×

Foglalkoztatási kilátások – 2007

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 106. számában (2007. január 15.)
A konvergenciaprogram hatására az idén nem várható érdemi előrelépés a foglalkoztatás főbb mutatóiban – vélik a munkapiaci trendeket elemző szakemberek. A szaktárca változatlanul a foglalkoztatás bővítését állítja programja középpontjába, ami az Új Magyarország Fejlesztési Tervnek is az egyik prioritása. E kormányzati célok ellenére a munkaadók úgy vélik: az idén sem makro-, sem mikroszinten nem várható a foglalkoztatás bővülése. A szakszervezetek elsősorban a biztonságot és a kiszámíthatóságot várják, mert mint mondják: általános a kiszolgáltatottság érzése, és egyöntetű a vélemény, miszerint nincs becsülete a tisztességes szakmunkának.

A reformok megalapozhatják a tartós növekedést

A kormány stratégiájának középpontjában 2006-2008 között a makrogazdasági egyensúly megteremtése, a költségvetési hiány csökkentése, illetve a reformok elindítása áll, ami megalapozhatja a tartós növekedést és a foglalkoztatás bővítését – nyilatkozta lapunknak Székely Judit. A munkaügyi tárca szakállamtitkára megerősítette: a kormány változatlanul az egyik legfontosabb céljának tekinti a foglalkoztatás szélesítését és az aktivitás növelését.

Előbbi – a tartós növekedés mellett – a 2007-2013 közötti időszak stratégiáját meghatározó Új Magyarország Fejlesztési Terv átfogó céljainak egyike. Ez azt jelenti, hogy az ország az uniós forrásokat oly módon fogja felhasználni, hogy az hozzájáruljon a munkaerő-piaci helyzet javulásához.

A makrogazdasági kiigazítás ugyanakkor rövid távon nem gyakorol kedvező hatást a munkaerőpiacra. Ezt döntően befolyásolja a közszférában foglalkoztatottak számának csökkenése, miközben a versenyszférában a munkaerő iránti kereslet lassú növekedésére lehet számítani. A 2008-ig tartó időszak intézkedései várhatóan megteremtik a makrogazdasági feltételeit annak, hogy ezt követően megindulhasson a foglalkoztatás jelentősebb bővülése, elsősorban a versenyszférában teremtve új munkahelyeket.

A konvergenciaprogram a foglalkoztatás 2007. évi stagnálásával számol, ami azt jelenti, hogy a közszféra létszámcsökkenését a versenyszféra növekedése kompenzálni fogja a kormány tervei szerint. A költségvetési szektorban mintegy 15 ezer fővel zsugorodhat a létszám, ez azonban vélhetően nem okoz komoly feszültséget, mert a leépítés területileg nem koncentráltan valósul meg, és az érintettek között számosan lesznek olyanok, akik nem válnak állástalanokká. Például a nyugdíjas korú vagy a nyugdíj mellett foglalkoztatottak, a Prémium évek programba belépők, az állami támogatással új szakképesítést szerzők, illetve a kedvezményes állami hitelekkel saját vállalkozásba kezdők.

A munkaerő-kínálat alakulásának a demográfiai trendek figyelembevételével készült középtávú előrejelzése szerint a hazai aktivitási és foglalkoztatási arányok lassú növekedése várható a következő öt évben. Ezzel párhuzamosan a munkanélküliség fokozatos csökkenésével lehet számolni. A foglalkoztatás 2007. évi makroszinten prognosztizált stagnálását mikroszinten a foglalkoztatás szerkezeti átrendeződése kíséri.

A költségvetési hiány csökkentésére irányuló intézkedések mellett a járulékterhek általános mérséklésére nincs lehetőség – jelentette ki az államtitkár. A célzott járulékkedvezmények ugyanakkor fontos szerepet tölthetnek be a hátrányos helyzetűek elhelyezkedési esélyeinek javításában. Ilyen célzott járulékkedvezményben részesülnek a pályakezdő fiatalok már jelenleg is. A támogatás ez év közepétől kiterjed az idősekre és a gyermekgondozási szabadságról visszatérőkre.

A kormány célul tűzte ki, hogy a képzés szerkezete minél rugalmasabban alkalmazkodjon a munkaerőpiac igényeihez. Ennek érdekében szükséges a szakképzés-fejlesztési források gazdaságosabb felhasználása, például olyan korszerű infrastrukturális fejlesztés megvalósulása, melynek eredménye a térségi integrált szakképző központok kialakítása. De említhetők azok az ösztönzők is, amelyek az iskolák képzési struktúrájának átalakítását, a munkaerő-piaci igényekhez való igazodását szolgálják (szakmai tanácsadó testület létrehozása, nívódíj, pályakövetési rendszer), növelve a gazdaság szereplőinek felelősségét, és hatáskört adva számukra a szakképzéssel kapcsolatos döntések meghozatalában.

A Szakemberhiánnyal is meg kell küzdeni

A foglalkoztatás helyzetét alapvetően meghatározza, hogy a múlt év szeptemberi, illetve az ez év január 1-jén életbe lépett különböző megszorító intézkedéseknek rendkívüli hatása van a gazdasági növekedésre, és ezzel együtt a foglalkoztatási lehetőségekre is – jelentette ki Rolek Ferenc, a Munkáltatók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke. A szakember úgy véli, nem várható a foglalkoztatás bővülése, hiszen a gazdasági növekedés lassulása és ezzel a cégek bevételeinek csökkenése - illetve az elképzelésektől elmaradó ütemű emelkedése – arra szorítja a munkáltatókat, hogy még inkább költségérzékenyek legyenek, minél jobban próbálják kontrollálni és leszorítani kiadásaikat. Ez sokuknál érinti a foglalkoztatás költségeit is, ami azzal jár, hogy csökkentik az alkalmazottak számát, esetleg részmunkaidőben alkalmaznak munkavállalókat.

Várhatóan azonban nemcsak a gazdasági növekedés lassul le az idén, de jelentősen nőnek a munkáltatók adóterhei is. Szakértői számítások szerint – az előzetes elképzelésekkel szemben – az új adótörvények mintegy 700 milliárd forint pluszköltséget jelentenek a vállalkozói szférának.

Az MGYOSZ alelnöke a foglalkoztatás makro- és mikroszintjén sem számít a foglalkoztatás bővülésére, szerinte már az is jó eredmény lesz, ha összességében sikerül szinten tartani. Bár – tette hozzá – nyilvánvalóan lesznek olyan cégek, amelyeknek lehetőségük lesz a bővítésre. Elsősorban olyan vállalkozások, amelyek exportorientáltak, vagyis külföldre termelnek.

Rolek Ferenc úgy látja: Magyarország egyre kevésbé "lóg ki" a munkanélküliségi rátát tekintve az európai uniós átlagból. Gondot okoz azonban a foglalkoztatási ráta alacsony szintje, ezért ezt mindenképpen növelni kell. A munkáltatókat hátrányosan érinti, hogy egyre több szakmában van munkaerőhiány, különösen a tradicionális mesterségek körében. Nincs elegendő mérnök, informatikus, orvos, kórházi szakápoló sem. Úgy tűnik fel, Magyarország ezt a hiányt csak a nemzetközi migráció révén tudja pótolni.

A foglalkoztatás szintjének növelésére nagy lehetőségek rejlenek a felnőtt- és a szakképzés kiaknázásában. Áttörést hozhat, ha a munkáltatóknál zajlik a szakképzés, mert így közvetlenül befolyásolhatják, hogy milyen szakembereket képeznek ki.

Általános a kiszolgáltatottság érzése

A változások elsősorban a munkavállalókat érintik hátrányosan, hiszen a járulékemelés, illetve a minimálbér adómentességének megszűnése miatt jelentősen csökkent a nettó keresetük. A meglóduló infláció pedig még ennek a keresetnek a vásárlóértékét is rontja - mondta Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) elnöke. Az érdekvédő szerint a vállalkozói szférát, a munkáltatókat érintő változások egyáltalán nem javítják a foglalkoztatási esélyeket, annak ellenére, hogy az alkalmazáshoz közvetlenül kötődő munkáltatói terhek 2006-hoz képest nem növekedtek. Igaz, a korábbi ígéretek ellenére nem is mérséklődtek. Ugyanakkor minden olyan változás, amely a jövedelmezőséget csökkenti, arra sarkallja a vállalkozásokat, hogy visszafogják a költségeiket. Ez pedig nem kedvez a foglalkoztatás bővítésének.

A nemzetgazdasági mutatók esetében figyelembe kell venni, hogy a szaldót rontja a közigazgatásban, közszolgálatban várható nagyarányú létszámcsökkentés. Kérdés, hogy az itt felszabaduló munkaerő talál-e állást a versenyszférában. A másik tényező a szerkezetváltás. A gazdaság folyamatosan átstrukturálódik, aminek következtében sorra szűnnek meg a munkahelyek a jövőben is. Ugyanakkor új, jobb minőségű állások is létrejönnek, de az a tapasztalat, hogy ezekben kevesebb embert foglalkoztatnak, mint a megszűnő, alacsonyabb jövedelmezőségű vállalkozásokban. Ráadásul komoly gondokat jelent, hogy e cégeknek magasabb képzettségű munkavállalókra van szükségük, méghozzá olyan szakmákban, amelyekből hiány van a magyar munkaerőpiacon.

A foglalkoztatási feltételekről Pataky Péter azt mondta: a munkavállalók elsősorban a biztonságot, a kiszámíthatóságot, a hosszú távra tervezhető növekvő jövedelmet, az egészséges munkakörnyezetet és az emberi bánásmódot tartják alapvetőnek a foglalkoztatásban. A mai környezet pedig a rugalmasságot, az állandó változást, a maximálisan kihasználható teljesítményt és a lehető legalacsonyabb költségeket preferálja. Ma általános a kiszolgáltatottság érzése, és egyöntetű az a vélemény, hogy nincs becsülete a tisztességes szakmunkának. Mindemellett, amíg a foglalkoztatás legnagyobb rákfenéjét, a feketemunkát nem sikerül visszaszorítani, a legális foglalkoztatásban sem lehet tisztességes viszonyokat kialakítani.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem