×

Tréningpiaci konjunktúra

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 113. számában (2007. szeptember 15.)
Az egymással konkuráló munkáltatók életében egyre fontosabb versenytényező a tréning. Napjaink új jelensége azonban, hogy növekszik az igény a komplex, nagyobb hozzáadott értékű programok iránt. A tréningpiac fellendülését nagyban segítette az uniós finanszírozás is, amely hozzájárul a vállalkozások képzési lehetőségeinek kiterjesztéséhez. A megrendelők zöme a nagyvállalati körből kerül ki, de örvendetes, hogy a tőkeerősebb középvállalkozások is felsorakoznak a megbízók közé. A kisvállalkozások – egyelőre – kevéssé érdeklődnek.

A kormány megszorító intézkedéseinek bejelentésekor a tréningcégek tartottak attól, hogy megrendeléseik drasztikusan megcsappanhatnak. Mint kiderült, aggodalmaik alaptalannak bizonyultak, hiszen a munkáltatók többsége nem nyirbálta meg képzési, oktatási büdzséjét.

Jó évet zárnak

"Tavaly jó évet zártak a magyarországi tréningcégek, s a jelek szerint e kedvező tendencia az idén is folytatódik" – hangsúlyozta Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója. Állítását a TNS közvélemény-kutató felmérésével támasztotta alá, amely szerint az évi egymilliárd forintos forgalmat meghaladó magyarországi cégek 96 százaléka igénybe vette külső tréner szolgáltatását. 2004-ben ez az arány még csak 65 százalék volt.

A vezérigazgató szerint a dinamikus fejlődésnek több oka van. Néhány iparágban a munkaadók éles piaci versenyt vívnak, s a konkurensek sokszor hasonló áron kínálnak hasonló minőségű termékeket. Előnyhöz az a vállalkozás juthat, amely pluszszolgáltatást kínál a vevőknek. Ezért döntő, hogy melyik cég tud több jól képzett szakembert a soraiban tudni. Mivel a munkaerőpiacon nem mindig sikerül kellően kvalifikált munkaerőt "igazolni", ezért a vállalatoknak maguknak kell gondoskodniuk munkatársaik oktatásáról, képzéséről. Tavaly számos munkaadó kihasználta a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) révén megnyíló lehetőségeket is, s a pályázaton nyert források segítségével a vezetői tréningekre is többet költhettek.

Pozvai Zsolt szerint a tréningpiac is érzékenyen reagál a makrogazdasági változásokra, ezt jelzi, hogy amikor a kormány bejelentette a megszorító intézkedéseket, érezhető volt némi kivárás a piacon, de ez nem bizonyult tartósnak. Ugyanakkor több tréningcég kihasználja a globalizációs előnyöket is, azt, hogy több külföldi érdekeltségű vállalat működtet Magyarországon regionális központot. A Develor például tizenkét országban tevékenykedik; hatban saját vállalattal, a többi helyen stratégiai partnerként van jelen.

Árérzékeny megrendelők

A tréningcégek – jellemzően – nem annak köszönhetik árbevételük bővülését, hogy jelentős díjnövekedést tudtak volna elérni, hiszen a megrendelők HR-esei is "árérzékenyek". Ahhoz, hogy a Develor tavaly átléphesse a bűvös egymilliárd forintos éves árbevételt, a cég 2500 tréningnapot teljesített, ami kiugróan magasnak számít.

A napi tréningárak átlagban 250-500 ezer forint között mozognak, ám a piacon egy-két fős vállalkozások és úgynevezett szabadúszó trénerek is tevékenykednek, akik ennél jóval olcsóbb tarifával dolgoznak. Azonban nem jellemző, hogy a nemzetközi társaságok vagy nagyvállalatok utóbbiak szolgáltatásait rendelnék meg, mivel a minőségi garancia tekintetében nem tudnak versenyezni a komoly szakembergárdát felvonultató nagy cégekkel. Egy-két fős vállalkozás esetében a tréning meghiúsulását jelentheti például, ha a tréner előre nem látható probléma - váratlan betegség – miatt kiesik a munkából. Figyelembe kell venni azt is, hogy egy ember nem érthet minden területhez.

Szerződéskötés előtt a vállalati HR-eseknek mindenképpen tájékozódniuk kell arról, hogy a trénercég az általa kínált áruért milyen egyéb kiegészítő szolgáltatást – a tréning előkészítése, mérése, vezetői riport, utókövetés, szervezőmunka – vállal. Az egyes ajánlatok összevetése már csak azért is hasznos lehet, mert előfordulhat, hogy két azonos ár más-más minőségű és tartalmú szolgáltatást takar. Gyakorlat, hogy a trénercégek ajánlataikban közzéteszik azon cégek listáját, amelyek megrendelőik közé tartoznak, illetve akikkel korábban együttműködtek. A leendő ügyfélnek a referencialista alapján is érdemes információkat gyűjteni, így kiderülhet, hogy a korábbi megrendelők mennyire voltak elégedettek a trénercég munkájával. Hasznos lehet, ha a tréningek kiválasztásába a HR-es bevonja az érintett terület vezetőit is, így elkerülhetőek lehetnek a későbbi csalódások.

Hatékonyságmérés

A megrendelőknek fontos, hogy visszajelzést kapjanak a képzés eredményességéről. Szakemberek szerint a tréning végén kitöltött kérdőív - mely arra irányul, hogy a résztvevők értékeljék az oktatást – nem tekinthető objektív mérésnek.

Az egyik népszerű módszer az úgynevezett 360 fokos mérés. A tréning előtt kérdőívet töltetnek ki nemcsak a tréningre küldött vezetővel, hanem annak főnökével és beosztottjaival is (természetesen névtelenül), illetve azokkal a munkatársakkal, akikkel az illető munkakapcsolatban áll. A válaszokat egy szöveges értékelésben grafikonon ábrázolják, így az érintett vezető szembesülhet azzal, hogy munkatársai miként vélekednek kommunikációjáról, munkamódszereiről. Az eredmény tudatában már motiváltan érkezhet a tréningre, s láthatja, hogy melyek azok a területek, ahol fejlődnie kell.

A másik módszer a Development Center (Fejlesztő Központ), amelynek lényege, hogy a résztvevőket szimulált vizsgahelyzet elé állítják, s egy-egy adott témában kell beszámolniuk szakmai zsűri előtt. A 360 fokos mérést általában a már gyakorló vezetőknél alkalmazzák, míg a Development Centert főleg a fiataloknál, a jövő vezetőinél.

Látnivaló ugyanakkor, hogy egy-egy kétnapos tréningen nem lehet csodát tenni, ezért is egyre népszerűbb az úgynevezett vezetői akadémia. Ez hosszú távú képzési program - évente legalább négy tréninget ölel fel –, melynek tematikája egymásra épül. Ekképpen jól mérhető a fejlődés, s előnye az is, hogy a résztvevők egy vagy akár több évre előre ismerik oktatási programjukat, ezáltal nemcsak képzési, hanem a munkatársak megmaradását is szolgáló eszközként funkcionál.

Változatlanul népszerűek a kommunikációs tréningek, s immár gyakori, hogy ezeket angol nyelven tartják, mivel sok külföldi menedzser is részt vesz a magyarországi kurzusokon. A vezetői csapatépítő foglalkozásokon pedig főleg az extrém programoknak van sikere.

 

Etikai kódex, rendszeres párbeszéd

A Tréning Kerekasztal a piacon tevékenykedő nagyvállalatok hatvan-hetven százalékát tömöríti. Az egyesületként működő társaság évente készít belső piaci felmérést. Nagy eredmény, hogy az éles piaci versenyben a legnagyobb konkurensek rendszeres párbeszédet folytatnak, s megalkották etikai kódexüket is, melynek alapelveit magukra, valamint alvállalkozóikra nézve is kötelezőnek tartják. A Tréning Kerekasztal deklarált értékrendjében - mások mellett – a fair play, a hitelesség, a mértékadó szakmai színvonal, a nyílt kommunikáció, valamint a szakmai pluralizmus szerepel.

Útkereső kísérletek

Az elmúlt években a szolgáltatók azzal is próbálkoznak, hogy a sok tréningezésbe beleunt vezetőket játékkal "dobják fel". A Develor a kártya mellett tette le a voksot; az egyik kurzusukon a résztvevők – profik bevonásával – Texas Hold'em pókert játszanak. A pókertréninget a Develor egy év fejlesztőmunka után 2006 tavaszán védette le, s idén vezette be a piacra. Az időzítés nem tűnik rossznak, hiszen a póker amúgy is felkapott lett az elektronikus médiában. A pókernek azonban nagy sikere van azok körében is, akik szabad idejükben nem szoktak kártyázni. A koncepció szerint a vezetők játék közben sajátíthatják el a kockázatvállalás, a döntéshozás gyakorlatát.

Zala Ákos, a Tréning Kerekasztal elnöke, a Flow Csoporthoz tartozó Human Telex Consulting ügyvezető igazgatója is arról számolt be, hogy belső piaci felmérésük szerint a 2005. évi stagnálás után tavaly és az idén dinamikusan bővült a tréningpiac. A szolgáltatók többségének sikerült növelnie a tréningnapok számát, ami árbevétel-növekedést vont maga után. Az adatok azt mutatják, hogy mintegy félmillió résztvevő közel harmincezer munkanapot tölt tréningeken; ez is jelzi, hogy a tréning egyre fontosabb versenytényező a vállalatok életében.

Zala Ákos – aki maga is tevékenykedik trénerként – elmondta: a kilencvenes évek elején az értékesítés volt a "sláger" a megrendelők körében, az évtized második felében azonban a vezetőképzés került az élre. Manapság az együttműködés-fejlesztés, a csapatépítés, illetve a konfliktuskezelés vezeti a képzeletbeli ranglistát. Az átlagos időtartam két napra rövidült, s a képzések során gyakori a kiegészítő tananyagok – internet, filmek – használata is. Örvendetes, hogy a nemzetközi és a nagyvállalatok mellett egyre több középvállalkozás is érdeklődik a tréningek iránt – ily módon is szeretnék javítani versenyképességüket –, s elég tőkeerősek ahhoz, hogy a képzést finanszírozni tudják.

Érezhető ugyanakkor, hogy a megrendelők igénylik az oktatás hasznának mérhetőségét. Jóllehet a tréningcégek zöme használja az ismert mérési módszereket, azonban az ügyfeleknek tudniuk kell, hogy a tréning a nehezen számszerűsíthető műfajok közé tartozik. Mindennek ellenére lényeges a motivációs hatás. Ha egy-egy cég a bérköltsége két százalékát fordítja fizetésemelésre, az alig befolyásolja az alkalmazottak keresetét. Ha viszont ezt a pénzt tréningre költik, a hatás kedvezőbb lehet, hiszen a munkatársak úgy érzik, a cég törődik velük, időt és pénzt szán képzésükre. A gyakorlat az, hogy a nagyvállalatok két-három évente küldik tréningre a vezetőket.

 

Piaci koncentráció

A magyarországi tréningpiac értéke közel tízmilliárd forintra tehető. Az árbevételi rangsort – egymilliárd forintot meghaladó éves árbevétellel – a Develor Tanácsadó Zrt. vezeti. Előnye tetemes, hiszen a második legnagyobb cég forgalma 350 millió forint. Mintegy húsz cég produkált tavaly százmillió forintot meghaladó árbevételt, s a kétszázmillió forint feletti cégek száma mindössze öt. A piacra egyre inkább a koncentráció a jellemző, s az, hogy a megrendelői kör főleg a nagyvállalatok közül kerül ki.

A kkv-kra inkább a kisebb trénercégek "hajtanak rá". Ugyanakkor az is igaz, hogy a tréningpiac sokszínű, ahol változatos, időnként ellentétes szakmai és üzleti tendenciák jelennek meg.

Felkészült megrendelők

A megrendelői oldalon a HR- és cégvezetők is egyre felkészültebbek – állítja Zala Ákos. Szerinte a trénercég kiválasztásakor az ár nem annyira meghatározó, mint egy közbeszerzési tendernél. A döntés meghozatalakor a díj szerepe 25-30 százalékra becsülhető, miközben nagyobb súlya van a megszerzett referenciáknak. A szolgáltatóknak azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy a piacon egyre nagyobb az igény a komplex, nagyobb hozzáadott értékű programok iránt.

Hosszú távon azok a tréningcégek lehetnek sikeresek, amelyek magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak. Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: ez nem valósulhat meg folyamatos belső képzés, minőségbiztosítás nélkül. Előbbinek azért is van jelentősége, mert tréneri, tanácsadói diplomát nem lehet szerezni. A végzettséget tekintve a trénerek egyharmada pszichológus, másik harmada közgazdász, a fennmaradó csoportban pedig a legkülönfélébb végzettségűek (jogászok, pedagógusok, újságírók, orvosok) találhatók. A szolgáltatóknak konkurenciát jelenthet, hogy jó néhány nagyvállalat már saját tréninggárdát is alkalmaz.

Zala Ákos kifejtette: a következő öt évben robbanásszerű expanzió nem várható a tréningpiacon, az azonban reálisnak tűnik, hogy a cégek a gazdasági bővülést meghaladó, tízszázalékos növekedést produkáljanak.

E-learning tréningek

Játékos programok piaci bevezetésével az IQ Consulting Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft. is próbálkozott; lapunkban is hírt adtunk arról, hogy a Lego Serious Play alternatív vezetői tréninget kedvezően fogadták a megrendelők. Az előzményekhez tartozik, hogy a cég ügyfélkapcsolati vezetője, Bodor Márton – kutatáson alapuló – tanulmányában azt állította, hogy a hagyományos tréningek jelenlegi formájukban nem a legmegfelelőbbek a készségfejlesztésben. Az "agyontréningezett" vezetők többsége ugyanis ráunt az eddigi formákra, s az ügyfelek személyre szabott megoldásokat keresnek. A tréningeket rendszeresen igénylő vállalatok vezetői közül sokan alternatív képzési formákra vágynak.

Mára az úgynevezett internetgeneráció – a nyolcvanas években született korosztály – is belépett a munkaerőpiacra, s képzésükkor, a velük való foglalkozáskor más módszerekre van szükség. Bodor Márton szerint a tanulmányában felvetett problémák ma is aktuálisak. A hazai cégeknek öt-tíz évvel ezelőtt volt újdonság a tréningezés. A kilencvenes évek elején még nem volt ritka, hogy egy-egy tréning három-öt napig tartott, mára azonban radikálisan rövidült a képzési idő, s gyakoriak az egynapos foglalkozások. Szerinte ez nemcsak azért van így, mert a cégek takarékoskodnak, hanem azért is, mert a vállalatok nem szeretik, ha a vezetők hosszabb ideig vannak távol a munkahelyüktől. Sok esetben nehéz pótolni őket, s kiesésük érzékenyen érintheti a vállalatot.

A váratlan helyzetek kezelésére sem alkalmasak a szokványos képzések. E problémát látva fejlesztette ki az IQ Consulting az e-learning tréninget, melynek keretében a vezetés- és készségfejlesztést elektronikus eszközökkel integrálják. A kft. egyelőre három témában – változás-, projekt- és tudásmenedzsment – kínál e-learning tananyagcsomagot, s most dolgoznak ki egy negyedik témát is. Bodor Márton szerint az e-learning tréning előnye, hogy alkalmas a szinkrontanulásra, s a résztvevők felkészülten, motiváltan érkeznek a tréningre. Bár e módszer valamivel drágább a hagyományos kurzusokénál, azonban az ár tükrözi, hogy ez esetben személyre szabott képzésről van szó. Az e-learning programot az IQ Consulting 2006 eleje óta kínálja a megrendelőknek; a piaci fogadtatás kedvező. A tréningpiacon a nemzetközi vállalatok, ezeken belül is a bankok és a gyógyszeripari cégek a legaktívabb megrendelők.

Bodor Márton kiemelte: a megbízóknak csak olyan cégekkel szabad szerződést kötniük, amelyek minőségi garanciát nyújtanak az általuk vállalt szolgáltatásért. Nem érdemes csak a díjtételek alapján dönteni, s a legolcsóbbat választani. Egy-egy tréning ára rentábilisan napi 250-300 ezer forintra tehető. Jóllehet az elmúlt években a kis- és középvállalkozások felé is próbáltak nyitni, de ez nem bizonyult sikeresnek, ezért a magyar mellett a jövőben a külhoni piacokon próbálnak terjeszkedni.

 

Hibák a tréningek megrendelésekor

Az alábbiakban felsoroljuk azokat a leggyakrabban előforduló hibákat, amelyek – ha ezeket a megrendelők elkövetik - rombolhatják a tréningek hatékonyságát:

– csak a tréningcég értékesítőjével/vezetőjével tárgyalunk;

– előzetes igényfelmérés nélkül rendeljük meg a tréninget;

– nem kérünk referenciákat;

– megbízunk a külföldi adaptációkban;

– elhanyagoljuk a tréninghelyszín jelentőségét;

– elfogadjuk a standard tematikákat;

– nem kérünk előzetes szintfelmérést;

– nagy létszámú, merev tréninget választunk;

– cégszintű jelenség kezelését nyílt tréningtől várjuk;

– megelégszünk az egyszeri tréninggel;

– a cégnél akarjuk megtartani a képzést;

– a tárgyalás során nem ismerjük fel a tréner hiányosságait;

– elvarázsolnak a szakkifejezések;

– nem megfelelően értelmezzük a tréningdíjak jelentését.

(Forrás: Soliann Tréningközpont)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem