×

Régi-új konstrukciók a foglalkoztatás bővítéséért

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 112. számában (2007. július 13.)
Bár az álláshelyek megőrzésére és újabbak létrehozására vannak megpályázható források, ennél többre lenne szükség a foglalkoztatás érdemi bővítéséhez. Viszonylag jól és zökkenőmentesen működnek a beruházások támogatását szolgáló konstrukciók, viszont gyakori probléma, hogy a pályázók túlvállalják magukat; rosszul mérik fel a lehetőségeiket és a piaci szükségleteket. A munkáltatók szerint a támogatásoknak a tartós foglalkoztatást kell segíteniük. A munkavállalók úgy vélik: kitörést jelenthet a távmunka.

Források a helyi igények szerint

Pető Sándor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) vezető főtanácsosa népszerűnek és sikeresnek ítéli a helyi programokhoz kapcsolódó beruházások támogatását. A források elosztásában – a helyi igényeket, a regionális munkaügyi központok és a tanácsok javaslatait figyelembe véve – végül a miniszter dönt: alapelv, hogy akiket kiválasztanak, azok a kért teljes összeget megkapják. A tapasztalatok szerint a legtöbb gond a túlzott vállalásokkal, a 120-150 százalékos fedezet, illetve az önrész előteremtésével van.

A pályázatok szinte rutinszerűen készülnek, a jelentkezők jól ismerik a menetrendet, s a helyi munkaügyi központok is minden segítséget megadnak. Gondok persze adódnak, például a fedezet ügyében, ami lehet banki, illetve ingatlan. Sokan nem tudják, hogy lakás céljára szolgáló ingatlant nem lehet felajánlani. Ugyanilyen kérdés az önrész is; hiába a megszabott legalább 25 százalék, vannak, akik úgy kérik a támogatást, hogy annak csak tíz százalékát tudják hozzátenni, így viszont a pályázat eleve érvénytelen – sorol néhány gyakorlati problémát Pető Sándor. Mindezek ellenére az öt éve működő rendszer jó; mind a tartalma, mind a megpályázható forrás mértéke is megközelítőleg ugyanaz.

A tavalyi mintegy 1,8 milliárd forintos központi keretet 2,3 milliárdra sikerült kiegészíteni a decentralizált forrásokból, de még ez is kevés. Az alapkeretből kimaradó pályázók igényeire a helyi munkaügyi központok tehetnek felajánlásokat; tavaly 19 megyéből nyolcan jelezték, hogy el tudnak különíteni pénzeket. Egyes területeken egyáltalán nem jutott erre a célra, de például Borsodban 100 százalékban kiegyenlítették a forrásigényeket. Területenként változó az is, hogy a beruházások milyen arányban jönnek létre e támogatásból; a hátrányos régióknál nagyobb, míg másutt kisebb az állami rész. A közép-magyarországi régióban, Budapesten a munkahelyi fejlesztések 25 százalékos támogatással valósultak meg, vagyis százmilliós invesztícióból 25 milliót fizetett a költségvetés. Másutt ez az arány a 65 százalékot is eléri. A pályázati pénzek 90-95 százaléka kis- és középvállalkozásokhoz kerül; a nyertes pályázók fele az előbbi, 15 százaléka az utóbbi csoportból kerül ki.

A foglalkoztatás bővítését segítő 1,8 milliárdos központi keretből tavaly a cégek saját, mintegy 3-4 ezres létszámukon felül még 2200 új munkahelyet hoztak létre. A forrást bármely vállalkozás kérheti, amely legalább öt állás létrehozására vállal kötelezettséget. Lényeges, hogy a pénz nem bértámogatás, hanem tárgyi eszközök, műszerek, különböző berendezések vásárlásához használható, valamint új építésű rendszerek teljes és bizonyos immateriális javak egy részének költségeihez adhat fedezetet. A program elsősorban a hátrányos helyzetű régiókat részesíti előnyben. A területfejlesztési jogszabály a hátrányos és a leghátrányosabb területeket is kijelöli. Kilencven kistérség van nevesítve, a hét régióból pedig négyet jelöltek meg a jogalkotók. A többihez képest elmaradott országrészek Észak-Magyarország, Észak- és Dél-Alföld, illetve Dél-Dunántúl, ahol elsősorban az aprófalvas települések miatt nehéz az előrelépés. Ezek azok a területek, ahol a munkahelyenkénti 800 ezer forinton kívül plusztámogatás is adható. Igaz, itt nehezebb előteremteni a minimális önrészt.

Főszabály, hogy a támogatott beruházást követő kilencven napon belül be kell tölteni a szerződésben előre – szakmánként megszabott – álláshelyeket. Egy projektre legfeljebb 80 millió forint adható, ha a vállalkozás hátrányos helyzetű térségben van. Az összeg megduplázható, s újabb 100 millióval bővülhet, ha a fejlesztéssel legalább 300 új állás létesül.

A pályázatok sorsáról - különböző szempontok szerint – a miniszter dönt. A kritériumok sorába tartozik, hogy hány új álláshelyet ígér a jelentkező, hátrányos térségről van-e szó, ígér-e elhelyezkedést munka nélküli álláskeresőknek, foglalkoztat-e pályakezdőket. A leggyakoribb hiba, hogy a pályázók túlvállalják magukat, rosszul mérik fel a lehetőségeiket és a piaci szükségleteket – mondja a tárca szakembere, aki szerint mindezek ellenére a program jól működik, a cégek körében népszerű; évről évre várják a kiírást.

Támogatással a tartós foglalkoztatást kell segíteni

Az álláshelyek védelmét és létrehozását szolgáló támogatások elosztásakor szigorúan gazdasági és nem szociális szempontoknak kell érvényesülniük – fejtette ki lapunknak Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára.

A munkahelyteremtésre szánt pénzeknek olyan helyre kell kerülniük, ahol a tartós foglalkoztatást hosszú távon segíthetik, illetve ahol reális piaci igény van a vállalkozás tevékenységére, vagyis a befektetett pénz kifizetődő. A Munkaerő-piaci Alap, valamint az ehhez kapcsolódó források elsősorban nem szociális célokra fordítandók, még ha a biztos munkahelyek nyilván e téren is segítenek – fogalmazott a főtitkár, aki szerint még élesebb a vita és több a bírálat a munkahelyek megóvását érintően.

Ha adott régióban válsághelyzet van, akkor átmenetileg a munkáltató is a fennmaradásáért küzd. A források elosztásakor minden szereplő véleménye fontos, azonban reális üzleti tervre van szükség, s arra, hogy a kedvezményezett legalább kétszer annyi időre vállalja az alkalmazottak foglalkoztatását, mint amennyire a támogatást kapta. Ugyanakkor az is mérlegelési szempont, hogy az elnyert források minél több tartósan állástalannak, roma származásúnak vagy szociálisan hátrányos helyzetűnek jelentsenek segítséget. Ekkor tehát napirendre kerülnek a szociális szempontok. Persze figyelembe kell venni azt is, hogy adott helyen milyenek a közlekedési viszonyok, s ennek tükrében milyen mobilitás várható a munkavállalóktól. A lehető legjobban körül kell járni, hogy a támogatott meg tud-e kapaszkodni, s esetleg egy év múlva nem jelenik-e meg újabb igénnyel, ismét pénzt remélve. Éppen ezért jobban építeni kellene a helyi önkormányzatok véleményére, mert helyben látható leginkább, hogy milyen foglalkoztatási feszültségek vannak.

A szigorú mérlegelés közös érdek, hiszen közpénzről kell dönteni, s azt minél hatékonyabban felhasználni. Még ha túlzottan körültekintőnek is tűnik a bizottság, ez nem "vaskalaposság": egyszerűen racionális döntésekre van szükség. Amint a döntéshozók választása szubjektív, a források könnyen kerülhetnek olyan helyre, ahol valójában nem lesz hatékony a ráfordítás. Vannak területek, ahol célszerű segíteni, viszont fontos lenne a támogatásokat integráltan kezelni: vagyis összesíteni valamennyi programot. Ebből látható lenne, hová kerülhetnek más forrásokból is pénzek – mondja Dávid Ferenc.

Kitörést jelenthet a távmunka

Pék Zsolt, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) foglalkoztatáspolitikai ügyvivője szerint bár a központi keretek messze nem elégítik ki a munkahelyteremtő forrásokra pályázók igényeit, azonban regionális szinten, a térségi centrumok – saját keretükből – igyekeznek kiegészíteni a hiányzó forrásokat. A jelentkezőknek immár nemigen okoz gondot a beadványok elkészítése, nemegyszer profi pályázatírókkal készíttetik az anyagot. Fontos a helyi központok szerepe, illetve hogy a cégek olyan fejlesztésekre pályázzanak, amelyekre a térségben valóban igény van; az üzleti terv ne "lógjon a levegőben", s a tevékenység hiánypótló legyen a munkaerőpiacon. A legfőbb választási elv, hogy a fejlesztés milyen hatással van a foglalkoztatásra, azaz a beruházás ne csak egyszeri, "gyarmati munkahelyet", vagyis ideiglenes lehetőséget teremtsen, hanem hosszú távú megélhetést az ott lakóknak.

A pénz felhasználását folyamatosan ellenőrzik, s azt is, valóban teljesülnek-e a szerződésben megszabott feltételek. Pék Zsolt szerint a jól képzett munkaerőt nehéz megtalálni. Sokszor hiába a megfelelő bér, a kiváló munkahelyi feltételek, vannak térségek, ahol képtelenség kvalifikált szakembereket találni, s valóban minőségi szakmunkát kínálni.

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány indított egy kísérleti programot, amelyben feltérképezte a minőségi munka lehetőségét. Ennek alapján indulhat az országos kezdeményezés, amelynek lényege az úgynevezett magas értéket termelő vállalkozások támogatása is. Tavaly például 31 ilyen kérelem érkezett, mintegy 823 millió forintra, ebből 29 pályázónak összesen 608 millió forint jutott. Ez a pénz többféleképpen segíthet a munkaadóknak. Egyrészt abban, hogy ha szorult helyzetbe kerülnek – s csak elbocsátásokkal tudnák elkerülni a csődöt –, ne legyen szükség kényszerintézkedésekre, hanem e támogatással átvészeljék a kritikus időszakot. De eszköz lehet ahhoz is, hogy menthetetlen helyzetben - legalább időlegesen – fenntartható legyen a munkahely addig, míg a munkavállalók jövője rendeződik. Ehhez egy-egy álláshelyre lényegesen kisebb összeg is elég: a tavalyi keretből például 2400 munkahely megóvását tette lehetővé e támogatási forma – mondja az ügyvivő, aki szerint a távmunka bővítése jelenthetne újabb kitörési pontot a magyar foglalkoztatásban, amely azonban egyelőre csupán 2-3 százalékban van jelen.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9268 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9268 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5503 olvasói kérdésre 5503 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9268 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9268 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5503 olvasói kérdéssel.

Vezető helyettesítési díja

A polgármesteri hivatalban egy szervezeti egység főosztályvezető-helyettese közös megegyezéssel megszüntette beosztottja közszolgálati jogviszonyát. Munkakörét a...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő ellentételezése szabadidővel

Az Mt. 143. §-a (2) bekezdésének b) pontja értelmében a munkavállalónak a munkaidőkereten felüli munkavégzés esetén ötven százalék bérpótlék vagy – munkaviszonyra vonatkozó...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció keresőképtelenséget követően

A gyárszintű béremelés időszakában az adott munkavállaló már 5. hónapja táppénz miatt van távol, és még hosszú, bizonytalan ideig nem is fog tudni munkába állni. Részére is...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Pályakezdés utáni illetménynövekedésre való jogosultság

2025. 08. 25-től állományban lévő óvodapedagógusunk az előző biztosítási jogviszonyának 2025. 06. 30-i hatályú megszüntetésekor Gyakornok fokozatba volt besorolva. 2025. 07. 03-án...

Tovább a teljes cikkhez

Vezető helyettesítése – saját név alatt

Amennyiben a vezető munkavégzés alóli mentesítését tölti, vagy tartósan távol van, a munkáltató a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján erre az időtartamra kinevezhet-e egy...

Tovább a teljes cikkhez

Vezetői „szék” elfoglalása és a próbaidő

Óvodavezetői, illetve konyhavezetői (intézményvezető, főigazgatói) pályázat került kiírásra. Ha a pályáztatás eredményes/érvényes, kötelező-e azonnal az új munkavállalókat...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5503 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 283-ik lapszám, amely az 5503-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem