×

Bérkonvergencia

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 109. számában (2007. április 13.)
A szokottnál hosszabb vajúdás után született meg az ez évre szóló országos bérajánlás az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT). A megállapodás létrejöttét nagyban befolyásolták a megkezdett kormányzati kiigazítások, a munkavállalókra rótt járulékemelkedések, a munkáltatókat és a foglalkoztatottakat egyaránt sújtó "rezsi" növekedése, valamint az infláció előre jósolt mértéke. Mindazonáltal úgy tűnik föl: az OÉT-ajánlás mértéke, valamint a gazdasági társaságoknál és az ágazatokban eddig elhatározott keresetnövelési tervek összhangban vannak a konvergenciaprogrammal.

Differenciált keresetemelkedés várható

Szokatlanul későre sikerült tető alá hozni a keresetnövelési ajánlást az OÉT-ben, aminek az egyik oka az volt, hogy a munkáltatók előbb a garantált bérminimumok ügyében szerettek volna engedményt kérni; december végéig erről szóltak a tárgyalások – idézte fel az ez évre szóló országos bérajánlás megszületéséhez vezető utat a munkaügyi tárca szakállamtitkára. Herczog László ugyanakkor úgy látja, nem egyértelmű, hogy a "késedelem" hátráltatta volna a helyi megállapodásokat, hiszen még az egyezség előtt létrejött a legtöbb nagy közszolgáltató cégnél – a MÁV-nál, a Magyar Postánál, a BKV-nál, a Volán-társaságoknál – a megállapodás. Az exportorientált társaságoknál is születtek egyezségek az országos ajánlást megelőzően, ezeket a mértéktől függően az oldalak a béralkuban fel is használták érvrendszerükben. A kohászatban és a gépiparban február végéig számos cégnél – összesen mintegy 30 ezer főre kiterjedően – megállapodtak, többnél – mint az előző években – február végéig. Nyilván sok munkáltató belátta, hogy a romló munkavállalói pozíciók részleges ellensúlyozására lépnie kell, mivel a dolgozókat érintő negatív hatások már tavaly ősz óta érvényesülnek – hangsúlyozta az államtitkár.

Az a tény, hogy hosszadalmas tárgyalás után csak január végén jött létre az OÉT-egyezség, alapvetően nem befolyásolja a 2007-re elhatározott és megvalósuló keresetnövekedést – állítja Herczog László. Ugyanakkor az év egészében egyelőre nehéz lenne előre jelezni a versenyszférában megvalósuló bérnövekedést. A várható tendenciákra az első negyedévi folyamatok ismeretében lehet majd következtetni. Mindenesetre az OÉT-ajánlás mértéke és a gazdasági társaságoknál, illetve az ágazatokban eddig elhatározott keresetnövelési mértékek összhangban vannak a konvergenciaprogrammal.

A munkaügyi tárca információi szerint az idén sok cég inkább az OÉT-ajánlás alsó sávjában (5-6 százalék) tesz béremelési ajánlatot. Vannak azonban nullaszázalékos "ajánlatok" is a vállalati átalakulások, a likviditási gondok vagy más akut problémák miatt. Az erősen exportorientált ágazatokban – például a gépiparban, a kohászatban – inkább az OÉT-megállapodás felső határa körül csoportosulnak a bérnövelések, de itt is vannak szóródások. A nagy állami társaságok közül a MÁV-nál 7,5-8, a Magyar Postánál 7,5, a Volán-vállalatok ágazati megállapodásában 5,5-8 százalékos béremelésről született egyezség.

Látható, hogy a versenyszférában továbbra is a jövedelemtermelő képesség határozza meg a béremelkedést. Ez alapján 2007-ben is differenciált lesz a keresetemelkedés – fejtette ki az államtitkár, aki szerint a korábbi évek tendenciáiban nem várható átrendeződés. A foglalkoztatási szerkezetváltás keresetekre gyakorolt hatásáról Herczog László elmondta: ha a foglalkozási szerkezet változásán, például az ipari és szolgáltatótevékenységekben a szakmunkások hiányát értjük, nem valószínű, hogy e munkaerő-piaci helyzet remélhető, de vélhetően csak fokozatos változása az idén markánsan tükröződne a versenyszféra keresetalakulásában akár az ágazatok, akár a foglalkozási csoportok szintjén. Mindazonáltal a garantált bérminimum segíti a szükséges strukturális átalakulást. Másfelől a garantált bérminimum a gyengébb jövedelemtermelő képességű ágazatokban, vállalatcsoportoknál sem okoz olyan súlyos gondokat, mint amilyenekre az OÉT-tárgyalásokon a munkáltatói oldal hivatkozott.

Az már látható, hogy a könnyűiparban – a textil-, ruha-, bőr- és cipőgyártásban – nehéz helyzet elé állította a cégek jelentős részét a garantált bérminimumok 10 százalékos emelése. Ugyanakkor például a mezőgazdaságban az ágazati munkáltatói érdek-képviseleti szervezet és az ágazati szakszervezet kollektív szerződése kiegyensúlyozta a költségviselő képességi gondokat. Ugyanis – összhangban a törvényi lehetőséggel – a rendeletben foglaltnál valamivel kisebb garantált bérminimumot állapítottak meg a kollektív szerződésben 2007-re.

Még mindig távol az uniós bérektől

A munkaadók számára azért is fontos volt az országos bérajánlás létrejötte, hogy az érdekegyeztető tanács presztízse ne értékelődjön le – szögezte le Zs. Szőke Zoltán, az Áfeosz alelnöke. Nem volt könnyű a megegyezés, hiszen a munkáltatóknak szem előtt kellett tartaniuk az érdekkörükbe tartozó vállalkozások szempontjait, s azt, hogy a hároméves megállapodásban rögzített kötelező béremelések miatt is nagyon magas bér- és közterhekkel kell számolniuk. Természetesen senki sem vitatja, hogy a munkavállalóknak több pénzre lenne szükségük – hiszen az ő terheik is nőnek, miközben inflációnövekedés várható –, azonban minden felelős szakszervezeti vezetőnek meg kellene értenie, hogy munkahelyek fognak tönkremenni akkor, ha a cégek nem bírják viselni a rájuk rótt terheket.

Az alelnök úgy látja: az uniós bérekhez nem jutunk közelebb az idén, de még 2008-ban sem; erre mindaddig nincs lehetőség, amíg a hatalmas államháztartási hiány el nem tűnik, s a költségvetés egyensúlyba nem kerül. A mostani bérajánlás arra lehet jó, hogy szinten maradnak a keresetek, bár várhatóan bizonyos szektorokban - elsősorban a mezőgazdaságban, ahol az 5,5 százalékot sem tudják megadni – nettó értékben csökkenés várható.

Saját érdekeltségi területét illetően az Áfeosz alelnöke arra számít, hogy az ajánlásban szereplőnél jóval nagyobb mértékben nőnek a keresetek. Az Áfeosz például 6-9 százalékos ajánlásról is meg tudott volna egyezni a szakszervezettel, ha az ágazatban dolgozók 90 százalékát érintő szakmai bérminimum nem ment volna fel 75 400 forintra, hanem maradt volna 72 ezer forint. A kereskedelemben ugyanis magas a szakképzettek aránya, hiszen jogszabályi előírások követelik meg a képzettséget.

Tapasztalatok szerint a kereskedelemben működő multinacionális cégek arra törekednek, hogy minél kevesebb szakképzett munkaerőt foglalkoztassanak – hívta fel a figyelmet az alelnök. Minél több dolgozót az egyszerű minimálbéren kívánnak alkalmazni, ami csaknem tízezer forintos megtakarítást jelent esetenként. Az alkalmazottakat olyan munkakörbe sorolják vissza, amely nem igényel szakképesítést. A bérre rakódó magas terhek ugyanis nem abba az irányba hatnak, hogy kvalifikált embereket vegyenek fel a vállalkozások. Zs. Szőke Zoltán elmondta: az ágazaton belül munkacsoportot hoznak létre, hogy ez koncepciót dolgozzon ki a 2008-tól életbe lépő 86 ezer forintos szakmai bérminimum várható negatív hatásainak kezelésére.

Az elvégzett munka a mérvadó

Az országos béralku során a szakszervezetek mindig a lehető legmagasabb keresetemelkedést szeretnék elérni. A felelősen gondolkodó érdekképviseletnek azonban figyelembe kell vennie a gazdaság helyzetét, s ehhez képest kiharcolni a legjobb eredményt – mondta Hernádvölgyi Andrea, az MSZOSZ újonnan megválasztott alelnöke. A munkavállaló szempontjából egyetlen esetben megnyugtató az országos vagy az ágazati bérajánlás, ha a keresetének emelkedése érzékelhető változást hoz a napi megélhetésében. Ebből a szempontból nem állítható, hogy a munkavállalók elégedettek. Az egyezség nélkül azonban sokkal rosszabbak lennének a kilátások 2007-re.

Az országos bérajánlás nagy hatással van az ágazati és a munkahelyi megállapodásokra. Ott is figyel rá a gazdasági vezetés, ahol nincs szakszervezet. A keresetek alakulását nagyban befolyásolja a cég profittermelő képessége és piaci pozíciója. Jobb helyzetben vannak azok a vállalatok, amelyek nagy hozzáadott értékkel dolgoznak, s egyre rosszabban azok, ahol magas az élőmunka-igény - állapította meg az alelnök. Az előbbi cégek a bérajánlás felső harmadán túl, a juttatások tekintetében is képesek az átlagosnál többet ajánlani. Utóbbi vállalatok helyzete bizonytalan, inkább kivárnak, s lehetőség szerint az ajánlás alsó szintjét vagy az alatti keresetemelkedést javasolnak.

Összességében lehetséges, hogy országos szinten a vártnál magasabb kereset- és juttatásemelkedések lesznek, de ezek a leszakadó ágazatok munkavállalóinak tízezrei számára vajmi keveset jelentenek – hangsúlyozta Hernádvölgyi Andrea. A nehéz helyzetű ágazatok munkáltatói azzal érvelnek, hogy a kötelező minimálbér-emelés már elvitte a pénzt, így további béremelésre nincs lehetőség. Emiatt a bértáblák "összecsúsznak", s a régi munkások közel ugyanannyit keresnek, mint a betanulók vagy a képzettség nélküli segédmunkások. Ezen a hároméves minimálbér-megállapodással egy időben született szakmunkás-minimálbér sem segít számottevően. A munkáltatók jelentős hányada arra hivatkozik: nem a végzettség és az ezzel járó nagyobb szakmai tudás, hanem a ténylegesen végzett munka a mérvadó. Nem szakmai meggyőződésből, hanem szigorúan a bérmegtakarítás szándékával igyekeznek szinte minden lehetséges munkakört olyanná nyilvánítani, amely betanított munkással is betölthető. Csak a törvényben külön előírt szakképzettségi követelmények jelentenek gátat az ilyen törekvéseknek, bár ügyeskedő, "kreatív" megoldások e területeken is fellelhetők.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem