×

Szakképzés a munkapiac igényei szerint

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 113. számában (2007. szeptember 15.)
A struktúrájában deformált és hatékonyságában alulteljesítő szakképzési rendszert a gazdaság szereplőinek fokozott bevonásával kívánja átalakítani a kormány. A változásokat serkentő jogszabályi korrekciókkal a munkáltatók is egyetértenek, hozzátéve: a nagyobb szerepkör nagyobb felelősséggel is jár, s rajtuk múlik, mennyire lesznek partnerek. A szakszervezetek szintén erősíteni kívánják a képzéssel kapcsolatos érdekvédelmi munkájukat, szerintük további szabályozási finomításokra lenne szükség.

Az új struktúra a gazdaság érdekeit szolgálja

A kormányprogramban kiemelt figyelmet kapott a szakképzés foglalkoztatáspolitikával összehangolt irányítása – mondta Székely Judit, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) szakállamtitkára. A deformált képzési struktúrát a gazdaság szereplőinek fokozott bevonásával, igényeik figyelembevételével, a keresletvezéreltség elve alapján szükséges átalakítani. Ennek eredményeként – az elaprózott intézményrendszer átalakításával – az új szerkezetű szakképzés lehetővé teszi a résztvevők számára a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő szakképesítés megszerzését és a sikeres elhelyezkedést.

A szak- és felnőttképzési reformjavaslatokban fő elemként a szakképző intézmények és a fenntartói döntések integrációja, ezen belül a térségi integrált szakképző központok (TISZK) új koncepciója, a pályaválasztás, a pályaorientáció és a pályakövetés rendszerének – a közoktatási törvénnyel összehangolt - kialakítása, továbbá a szakmai vizsgák ellenőrzésének komplex rendszere szerepelt. A fenntartói döntések integrációjának eredményeként 2010-ig várhatóan a jelenleg csaknem 1400 szakképző intézményt fenntartó 740 önkormányzati és nem önkormányzati szervezet száma 75-80-ra csökken.

A szakképzés-fejlesztési stratégia (2005-2013) végrehajtásához szükséges intézkedéseket tartalmazó 1057/2005. (V. 31.) kormányhatározat kiemelt figyelmet fordít a szakképzés minőségének fejlesztésére, a felhasználók igényeihez jobban igazodó struktúra kialakítására. Költséghatékonyabb szakképzőintézmény-rendszer jön létre, amelynek folyamatos fejlesztését a 2008 végéig bevezetendő pályakövetési rendszer támogatja.

– Továbbfejlesztjük a képzőintézménytől független vizsgarendszert is – tette hozzá a szakállamtitkár. – Ez a szak- és a felnőttképzés összehangolt fejlesztésének koncepciója alapján történik; a törvénymódosítással létrehoztuk a törvényi hátteret a vizsgák ellenőrzésének komplex rendszeréhez. A bemeneti kompetencia szerepének megerősítésével a jelenleg általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, munkaképes, mintegy 970 ezer felnőtt számára válik lehetségessé a szakképesítés megszerzése. A törvénymódosítással megteremtettük a tanárok, szakoktatók, valamint a gazdálkodó szervezetekben gyakorlati képzéssel foglalkozó oktatók szakmai és módszertani továbbképzéséhez a pénzügyi feltételek egy részét is.

A TISZK-ek törvényi szabályozásának átalakításával létrejön egy olyan intézményfenntartói és intézményi hálózat, amelynek feladatellátása regionális szinten koordinált és vezérelt. A szakképzés szervezésének fenntartói szintű együttműködése a szakképzésben jelenleg érintett, mintegy 98 000 tanuló 75-80 százalékának koordinált szakmai oktatásához teremti meg a szervezeti keretet.

A régiók szakképzési kapacitásainak koordinációját a regionális fejlesztési és képzési bizottságok (RFKB) végzik, a szakképzés-fejlesztési források elosztásában meghatározó szereppel bővítve. A regionális munkaerő-piaci igények hatékony érvényesítése érdekében megváltozik az RFKB-k összetétele, a gazdaság szereplőinek részvétele nő, s létrejön a társelnöki funkció, amelyet a gazdasági kamarák képviselője lát el.

A TISZK-ek kialakításának ösztönzése érdekében a szakképzési hozzájárulási törvény szabályai is módosultak. A támogatási rendszerben – a speciális és készségfejlesztő szakiskolák, valamint a felsőfokú szakképzést és gyakorlatigényes alapképzést folytató felsőoktatási intézmények kivételével - csak a TISZK-ek jutnak fejlesztési forrásokhoz (ideértve a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészét is). Továbbá az eddig intézmény részére nyújtott fejlesztési támogatást – az előbbiek kivételével – a TISZK részére nyújtandó támogatás váltja fel, célhoz kötött felhasználási kötelezettséggel. A szabályozás átalakításával, az 1500 fős minimális tanulólétszám előírásával lehetővé válik, hogy a TISZK-ek a regionális szakképzési igények alapján végezzék tevékenységüket.

Bővülő jogosítványok a munkapiac szereplőinek

A legutóbbi törvénymódosítások fő célja a keresletvezérelt és regionálisan koordinált szakképzési rendszer megvalósítása. A szakképzési hozzájárulásról szóló törvény egyik legjelentősebb változása ebből a szempontból, hogy a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságokban (RFKB) a gazdaság képviselete és jogosítványa is bővülni fog – értékelte a változásokat Csányi Lászlóné, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) szakképzési igazgatója. A tagok között több mint 50 százalékban vesznek részt a munkaadók, a munkavállalók és a gazdasági kamarák képviselői. A társelnököt is a kamara adja. A testületnek a korábbi javaslattételi jog helyett több területen döntési joga lesz. Például meghatározhatják, hogy az új, legalább 1500 tanulóval rendelkező szakképzési szervezési társulásokban vagy társaságokban a szakképzés milyen irányokban és milyen beiskolázási aránnyal történjék; a képzési alaprészből nyújtott támogatás milyen célokra és milyen intézményekhez kerüljön; javaslatot tehetnek a hiányszakmákra stb.

A kamarák és a gazdasági érdekképviseletek közreműködése is bővül: meghatározott szakképesítéseknél a kamara kéri fel a vizsgaelnököket, s a gazdasági érdekképviseletek delegálhatják a vizsgabizottsági tagokat.

A jogszabályi módosítások részben ösztönzőek, ugyanakkor a kereslet-kínálat összehangolását is szolgálják a hiányszakmák esetén a gazdálkodókat és a tanulókat érintő változások. A tanulószerződéssel a cégeknél gyakorlatot folytató tanulóknak adható ösztöndíj 20 százalékkal több lehet. A gazdálkodóknak is kedvezőbb elszámolási lehetőséget ad a jogszabály e tanulók gyakorlati oktatása esetén.

A munkaadók szerepvállalását hivatott ösztönözni, hogy gazdasági érdekképviseleteik pályázhatnak az MPA képzési alaprészből nyújtandó támogatásokra a szakképzés fejlesztése érdekében végzett programok megvalósításához, vagy a vizsgáztatásban vállalt feladatok végrehajtásához. A tanulók gyakorlati képzését vállaló gazdálkodókat terhelő költségek egyre nagyobb része, a saját dolgozó képzésére fordított összeg nagyobb hányada (kisvállalkozásoknál 60 százaléka) számolható el a kötelezettség terhére. A nagyobb szerepkör ugyanakkor nagyobb felelősséget is ró a munkaadókra, rajtuk múlik, mennyire lesznek partnerek az RFKB-ban, s hogy benyújtják-e valós igényeiket a képzések megszervezése érdekében.

A korrekciók jó irányba mutatnak

A munkavállalók régóta szorgalmazzák, hogy a szakképzést rendbe kell tenni. A szakképzés a rendszerváltozás nagy vesztese; a korábban jól működő iskolai és gyakorlati szakképzés szétzilálódott, s ez vezetett a mai szakemberhiányhoz. Korszerű szakismeretekre, jó gyakorlati tudást adó képzésre van szükség – hangsúlyozta Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke. A mostani jogszabály-változtatások jó irányba mutatnak, ilyen például a modulrendszerű képzés és a megfelelő intézményi struktúra hozzárendelése (TISZK-modell). Ami még bizonytalan: miként működik majd az a finanszírozási rendszer, amely a pályázati lehetőséget a fenntartókhoz (többnyire amúgy is forráshiányos önkormányzatokhoz) köti, s nem az iskolákhoz.

A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) jog- és feladatkörének kibővítését szintén támogatják a szakszervezetek, mivel megfelelő szerepet kap a munkavállalói oldal – mondta az elnök. A cél az, hogy a finanszírozási és az ellenőrzési döntések minél közelebb legyenek a valódi felhasználóhoz, a régiókban megfelelő információval rendelkezők döntsenek, az igények és a képzések összhangban legyenek, s ennek megfelelően tudják meghatározni a decentralizált alapok hatékony felhasználását. Azt is üdvözlik, hogy a vállalkozásoknál zajló szakképzés/továbbképzés szabályai egyszerűbbé váltak, s hogy a kis- és közepes vállalkozások nagyobb arányban tarthatják maguknál az erre szolgáló forrásokat – a munkaadók és a munkavállalók érdekei ebben egybeesnek. A szakképzés ugyanis – a versenyképesség szempontjából – stratégiai kérdés mindkét oldal számára.

A képzési adókedvezményeket ugyanakkor indokolt lenne visszaállítani; a munka melletti tanulás kedvezményeit ki kellene terjeszteni abban az esetben is, ha a képzés nem feltétlenül a munkaadó érdeke. Az egyéni tanulás ugyanis a munkavállaló versenyképességét szolgálja, s így mindannyiunkét. Lehetséges, hogy ehhez a Munka Törvénykönyvének módosítására lenne szükség – vélekedett Pataky Péter. A saját dolgozók képzésének támogatása szintén jó irányba visz, de lehetne még javítani. Ebben a szakszervezeteknek is van feladatuk: a kollektív szerződéseket ebből a szempontból is át kellene tekinteni, hiszen ezeknek nemcsak a bérekről, hanem a továbbképzésről is szólniuk kell.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem