×

Hitelek kisvállalkozóknak

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 106. számában (2007. január 15.)
A hazai kis- és középvállalkozások (kkv) legfőbb problémája – a gazdasági rendszerváltás óta –, hogy nem rendelkeznek elegendő tőkével. Forráshiányos állapotukon a mindenkori gazdaságpolitika változó intenzitással próbált segíteni vissza nem térítendő támogatásokkal, illetve kedvezményes hitelekkel. Ezek hatékonyságáról ma is megoszlanak a vélemények, azonban tény: az elmúlt másfél évtizedben kialakult egy olyan hitelezési rendszer, amely segítheti a kkv-kat – már ha az érdekeltek el tudnak igazodni a konstrukciók kínálatában.

A kis- és középvállalkozások számára viszonylag sok kölcsönforma kínálkozik. Elsőként az államilag támogatott lehetőségeket tekintjük át, azonban ki kell térni a bankok saját piaci termékeire is, amelyek arra a törekvésre utalnak, hogy a pénzintézetek – hosszú távon – nem akarnak lemondani a ma még kockázatos ügyfelekről.

Széchenyi Kártya

A Széchenyi Kártya kifejezetten a mikro-, kis- és középvállalkozások számára kialakított, kedvezményes kamatozású, államilag támogatott hitelkonstrukció, amely jól szolgálhatja a likviditási problémák kezelését. Fő erénye, hogy egyszerűsített eljárással lehet általa kölcsönhöz jutni, amely ráadásul szabadon felhasználható, igénybevételéhez nem szükséges saját erő.

A konstrukcióban egyéni és társas vállalkozások is részt vehetnek, de csak olyanok, amelyek rendelkeznek lezárt, teljes naptári évre vonatkozó éves, egyszerűsített beszámolóval, illetve az egyéni vállalkozói működést igazoló személyijövedelemadó-bevallással. Miután a konstrukció a kisvállalkozásoknak szól, nem vehet benne részt olyan cég, amely 250 alkalmazottnál többet foglalkoztat, illetve amelynek mérlegfőösszege több mint 27 millió euró.

A támogatáshoz számos más feltételt is szabtak. Ilyen például, hogy a cégben az állami vagy az önkormányzati részesedés nem haladhatja meg külön-külön vagy együttesen a 25 százalékot, továbbá bizonyos tevékenységek – például a pénzügyi, a szerencsejáték, illetve a különféle szállítási munkák, valamint a mező-, vad- és halgazdaság – nem kaphatnak hitelt e konstrukcióban. A kizárólag exportra termelők sem juthatnak innen forráshoz. Kizárják az igénylők közül azokat is, akik korábban már megszegték a támogatási szerződést és más, a vállalkozás korrekt működésével kapcsolatos különféle szabályokat.

A konstrukcióban jelenleg 500 ezer forinttól 25 millióig terjedő összeget kaphatnak a vállalkozók. A keretet a programban részt vevő bankok – az OTP, az MKB, a Postabank, a Takarékbank és a Volksbank – nyújtják. A hitel futamideje maximum egy év, azonban a lejárat után meg lehet hosszabbítani. A kamat kedvező, a támogatással együtt megközelítőleg 10 százalék, pontosabban: 3 havi BUBOR plusz 4 százalék, plusz 0,8 százalék.

A hitel sajátossága, hogy minden naptári negyedévben törleszteni kell egy részét, s a visszafizetés napját követően a teljes szabad hitelkeret újra igénybe vehető. Ha az igénybe vett hitel összege a negyedéves kamatterhelést követően nem haladja meg a vállalkozás számára megítélt keret 80 százalékát, nincs törlesztési kötelezettség a lezárt negyedévre vonatkozóan.

Technikai tudnivaló, hogy a kölcsön felvételéhez magánszemély készfizető kezességvállalása szükséges. A forrást a VOSZ, valamint a területi kamarák regisztrálóirodáiban lehet kérni, de természetesen olyan vállalkozások is részt vehetnek a konstrukcióban, amelyek nem tagjai érdekvédelmi szervezetnek. Nekik egyszeri regisztrációs díjként 15 ezer forintot kell fizetniük. A VOSZ és a kamara tagjainak ingyenes az igénylés beadása.

A konstrukciót a kormányzat sikeresnek tartja, mivel ma már mintegy 100 ezer vállalkozás vesz benne részt.

Segítség a fejlesztéshez

A Sikeres Magyarországért Hitelprogram kezelője, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. 2006. december elejéig több mint 270 milliárd forintnyi hitelt hagyott jóvá, több mint 7 milliárd forint fejlesztési tőkét helyezett ki, s mintegy 6 milliárd forint nyilvántartási értékű befektetést értékesített.

A program keretében a bank több mint ötvenféle beruházási célra nyújt kedvezményes kamatozású (2,5 és 6,8 százalék között) és hosszú lejáratú – 7-20 éves – fejlesztési hitelt mikro-, kis- és középvállalkozásoknak. A konstrukcióban 42 hitelintézet közvetítésével, refinanszírozásában nyújtott kölcsönök országszerte 3000 helyen igényelhetők. Az MFB e program keretében 545 milliárd forint keretösszegű hitellehetőséggel támogatja a gazdaságfejlesztési célok megvalósulását.

A Sikeres Magyarországért program egyik pillére a Vállalkozásfejlesztési Hitelprogram, amely a gazdaság modernizációját, az infrastruktúra- és technológiafejlesztő beruházásokat támogatja, továbbá ösztönzi a magántőke bevonását a közszolgáltatásokba, s támogatni kívánja a hazai vállalatok nemzetközivé válását is. A program kiemelt célja, hogy a támogatások által a kkv-knak erősödjék a foglalkoztatási potenciálja és az innovációs ereje, továbbá minél többen válhassanak nagy cégek beszállítóivá. Támogatható a környezetvédelmi és egészségügyi beruházás is, s a vállalkozások jó eséllyel pályáznak akkor is, ha a Nemzeti Fejlesztési Terv projektjeihez kapcsolódóan keresnek kiegészítő forrásokat.

Ez a 310 milliárd forint keretösszegű konstrukció kedvezményes, 6,5-6,8 százalékos kamat mellett ad hosszú, 15 éves futamidőre forrást a vállalkozásoknak, hitelcéltól függően 1-10 millió, illetve 5-1000 millió forint összegben. A forrás felhasználható tárgyi eszköz, know-how vásárlásához, illetve forgóeszköz-finanszírozáshoz is. Nem fordítható viszont megkezdett beruházás finanszírozására vagy szinten tartó beruházásra, más hitel kiváltására, exporttal kapcsolatos tevékenységekhez nyújtott támogatásokra. A kiírás a különféle hitelcélok esetében más-más korlátokat szab meg a kölcsön felhasználhatóságára vonatkozóan.

Saját erő, futamidő

A saját erővel kapcsolatos megkötés – 15, 25, illetve 50 százalék – ugyancsak változik a hitelcélok függvényében. A saját erőbe nem számítható be, ha az igénylő az államháztartás más alrendszereiből, illetve valamilyen közösségi forrásból jut támogatáshoz. Hasonlóképpen eltérő a kamat is: van olyan cél, amely esetében 3 havi EURIBOR plusz legfeljebb 4 százalék/év, más célnál a fedezet függvényében 3 havi EURIBOR plusz 3,25 vagy 4 százalék lehet. S van olyan hitelcél is, amelynél a jegybanki alapkamat mellé nem számítanak fel további hiteldíjat.

A futamidő szintén változó – függően attól, hogy mire használják a kölcsönt – 10, illetve 15 év 2 éves türelmi idő mellett, amely után negyedévente kell fizetni a törlesztőrészleteket. A hitelek szerződéseit eredetileg 2006. december 31-ig lehetett megkötni, azonban nemrégiben a határidő módosult, s most 2007. június 30-ig igényelhető a kedvezményes kamatozású, hosszú lejáratú forinthitel.

Az eddigi tapasztalatok szerint a vállalkozók által igényelt forrás átlagos nagysága 55 millió forint, ami arra utal, hogy döntően technológiai fejlesztéshez, a versenyképesség javításához szükséges beruházások finanszírozására, technológia-korszerűsítésre igénylik – a termelőinfrastruktúra fejlesztését célzó hitel teszi ki a felvett állomány 60 százalékát. Ez azt jelenti, hogy a program elérte a célját, s a megcélzott csoport felismerte és jól használja ki a lehetőséget. Az ágazatok közül élenjár a feldolgozóipar és a kereskedelem. A vállalkozók leggyakrabban az öt- és a tízéves futamidőt veszik igénybe, a türelmi időnél pedig jellemzően a fél-, egy- és kétévest is kedvelik. 2006. december közepén a konstrukció szabad hitelkerete még 150 milliárd forint volt.

Mikrohitel – tíz éve

A Mikrohitel programot tíz éve működtetik a megyei és fővárosi vállalkozásfejlesztési alapítványok. Ez idő alatt a kondíciók többször változtak, alkalmazkodva a felhasználók igényeihez. A futamidő 2005 elején 3-ról 5 évre módosult, majd 8 évre emelkedett. Nőtt a felvehető hitelösszeg is, akkor 3 millióról 5 millió forintra. Jelenleg a maximálisan kérhető forrás 6,35 millió forint, azaz 25 ezer euró.

Az idők folyamán egyszerűsödött a folyósítás is. A módosítások hatására ugrásszerűen megnőtt az igénylő vállalkozók száma. A GKM adatai szerint 2005-ben mintegy 14 ezer vállalkozó érdeklődött a konstrukció iránt, s 1300-at meghaladó kérelmet nyújtottak be, több mint 5 milliárd forint összegben. Az év során mintegy ezer vállalkozó hozzá is jutott a forráshoz, amelynek együttes összege elérte a 3,5 milliárd forintot.

A kölcsönt beruházásra és forgóeszköz-finanszírozásra egyaránt fel lehet venni, és mód van általa előfinanszírozásra is. A kamat mértéke változó – a lebonyolításban részt vevő szervezet döntése értelmében a jegybanki alapkamat, plusz-mínusz 3 százalék. A forrás elnyerésének feltétele, hogy a kért összeg 20 százalékának megfelelő saját erővel kell rendelkezni. A konstrukcióban a Főpolgármesteri Hivatal bejelentése szerint 2006-ban 1 milliárd forint állt rendelkezésre.

Mikrohitel Plusz

A vállalkozásfejlesztési alapítványoknál kezelt támogatott hitelkonstrukciók – ideértve a Mikrohitel mellett a Mikrohitel Pluszt és a Budapesti Kisvállalkozói Hitelt – együttesen is igénybe vehetők. A Mikrohitel Plusz esetében további 3 milliárd forint, a Budapesti Kisvállalkozói Hitelnél 2,5 milliárd forint állt 2005-ben rendelkezésre, mintegy 30 százalékkal több, mint 2004-ben.

Az MFB Sikeres Magyarországért programjai között szerepel a Mikrohitel Plusz program. A mikrovállalkozások beruházásaihoz közvetített kölcsön értékesítésében részt vesznek a vállalkozásfejlesztési alapítványok, amelyek e téren nagy tapasztalatokkal rendelkeznek. A vállalkozások e konstrukcióban jelenleg 15 millió forintig igényelhetnek forrást – korábban 10 millió forint volt az összeghatár.

A program iránti érdeklődés élénkül, az ügyfélkör egyre bővül. A források jellemzően gépek, berendezések, valamint telephely beszerzését szolgálják. Főként a szolgáltatási, illetve a kereskedelmi ágazatban működő vállalkozások igénylik. A Mikrohitel Plusz konstrukcióval olyan mikrovállalkozások élhetnek, amelyeknél a foglalkoztatottak száma 10-nél kevesebb, és éves nettó árbevételük vagy a mérlegfőösszegük nem haladja meg a 2 millió eurónak megfelelő forintösszeget.

A hitelt a vállalkozói tevékenységet szolgáló ingatlan vásárlásához, építéséhez, átalakításához lehet igényelni, továbbá gépek, berendezések, felszerelések vásárlásához – beleértve a használt eszközöket is. Sőt, a berendezéseket működtető szoftver megvásárlása is támogatható a konstrukcióban. A Mikrohitel Plusz nagy előnye, hogy kezdő vállalkozások előtt is nyitva áll, illetve finanszírozhatók belőle azok a számlák is, amelyek a hitelkérelem benyújtását megelőző hat hónapban keletkeztek.

A kölcsön felvételéhez szükséges a Hitelgarancia Rt. 80 százalékos készfizetőkezesség-vállalása, a teljes hitelösszegre és kamatára vonatkozóan. Az MFB ugyanakkor a készfizetőkezesség-vállalási díjat magára vállalja. E konstrukcióban a vállalkozások 1-15 millió, illetve 1-5 millió forintot igényelhetnek, azonban fel kell mutatniuk saját erőt is, mégpedig a beruházás nettó bekerülési értékének 15 százalékát. A kamat ugyanakkor nem haladja meg a jegybanki alapkamat mértékét. A hitel lejárata az 1-5 milliós konstrukcióban legfeljebb 7 év, maximum két év türelmi idővel, míg a nagyobb összegűnél legfeljebb 10 év, szintén két év türelmi idővel.

A konstrukció igénybevételének lehetősége eredetileg lejárt volna 2006. december 31-én, azonban december közepén az MFB meghosszabbította a határidőt 2007. június 30-ig.

Előtérben a versenyképesség

Szintén a vállalkozásfejlesztési alapítványok kezelik a Budapest Kisvállalkozói Hitelprogramot. A kamattámogatással nyújtott kölcsön célja a fejlődőképes, innovatív kisvállalkozások segítése abban, hogy versenyképességüket javító beruházásokat és fejlesztéseket hajtsanak végre, illetve bővíthessék forgóeszközeiket. Nem nyújtható tehát a hitel mások mellett üzletrészvásárlásra, megkezdett beruházásra, illetve olyan invesztícióra sem, amelynek eredményeként csökkenne a cég alkalmazottainak létszáma.

A maximálisan felvehető hitelösszeg 15 millió forint, amelyet 60 hónapos futamidőre adnak. A kamattámogatás a szerződéskötéskor érvényes jegybanki alapkamat 40 százalékának megfelelő. A kölcsön folyósításáról, illetve a kamattámogatásról hitelbizottság dönt, a pozitív elbírálással azonban nem jár együtt automatikusan a kamattámogatás, ezt a bizottság elkülönítve kezeli. A forrás elnyerésének feltétele a hitelösszeg 20 százalékának megfelelő saját erő.

A Sikeres Magyarországért program gondol a mezőgazdasági profilú kisvállalkozásokra is, így jött létre – gyakorlatilag egyedüliként a piacon – az a konstrukció, amely a mezőgazdasági és feldolgozóipari kisvállalkozásokat finanszírozza kedvező feltételekkel.

Elindítását ágazati sajátosságok indokolták, illetve az, hogy a szigorú európai uniós előírások miatt eltérő feltételeket kellett megszabni a résztvevők számára. A többi szektor esetében például a támogatáshoz képest jelentős összegű vissza nem térítendő források is beszámíthatók, a mezőgazdasági vállalkozásoknál ez nem lehetséges. Ugyanakkor a magyar agrárgazdaság nagyon eladósodott, ez befolyásolja a hitelkonstrukció iránti érdeklődést.

A keretösszeg 40 milliárd forint, ezt a minőségi termelést szolgáló fejlesztésekre lehet fordítani. Magyarországi székhelyű kkv-k pályázhatnak a forrásra, mezőgazdasági beruházásaikhoz. A programban meghirdették az Agrár Beruházási Hitel, az Agrár Feldolgozóipari Hitel, valamint a Fiatal Agrárvállalkozói Hitel alprogramot. A legnagyobb érdeklődés az Agrár Beruházási Hitel iránt van.

A Sikeres Magyarország program része még az Önkormányzati Infrastruktúra-fejlesztési Hitelprogram, a Panel Plusz Hitelprogram és a Bérlakás Hitelprogram.

Likviditási gondok

A kis- és középvállalkozások körében kevéssé elterjedt a faktorálás mint a likviditásfinanszírozás eszköze. Ezt azonban a GKM támogatni kívánja, ezért indította el a Lánchíd Faktoring Programot. A minisztérium abból indult ki, hogy a körbetartozások által leginkább sújtott kisvállalkozások finanszírozásának egyik legfőbb akadálya az alacsony jegyzett tőkéjük, illetve a biztosítékul leköthető eszközeik szűkössége. Ezért likviditásuk megőrzését olyan konstrukciók szolgálják a legjobban, amelyek nem terhelik le eszközeiket.

A faktorálás lényege, hogy a finanszírozó szervezet megvásárolja és beszedi egy vele szerződő vállalkozás rövid lejáratú, halasztott fizetési határidejű, le nem járt követeléseit. Ez utóbbiak megvásárlása esetén a faktorcég legalább az adott követelést megtestesítő számla bruttó értéke 70 százalékának megfelelő előleget fizet. A vállalkozások terheinek csökkentése érdekében a szaktárca 3 százalékos mértékű kamattámogatást nyújt. Ez utóbbit a 2006. május 15-e után kötött szerződésekre lehet igénybe venni.

Egy vállalkozás esetében a támogatási szerződés futamideje alatt maximum 5 millió forint kamattámogatást nyújt a GKM. A faktorcég változó mértékű ügyleti kamatot számít fel, amely alapkamatból és kamatfelárból tevődik össze. Az alapkamatláb a faktoringszerződésben meghatározott napi, 1, 3 vagy 6 havi futamidőre vonatkozó BUBOR értékének felel meg. A kamatfelár maximuma pedig 4,5 százalék.

Terjeszkedés külföldre

A magyarországi vállalkozások határon túli terjeszkedését segíti a Corvinus Rt., amely beruházást, illetve vállalatalapítást és -felvásárlást egyaránt támogat. A Corvinus pénzügyi befektetőként működik közre, s szakmai befektetőt szervez, azonban nem hagyja magára a vállalkozást, monitoringtevékenységgel segíti megerősödésében. Voltaképpen bármely országban, bármely iparágban – kivéve a külkereskedelmet és az engedélyhez kötött tevékenységet – vállal segítségnyújtást, ha a vállalkozónak megalapozott üzleti terve van. A befektetés minimális összege 20 millió forint, de az egyedi invesztíció nagysága milliárdosra is nőhet. Feltétel, hogy a befektetés legalább középtávon megtérüljön.

Szintén tőkebefektetéssel próbál segíteni a Beszállítói Befektető Rt., amely a beszállító vagy azzá válni szándékozó kkv-k fejlődését kívánja előmozdítani. Ehhez minimum 20, maximum 250 millió forintos invesztícióra hajlandó a cég, amely kisebbségi részesedést szerez a támogatott vállalkozásban. A célok között szerepel a munkahelyteremtés, az innováció, a magasabb hozzáadott érték létrehozása, a minőségügyi jellemzők fejlesztése, illetve a környezetbarát termelés.

A befektető jellemzően 3-5 évre vállal szerepet a cég életében, s már a szerződéskötéskor meghatározza a későbbi kivásárlót. A befektetéstől elvárt hozam infláció plusz 5 százalék, plusz kockázati vagy nyereségességi felár.

Tőkejuttatás a rászorulóknak

Az eredményesen működő és további fejlődésre képes kisvállalkozások versenyhelyzetét próbálja javítani a Kisvállalkozás-fejlesztő Pénzügyi Rt., amely tőkejuttatással segíti a termékek, a technológiák és az eszközök fejlesztését, a hozzáadott érték növelését.

A konstrukció lényege, hogy tőkebefektető cégek meghatározott időre bizonyos összeggel "szállnak be" az alkalmasnak ítélt vállalkozásba. Ezzel tulajdonjogot szereznek, azonban ezt korlátozottan gyakorolják. E forma nagy előnye, hogy a befektetett tőkerészesedést csak a futamidő végén kell a vállalkozásnak kivásárolnia, azt is olyan részletekben, ahogyan meg tudott egyezni a befektetővel.

A befektetett összeg 10 és 100 millió forint között mozoghat, s az invesztíció időtartama jellemzően 3-6 év. A KvfP 49 százalékot meg nem haladó tulajdoni hányadot szerez. Ha a vállalkozó saját erőt is fel tud mutatni, előnyt élvez az elbírálásnál. A konstrukcióból kizárták a mezőgazdasági és a pénzügyi vállalkozásokat.

Az informatikában, a távközlésben, illetve az ehhez kapcsolódó iparágakban tevékenykedő mikro-, kis- és középvállalkozások tőkeellátottságát hivatott javítani az Informatikai Kockázati Tőkealap, amelyet az Informatikai Kockázati Tőkealap-kezelő Rt. gondoz. Az alap olyan befektetéseket támogat, amelyek bővítik a foglalkoztatást, valamint a magasabb technológia és know-how bevezetését és alkalmazását szolgálják, illetve javítják az exportlehetőségeket.

Az életképes ötletbe betett összeg elérheti az 50-450 millió forintot, az alapkezelő üzleti alapon szerez tulajdonrészt. A befektetés időtartama 3-tól 7 évig terjedhet. Az invesztíció mértéke 25-49 százalék között mozoghat, de az alap elvárja a legalább 25 százalék plusz egy szavazatot. A zárt befektetés esetén a tőkealap biztosítékot kér a kivásárlásra és a hozamra, amelynek mértéke az alap követeléseinek legalább 40 százalékát kell, hogy fedezze.

Tőkefinanszírozás

A kormány gazdaságpolitikai céljait elősegítő tőkefinanszírozásra vállalkozik a Magyar Fejlesztési Bank Kis- és Középvállalkozás-fejlesztési Tőkebefektetési Programja. Ez meghatározott időtartamra szóló, a gazdasági fejlődés ciklusait is figyelembe vevő, pozitív hozamelvárással, áttekinthető módon folyósított forrásjuttatás. Alapvetően a kkv-k versenyképességének javítását, az uniós piacon való helytállást hivatott támogatni, s ösztönözni kívánja a hazai kkv-k beruházásait.

A bank a tőkefinanszírozást ágazati korlátozás nélkül nyújtja, azonban a kihelyezéskor mérlegeli a makroszintű egyensúly fenntartását. Az MFB vállalatonként 50-500 millió forintot fordít tőkeemelésre. A befektetés legfeljebb 5 évre szól. Maximális értéke a vállalkozás jegyzett tőkéjének 49 százaléka. Az átlagosan elvárt éves hozam a befektetés jellegétől függően a KSH által közölt infláció plusz 6 százalék.

A hazai kereskedelmi bankok az utóbbi időszakban erőteljesebben fordultak a kkv-k felé, meghirdetett konstrukcióik arról árulkodnak, hogy a szféra szereplőivel hosszú távú ügyfelekként számolnak, s érdekeltek abban, hogy megerősödött, stabil, széles kisvállalkozói réteg alakuljon ki Magyarországon. A hitelintézetek egy része részt vállal az államilag támogatott kölcsönkonstrukciókban, de saját termékeket is kidolgoznak, hogy megnyerjék ügyfélnek a kisvállalkozói szektort.

Igazodás a "kicsikhez"

A CIB Bank kkv-knak szánt konstrukciói a támogatott hitelek mellett változatos lehetőségeket kínálnak. Felismerve e szektor igényeit, kedvező kamat- és jutalékkondíciókat, egyszerűsített hitelbírálatot ígérnek: akár 3 napon belül is választ kaphat az érdekelt a kérelmére.

A CIB Üzleti Hitelrendszer konstrukció keretében a vállalkozónak minden, a pénzintézet által kínált hitel rendelkezésére áll. E lehetőséget azoknak érdemes választaniuk, akiknek az igényelt vagy vállalt banki kötelezettségvállalása és lízingkötelezettségei együttesen nem haladják meg a 150 millió forintot.

A CIB Mikro Hitelrendszerrel viszont azon gazdálkodókat célozták meg, amelyeknek az árbevétele legfeljebb 200 millió forint, illetve banki és pénzügyi kötelezettségvállalásuk nem több 20 milliónál. E konstrukcióban éven belüli, illetve éven túli beruházási és fejlesztési hiteleket, egyéb kötelezettségvállalásokat – például bankgarancia, kezesség és akkreditív – lehet igényelni.

A CIB KKV Ingatlanfedezetes Hitel viszont azoknak szól, akik a lehető legkevesebb adminisztrációval járó szabad felhasználású hitelt szeretnének, s ehhez forgalomképes ingatlant tudnak fedezetként felajánlani. Nagy előnye, hogy újonnan alakult cégeknek is kínálják, továbbá nem szükséges számlákkal igazolni a kölcsön felhasználását. A kérelmet egyszerűsített eljárással bírálják el; az igénylő gyorsan, akár három napon belül választ kap.

Egyszerűen, gyorsan

A pénzintézet – kisvállalkozásoknak – beruházási hitelt is nyújt hosszú futamidővel – akár 9 évre is –, amelyet az Európai Beruházási Bankkal kötött megállapodása tesz lehetővé. A CIB EIB Expressz Hitelnél az EIB ugyanis az összes fejlesztési költség maximum 50 százalékát refinanszírozza. Ezzel a konstrukcióval az Európai Unióhoz nemrégiben csatlakozott országok kisvállalkozásainak beruházási és fejlesztési hitelekhez jutását kívánják megkönnyíteni. A konstrukciót olyan vállalkozások vehetik igénybe, amelyek árbevétele nem haladja meg a 40, mérlegfőösszegük pedig a 27 millió eurót. A finanszírozható beruházás összege minimum 40 ezer, maximum 1 millió euró lehet.

A CIB Zöldhullám Hitel viszont azzal a szlogennel csalogatja az ügyfeleket, hogy minél nagyobb forgalmuk van, annál magasabb hitelhez juthatnak. E konstrukcióval a cégek rendszeres havi kiadásainak finanszírozására rövid lejáratú rulírozó hitelt ad a bank. A keret akár 30 millió forint is lehet, s nagysága valóban a cég árbevételének függvénye. Nagy értéke, hogy fedezet nélkül vehető igénybe, hitelbírálata gyors és egyszerű.

Az Európai Beruházási Alappal (EIF) kötött megállapodás eredményeként, előnyös feltételekkel lehet igényelni a CIB-nél az Európai KKV Beruházási hitelt. Az EIF a hitel tőkeösszegének 50 százalékára garanciát vállal. A kölcsön célja, hogy a vállalkozások modernizációt szolgáló beruházásokat finanszírozhassanak. A forrás összege minimum 3 millió forint, a futamidő pedig 3-5 évig terjedhet. A konstrukcióban azok a társas vállalkozások vehetnek részt, amelyek árbevétele maximum 50 millió euró, a foglalkoztatottaik létszáma pedig nem haladja meg a 100-at.

A CIB Készpénzfedezetes Hitel azoknak az egyéni vagy társas vállalkozásoknak nyújt jó megoldást, amelyek a források bevonásával járó költségek optimalizálására keresnek gyors megoldást, s ehhez fedezetként magánbetétet tudnak felajánlani. A hitelt akár 24 órán belül folyósítják, s ennek révén a bank már meglévő tagi kölcsön kiváltására is lehetőséget nyújt. A rövid lejáratú forgóeszközhitel összege minimum 1 millió forint, futamideje 1-12 hónap.

Kedvező kamatokkal, euróban és svájci frankban felvehető hitel a CIB Deviza Ingatlanfedezetes Hitel. A kölcsön összege minimum 3, maximum 50 millió forintnak megfelelő deviza, amelyet minimum 12 hónapra, maximum 5 évre adnak.

Klasszikus hitelek

Az OTP elsősorban klasszikus beruházási és forgóeszközhitelekkel igyekszik a kkv-szektort segíteni, emellett azonban egyedi, speciális lehetőségeit is figyelembe vevő hitelkonstrukciókat is kidolgozott.

A rendszeresen likviditási problémákkal küszködő vállalkozókat célozza meg a Bizalom folyószámlahitel. A bizalom alapja egy legalább két éve az OTP-nél vezetett pénzforgalmi számla, amely mellett az egyik legrugalmasabb hitellehetőség áll a vállalkozó rendelkezésére. A kölcsön minimális adminisztrációval jár. Az is vonzó, hogy szabadon felhasználható a minimum 3, maximum 50 millió forint, amelynek maximum 1 éves a futamideje.

A Lojalitás folyószámlahitel szintén a rendszeres likviditási nehézségek áthidalását szolgálja. Feltétele – az előbbihez hasonlóan – az igénylést két évvel megelőző OTP pénzforgalmi számla. Ezt csak azok kérhetik, akik nem rendelkeznek más hitellel az OTP Banknál. A futamidő maximum egy év, a hitelkeret 3-tól 50 millió forintig terjed.

A kisvállalkozói jelzáloghitel szabad felhasználású kölcsön tervezhető és nem tervezhető, relatíve nagy összegű elképzelések finanszírozására. Azoknak jelenthet megoldást, akiknek ingatlanvagyonuk van, és azt felajánlják biztosítékul.

A Lombard kölcsön azoknak szól, akik szabad pénzeszközeiket lekötötték; állampapírba vagy az OTP-Garancia Biztosító Generáció életbiztosításába fektették, azonban vállalkozásuknak sürgősen készpénzre van szükségük. A vállalkozónak elegendő egy egyszerűsített hitelkérelmet benyújtania, nem szükséges meghatároznia a kölcsön célját, s üzleti tervet sem kell beadni hozzá.

Egyszerűsített hitelbírálat könnyíti meg a kisvállalkozói gyorshitel felvételét, amelyhez fedezetként per- és tehermentes ingatlan szükséges. A bank nem vizsgálja sem a hitel célját, sem az üzleti tervet. Nagy előnye a gyorsaság: a szerződés az ingatlan értékbecslését követő 5 munkanapon belül megköthető. A hitelekhez a Hitelgarancia Rt. vállal kezességet. A forintkölcsön esetén adható összeg 1-től 50 millió forintig terjed, devizahitelnél 1 és 40 millió közötti forintösszegű dollárról vagy euróról lehet szó.

Átmeneti forráshiány

Az OTP közraktárjegy alapján történő finanszírozásra is vállalkozik. Ez azoknak a cégeknek szól, amelyeknek készpénzre van szükségük, de nem akarják ezért terményeiket sürgősen áron alul eladni. E cégek a közraktárba helyezett termék fedezete mellett kaphatnak hitelt; a Budapesti Értéktőzsde áruszekciójában jegyzett bármely termék bevonható a konstrukcióba. A vállalkozó egy éven belüli futamidővel jut pénzhez, egyedileg kialakított kamatok mellett.

Átmeneti forráshiány orvoslására szolgál a forgóeszközhitel, amely egy éven belül várhatóan többször is felmerülő forráshiány esetére rulírozó formában is váltható. A pénzt európai uniós pályázaton elnyert, de utólag kifizetendő támogatások megelőlegezésére és áfafinanszírozásra is igénybe lehet venni.

A beruházási hitel akkor jelent megoldást, amikor a vállalkozás további fejlődéséhez már invesztálni kell. Az OTP beruházási hiteléből telephelyvásárlást és -kialakítást, berendezések, gépek beszerzését is lehet finanszírozni. A vállalkozónak 20 százalékos önerővel kell rendelkeznie, ugyanakkor a fejlesztéshez kapcsolódó áfa finanszírozására forgóeszközhitel igényelhető. A futamidő maximum 8 év.

A tulajdonszerzést hivatott segíteni az üzletrész- és részvényvásárlási kölcsön, amelyet a tőzsdén nem jegyzett vállalkozás megvásárlására lehet fordítani. A hitelt legalább 51 százalékos tulajdoni hányad megszerzéséhez, illetve már tulajdoni hányaddal rendelkező tulajdonos többségivé válásához lehet megkapni. A vásárláshoz legalább 30 százalék saját erő szükséges, a kölcsön összege minimum 1 millió forint, 2-10 év futamidőre.

Lassú felzárkózás

A vállalkozói szervezetek arra törekszenek, hogy aktívan részt vegyenek a kisvállalkozói támogatási és hitelezési politika alakításában. Tény azonban, az érdekképviseletek között nézetkülönbség van abban, hogy a vállalkozói szféra megerősödését mi szolgálja jobban: a vissza nem térítendő támogatás, vagy ellenkezőleg, az a forrás, amit vissza kell fizetni. Bár a megkérdezett szervezetek képviselői között e kérdésben nincs egyetértés, abban összhang van, hogy jól szervezett, egymásra épülő és komplex hitelezési rendszer lehet az alapja annak, hogy a magyar kkv-k felzárkózhassanak uniós társaikhoz.

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke úgy véli, mára kialakult az unióshoz közelítő hitelkonstrukciók rendszere. Ez azt jelenti, hogy beruházásra, forgóeszközre, technológiai megújulásra – és például a pályázatok önrészére – előteremthetők a források.

Azonban a hazai családi, mikro- és kisvállalkozások helyzetét alapvetően meghatározza, hogy évek óta rendkívül magas az adó- és járulékelvonás mértéke, s eközben nagyon szerény a belső kereslet, főleg a kisárutermelés és a szolgáltatás területén. Emiatt a vállalkozások nem voltak képesek megfelelően bővülni, így a bankok számára nem készülhettek vonzó, sőt elfogadható bevallások és mérlegek. Az egyre jobb pályázati lehetőségeket e kör azért nem tudja kihasználni, mert nem hitelképes.

Ugyanakkor sokat segít a fejlődő hitelgaranciák rendszere. Az IPOSZ szerint a kialakított konstrukciók megfelelőek, de még jellemzőek a túlbiztosítások, s úgy tűnik föl, hogy a labilis gazdasági feltételek között a bankok nem egy-egy programot finanszíroznak, sokkal inkább a visszafizethetőség a fő elv a hitel odaítélésekor.

Az IPOSZ egyik aggodalma, hogy a nehéz gazdasági feltételek mellett a kormány - kkv-stratégiájában – inkább a visszatérítendő támogatásokban gondolkodik, holott az IPOSZ szerint épp arra lenne szükség, hogy vissza nem térítendő támogatásokkal segítsék a kkv-k megerősödését, amelyek tőkeinjekcióval később képesek lennének a hiteltörlesztés részleteinek kitermelésére.

A másik aggály - mutatott rá Szűcs György –, hogy az egyensúlyi program a konvergenciaprogrammal együtt a belső fogyasztás nagyarányú csökkenését fogja eredményezni; számítások szerint a 2006. évi GDP-növekedés akár 50 százalékkal visszaeshet. Ez súlyosan érintheti a családi és mikrovállalkozásokat, amelyeknek a forgalom visszaesése mellett a duplájára emelkedett adó- és járulékterheket is ki kell termelniük. Ha pedig hitelt vett fel egy vállalkozás, nem biztos, hogy teljesíteni tudja kötelezettségeit.

Az IPOSZ tapasztalatai szerint jelenleg a kisvállalkozók körében a 10 százalékot sem haladja meg a kölcsönt felvevők aránya.

Közös projekt

A VOSZ kisvállalkozásokkal kapcsolatos támogató tevékenységében az egyik sikertörténet a Széchenyi Kártya bevezetése. Dávid Ferenc, a szövetség főtitkára szerint ez annak köszönhető, hogy a speciális hitelgaranciával és kamattámogatással rendelkező konstrukcióhoz viszonylag egyszerűen lehet hozzájutni. Az elmúlt négy évben már több mint 60 ezer kártyát adtak ki, s több mint 300 milliárd forint kihelyezésére került sor.

Dávid Ferenc szerint e technikának érdek-képviseleti szempontból is fontos szerepe lett; ma már kohéziós erőt is jelent, hiszen aki Széchenyi kártyás, az hitelképes, tisztességes. "Nevezhetjük egyfajta identitáskártyának, amely renomét is ad a vállalkozásoknak" – fogalmazott.

A főtitkár emlékeztetett arra, hogy a kártya a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a VOSZ közös projektjeként indult. Ennek is köszönhető, hogy a hitel felvétele jól előkészített. A viszonylag alacsony kamatkondíciókhoz ugyanis a hitelezőknek szükségük van arra, hogy a vállalkozó nagy biztonsággal visszafizesse a hitelt. Ehhez nyújt támogatást a kamara és a VOSZ az irodáiban, ahol egyfajta előszűrést végeznek. A VOSZ már arról gondolkodik, hogy úgynevezett beruházási kártyát is bevezet, amely építene e rendszerre. Később szóba jöhet egy technológiai kártya is.

A főtitkár szerint a konstrukció nagy erénye a speciális értékesítési forma. Eddig a VOSZ- és a kamarai irodákban lehetett igényelni a kártyát, azonban – egy tavaly decemberi megállapodás értelmében – a Takarékszövetkezeti Bankkal és az Országos Takarékszövetkezeti Szövetséggel is együttműködnek a későbbiekben.

Vidéki terjeszkedés

A megállapodás jelentősége, hogy a Széchenyi Kártya könnyen elérhetővé válik a kistelepüléseken is. Áprilisban már létezni fognak ezek a vidéki pontok. A főtitkár szerint a konstrukciót minősíti, hogy még mindig havonta 2000 ilyen kártyát adnak ki, pedig a piac telítődik. Az adatok szerint itt a banki átlagnál alacsonyabb azok aránya, aki a felvett hitelt nem tudják visszafizetni, pedig a vállalkozók egyre nehezebb körülmények között dolgoznak.

A VOSZ még korántsem elégedett a hazai hitelezési rendszerrel. A szervezet nem támogatáspárti, a támogatás ugyanis olyan, mint a meg nem szolgált pénz. S ez nem erősíti a vállalkozói gondolkodást. A sikeres konstrukció lényege, hogy ne támogatásként, hanem hitelként adják, ugyanakkor ne akarjanak sokat keresni rajta a bankok, tehát piaci kamatozású, de preferált legyen. Elengedhetetlen az is, hogy könnyen hozzá lehessen férni, meglegyen az infrastruktúra, s ne legyen túlzottan szigorú a garanciarendszer.

A piacon nagyon sok konstrukció van, csak jól kell működtetni ezeket, s az újabbakat a korábbiakra kell építeni. Dávid Ferenc szerint a bankok számára ugyanakkor elengedhetetlen egy szigorú információs rendszer, hogy a pénzintézet az adóssal szinte egy időben tudja meg, hogy annak problémája van, s válaszul áthidaló konstrukciókat tudjanak keresni. A rendszert minden oldalról meg kell támogatni, hogy ne forduljanak elő tömeges "bedőlések".

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem