályaművüket méltánytalanul utasították el. A 2004 és 2006 közötti időszakban azonban programonként eltérő eljárást alkalmaztak, s akkor a vállalkozások fejlesztésére szánt források odaítélésekor más elbírálást alkalmaztak, mint például a turisztikai vonzerők megújítását célzó támogatásoknál. Ennek azonban vége, ma már operatív programtól és pályázattípustól függetlenül mindenütt ugyanaz a rend. Fontos tudni, hogy bár panaszt minden formában fogadnak az illetékesek, az ügyintézés csak akkor kezdődhet meg, ha az érintettek írásban rögzítik az észrevételüket. Az ügyintézésre a panasz beérkezésének időpontjától 30 nap áll az NFÜ rendelkezésére, ami további 30 nappal meghosszabbítható.

A panaszügyintézés kétszintű: első fokon - attól függően, hogy a panasz a pályáztatás első vagy második szakaszának döntésére irányul-e – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség illetékes irányító hatóságának, illetve a jogi, igazgatási és koordinációs főosztályának vezetője dönt. Az ez ellen benyújtott felülvizsgálati kérelmeket az NFÜ jogi főosztálya, illetve az önkormányzati és területfejlesztési miniszter bírálja el.

Szolgáltató központok

Nem közvetlenül a kis- és középvállalkozásoknak szól, de e réteget is érinti a munkanélküliség csökkentését célzó, a nemzetközi szolgáltató központok létesítésére fordítandó keret is. A fővárosban és Pest megyében együttesen csaknem 1 milliárd forint jut erre, az ország többi részében pedig 2,2 milliárd.

Kóka János gazdasági miniszter a pályázatok ismertetésekor úgy fogalmazott: az utóbbi években, a hasonló centrumokban összesen 14 ezer új munkahely keletkezett, köszönhetően – a többi között – az IBM, a General Electric vagy a T-System jelenlétének. A kormányzati várakozások szerint a következő három évben e létesítményekkel megkétszerezhető a szolgáltató központokban dolgozók száma. Ehhez kapcsolódóan fontos szerep jut a kisebb cégeknek is; legyen szó beszállítókról vagy más módon a nagyvállalatok tevékenységére építő társaságokról.

Noha az Unió nem engedélyezte, hogy a Közép-magyarországi régió vállalkozásai – a térség fejlettsége miatt – azonos mértékben jussanak forrásokhoz, e régió fejlődése mégis kulcsfontosságú az ország egésze számára. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a bruttó hazai termék (GDP) 50 százalékát e térség és Győr tengelye mentén termelik meg a cégek. Budapesten és Pest megyében tartják nyilván a hazai vállalkozások kétötödét, s itt költik el az országban kutatás-fejlesztésre fordított összeg kétharmadát – emelte ki Németh Imre, a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület államtitkára, magyarázva, hogy miért nélkülözhetetlen az itteni vállalkozások segítése.

Az államtitkár hangsúlyozta: a régió elmaradott térségeinek felzárkózása kizárólag akkor lehet sikeres, ha nem csak másutt, de itt is a megvalósításra érdemes pályázatokra költik el a támogatást, s nem alkalmazzák a mostanában egyre többet szorgalmazott módszert, amely szerint lakosságszám-arányosan kellene elosztani a pénzeket.

Árbevételi szempontok

Úgy látszik azonban, a lakosság száma a jövőben sem lesz mérvadó a keretek felosztásakor. Az lett viszont az árbevétel 2007-től. Noha eleinte sok vitát keltett, hogy az árbevétel növelésére meglehetősen szigorú szabályt vezetett be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a pályázatokban, a kifogások ellenére változatlan maradt az eredeti elhatározás. Sőt, a kormányzat láthatóan elégedett is e döntésével.

Legalábbis erre utal, hogy a januárban közzétett pályázatok értékelésekor Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter úgy fogalmazott: a vállalkozások a megváltozott feltételek mellett is aktívak voltak, s a pályázatok népszerűsége jelzi, hogy megfelelőek a követelmények.

A tárcavezető hozzátette: a szigorú kritériumokkal el kellett érni, hogy akárki – kontroll nélkül – ne részesedhessék a fejlesztési forrásokból, ugyanakkor ne csak azok kaphassanak támogatást, akik e nélkül is finanszírozni tudnák beruházásaikat. Ha ugyanis túlságosan kevés a külső segítség, félő, hogy csupán azok pályáznak, akik nem igazán szorulnak erre rá – ismerte el a miniszter, aki szerint a tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy a legcélravezetőbb 25 és 50 százalék között megszabni a szükséges önerő arányát.

Jeremie program

A munkaadói érdekképviseletek szerint ugyanakkor nem sikerült maradéktalanul teljesíteni az ezzel kapcsolatos célkitűzéseket. Szép számmal akadnak ugyanis kis- és középvállalkozások, amelyek hiába akarnak, nem tudnak megfelelni az elvárásoknak.

A legnagyobb gondot a követelményként meghatározott önrész nagysága okozza, amelyet a kisebb cégek javarészt nem képesek előteremteni – hívta fel a figyelmet Dávid Ferenc. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára szerint sokaknak okoz nehézséget a 30-50 százalékos saját rész kigazdálkodása, ami olyan beruházásokat is ellehetetleníthet, amik a vállalkozó versenyképességének megőrzéséhez vagy eléréséhez nélkülözhetetlenek lennének. Mindez az árbevétel-növekedési követelményekkel együtt szinte lehetetlenné teszi a mikro- és kisvállalkozások számára a pályázatokon való részvételt. A kicsiknek tehát éppen az a köre esik el a lehetőségtől, amelynek külső segítség nélkül esélye sincs tervezett beruházása megvalósítására.

új programok

Program neve

Alkalmazott eljárás

Támogatási keret 2008. december 31-éig

1. Hátrányos helyzetűek foglalkoztatását ösztönző járulékkedvezmények (Start Plusz, Start Extra)

Kiemelt projekt

18,55 Mrd Ft

2. "Lépj egyet előre!" program

Kiemelt projekt

10,66 Mrd Ft

3. Munkahelyi képzések támogatása (kis- és középvállalatok számára)

Pályázat

3,02 Mrd Ft

4. "Új pálya" program

Kiemelt projekt

1,95 Mrd Ft

Forrás: SZMM

Adminisztrációs terhek

Bár elméletileg kölcsön révén is finanszírozhatnák az önerőt, de azt még olcsó hitel esetén sem képesek magukra vállalni a kicsik - fejtette ki a főtitkár, aki abban reménykedik, hogy az uniós kasszából finanszírozott Jeremie program talán jelenthet némi előrelépést. Csodát azonban attól sem szabad várni, hiszen a tervezett 6 millió forintos felső határ aligha lesz elég az esetek jó részében. Nem könnyű tehát a kkv-knak hozzáférniük az uniós támogatásokhoz, amelyek sokkal nagyobb arányban szolgálják állami és önkormányzati fejlesztések megvalósítását – tette hozzá Dávid Ferenc.

A kisvállalkozásokat az anyagi nehézségeken kívül az is sújtja, hogy a pályázatok átfutási ideje lassú, s az adminisztrációs terheken is lenne mit enyhíteni.

A pályázatok megírása meghaladja a kis cégek tudását, amelyek emiatt kénytelenek pályázatíróhoz fordulni. Ám ez sokuk számára aránytalanul nagy kiadást okoz, s kétszer is meggondolják, hozzáfogjanak-e a projekthez. Ráadásul a mikrovállalkozók aligha értik a pályázati dokumentációban használatos nyelvezetet, s ez már eleve ellehetetleníti az önálló részvételt. Éppen ezért a VOSZ megállapodást kötött pályázatírókkal arról, hogy a szövetség tagvállalkozásai számára kedvezményes áron készítik el a beadványokat, illetve a tanácsadás a kezdeti időszakban – legalábbis az alapkérdésekben – ingyenes. A kkv-k zöme ugyanis csak így vehet részt eredményesen a pályázatokon, vagyis hogy ne csak benyújtsa az igényét, hanem arra rá is bólintson a bírálóbizottság.

Jó hír viszont, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv gazdaságfejlesztési pályázatai esetében lényegesen könnyebb lesz teljesíteni a biztosítékokkal kapcsolatos követelményeket. Az újításoknak köszönhetően ugyanis kisebb garanciát várnak el a pályázóktól a projekt megvalósítására. Míg korábban 120 százalékot kellett "letenni az asztalra", ez az idei évtől 100-ra mérséklődött a fejlesztés megvalósításának időszakában, a megvalósítás után pedig elegendő az összeg 50 százalékára fedezetet adni.

Szintén sokak számára lehet előnyös, hogy a beruházás elkészültét követően kizárólag akkor van szükség bármilyen biztosítékra, ha a támogatás mértéke meghaladja az 50 millió forintos határt. Aki ennél kisebb összeget kér és kap az uniós kasszából, ezt az összeget nem kell félretennie – részletezte Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda ügyvezető igazgatója.

 

Régiók szerint eltérő kritériumok

Az uniós forrásokra pályázó vállalkozásoknak 8 és 15 százalék között kell árbevételüket növelni a beruházás elkészülte után. Ez nemcsak azért merész és néha teljesíthetetlen, mert a piaci helyzet a legtöbb ágazatban előre kiszámíthatatlan, hanem azért is, mert leginkább a korábban igencsak alacsony összeget elkönyvelők számára teljesíthető, míg a többség nehezen érheti el a magas bázis miatt. Különbséget tesznek viszont a szabályok a tekintetben, hogy hol tevékenykedik a gazdasági társaság: a hátrányos helyzetű régiókban nyilvántartott cégeknek kisebb növekedést kell produkálniuk, míg a fővárosiaknak és a fejlett térségekben működők esetében magasabb a mérce.

Könnyítés a garanciákban

A kisvállalkozások számára ennél nagyobb segítség, hogy a bankgarancia helyett az új szabályok szerint felajánlhatják az inkasszó lehetőségét is. Ezek szerint a forráshiányos cégnek módja van rá, hogy a letétként elhelyezett pénzösszeg helyett mindaddig, amíg a biztosítékot elvárják, ne kelljen félretennie pénzt. Csupán hozzá kell járulnia ahhoz, hogy - valamennyi számlájánál – azonnali fizetési meghagyással vonhassák le számlájáról a támogatás összegét abban az esetben, ha valamilyen okból a projekt meghiúsul. A vállalkozások tehát költségmentesen oldhatják meg a biztosíték nyújtását.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatása szerint e feltételek valamennyi pályázóra vonatkoznak, tehát nemcsak azokra, akik a későbbiekben igénylik a támogatást, hanem azokra is, akiknek beadványára már rábólintottak, illetve akik már megvalósították projektjeiket. Aki korábban a régi szabályok szerint kért és kapott támogatást, esetében egy szerződésmódosítással korrigálnak a feltételeken.

A Társadalmi Megújulás OP prioritásai

Prioritás

Forráskeret 7 évre (KMR forrásokkal együtt)

1. A foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése és segítése

229,8 Mrd Ft

2. Alkalmazkodóképesség javítása

224,7 Mrd Ft

3. Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek

277,8 Mrd Ft

4. A felsőoktatás tartalmi és szervezeti fejlesztése

 

a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében

71,7 Mrd Ft

5. A társadalmi befogadás és részvétel erősítése

132 Mrd Ft

6. Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás-fejlesztés

60 Mrd Ft

7. Technikai segítségnyújtás

38,8 Mrd Ft

Forrás: SzMM

Foglalkoztatási projektek uniós kasszából

Dr. Lamperth Mónika szociális és munkaügyi, valamint Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter augusztusban közösen ismertették az EU társfinanszírozásával elérhető foglalkoztatási és képzési projekteket. A programokra 2008 végéig összesen közel 35 milliárd forint jut, 85 százalékban uniós forrásokból. Mindez a foglalkoztatási, felnőttképzési és szakképzési projekteknek csak az első csomagját jelenti; 2007-2013 között hasonló programokra (a Társadalmi Megújulás, valamint a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program keretében) mintegy 100 milliárd forint fordítható.

A Start Plusz, a Start Extra és a Lépj egyet előre! programokon kívül a kis- és középvállalatok munkavállalóinak munkahelyi képzésére hárommilliárd forint jut. A pályáztatás során egy-egy társaság támogatásának összege elérheti a 10-50 millió forintot. A támogatható tevékenységek között a számítástechnikai, idegen nyelvi, vezetőképzési, vállalkozási ismeretek egyaránt szerepelnek. Mintegy 6000 munkavállaló képzésére nyílik lehetőség. A pályázatokat október 5-étől lehet benyújtani, s legkésőbb december 31-éig fogadják be azokat. Érdemes azonban tudni, hogy minél korábban lép a vállalkozás, annál nagyobb eséllyel számíthat kedvező válaszra, hiszen a kassza kiürülését követően akkor is felfüggesztik a pályázatot, ha a határidő még nem járt le.

A cégek nemcsak a napi – gyártó, illetve szolgáltató – tevékenységükkel összefüggő tanfolyamokhoz kaphatnak támogatást, hanem pénzügyi, számviteli, adó, vám, társadalombiztosítási és idegen nyelvi képzések is szóba jöhetnek. Hasonlóképpen a vállalkozási kultúra szempontjából kulcsfontosságú számítástechnikai és informatikai tudás színvonalának növelését, illetve a munka- és egészségvédelmi ismeretek bővítését is segítik az uniós források. Érdemes próbálkozniuk azoknak is, akik időszerěnek tartják a gazdasági társaságok felső és középvezetőinek továbbképzését. A minőséget garantálhatja, hogy kizárólag akkreditált intézmény által nyújtott, minősített szolgáltatás vehető igénybe, s emellett a választott oktatási formának szerepelnie kell az Országos Képzési Jegyzékben. Érdemes tudni, hogy a pályázó csak külső, piaci szereplő által nyújtott szolgáltatásokat vehet igénybe, a saját maga által szervezett, belső képzéseket nem ismerik el támogatási célként. A rendelkezésre álló keretből összesen nagyjából 110, az Unió által társfinanszírozott képzés segíti a jövőben a munkavállalók készségeinek és kompetenciájának javítását, s ezen keresztül a foglalkoztatás bővítését.

 

Start és a munkáltatói megtakarítás (a minimálbér másfélszeresével számolva)

 

Start program (fiatalok)

Start Plusz (visszatérő nők, tartósan álláskeresők)

Start Extra (idősek, alacsony iskolai végzettségűek)

Járulékkedvezmény nélkül

400 680 Ft/fő/év

400 680 Ft/fő/év

400 680 Ft/fő/év

Járulékkedvezménnyel

Első év

176 850 Ft/fő/év

176 850 Ft/fő/év

mentesül

Második év

294 750 Ft/fő/év

294 750 Ft/fő/év

176 850 Ft/fő/év

Megtakarítás

Első év

223 830 Ft/fő/év

223 830 Ft/fő/év

400 680 Ft/fő/év

Második év

105 930 Ft/fő/év

105 930 Ft/fő/év

223 830 Ft/fő/év

Összes megtakarítás

329 760 Ft/fő

329 760 Ft/fő

624 510 Ft/fő

Forrás: SzMM

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem