×

Bejelentési, adatszolgáltatási nyilvántartás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 112. számában (2007. július 13.)
A járulékfizetésért cserébe társadalombiztosítási ellátások (egészségbiztosítási, nyugdíj-biztosítási, valamint magán-nyugdíjpénztári szolgáltatás) formájában közvetlen ellenszolgáltatás jár. Ebből (is) adódóan nem elég csak a járulékok bevallása és megfizetése, hanem az említett ellátások elbírálásához, majdani megállapításához szükséges adatokat is az igazgatási szervek – illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóság, egészségbiztosítási pénztár – tudomására kell hozni.

Egyéni nyilvántartás

A Tbj-tv. (1997. LXXX. törvény) konkrétan két nyilvántartás vezetését írja elő a foglalkoztatottakra vonatkozóan. A 46. §-ának (1) bekezdése szerint a foglalkoztató a tevékenységében személyesen közreműködő biztosított személyek adatait oly módon köteles nyilvántartásba venni, és erről a magánszemélynek igazolást adni, hogy abból a törvényben előírt adatok a munkavégzés (tevékenység) megkezdésétől megállapíthatók legyenek. A nyilvántartásba vétel elmulasztása miatt a foglalkoztatót az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) szerint megállapítható mulasztási bírság (200 ezer forintig terjedő) – a nyilvántartásba nem vett személyenként – terheli.

E nyilvántartás formáját a foglalkoztató szabadon határozza meg, ugyanis az erre vonatkozó részletes szabályok közel egy évtized elteltével sem készültek el. A munkavállalónak átadott igazolásként a munkaszerződés is elfogadható.

A Tbj-tv. 46. §-ának (2) bekezdése arról rendelkezik, hogy a foglalkoztatónak a biztosítottakról olyan nyilvántartást kell vezetnie, amely tartalmazza a biztosított nevét és személyi adatait, társadalombiztosítási azonosító jelét, a magán-nyugdíjpénztári tagságára vonatkozó adatot, a foglalkoztató adatait, a biztosítási időre és a szolgálati időre vonatkozó adatokat, a biztosítottól levont járulékok alapját és összegét, továbbá a biztosított után fizetett tételes összegű egészségügyi hozzájárulást.

Ezt a nyilvántartást a foglalkoztatónak havonta le kell zárnia, archiválnia, és arról az Art. 31. §-ának (2) bekezdésében meghatározottak szerint az állami adóhatósághoz bevallást, a Tny-tv. (1997. évi LXXXI. törvény) 97. §-a (2) bekezdésében előírtak esetén a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervhez adatszolgáltatást kell teljesítenie.

Ezzel párhuzamosan a foglalkoztató a jövedelemigazoláshoz csatoltan a tárgyévet követő év január 31. napjáig köteles a nyilvántartás adataival egyező igazolást kiadni a biztosított részére a tárgyévben fennállt biztosítási idő "tól-ig" tartamáról, a levont járulékok (tagdíj) összegéről, a foglalkoztató által megfizetett egészségbiztosítási járulék összegéről és azok alapjáról. A biztosítással járó jogviszony év közben történő megszűnése esetén az igazolást soron kívül kell kiállítani.

Nyugdíj-biztosítási bejelentés

A fent említett nyilvántartás alapján teljesítendő adatszolgáltatás a Nyugdíj- biztosítási Egyéni Nyilvántartó Lap – közismertebb nevén a NYENYI Lap – kiállítása és beküldése révén történik.

Noha 2007. január 1-jétől a foglalkoztatók, illetve egyéb érintettek az adóhatósághoz benyújtott bevallásukban valamennyi nyugdíjbiztosítással összefüggő adatról számot adnak, a NYENYI-adatszolgáltatás 2006-ra és 2007-re továbbra is teljeskörűen, azt követően pedig az alábbi esetekben továbbra is terheli a foglalkoztatókat:

– a nyugdíjazás évére,

– a tárgyév április 30-a, illetve a Tbj-tv. 5. § (3) bekezdése szerinti biztosított, valamint a felszolgáló esetében az augusztus 31-e előtti nyugdíjigény benyújtása esetén a nyugdíjazás évét megelőző évre vonatkozóan, valamint

– a 2008. január 1-jét megelőző időtartamra vonatkozó visszamenőleges és az Art. szerinti elévülési időn túli időszakra vonatkozóan.

A NYENYI Lapot a biztosítottakról – ideértve a saját jogú nyugdíjas foglalkoztatottat és a kiegészítő tevékenységet folytató társas vállalkozót is –, illetve saját magukról kell benyújtani.

Annak a szervnek (szervezetnek), illetve foglalkoztatónak minősülő egyéni vállalkozónak, amelynek (akinek) nyilvántartó lapot kiállítania nem kell, e tényről a tárgyévet követő év április 30-áig – a nemlegesség okának megjelölése mellett - a területileg illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságot értesítenie kell.

A Tbj-tv. 5. §-ának (3) bekezdése szerinti biztosított és a vendéglátó-ipari üzlet felszolgálója nem köteles nyilvántartó lapot kiállítani, ha a személyijövedelem-adó-bevallásában járulékalapot képező jövedelem, illetve borravaló hiányában nyugdíj-biztosítási, nyugdíjjárulék-bevallást, illetve -befizetést nem teljesített.

Adatszolgáltatási határidők

A NYENYI-adatszolgáltatást főszabályként a tárgyévet követő év április 30-ig, illetve a Tbj-tv. 5. § (3) bekezdése szerinti biztosítottnak (a külföldről származó jövedelme alapján biztosítási kötelezettség hatálya alá kerülő magánszemélynek), valamint a felszolgálónak a tárgyévet követő év augusztus 31-ig kell teljesítenie.

Visszamenőleges adatszolgáltatás

Amennyiben a NYENYI-adatszolgáltatás visszamenőleges időszakra történik, akkor az adatszolgáltatáskor, vagy a helyszíni ellenőrzés során az ellenőrzéssel megbízott személynek az adatszolgáltató köteles bemutatni az adatszolgáltatást alátámasztó könyvelési, munkaügyi és egyéb bizonylatokat, dokumentumokat. Az adatszolgáltatás akkor visszamenőleges, ha a fent említett előírt határidő után történik.

Adatszolgáltatásra kötelezettek

Az adatszolgáltatási kötelezettséget a nyilvántartásra kötelezett megbízása alapján – az Art. 7. §-a (1)–(2) és (6) bekezdésének alkalmazásával – annak meghatalmazottja, illetve képviselője is teljesítheti.

A foglalkoztató adatszolgáltatási kötelezettségeit a felszámolás és a végelszámolás kezdő időpontjától a felszámoló, illetőleg a végelszámoló teljesíti. A felszámoló és a végelszámoló a biztosítottak nyugdíj-biztosítási adatait – a Cstv. 53. §-ának (2) bekezdése, illetve a Ctv. 112. §-ának (2) bekezdése szerint – átadja a területileg illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnak. A felszámoló és a végelszámoló a rendelkezésre álló adatok alapján az elmaradt adatszolgáltatásokat is teljesíti.

Adatszolgáltatás számítógépes adathordozón

A nyilvántartó lap kiállítására kötelezett a nyilvántartó lap adattartalmát az ONYF által rendszeresített és a területileg illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóság által térítésmentesen rendelkezésére bocsátott számítógépes programmal állítja elő, és adatszolgáltatási kötelezettségét számítógépes adathordozón teljesíti.

A számítógépes program igénylése

Az ehhez szükséges számítógépes programot, illetőleg nyomtatványt az erre a célra rendszeresített, a nyilvántartásra kötelezett (a meghatalmazott, illetve a képviselő) aláírásával (cégszerű aláírásával) ellátott adatlap benyújtásával évente kell igényelnie az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnál. Az igénylésről a regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóság – az adathordozók, illetőleg a nyomtatvány átadásakor (továbbításakor) – igazolást állít ki. Amennyiben a nyilvántartásra kötelezett megbízása alapján a meghatalmazott, illetve a képviselő jogosult az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, az adatlap benyújtásakor, valamint az adatszolgáltatás teljesítésekor a meghatalmazás eredeti példányát a területileg illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnak be kell mutatni.

Elektronikus ügyintézés

Az érintettek a 2006. évre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségüket elektronikus ügyintézés keretében, a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer erre a célra kialakított szolgáltatásainak igénybevételével is teljesíthetik (eNYENYI). Ebben az esetben a nyilvántartásra kötelezettnek nem kell adatlapot benyújtania.

Elektronikus ügyintézés esetén a kötelezettnek – az Art. 7. §-a (1)–(2) bekezdésének alkalmazásával adott meghatalmazással történő adatszolgáltatás teljesítéséhez – az Ügyfélkapu-hozzáféréssel rendelkező meghatalmazott, illetve képviselő természetes személyazonosító adatait az ONYF által erre a célra rendszeresített nyomtatványon kell bejelentenie az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnak. A nyomtatványt és a meghatalmazás eredeti példányát az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóság részére az adatszolgáltatás teljesítését legalább 30 nappal megelőzően kell megküldeni. A nyilvántartásra kötelezettnek a meghatalmazás – az Art. 7. §-a (6) bekezdésének alkalmazásával történő – visszavonásáról, valamint a közölt adatokban bekövetkezett változásról a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervet soron kívül kell tájékoztatnia.

Az elektronikus ügyintézés keretében történő adatszolgáltatás esetén a teljesítéssel meghatalmazott személy az adatszolgáltatásra rendszeresített számítástechnikai programot (a továbbiakban: NYENYI program) az ONYF internetes honlapjáról, a program működéséhez szükséges azonosító állományt az ONYF elektronikus ügyintézési rendszeréből töltheti le, és az adatszolgáltatás teljesítése a NYENYI program által előállított exportállomány Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszeren keresztüli feltöltésével valósul meg.

Az adatszolgáltatásnak a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszeren keresztüli beérkezéséről, annak az ONYF nyilvántartási rendszerébe történő befogadásáról, valamint – hibás adattartalom esetén vagy érvényes meghatalmazás hiányában – az adatszolgáltatás befogadásának visszautasításáról a nyilvántartásra kötelezett és az adatszolgáltatást teljesítő személy elektronikus úton, a bejelentéshez rendszeresített nyomtatványon közölt elektronikus levelezési címre értesítést kap.

Adatszolgáltatással kapcsolatos felelősség

Az adatszolgáltatással kapcsolatos felelősség – így különösen: az adatszolgáltatás elmulasztása vagy késedelmes teljesítése, a valóságtól eltérő adatok szolgáltatása – akkor is a nyilvántartásra kötelezettet terheli, ha az adatszolgáltatást a megbízása alapján – az Art. 7. §-a (1)–(2) és (6) bekezdésének alkalmazásával – meghatalmazottja, illetve képviselője teljesíti.

Az egyéni vállalkozó, a mezőgazdasági őstermelő, a Tbj-tv. 5. §-ának (3) bekezdése alapján biztosított magánszemély és felszolgáló, továbbá az öt főnél kevesebb biztosítottról történő adatszolgáltatás esetén a foglalkoztató adatszolgáltatása teljesítettnek számít az előírt nyomtatványon történő adatszolgáltatás mellett akkor is, ha a személyesen közölt hiteles adatok az illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnál számítógépes adathordozón rögzítésre kerülnek.

Egészségbiztosítási bejelentés

A biztosított munkavállalókat 2007. január 1-jétől már nem közvetlenül az egészségbiztosítási pénztárhoz, hanem az adóhatósághoz kell bejelenteni.

Ezt a bejelentést

– a biztosítás kezdetére vonatkozóan a biztosítási jogviszony első napját megelőzően, de legkésőbb a biztosítási jogviszony első napján a foglalkoztatás megkezdése előtt, illetőleg ha a biztosítás elbírálására utólag kerül sor, legkésőbb a biztosítási kötelezettség megállapítását követő napon,

– a jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését, a biztosítás megszűnését követően folyósított ellátás kezdő és befejező időpontját közvetlenül követő 8 napon belül

kell teljesíteni.

A bejelentés elektronikusan, illetve papíralapon történhet.

Biztosítotti nyilvántartás

Az APEH az elektronikusan bejelentett adatokat azok beérkezését követően elektronikus úton haladéktalanul megküldi az egészségbiztosítás biztosítotti nyilvántartásának, míg a nyomtatványon teljesített munkáltatói, kifizetői bejelentéseket soron kívül feldolgozza, és elektronikus dokumentum formájában továbbítja az egészségbiztosítás biztosítotti nyilvántartása részére.

A biztosítotti nyilvántartást tehát továbbra is az egészségbiztosítási pénztár kezeli, annál is inkább, mivel közvetlenül hozzá kell bejelenteni azokat, akik az egészségügyi szolgáltatásra nem biztosítottként, hanem a Tbj-tv. 16. §-a alapján jogosultak. (Pl.: az ápolási díjban részesülőket a települési önkormányzat jegyzője, a felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytatókat az intézmény vezetője jelenti be az egészségbiztosítási pénztárhoz.)

Bejelentésre nem kötelezettek

Az Art. egy nemrégiben hatályba lépett módosításának köszönhetően nem terheli e bejelentési kötelezettség azt a kifizetőt, aki (amely) magánszemélynek alkalomszerűen teljesít megbízási jogviszony keretében adó- vagy társadalombiztosítási jogviszonyt eredményező kifizetést, feltéve hogy a magánszemély a kifizetéskor igazolja, hogy e megbízási jogviszonyával egyidejűleg a Tbj-tv. 5. §-ában meghatározott más jogviszonya, jogállása alapján a társadalombiztosítási jogviszony kiterjed rá.

Egyéb kötelezettségek

Mind a nyugdíj-biztosítási, mind pedig az egészségbiztosítási szerv felhívására a foglalkoztatónak a társadalombiztosítási feladatok ellátásához szükséges adatokat tizenöt napon belül kell közölni, azzal, hogy a társadalombiztosítási igazgatási szervek az adatszolgáltatásra kötelezettől nem kérhetik olyan adat ismételt közlését, amely a nyilvántartásra kötelezett bejelentésében, bevallásában már szerepelt. (Nem esik ez alá a korlátozás alá, ha az egészségbiztosítási szerv a pénzbeli ellátások megállapításához az igénylő adatait a foglalkoztatótól, illetőleg a társadalombiztosítási igazgatási szervek a járulék fizetésére kötelezett jövedelemadatait az állami adóhatóságtól kérik.)

Ha a foglalkoztatónál társadalombiztosítási kifizetőhely nem működik, akkor a foglalkoztatónak a terhességi-gyermekágyi segélyre, a gyedre, a táppénzre, a baleseti táppénzre vonatkozó igény elbírálásához "Foglalkoztatói igazolás"-t kell kiállítania, és azt a biztosított által benyújtott igazolásokkal - gyermekgondozási díj iránti igény esetén az igénybejelentéssel – együtt három munkanapon belül a székhelye (telephelye) szerint illetékes egészségbiztosítási pénztárnak kell megküldenie. A foglalkoztatói igazolásokat a munkáltató két példányban köteles kiállítani, és annak egy példányát öt évig megőrizni.

A biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor az "Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról" elnevezésű nyomtatványt a foglalkoztatónak átadja. A foglalkoztató az átvett igazolványba három napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét, és az igazolványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi. A foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az igazolványba a megszűnést bejegyzi, és az igazolványt az utolsó munkában töltött napon átadja a biztosítottnak, ő pedig az átvételt igazolja. A biztosítás fennállása alatt újabb biztosítással járó jogviszony létesítése esetén az újabb foglalkoztató az igazolványba a biztosítási adatokat az előzőek szerint bejegyzi, és az igazolványt visszajuttatja ahhoz a foglalkoztatóhoz, ahol a biztosítás előbb kezdődött.

A 4 százalékos mértékű egészségbiztosításijárulék-fizetési kötelezettséggel járó jogviszony megszűnésekor a foglalkoztató a "Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához" elnevezésű nyomtatványon köteles igazolni a jogviszony megszűnését megelőző naptári év első napjától a jogviszony megszűnésének napjáig a biztosított egészségbiztosításijárulék-alapot képező jövedelmét és azon időtartamok felsorolását, melyekre a biztosítottnak jövedelme nem volt. A jövedelemigazolásra külön kell felvezetni az irányadó időszakban kifizetett nem rendszeres jövedelem összegét, jogcímét, megjelölve a kifizetésre való jogosultság időtartamát, valamint a kifizetés időpontját. A jövedelemigazolást két példányban kell kiállítani, és az eredeti példányt a jogviszony megszűnésének napján a biztosított részére át kell adni, és az átadást az igazolványra fel kell jegyezni.

A társadalombiztosítási kifizetőhelyet fenntartó foglalkoztató ennél lényegesen többféle nyilvántartás vezetésére kötelezett. Rendszeres feladatai továbbá, hogy a bérfizetés napján kifizetett, illetőleg a kifizetésre elszámolt pénzbeli ellátásokról, baleseti táppénzről, továbbá a kifizetőhelyet megillető egyszázalékos mértékű költségtérítés összegéről havonta – az előírt nyomtatványon – elszámolást nyújtson be az illetékes egészségbiztosítási pénztárhoz. Az elszámoláson kell feltüntetni a táppénz-hozzájárulás összegét is. A MEP az elszámolást – a beérkezésétől számított öt munkanapon belül - felülvizsgálja, és az elszámolt táppénz-hozzájárulással csökkentett összegre vonatkozóan intézkedik a Magyar Államkincstáron keresztül az átutalásról.

Bejelentés a magánnyugdíjpénztárhoz

A magán-nyugdíjpénztári rendszerrel függ össze a foglalkoztatónak az a kötelezettsége, hogy amennyiben a pályakezdő a pénztárválasztásra vonatkozó bejelentési kötelezettségének az első biztosítási jogviszonyának kezdetét követő 15. napig nem tett eleget (vagy a pénztár a jelentkezését elutasította), a foglalkoztatónak a pénztártag meghatározott adatairól a pénztárválasztás bejelentésére nyitva álló határidőt követő 15 napon belül értesítenie kell a pályakezdő lakóhelye (magyarországi lakóhely vagy tartózkodási hely hiányában a foglalkoztató Magyarországon bejegyzett székhelye, telephelye, képviselete, fióktelepe) szerinti területi pénztárat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. július 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem