×

Modernizálódó munkaügyi központok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 102. számában (2006. szeptember 14.)

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálathoz eddig legfeljebb a betanított munkások iránti tömegesebb igény esetén fordultak a cégek, miközben a munkaadók nagy részét a rugalmatlan és nehézkes ügyintézés távol tartotta a munkaügyi központoktól. Ez az oka annak, hogy bár a szervezet szolgáltatásai a magán-munkaerőközvetítőkéivel szemben ingyenesek, előbbi részesedése az állásközvetítés piacán csak 20-25 százalékosra becsülhető. E téren ígér változásokat az ÁFSZ 2002-ben elindított modernizációs programja, amit az uniós csatlakozás is ösztönzött, hiszen az EU foglalkoztatáspolitikai stratégiája Magyarország számára is fontos célként tűzte ki az állami foglalkoztatási szolgálat piaci részesedésének növelését és szervezetének modernizálását.

Ütemezett fejlesztés

A fejlesztés első lépcsője már lezárult: az 1,22 milliárd forintos költségvetésű PHARE-program keretében 2002-2005 között húsz kísérleti kirendeltségen (megyénként egy-egy) új szolgáltatási modellt vezettek be - tudtuk meg a Foglalkoztatási Hivatal modernizációs programirodájától. Ennek lényege, hogy minden ügyfelet – így a munkaadókat és a munkavállalókat - személyre szabott, vagyis differenciált kiszolgálásban részesítenek. Az a cél, hogy az ÁFSZ gyorsan és a legjobb jelentkezőkkel tudja kielégíteni a munkáltatók létszámigényét. A munkavállalók egyrészt önkiszolgáló módon tallózhatnak az üres állások naprakész adatbázisában, másrészt szoros személyes kapcsolatot is kialakítanak a meglévő és potenciális munkáltatói ügyfelekkel, s ennek érdekében növelik a munkaadói kapcsolattartó munkakörök számát. A cégek hamarosan az interneten keresztül, az eddigieknél kevesebb adminisztrációval jelezhetik munkaerőigényüket, így várhatóan nagyobb számban küldik meg a betöltetlen álláshelyeikre vonatkozó adatokat. Az új szolgáltatási modell alkalmazásához szükséges ismereteket a munkatársak belső képzés keretében sajátították el; a felkészülésben svéd és dán szakértők segítettek.

A projekt részeként eddig 19 kirendeltség képe is megváltozott: a hagyományos papír alapú irodát felváltotta a Svédországban és Dániában bevált önkiszolgáló tér, ülő és álló számítógépes kioszkokkal. Az ügyfelek itt bizonyos mértékig önállóan intézhetik ügyeiket, és gyűjthetik össze az őket érintő információkat. Az új modellt támogató informatikai infrastruktúra teljes rekonstrukciója várhatóan 2006 végére fejeződik be. A fejlesztést a kísérleti szakasz után a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program viszi tovább, amelynek keretében 8,16 milliárd forintból 2004 és 2007 között újabb 60 kirendeltségen folytatódik a modernizáció.

Önkiszolgáló állásportálok

A korszerűsített Zala Megyei Munkaügyi Központban kedvező tapasztalatokat szerzett Papp Péter, a Flextronics országos személyzeti igazgatója. Sokkal inkább ügyfélbarát, a XXI. század követelményeinek megfelelő képet mutat a megyei munkaügyi központ – mondja az igazgató. Papp Péter számára különösen szimpatikusnak tűnik az önkiszolgáló állásportálok kialakítása, ahol a munkát keresők önállóan intézhetik az ügyeiket.

Az emberek nagy részét eddig a sorban állástól és a tömegtől való félelem is visszatarthatta attól, hogy a munkaügyi kirendeltségekhez forduljon, ám most nem kell az ügyintézőre várni, hanem könnyebben és gördülékenyebben kereshetnek állást a munkavállalók – vélekedik az igazgató. A Flextronics – és a hozzá hasonló multinacionális nagyvállalatok – eddig is elégedettek voltak a munkaügyi központokkal. Igaz ugyan, hogy a – több megyében is a legnagyobb foglalkoztatónak számító – cég problémáit mindig is kiemelten kezelték a munkaügyi központok – teszi hozzá Papp Péter. Nagyobb létszámbővítés esetén például a kirendeltségek elvégzik a toborzást a Flextronics helyett, s a cégnek csak ki kell választania a megfelelő munkatársakat.

A vállalat azonban nem bízhatja a munkaerő-kiválasztást csupán a munkaügyi központokra, mert a tartósan munkanélküliek gyakran olyan mentális és fizikai állapotban vannak, hogy nem tudnak megfelelni a Flextronics követelményeinek. Az ÁFSZ-nél azonban azt ígérik, hogy a modernizáció révén a jövőben az álláskeresők jóval szélesebb kínálatából válogathatnak majd a munkaadók.

Testületi felügyelet

Az ÁFSZ modernizációját tavaly óta egy szakmai testület felügyeli, amelyben a munkavállalók és a munkaadók képviselői is részt vesznek. A tanács munkáltatói képviseletét ellátó Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető elnöke szerint a testület garanciát jelent arra, hogy az ÁFSZ-t ne az íróasztal mellől, hanem a valós igényeknek megfelelően fejlesszék.

Ahhoz, hogy a munkaügyi központok igazán jól működjenek, minél szorosabb kapcsolatot kell fenntartaniuk a munkaadókkal – vélekedik Antalffy Gábor. Ehhez azonban az is kell, hogy ne csak a nagyvállalatok többsége, hanem minél több kis- és közepes cég is kapcsolatba lépjen a foglalkoztatási szolgálattal. A KISOSZ elnöke szerint e téren pozitív fejleményeket indítottak el az állam által nyújtott képzési és járulékátvállalási kedvezmények. Ezek ugyanis már komoly ösztönzőt jelentenek a cégek számára, hogy a munkaügyi központokhoz forduljanak.

A modernizációs programnak része az is, hogy a magán-munkaközvetítőkkel, illetve a kamarákkal és az önkormányzatokkal is erősítik a kapcsolatokat. A magán-munkaközvetítőkkel együttműködési megállapodáson alapuló, kölcsönös, az üres álláshelyekre vonatkozó információcserét javasol az ÁFSZ. A gazdasági kamaráktól, az önkormányzatoktól pedig azt remélik, hogy a gazdasági szervezetek beruházásairól, tevékenységük fejlesztéséről és foglalkoztatási szándékaikról tájékoztatják a munkaügyi központokat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9384 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9384 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5572 olvasói kérdésre 5572 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9384 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9384 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5572 olvasói kérdéssel.

Cégvezető – a cégbejegyzésből történő törlés

Cégvezető pozícióban lévő munkavállalót törölnek a cégbírósági bejegyzésből anélkül, hogy erről előzetesen őt tájékoztatnák. Ez milyen hatással lesz a felek között...

Tovább a teljes cikkhez

Két cég beolvadása a harmadikba – az ügyvezetők „sorsa”

Az önkormányzat képviselő-testülete három, az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság beolvadással történő egyesüléséről döntött úgy, hogy két gazdasági...

Tovább a teljes cikkhez

Közalkalmazotti jogviszony – a nyugdíjba vonulás kérdései

Szociális szférában, közalkalmazottként dolgozik az intézményvezető, aki a nők negyvenéves kedvezményes lehetőségével nyugdíjas lett, de közalkalmazotti jogviszonya folyamatosan...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Rokonok az óvodában

Hozzátartozó foglalkoztathatósága: önkormányzati fenntartású, önálló gazdálkodó szervként működő óvodánál, ahol az óvodavezető a munkáltatói jogkör gyakorlója,...

Tovább a teljes cikkhez

Érvénytelenségi ok bekövetkezése a szerződéskötés után

Az Eszjtv. 2. §-a (5) bekezdésének d) pontja és (8) bekezdése értelmezése kapcsán, az (5) bekezdés szerinti kizáró ok (a Btk. 291. § miatt „büntetőeljárás hatálya alatt áll”)...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony tartama és a táppénzfolyósítás

Határozott idejű munkaszerződéssel rendelkező munkavállaló veszélyeztetett terhesség miatt táppénzre került. A munkáltató a munkaszerződés lejárta ellenére is folyósította neki...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5572 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 285-ik lapszám, amely az 5572-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma minden lezáruló negyedév után frissítésre kerül, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó negyedévig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött negyedév tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé.
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: USB type A csatlakozóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem