×

Bérfelzárkózás – felemás eredményekkel

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 109. számában (2007. április 13.)
Jóllehet a nemzetközi összehasonlító statisztikák szerint Magyarországon láthatók a bérfelzárkózás jelei, a hazai munkavállalók keresete messze elmarad attól, amit a magyar gazdaság teljesítménye és a termelékenység lehetővé tett volna. Ennek az oka részben a magas "adóék", vagyis a bérek összes közterhe. Az idén a bérköltség és a bruttó bér tekintetében folytatódik a felzárkózás, miközben a keresetek vásárlóértéke csökken az elvonások növekedése miatt. Sem a kormány konvergenciaprogramja, sem a kutatók nem számolnak az elkövetkezendőben a foglalkoztatás érdemi bővülésével. Pedig erre azért is nagy szükség lenne, mert amíg ez nem következik be, addig reálisan nem lehet számolni a közterhek csökkentésével.

Az utóbbi időben – kizárólag a híradásokat figyelve - meglehetősen nehéz átlátni a gazdasági teljesítmény, a bérek, a közterhek és a foglalkoztatás valós összefüggéseit. Alacsonyak vagy sem a hazai bérek? Valóban a keresetek szintje akadályozza a foglalkoztatás bővülését? Emelni kell-e az adókat az államháztartási hiány csökkentése céljából, vagy ellenkezőleg: mérsékelni a foglalkoztatás bővítése érdekében?

Természetesen egy cikk keretében nem lenne reális vállalás, hogy olyan dilemmákat oldjunk fel, amelyekre vezető kutatói körök sem tudnak érdemben javaslatot tenni. Kicsit pesszimistán azt is mondhatjuk, hogy az uniós csatlakozásba vetett reményeink mind ez ideig nem váltak valóra: egyelőre nem látszanak az uniós források gazdasági és jövedelmi hatásai. Nincs bérfelzárkózás, adócsökkentés, foglalkoztatásbővülés, de van konvergenciaprogram. Ez utóbbiban viszont – a szomszédos országokhoz képest – alacsonyabb gazdasági növekedést, visszafogott jövedelmi viszonyokat és gyakorlatilag stagnáló foglalkoztatást jelez előre a kormány. Ilyen körülmények között nem haszontalan, ha legalább a valós helyzetünket tekintjük át. Nevezetesen: a világ egyik vezető országcsoportjának sorában hol állunk gazdasági fejlettségünkkel, termelékenységünkkel és béreinkkel? Milyen közterhek sújtják a munka világát, és milyen adózási trendek érvényesülnek? Az OECD és az Eurostat legfrissebb adatai lehetővé teszik ezt az összehasonlítást.

Lassú közeledés

Az egy főre jutó GDP tekintetében – a 2005. évi adatok alapján – az OECD tagállamai között messze a legjobb teljesítményt Luxemburg nyújtotta 67 976 USD teljesítményével. Ez másfélszer nagyobb, mint a sorban utána következő országoké – Norvégia 43 164, Egyesült Államok 41 789, Írország 39 034 dollár –, és több mint kétszerese az OECD átlagának (29 066 USD).

A sor végén Mexikó (10 778 dollár) és Törökország (8141 dollár) áll. Magyarország 17 177 USD egy főre jutó GDP-jével – ami az OECD átlagának 59 százaléka volt – szintén a sor végén található. Hozzánk hasonló a helyzete Szlovákiának, amely 15 377 USD-s teljesítményével csak az 53., és Lengyelországnak, amely 13 327 dolláros teljesítményével a 46 százalékát jelenti az OECD átlagának. Az egy főre jutó GDP tekintetében a Cseh Köztársaság valamivel jobb szinten, 69 százalékon áll (20 184 USD).

A 2005-ös Eurostat-adatokat nézve a magyarországi egy főre jutó GDP 63 százaléka az Európai Unió 25 tagállama átlagának vásárlóerő-paritáson. Az uniós átlaghoz képest a cseh GDP 74, a szlovák 57, a lengyel pedig 50 százalékon állt 2005-ben.

Az előrejelzések szerint 2006-ban a magyarok felzárkózása a leglassabb, mindössze félszázalékos, míg a lengyel 1,5, a cseh 2,1, a szlovák pedig 2,4 százalékos volt. A 2000-től 2005-ig terjedő időszak adatait vizsgálva a magyarországi egy főre jutó GDP bővülése ennél sokkal dinamikusabb képet mutat. Ez alatt az öt év alatt a hazai egy főre jutó GDP 36,1 százalékkal nőtt, a cseh 33,1, a szlovák 41,1, a lengyel pedig 24,5 százalékkal.

Az Európai Unió tagállamai közül ennél gyorsabb felzárkózást csak a balti államok produkáltak, amelyek sokkal alacsonyabb szintről indultak, valamint Szlovénia 31,5 százalékkal. Az Európai Unió régi tagállamai között is voltak a magyart megközelítő ötéves növekedési értékek. A görög 34,9, a luxemburgi 32,1, az ír pedig 28,9 százalékos volt ugyanabban az időszakban. A GDP bővülését tekintve ennél hosszabb, tízéves időszakot tekintve a magyar felzárkózás gyorsasága még markánsabban mutatkozik.

Az Eurostat 2006-2007. évi előrejelzéséből kiolvasható megtorpanás még nem a tényleges folyamatokat jelzi. A lassulást azonban mi is érzékeljük a KSH előzetes számai szerint, de nem ilyen mértékben. Az ipari termelés adatai pedig kifejezetten kedvezőek. Ez utóbbi volumene tavaly 10,1 százalékkal volt magasabb, mint 2005-ben. A növekedés kifejezetten exportalapú volt, s 14,6 százalékkal bővült az előző évben.

Termelékenységi mutatók

Az egy főre jutó ipari termelés a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások körében tavaly 11,9 százalékkal magasabb volt, mint 2005-ben. A legfrissebb, januári számok a tendencia további javulását jelzik, s a jövőbeni lehetőségek is biztatóak a rendelésállomány alapján. Idén januárban a teljes megrendelés 25,8 százalékkal haladta meg az előző évit, ezen belül az új exportrendelések jelentősen, 32,2 százalékkal nőttek (a belföldi rendelések 4,3 százalékos csökkenése mellett). Azonban a pozitív ipari statisztikai adatok mellett is a következő években – a szomszédainkéihoz képest – lassabb gazdasági növekedésre számíthatunk reálisan.

A termelékenység tekintetében jobban állunk, mint az egy főre jutó GDP-t illetően mind az OECD, mind az Eurostat statisztikái alapján. A termelékenység mérésére – általában - két mutató használatos. Az egyik az egy munkaórára, a másik pedig az egy munkavállalóra jutó GDP. Magyarország helyzetét az utóbbi minden esetben kedvezőbbnek mutatja, ami egyrészt az alacsony foglalkoztatási szinttel, másrészt az egy munkavállaló által ledolgozott órák magas számával magyarázható.

Az OECD egy munkaórára jutó GDP-adatai szerint Magyarországon egy foglalkoztatott átlagosan 22,4 dollár értéket állít elő 1 óra alatt, ami az OECD átlagos teljesítményének a 62 százalékát jelenti. A mienkénél kicsit jobb a szlovák adat, ott 63 százalékot teljesítenek, s 2005 volt az első év, amikor elhagytak minket. Eddig e mutató tekintetében mi voltunk a közép-európai uniós tagországok között a legjobbak. Nálunk évek óta gyengébbek termelékenységben a csehek (60 százalék) és a lengyelek (50 százalék) is. Az OECD-tagországok rangsorát Luxemburg (178 százalék), Norvégia (174 százalék), Belgium (145 százalék), Írország (139 százalék) és Hollandia (138 százalék) vezetik. A sort Mexikó (39 százalék) és Törökország (37 százalék) zárja.

Az egy munkavállalóra jutó GDP statisztikája alapján Magyarország az OECD átlagának 70 százalékán állt 2005-ben, amivel magunk mögött tudhatjuk nem csak Szlovákiát (62 százalék), Csehországot (68 százalék) és Lengyelországot (57 százalék), de még Portugáliát (64 százalék) is. E mutatónál is ugyanazon országok vannak a skála tetején és a végén, mint az előzőnél. Itt azonban kisebbek a különbségek; a legmagasabb munkavállalói teljesítményt már az OECD átlagának 158 százalékával el lehet érni (Luxemburg).

Az Eurostat adatbázisában az egy munkaórára jutó GDP 2005. évi adatai még nem jelentek meg. Rendelkezésre állnak ugyanakkor az egy munkavállalóra jutó 2005-ös számok. E szerint az Európai Unió 25 tagállamának átlagához képest a magyar termelékenység 71,3 százalékot tett ki, s az előrejelzések szerint ez 73 százalék lehet 2006-ban. Termelékenységben tehát nagyon hasonlóak a számok, akár az OECD, akár az Európai Unió átlagához viszonyítjuk.

Érdemes viszont megvizsgálni, hogy mi okozza az eltérést a kétfajta termelékenységi mutatóból adódó helyezésünkben. Az átlagos magyar munkavállaló 1994 órát dolgozott 2005-ben. Ezzel "előkelő" helyet foglalunk el az OECD-tagországok között. Nálunk többet csak a görög (2053), a cseh (2002) és a koreai (2354) alkalmazottak dolgoztak. Szlovákiában például a ledolgozott munkaórák száma csak 1739 volt. Így hiába magasabb az egy főre jutó GDP nálunk, azt jóval több munkaóra alatt állítjuk elő, amiből adódóan kicsit alacsonyabb az egy munkaóra alatt előállított GDP-nk. Ennek a másik oldala: ha az egy munkavállalóra jutó GDP-t nézzük, akkor a magasabb munkaóra révén magasabb lesz a termelékenységünk. A ledolgozott munkaórák száma Norvégiában (1360), Hollandiában (1367) és Németországban (1437) a legkevesebb.

Ledolgozott munkaórák

Ehhez érdemes megnézni a ledolgozott órák egy lakosra jutó átlagának statisztikáját is. E mutató tekintetében már megjelenik a foglalkoztatás szintje is. A legmagasabb értékkel két szélsőséges helyzetű ország, Korea (1113) és Luxemburg (1051) rendelkezik. Koreában a ledolgozott órák rendkívül magasak, Luxemburgban pedig a foglalkoztatottak száma magas a lakosságon belül. Magyarország a középmezőnyben foglal helyet 767 órával. E mögött az alacsony foglalkoztatást kiegyensúlyozó magas ledolgozott óraszám áll. A sor alján is két, egymáshoz képest szélsőséges helyzetű ország, Belgium (616) és Törökország (600) található. Belgium hiába foglal el jó helyet az egy munkavállalóra jutó munkaórák számát tekintve, mindkét ország pozícióját lerontotta az alacsonyabb foglalkoztatási szint.

Ha majd megvizsgáljuk a bérek statisztikáját, akkor az lenne az "igazságos", ha a magas ledolgozott órájú országok munkavállalói bérben is a legjobb helyeken állnának. Azonban ez messze nincs így.

Bérek és közterhek

Az OECD évente vizsgálja a bérek közterheinek alakulását. Legutóbbi elemzését idén február 28-án publikálta, amikor is a 2006. évi béradatokkal számolnak. Az összeállítás (Taxing Wages) vizsgálja a munkavállalók és a munkaadók által fizetett járulékok, a személyi jövedelemadó és a családi juttatások mértékeit, ezek hatását a családok jövedelmi helyzetére. A kiadvány adatai lehetőséget nyújtanak arra is, hogy összehasonlítsuk az egyének és a családok átlagos adózási és jövedelmi helyzetét az egyes tagországokban.

A munka világa folyamatait vizsgálva nekünk alapvetően az átlagkeresettel rendelkező egyének helyzetét kell elemeznünk. Az OECD a Taxing Wages című kiadványát évente megjelenteti, így – ha egymás mellé tesszük a bérköltség vagy a közterhek oszlopait – többéves trend kiolvasható. Az adatokat az összeállításban 2006-osként jelölik, a módszertan alapján azonban a 2006. szeptemberi tényadatokból az éves szintre prognosztizált számokat láthatjuk az egyes országok sorában. Ennek ellenére azt kell mondani, hogy ilyen friss béradatokkal semmilyen más nemzetközi kutatás, adatbázis nem dolgozik.

Az OECD-adatok forrása a nemzeti adatközlés, amely megegyezik az Eurostat számára rendelkezésre bocsátottakkal is, s módszertanilag is megfelel annak. Az Eurostat bázisában azonban igen nagy átfutási idővel jelennek meg a béradatok. Idén február végén az Eurostat bérköltséget és átlagkeresetet bemutató oldalain még a 2005-ös adatsorok is igen hiányosak. Gazdasági teljesítményt, termelékenységet és kereseteket viszont a legfrissebb rendelkezésre álló megbízható adatsorok alapján érdemes összehasonlítani.

Emelkedő adóterhek

Az adóbevételek GDP-hez viszonyított aránya a legtöbb OECD-tagországban az adócsökkentések mellett is növekszik – állapítja meg az OECD egyik tanulmánya. Ennek magyarázatát egyrészt a felgyorsult gazdasági növekedésben kell keresni, ami nagyobb társaságiadó-bevételeket eredményez. Az emelkedő jövedelmek megnövelik az adóalapot, sok esetben az adózók körét is. Az is megfigyelhető több országban, hogy az adócsökkentés javítja az adózási fegyelmet. 2005-ben az OECD 24 tagországából 17-ben volt megfigyelhető az adóterhelés növekedése, s csak 5 helyütt mutatták ki adóarányok csökkenését. A terhelés Izlandon emelkedett a legjobban, 3,7 százalékkal, amit az Egyesült Államok és Nagy-Britannia követettek 1,3, illetve 1,2 százalékkal. Ugyanebben az évben az OECD a legnagyobb adóteher-csökkenést (-1 százalék) Magyarországon mutatta ki.

Az OECD vizsgálata azt jelzi, hogy a 2000-2003 közötti adócsökkenések a tagállamok többségében visszájára fordultak, ezen országokban 2004-től emelkednek az adóterhek. Ezt a trendet tükrözi az OECD átlaga is: 2000-2003 között az adóbevételek GDP-hez viszonyított aránya 36,6-ról 35,8 százalékra csökkent, de már 2004-ben 35,9 százalék volt. A GDP-hez viszonyított adóarányok növekedése mögött egyaránt látható mind a társasági-, mind a személyijövedelemadó-bevételek emelkedése Izland, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia esetében is. A kiugróan magas izlandi növekedés mögött a forgalmi adók emelése állt, míg az adócsökkentésben élenjáró Magyarország esetében a forgalmi adó csökkentését jelölték meg a szakértők a fő okként.

A legtöbb OECD-tagországban az adóbevételek legnagyobb részét a jövedelmi típusú adók (társasági és személyi jövedelemadó) teszik ki. Emellett a forgalmi típusú adók és a járulékbevételek is jelentősek, de már országonként eltérő mértékben. Kiugró példaként említhetjük Új-Zélandot, ahol a bevételek szinte kizárólag a jövedelmek és a profit adóztatásából származnak. A Cseh Köztársaságban a járulékok dominálnak, míg Mexikóban a forgalmi adók adják az állami bevételek döntő többségét.

Az országok zömében a stabil vagy csökkenő adómértékek ellenére növekedtek a bevételek az utóbbi időben. Az erősödő gazdasági növekedés és a javuló személyi jövedelmek önmagukban megemelik a befizetett adók szintjét.

A GDP és a termelékenység alakulása az OECD tagállamaiban, 2005

 

Egy főre jutó GDP (USD)

Egy főre jutó GDP (US=100)

Egy munkaórára jutó GDP (USD)

Egy munkaórára jutó GDP (US=100)

Egy munkavállalóra jutó GDP (USD)

Egy munkavállalóra jutó GDP (US=100)

Ledolgozott órák 1 munka- vállalóra jutó éves átlaga

Ledolgozott órák 1 lakosra jutó éves átlaga

Luxemburg

67 976

163

64,7

134

100 721

122

1 557

1 051

Norvégia

43 164

103

63,5

131

86 331

104

1 360

680

Belgium

32 549

78

52,9

109

81 107

98

1 534

616

Írország

39 034

93

50,5

104

82 703

100

1 638

773

Hollandia

34 457

82

50,1

104

68 490

83

1 367

688

Franciaország

30 245

72

49,0

101

75 772

92

1 546

617

Egyesült Államok

41 789

100

48,3

100

82 770

100

1 713

865

Németország

29 758

71

44,0

91

63 209

76

1 437

677

Dánia

34 445

82

43,3

90

67 144

81

1 551

796

Svédország

32 683

78

43,0

89

68 191

82

1 587

761

Ausztrália

33 998

81

40,1

83

69 364

84

1 730

848

Ausztria

33 569

80

40,1

83

66 468

80

1 656

836

Finnország

31 389

75

40,1

83

68 690

83

1 714

783

Egyesült Királyság

32 151

77

40,1

83

67 103

81

1 672

801

Svájc

36 058

86

39,0

81

64 670

78

1 659

925

Kanada

34 051

81

38,5

80

66 851

81

1 736

884

Olaszország

28 471

68

38,1

79

68 632

83

1 801

747

Izland

35 764

86

36,6

76

65 631

79

1 794

978

Spanyolország

27 284

65

36,9

76

61 632

74

1 669

739

Japán

30 541

73

34,4

71

61 017

74

1 775

889

Görögország

23 205

56

30,8

64

63 268

76

2 053

753

Új-Zéland

25 561

61

28,0

58

50 607

61

1 809

913

Portugália

19 879

48

24,1

50

40 672

49

1 685

824

Szlovákia

15 377

37

22,9

47

39 749

48

1 739

673

Magyarország

17 177

41

22,4

46

44 671

54

1 994

767

Cseh Köztársaság

20 184

48

21,7

45

43 359

52

2 002

932

Korea

21 872

52

19,7

41

46 263

56

2 354

1 113

Lengyelország

13 327

32

18,1

37

36 028

44

1 994

738

Mexikó

10 778

26

14,2

29

27 157

33

1 909

758

Törökország

8 141

19

13,6

28

26 023

31

1 918

600

2006. szeptemberi adatok, nemzeti adatszolgáltatások alapján

Forrás: OECD Factbook: Economic, Environmental and Social Statistics – online version, www.oecd.org

Dobogós hely

A bérek adóterhelése vizsgálatának egyik leggyakoribb módja az úgynevezett adóék elemzése. Az adóék (angolul tax wedge) tartalmazza az összes központi elvonást, ami a teljes bérköltség és a munkavállaló által kézhez kapott nettó kereset között van. Az általános gyakorlat a személyi jövedelemadót, valamint a munkavállaló és a munkaadó által fizetett járulékokat sorolja e körbe.

Az egyes országokban létezhetnek ezeken túlmenően más kisebb, adójellegű elvonások, amelyeket adó címen tartalmaznak az adatok. Az adóék használata kiküszöböli az országonként hagyományosan eltérő adózási rendszerek belső eltéréseit (mint például a béren belüli és a bruttó bérre számolt járulékok megosztása, vagy akár az adó és a járulékok közti arányeltérések), ezáltal lehetővé teszi a nemzetközi összehasonlításokat. Egyértelmű formában megmutatja mind a munkavállalók, mind a munkaadók, mind pedig az állami bevételek helyzetét. Az államnak a bevételei, a munkaadóknak a bérköltségek, a munkavállalóknak pedig a nettó kerestük mértéke a fontos.

Ennek ellenére igen nagy eltéréseket mutat az adóék országonkénti vizsgálata. A bérekből 50 százalékot is meghaladó központi elvonást láthatunk Belgium, Németország, Magyarország és Franciaország esetében. A sor másik végén 19 százalék alatti elvonással Korea és Mexikó áll. Magyarország számára ez az a dobogós hely, aminek általában kevésbé örülünk. Vigyázni kell azonban a messzemenő következtetések levonásával. A bérterhek különbsége mögött több olyan adófilozófiai, adópolitikai, illetve finanszírozási eltérés állhat, amelyek miatt nem lehet egyértelműen értékelni ezen adatokat.

A legegyszerűbb lenne azt mondani, hogy nálunk kiugróan magasak a bérterhek, túl nagy az elvonás. Általában az is elhangzik, hogy mindez azért van, mert túl sokat költ az állam a jóléti kiadásokra, a nagy elosztórendszerekre. Mindezt cáfolja ugyanakkor a jóléti kiadásaink mindössze 20 százalék körüli mértéke a GDP-n belül. Az Európai Unióban a jóléti kiadások aránya 28 százalék. Nemzetközi összehasonlításban nem költünk sokat sem a nyugdíjakra, sem az egészségügyre, az oktatásra pedig kevesebbet. Az OECD-tagországok sorát megnézve nem lehet azt mondani, hogy ott a legfejlettebbek a szociális rendszerek, ahol magasak a bérterhek, és fordítva sem igaz.

Azt is láthatjuk azonban, hogy a két dolog nem független egymástól. Norvégia jóléti szolgáltatásai annak ellenére magas szintűek, hogy az adóék náluk csak 37,3 százalékos. Az azonban nem a véletlen műve, hogy Korea és Mexikó állnak a sor végén. A bérterheken túl a vállalkozási és forgalmi adók hatásával is számolni kell. Van, ahol az adójellegű, s van, ahol a járulékjellegű elvonásokat részesítik előnyben például az egészségügy finanszírozásában. Az öngondoskodás szerepe és a biztosítási jellegű finanszírozás mértéke is igen eltérő. Az elvonások akkor is alacsonyabbak lehetnek, ha azokat szélesebb adófizetői rétegektől lehet beszedni, például magasabb a foglalkoztatás szintje és kisebb a feketegazdaság. Sokszor hangzik el úgy a kérdés, hogy mekkora mértékű adócsökkentés kellene ahhoz, hogy érdemben növekedjék a foglalkoztatás. A kérdést azonban fordítva legalább annyira indokolt feltenni: mekkora foglalkoztatásbővülés tenne lehetővé érdemi köztehercsökkentést?

A bérköltség alakulása az OECD tagállamaiban, 2003-2006 (USD)

 

2003

2004

2005

2006

2006/2003 (%)

Egyesült Királyság

34 004

36 159

50 982

55 171

162,2

Belgium

45 187

46 261

53 581

54 896

121,5

Németország

42 949

42 543

53 278

54 129

126,0

Ausztria

34 068

34 356

47 692

51 075

149,9

Luxemburg

37 294

35 767

46 531

49 944

133,9

Franciaország

34 537

35 443

47 824

49 813

144,2

Hollandia

39 045

39 614

45 910

48 986

125,5

Svédország

33 352

34 606

43 916

46 396

139,1

Svájc

38 447

38 213

45 191

46 196

120,2

Norvégia

38 065

37 550

43 554

45 337

119,1

Finnország

36 276

37 174

43 443

44 693

123,2

Japán

33 881

35 103

43 122

44 469

131,3

Korea

36 488

36 125

41 086

43 729

119,8

Ausztrália

39 639

40 630

39 062

40 770

102,9

Görögország

19 825

22 138

33 050

39 243

197,9

Dánia

37 453

37 788

38 664

38 956

104,0

Izland

30 112

32 194

33 953

36 775

122,1

Olaszország

35 690

35 005

36 011

36 585

102,5

Kanada

36 694

37 856

34 965

36 137

98,5

Spanyolország

27 999

29 382

34 545

35 209

125,8

Egyesült Államok

36 019

37 606

34 144

35 045

97,3

Írország

28 367

30 236

34 395

32 945

116,1

Új-Zéland

28 568

28 228

27 274

28 346

99,2

Portugália

15 011

16 128

24 933

25 849

172,2

Törökország

18 596

20 003

22 610

24 993

134,4

Cseh Köztárs.

20 812

19 395

20 559

21 777

104,6

Magyarország

12 770

13 229

18 559

19 685

154,2

Lengyelország

17 475

17 319

19 548

19 130

109,5

Szlovákia

12 467

13 997

15 748

16 828

135,0

Mexikó

10 743

10 278

12 031

11 026

102,6

Nemzeti adatszolgáltatások alapján

Forrás: OECD: Taxing wages 2005/2006, 2004/2005, 2003/2004, 2002/2003, www.oecd.org 2007. február 28.

Adók és járulékok

Az OECD nemzeti statisztikákon alapuló adatai azt jelzik, hogy a tagországok körében az adóék mértéke alig változott az utóbbi időszakban. 2005-2006-ban az 1 százalékos mozgást csak Hollandia és Japán haladta meg a bérterhei 5,5, illetve 1,1 százalékos emelkedésével. Az OECD 18 tagországában nőtt az adóék, s kilencben csökkent. A legnagyobb mérséklődést a csehek -1,2 százaléka jelenti. Svédországban az adóék mindhárom tétele kisebb lett 2006-ra. Az adócsökkenés mögött legtöbbször a személyi jövedelemadó kedvezőbbé válása húzódik meg. Négy országban (Hollandia, Egyesült Királyság, Korea, Japán) viszont mindhárom tételt tekintve nőtt a terhelés. Van, ahol az adók és a járulékok növelése-csökkentése kiegyensúlyozzák egymást, s inkább csak belső átcsoportosítás zajlik (Belgium, Izland, Finnország, Írország, Magyarország, Kanada, Olaszország).

Az adóéken belül az adók és a járulékok egymáshoz viszonyított aránya olyan nagy mértékben különbözik az államok között, hogy ez önmagában értelmetlenné tesz mindenféle összehasonlítást. A jövedelemadó például két országban (Korea, Mexikó) kisebb, mint öt százalék (3,1), de meghaladja a 30 százalékot is Dániában (30,1). A munkavállalók által fizetendő járulék nagysága a nullától (Új-Zéland) egészen 21,4 százalékig (Lengyelország) váltakozik. Új-Zélandon a munkáltatók sem fizetnek járulékot a bérből, itt a sor a francia 29,7, a cseh 25,8 és a magyar 25,8 százalékkal zárul. A munkavállalók által fizetett adó és járulékok együttes összege a legmagasabb Németországban, Belgiumban és Dániában; mindhárom országban meghaladja a bruttó kereset 40 százalékát az átlagkereset szintjén. A munkavállalók kevesebb vagy alig több, mint 20 százalékot fizetnek Mexikóban, Koreában, Írországban, Japánban, Spanyolországban, Új-Zélandon és Portugáliában.

A munkavállalók Ausztráliában és Új-Zélandon csak adót fizetnek, ennek ellentéte Lengyelország, ahol viszont döntően járulékként jelentkezik a foglalkoztatottak befizetése. Alacsony adószint mellett összességében kiemelkedően magas járulékot fizetnek Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Görögországban. Ausztráliában, Dániában és Izlandon épp fordítva, inkább adót fizetnek, és arányaiban jóval kevesebb járulékot.

Ezek a belső arányok láthatóan nem függnek össze sem a teljes bérköltségek, sem pedig a nettó átlagkereset szintjével. A három legmagasabb bérköltségű országban (Egyesült Királyság, Belgium, Németország) az adóék 33,9 százaléktól 55,4 százalékig terjed, a három legalacsonyabb bérköltségű országban (Mexikó, Szlovákia, Lengyelország) pedig 15-től 43,7 százalékig.

A nettó kereseteket tekintve jobban tükröződik az elvonások magas vagy alacsony szintje. Itt a három legmagasabb nettó átlagkeresetű országban (Egyesült Királyság, Korea, Norvégia) 18,1 és 33,9 százalék közötti bérterheket láthatunk, a három legalacsonyabb átlagkeresetűben (Mexikó, Magyarország, Szlovákia) pedig 15 és 51 százalék közöttiek az elvonások. A számok egyben azt is jelzik, hogy három országban, Belgiumban, Németországban és Magyarországon egy átlagos dolgozó kevesebb mint 50 százalékát viszi haza annak az összegnek, amibe az ő munkája a munkáltatójának kerül.

Lassan nő a minimálbér

Az OECD 30 tagállamából 21-ben van törvény által szabályozott minimálbér, melyek mértéke egy munkaórára 0,7 dollártól (Mexikó) 10 dollárig (Hollandia) terjed. Egyes szomszédos vagy gazdaságilag integrált országok között esetenként nagyobbak a kötelező legkisebb keresetben jelentkező különbségek, mint az átlagfizetésekben. Ugyanakkor a minimálbérek konvergenciájára utaló folyamatot sem lehet érzékelni.

Az országok többségében a minimálbérek – a bérköltségekhez hasonlóan – lassú ütemben emelkedtek az utóbbi években. Kutatók ebből azt a következtetést vonták le, hogy a jogi szabályozás ellenére a minimálbérekkel kapcsolatos mozgások többnyire a bérek általános folyamataihoz hasonlóak. Ez nem jelent különösebb újdonságot, hiszen általában az adott ország érdekegyeztetésén belül születik meg a jogerőre emelt megállapodás.

Néhány országban azonban érdemi eltérések láthatók az átlagos bérfolyamatoktól. Az egyik kivétel az Egyesült Államok, ahol a minimálbér reálértékének folyamatos és érzékelhető romlása a jellemző. Itt a minimálbér 1998 óta nem emelkedett, így az infláció évről évre elértékteleníti. A minimálbér átlagkeresethez mért aránya 2000 és 2005 között 39-ről 34 százalékra mérséklődött az Egyesült Államokban.

Van más ország is, ahol csökkent a minimálbér vásárlóértéke, de ez csak kismértékű volt (Belgium, Kanada). A minimálbér átlagkereseten belüli aránya kisebb lett: Ausztráliában és Belgiumban -2 százalék, Görögországban -1, Mexikóban -3 és Portugáliában -2 százalék. 12 országban a minimálbér jobban emelkedett, mint az átlagkereset az utóbbi években. A Cseh Köztársaságban 11, Magyarországon 10, Törökországban 9, Szlovákiában 6, Franciaországban és Koreában 4, Új-Zélandon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban 3, Luxemburgban 2, Japánban és Spanyolországban pedig 1 százalékkal nőtt a minimálbér átlagkeresethez viszonyított aránya.

A gyorsabb minimálbér-növekedést produkáló országok körében vannak alacsony (Törökország, Cseh Köztársaság, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország), közepes (Korea, Japán, Új-Zéland és Spanyolország), de vannak már eleve magas (Franciaország, Luxemburg, Egyesült Királyság) minimálbérrel rendelkező országok. Változatlan minimálbér-átlagkereset arány mellett is találhatunk vásárlóértéken kiemelkedően gyorsan növekvő legkisebb keresetet. Ilyen esetben az adott országot összességében dinamikus bérfolyamatok jellemzik. E körbe tartozik elsősorban Írország, Franciaország, az Egyesült Királyság, a Cseh Köztársaság és Magyarország.

Minimálbér adóterhei

E különbségeket tovább tarkítják az adóterhelések eltérései. A minimálbért Írországban terheli a legalacsonyabb elvonás (3,8 százalék adó és munkavállalói járulék). Itt az átlagkereset terhei sem magasak (15,3 százalék). A legkisebb kereseten szintén alacsony a közteher Spanyolországban (6,4) és Koreában (7,1 százalék). A legmagasabb elvonásokkal Törökországban (28,4), Lengyelországban (26,7) és Hollandiában (23,8 százalék) találkozhatunk. Ezen országokban az átlagkereset terhelése is természetesen a legmagasabbak között van.

Az átlagkeresethez mérten alacsony (50 százalék körüli vagy kisebb) a minimálbér terhelése Belgiumban, Magyarországon, Írországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban. Ezen államokban az elvonások progresszivitása erősebb, illetve jobban érvényesül az adózás jövedelemkiegyenlítő szerepe. Külön kategóriát képez Mexikó, ahol az egyébként is alacsony bérterhelés (4,6 százalék) mellett negatív a legkisebb keresetek adója (-23 százalék).

A nettó minimálbérre vonatkozóan érdemes még megemlíteni, hogy az OECD számításai szerint mindössze öt országban éri el a nettó átlagkereset 50 százalékát: Írországban, Franciaországban, Belgiumban, Ausztráliában és Hollandiában. Közel van az 50 százalékhoz még Új-Zélandon, Magyarországon és Luxemburgban. A legjobban elmarad – 30 százalék alatti – a koreai, a török és a japán legkisebb kereset. Ezen összehasonlításokban a magyar és esetenként más közép-európai országok minimálbére igen kedvező képet mutat.

Ez azonban azért van, mert nem néztük meg a minimálbérek országonkénti összevetését. Az 1 órára járó legkisebb kereset vásárlóértéken két országban magasabb 10 dollárnál: Hollandiában 10,6 és Luxemburgban 10,58 dollár. Hat országban viszont alacsonyabb 2 dollárnál, ezek Mexikó (0,73), Szlovákia (1,22), Lengyelország (1,51), Törökország (1,52), Magyarország (1,65), valamint a Cseh Köztársaság (1,65 USD). Az OECD-tagországok minimálbérének átlaga 2005-ben 5,5 dollár volt egy munkaórára.

Bérek, bérköltségek, közterhek az OECD tagállamaiban, 2006

 

Fizetett járulékok (%)*

Jövedelemadó (%)*

Közterhek összesen (%)*

Bérköltség

Bruttó kereset

Nettó kereset

 

Munkavállalók

Munkáltató

USD vásárlóerő-paritáson

Egyesült Királyság

8,3

9,7

15,9

33,9

55 171

49 819

36 468

Belgium

10,7

23,3

21,3

55,4

54 896

42 105

24 484

Németország

18,0

17,0

17,5

52,5

54 129

44 927

25 711

Ausztria

14,0

22,6

11,5

48,1

51 075

39 532

26 508

Luxemburg

12,3

11,9

12,3

36,5

49 944

44 001

31 714

Franciaország

9,5

29,7

10,9

50,2

49 813

35 019

24 807

Hollandia

19,7

13,0

11,7

44,4

48 986

42 618

27 236

Svédország

5,3

24,4

18,2

47,9

46 396

35 075

24 172

Svájc

10,0

10,0

9,8

29,7

46 196

41 576

32 476

Norvégia

6,9

11,7

18,7

37,3

45 337

40 033

28 426

Finnország

5,5

19,4

19,3

44,1

44 693

36 023

24 983

Japán

10,8

11,6

6,4

28,8

44 469

39 311

31 662

Korea

6,6

8,4

3,1

18,1

43 729

40 056

35 814

Ausztrália

0,0

5,7

22,4

28,1

40 770

38 446

29 314

Görögország

12,6

21,9

6,8

41,2

39 243

30 649

23 075

Dánia

10,5

0,6

30,1

41,3

38 956

38 722

22 867

Izland

0,2

5,5

23,0

28,6

36 775

34 752

26 257

Olaszország

7,0

24,3

13,9

45,2

36 585

27 695

20 049

Kanada

6,6

10,4

15,0

32,1

36 137

32 379

24 537

Spanyolország

4,9

23,4

10,8

39,1

35 209

26 970

21 442

Egyesült Államok

7,1

7,3

14,6

28,9

35 045

32 487

24 917

Írország

4,6

9,7

8,8

23,1

32 945

29 749

25 335

Új-Zéland

0,0

0,0

20,9

20,9

28 346

28 346

22 422

Portugália

8,9

19,2

8,2

36,3

25 849

20 886

16 466

Törökország

12,3

17,7

12,6

42,8

24 993

20 569

14 296

Cseh Köztársaság

9,3

25,9

7,4

42,6

21 777

16 137

12 500

Magyarország

10,6

25,8

14,6

51,0

19 685

14 606

9 646

Lengyelország

21,4

17,0

5,3

43,7

19 130

15 878

10 770

Szlovákia

10,6

20,8

7,1

38,5

16 828

13 328

10 349

Mexikó

1,3

10,6

3,1

15,0

11 026

9 857

9 372

* A teljes bérköltség százalékában

Nemzeti adatszolgáltatások alapján

Forrás: OECD: Taxing wages 2005/2006, 2004/2005, 2003/2004, 2002/2003, www.oecd.org 2007.február 28.

Befektetői mérlegelés

A bérköltség tekintetében az OECD-tagországok sorát az Egyesült Királyság vezeti, 55 171 dollárral. Ez éves bérköltséget jelent, és vásárlóerő-paritásra van átszámolva.

Ez utóbbi szorzószámát országonként úgy állapítják meg, hogy semlegesítse az egyes országok árkülönbségeit, eltérő árarányait. Ezáltal reálisabb képet kapunk az adott ország valós teljesítményéről, összehasonlíthatóvá válnak az adatok. Eredetileg a GDP-re találták ki a vásárlóerő-paritás használatát, de sokan alkalmazzák a bérekre is. Hatása kettős a mi esetünkben. A magyar bérszintet jelentősen megemeli, illetve úgy néz ki, mintha bérekben közelebb lennénk a felzárkózásra megcélzott országokhoz, országcsoporthoz.

Az azonos árszintre értelmezett bérek arra is jók, hogy a megélhetési feltételeket, a jövedelemszintet összehasonlítsuk. Gondot jelent viszont akkor, ha a munkaadók oldaláról nézzük. Utóbbiak költségei ugyanis valutaparitáson összehasonlíthatók, valutában jelentkeznek. Ha egy külföldi beruházó össze kívánja vetni a fizetendő bérköltséget Magyarországon, a környező országokban, illetve a régi uniós tagállamokban, akkor a vásárlóerő-paritás olyan drágának mutatná hazánkat, hogy nem lenne érdemes itt befektetni, munkahelyet létrehozni. Költségek összehasonlítására a valutaparitás nem alkalmas. Ez egyben kritikája is az OECD vásárlóerő-paritáson alapuló statisztikájának a bérköltségekre vonatkozóan.

A sorban Belgium 54 896, Németország 54 129 és Ausztria 51 075 dollárral következik. Magyarország a 27. helyet foglalja el 19 685 USD bérköltségével. Ez az OECD átlagos bérköltségének 39 százaléka. A velünk versenyhelyzetben levő cseh bérköltség átlagosan 21 777 dollár (43 százalék), a lengyel 19 130 dollár (38 százalék), a szlovák pedig 16 828 dollár (33 százalék) volt 2006-ban. Ennél gyengébb csak a mexikói bérköltség volt 11 026 dollárral.

A bérköltségből számolt bruttó és nettó átlagkereseti számok kissé átrendezik ezt a sorrendet. Igaz, továbbra is marad az Egyesült Királyság vezető és Mexikó sereghajtó pozíciója mind a bruttó, mind a nettó kereseti szinteken, közöttük azonban komoly változások vannak. Bruttó szinten Belgium a másodikról az ötödikre, nettó szinten pedig a 17. helyre esik vissza. Németország is csak a 11. a nettó sorban. Franciaország a 6. helyről a 15.-re kerül bruttóban és nettóban egyaránt. Svédország a 8.-ról a 18. helyre kerül nettóban. És fordítva: a nettó sorban második helyen szerepel az a Korea, amely bérköltségben még a 12. volt. Svájc 9.-ből 3. lesz, Ausztrália 15.-ből 6., Izland 17.-ből 10., és Írország a 22. helyről a nettót tekintve a 12. helyre ugrik előre. A bérterhek eloszlása és mértéke tehát igen változatos az OECD-tagországok sorában.

Keresetek és költségek

Magyarország pozíciója is változik, ha nem is ilyen nagyot. Míg bérköltségben csak Csehország előzött meg minket, a bruttó átlagkeresetnél már Lengyelország is elénk kerül, a nettó alapján pedig Szlovákia átlagkeresete is magasabb a magyarnál. Így nettóban csak a mexikói munkavállalók átlagkeresete alacsonyabb a magyarnál az OECD tagországai körében. A sort vezető Egyesült Királyság keresetéhez viszonyítva a magyar bérköltség annak 36 százaléka, a nettó kereset azonban csak 26 százaléka. Mindez egyértelműen bizonyítja azt, hogy a magyarországi bérterhek magasak.

Az OECD statisztikái alapján megnézhetjük az utóbbi négy év bérfolyamatait. 2003-ban a magyar bérköltség 34 százaléka volt az OECD átlagának, 2004-ben visszaesett 30 százalékára, ám 2005-ben 38, 2006-ban pedig 39 százalékára zárkózott fel. Közben azonban az OECD átlaga is nőtt. A magyar átlagos bérköltség 2003-2006 között összességében 54,2 százalékkal lett magasabb. Ennél gyorsabban nőttek az Egyesült Királyság – 62,2 –, Görögország – 97,9 – és Portugália – 72,2 százalék - bérköltségei. A többi OECD-tagország bérköltsége kisebb mértékben emelkedett ezen időszak alatt. A cseh bérköltség például 4,6, a lengyel 9,5, a szlovák pedig 35 százalékkal nőtt. A nettó keresetek növekedése Magyarországon 39,9 százalék volt 2003-2006 között. Nettóban több OECD-ország bérnövekedése is magasabb volt a mienkénél. Görögországban 76,4, Portugáliában 63,7, az Egyesült Királyságban 55,4, Ausztriában 41,5 és Szlovákiában 40,7 százalékkal emelkedtek a nettó keresetek ebben az időszakban, de a francia és a svéd adat is a mienkkel hasonló nagyságrendű.

Az Eurostat adatai szintén a magyar bérfelzárkózást mutatják térségünkben a leggyorsabbnak. Az Eurostatnál ötéves időtartamot (2000-2005) vizsgálva azt látjuk, hogy a hazai bruttó keresetek 86,9 százalékkal emelkedtek. Bár az Eurostat adatai 2005-re még igen hiányosan állnak rendelkezésre – nem szerepelnek benne a balti tagállamok –, a mienknél csak egy ország, Szlovákia bruttó bérei nőttek jobban, 100,1 százalékkal, több mint a duplájukra. A rendelkezésre álló adatok szerint az Európai Unió régi tagállamai átlagos bruttó béremelkedése ez alatt a tíz év alatt 11-28 százalék között mozogtak.

Felzárkózási visszásságok

A bérfelzárkózás folyamata tehát mindegyik bér-összehasonlításból egyértelműen látszik. A végeredménnyel mégis jogosan elégedetlenek a magyar munkavállalók. Hiába volt ezen években gyors a felzárkózás, ha még ma is messze elmaradnak a keresetek attól a színvonaltól, amit a magyar gazdaság teljesítménye és a termelékenység gazdaságilag lehetővé tett volna.

Láttuk, hogy Magyarországon az egy főre jutó GDP 2005-ben 59 százaléka volt az OECD-országok átlagának, a termelékenységünk 62-70 százaléka, a bérköltségek viszont mindössze 38 százaléka. Magas Magyarországon az adóék, vagyis a bérek összes közterhe. Ez két irányból is nyomja a munkaerőpiacot. A magas elvonások miatt a munkavállalókat nehezebb megfizetni, illetve ennek másik oldala, hogy a munkavállalóknak kevésbé éri meg elvállalni az adott munkát. Mindez negatívan hat a foglalkoztatásra.

Mire számíthatunk a közeljövőben? A GDP emelkedése 2006-ban – a sokak által várnál – kevésbé esett vissza, a növekedés várhatóan 3,9 százalék, a naptári hatást kiszűrve 4 százalék lehet. A foglalkoztatottak száma nem változott, így a termelékenység is mintegy 4 százalékkal nőtt.

A tavalyi év a keresetek felzárkózása szempontjából jónak számít, a bruttó bérek 8,1 százalékos emelkedése mellett a nettó keresetek reálértéke 3,5 százalékkal lett magasabb. 2007-ben a kutatóintézetek 3,5 százalék körüli GDP-bővüléssel számolnak. Várhatóan a bérköltség és a bruttó bér tekintetében folytatódik a felzárkózás, miközben a keresetek vásárlóértéke csökkenni fog az elvonások növekedése miatt. Sem a kormány konvergenciaprogramja, sem kutatók nem számolnak az elkövetkezendő időben a foglalkoztatás érdemi bővülésével. Ez lesz a közeljövő legnagyobb kihívása, nevezetesen, hogy miként lehetne a mai rendkívül alacsony foglalkoztatási szintet emelni.

A statisztikai adatok egyértelműen jelzik, hogy a 90-es évek közepe óta a foglalkoztatás gyakorlatilag nem nőtt. Ugyancsak nem változott az alkalmazásban állók száma sem. A számokban látható kis változások gyakorlatilag a statisztikai módszertan módosulásának eredményei. Nem nőtt a munkahelyek száma sem a járulékcsökkentés hatására, sem a gazdasági növekedés eredményeként. Igaz, nem is csökkent a rendkívüli minimálbér-emelések következtében. Az uniós források sem eredményeztek bővülést, és sajnos az előrejelzések sem mutatnak ilyen irányú hatást. Ameddig a foglalkoztatásban nem lesz érdemi bővülés, addig reálisan nem lehet számolni a közterhek csökkentésével sem. A nemzetközi összehasonlításokból ma látható arányok, folyamatok tehát várhatóan fennmaradnak a közeljövőben is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. április 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem