×

Foglalkoztatási kedvezmények

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 110. számában (2007. május 14.)
Több cég is nehezményezte a közelmúltban, hogy nehézkes hozzájutni az állástalanok foglalkoztatását segítő állami támogatásokhoz. Miközben a vállalkozások elégedetlenek, a szaktárcánál úgy látják: minden rendben van. Folyamatosan érkeznek a kérelmek, amelyeket ha alaposan és figyelmesen tölt ki a munkáltató – s persze vállalja az előírt feltételek teljesítését –, akkor esélyes a támogatásra. Fontos tudni, hogy a kérelmek beadása nem jelent automatikusan pénzt, a bírálók több szempontot mérlegelnek a források odaítélésekor.

A foglalkoztatók számára ösztönzően hat az állástalanok alkalmazását segítő állami támogatás. Ennek reményében a munkaügyi központokhoz forduló cégek egy része azonban arra panaszkodik, hogy a támogatásokhoz nehézkes hozzájutni, s előfordul, hogy hiába reménykednek az anyagi segítségben.

Pályázat, kérelem

Az állástalanok alkalmazását ösztönző támogatásoknak két csoportja van: amelyek forrásaihoz pályázat útján lehet hozzájutni, illetve amelyekhez kérelem benyújtása szükségeltetik. Utóbbiak körébe tartozik a foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás és a közhasznú foglalkoztatás támogatása – fejtette ki lapunknak a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal főosztályvezetője.

Lőrincz Leó elmondta: ez esetben egy formanyomtatványt kell kitölteniük a munkáltatóknak, amelyen fel kell tüntetni a cég nevét, címét, illetve a székhelyét, az adószámát, a társadalombiztosítási törzsszámát, a vállalkozás formáját és fő tevékenységi körét, valamint a számlavezető bank nevét és címét is. Nyilatkoznia kell a cégvezetőnek arról, hogy a társaság valóban ott működik-e, ahol a foglalkoztatás történik, s arról is vallania kell a vállalkozásnak, hogy a kérelem benyújtásának napján nincs-e meg nem fizetett, ám lejárt esedékességű tartozása.

Azt is közölni kell, hogy rendezettek-e a munkaügyi kapcsolatai. Ezenkívül a kérelmezőnek hozzá kell járulnia ahhoz, hogy a nyilatkozatban közölt információk valóságtartalmát kontrollálja a regionális munkaügyi központ, méghozzá oly módon, hogy az illetékes szervtől – például az adót illetően az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivataltól – igazolást kér.

Fokozott ellenőrzés

A fokozott ellenőrzésre azért van szükség, mert a foglalkoztatási támogatásokat a Munkaerő-piaci Alap decentralizált foglalkoztatásialap-részből, tehát közpénzből finanszírozzák – emelte ki a főosztályvezető.

Nem mindegy az sem, milyen állástalanokat vesz fel a társaság. Ugyanis hiába munkanélküli valaki, ha a munkaügyi központ illetékes kirendeltségének adatbázisa szerint nincs nyilvántartva – ekkor nem számít elismert állástalannak. A támogatás kizárólag akkor jár, ha a kiválasztott személyek az elmúlt 16 hónapban legalább 12 hónapig regisztrálva voltak állástalanként. A 25 évet be nem töltött pályakezdőknél 8 hónapos intervallumot vesznek figyelembe, s esetükben 6 hónap a minimális munkamentes idő.

Nem számít azonban, hogy melyik régióban tartják nyilván az állástalant. Ha tehát valaki Borsod-Abaúj-Zemplén megyében jelentkezik be az ottani illetékes munkaügyi kirendeltségen, akkor a szükséges várakozási idő leteltét követően esélyes az állásszerzésre akkor is, ha a szomszédos Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében keresnek éppen olyan ismeretekkel rendelkező dolgozót, mint ő – magyarázta a főosztályvezető. Persze a gyakorlatban ez csak akkor fordul elő, ha a régióhatár környékén jelennek meg új munkahelyek, s nem túlságosan nagy távolság választja el az állástalan lakóhelyét a potenciális munkahelyétől.

Utazási támogatás

Nem reális, hogy egy miskolci cég szolnoki munkanélkülieket óhajt felvenni. Persze ez sem lehetetlen, mivel ekkor létezik a csoportos személyszállítási támogatás, ám az utaztatás ilyen formája csak bizonyos létszám fölött gazdaságos a társaságoknak. A két támogatás egyébként egyidejűleg is igényelhető, ha tehát egy vállalkozás bértámogatásban részesül, ez nem kizáró ok a csoportos személyszállításhoz kapcsolódó állami forintok igénylésekor.

A foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatást kérelmezőknek elsőként a formanyomtatványt kell beszerezniük, amelyet letölthetnek az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról (www.afsz.hu); itt megtalálják a támogatásokról szóló tájékoztatót és a kitöltéshez szükséges útmutatót is. Ezután a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kirendeltséget kell felkeresnie a cég képviselőjének, akitől nemcsak a kitöltött űrlapot és a munkaerőigény-bejelentő lapot, hanem különféle igazolásokat is elvárnak. Például a cégbíróság által jóváhagyott, 30 napnál nem régebbi cégkivonatot vagy a hatályos cégkivonat, esetleg a társasági szerződés - a cég vezetője által aláírt és bélyegzővel hitelesített – másolatát. Ezenkívül csatolni kell az aláírási címpéldányt, vagy ennek szabályszerű másolatát.

Felső határ nélkül

A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal főosztályvezetője elismerte, hogy nem feltétlenül azon a kirendeltségen kell megjelennie a társaság illetékesének, ahol a foglalkoztatás történik majd: "a kérelmet a regionális munkaügyi központ munkaadó székhelye, illetve telephelye szerint illetékes kirendeltségnél kell benyújtani" – áll a szaktárca tájékoztatásában.

Ez a gyakorlatban azt jelenti: ha egy debreceni cég a szegedi bázisára szeretne felvenni valakit, akkor rosszul tenné, ha a csongrádi megyeszékhelyen kérelmezné a támogatást, ha nincs Szegeden bejegyzett telephelye. Ez egyébként az egyik legfontosabb dolog, amit lapunknál nehezményeztek a cégek az ügyintézés nehézségeit illetően.

Nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy a vállalkozás egyidejűleg hány alkalmazott után kér támogatást, s nincs felső határa annak sem, hány különböző kirendeltségen mennyi kérelmet adhat be. Hasonlóképpen nem korlátozzák, hogy egymás után hányszor kérhet kedvezményt a cég. Egyetlen kikötést kell szem előtt tartani: az Európai Unió ugyanis megszabja, hogy összesen mekkora állami támogatást használhatnak fel a kedvezményezettek. E szerint három esztendő alatt legfeljebb 15 millió eurót lehet ugyanannak a pályázónak vagy kérelmezőnek juttatni.

Bár e forrás soknak tűnik, a munkaügyi támogatásokon kívül beleszámít a terület- és vidékfejlesztési pénz is, sőt, a beruházások finanszírozására nyújtott támogatás is. Ez utóbbi az, ami jelentősebb tétel, ám így is ritka, hogy egyáltalán mérlegelni kell, vajon kaphat-e még központi pénzt az adott vállalkozás.

Folyamatos elbírálás

Az uniós rendelkezés értelmében két területen egyáltalán nem szabad ösztönözni a foglalkoztatás bővülését: a szénbányászat és a hajóépítés szektorokban. Ez azonban Magyarországon amúgy sem jellemző.

A foglalkoztatást bővítő bértámogatás és a közhasznú foglalkoztatás ösztönzése esetében nem számít a cégméret, nincsenek tehát előnyben a mikro- és kisvállalkozások. A közepes és a nagyobb munkáltatók is számíthatnak a segítségre, ha – az előírásoknak megfelelően – regisztrált állástalanokat foglalkoztatnak.

A kérelmek benyújtását nem korlátozza semmiféle határidő, azok beadása és elbírálása egyaránt folyamatos. A főosztályvezető tudomása szerint nem kell tartani attól sem, hogy a keret nagysága szab gátat a támogatás folyósításának, annak ellenére sem, hogy jellemzően év végére korlátozottak a munkaügyi központok forrásai. Hogy melyik régióban mennyi pénz jut bértámogatásra, helyben dől el: a regionális központok ugyanis maguk rendelkeznek arról, mely támogatási célra mekkora összeget különítenek el.

Az év vége felé rendszerint nemcsak a forrás apad ki, hanem az igény is csökken, ugyanis a cégek jó része az esztendő első négy-öt hónapjában igényli a kedvezményt. A foglalkoztatásbővítő bértámogatás leggyakrabban egy évre szól, igaz, a közhasznú foglalkoztatás ösztönzésére szánt juttatásnál ez két év is lehet.

Támogatás folyósítása

A folyósításra általában egy hónapot kell várni. A kérelem benyújtását követően ugyanis 30 napon belül kell megkötni a hatósági szerződést. A megítélt támogatás folyósítása pedig a munkába állás napját követő hónap végi bérelszámolás után történik meg először, nagyjából a következő hónap 10-12-e táján. Ha tehát április 20-ától foglalkoztatja a korábban regisztrált állástalant a társaság, akkor május közepéig kell az elszámolást benyújtania a kirendeltségnek, s annak a hónapnak a végén számíthat az összeg megérkezésére. Onnantól pedig havonta történik az elszámolás, minden alkalommal a havi elszámolólapra és a bérjegyzékre alapozva.

Fontos tudni, hogy a bértámogatás nem automatikus. Nem szabad tehát abból kiindulni, hogy ha a foglalkoztató kitölti kérelmét, és eljuttatja az illetékes munkaügyi központ kirendeltségére, akkor biztosan számíthat az állami kiegészítésére. A bírálóknak ugyanis mérlegelési joguk van, azaz elutasíthatják a kérelmet. Természetesen ezt indokolniuk kell, nem elegendő, ha csupán azt közlik, hogy a vállalkozás nem részesülhet ilyen típusú állami segítségben.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9268 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9268 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5503 olvasói kérdésre 5503 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9268 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9268 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5503 olvasói kérdéssel.

Vezető helyettesítési díja

A polgármesteri hivatalban egy szervezeti egység főosztályvezető-helyettese közös megegyezéssel megszüntette beosztottja közszolgálati jogviszonyát. Munkakörét a...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő ellentételezése szabadidővel

Az Mt. 143. §-a (2) bekezdésének b) pontja értelmében a munkavállalónak a munkaidőkereten felüli munkavégzés esetén ötven százalék bérpótlék vagy – munkaviszonyra vonatkozó...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció keresőképtelenséget követően

A gyárszintű béremelés időszakában az adott munkavállaló már 5. hónapja táppénz miatt van távol, és még hosszú, bizonytalan ideig nem is fog tudni munkába állni. Részére is...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Pályakezdés utáni illetménynövekedésre való jogosultság

2025. 08. 25-től állományban lévő óvodapedagógusunk az előző biztosítási jogviszonyának 2025. 06. 30-i hatályú megszüntetésekor Gyakornok fokozatba volt besorolva. 2025. 07. 03-án...

Tovább a teljes cikkhez

Vezető helyettesítése – saját név alatt

Amennyiben a vezető munkavégzés alóli mentesítését tölti, vagy tartósan távol van, a munkáltató a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján erre az időtartamra kinevezhet-e egy...

Tovább a teljes cikkhez

Vezetői „szék” elfoglalása és a próbaidő

Óvodavezetői, illetve konyhavezetői (intézményvezető, főigazgatói) pályázat került kiírásra. Ha a pályáztatás eredményes/érvényes, kötelező-e azonnal az új munkavállalókat...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5503 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 283-ik lapszám, amely az 5503-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem