×

Foglalkoztatásbővítő támogatások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 102. számában (2006. szeptember 14.)
A hazai vállalkozások – a nehézkes kezdetek ellenére – lassan megtanulják, hogy miként pályázhatnak sikeresen a foglalkoztatás bővítését szolgáló uniós és hazai forrásokra. Bár Magyarország számára gondot okozott, hogy a 2000-2006-os finanszírozási ciklus harmadik harmadában, 2004-ben csatlakozott az EU-hoz – s ezért rövid idő állt rendelkezésre a pályázatok lebonyolítására és a nyertes projektek megvalósítására –, a tapasztalatok azt jelzik, hogy az igénylők megismerik a konstrukciók logikáját, és a beadványok megfelelnek a formai előírásoknak.

A Magyarországon működő vállalkozások elsősorban a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programból (HEFOP), a Regionális Operatív Programból (ROP), a Munkaerő-piaci Alapból, valamint a Terület- és Régiófejlesztési Célelőirányzatból juthatnak foglalkoztatásbővítő támogatásokhoz, mely forrásokat a szaktárca Foglalkoztatási Hivatalának járulékkedvezménye egészít ki.

aktív munkaerőpiaci politikák támogatása

 

Beérkezett pályázatok

Igényelt támogatás (milliárd forint)

IH által támogatott

Megítélt támogatás

Kifizetett összeg

Kifizetések száma

HEFOP-1.

Aktív munkaerő-piaci politikák támogatása (összesen)

311

45,995

105

40,606

22,158

46

HEFOP-1.1. A munkanélküliség megelőzése és kezelése

20

29,801

20

29,801

16,582

20

HEFOP-1.2. A foglalkoztatási szolgálat fejlesztése

1

8,160

1

8,160

5,201

1

HEFOP-1.3. A nők munkaerőpiacra való visszatérésének segítése

290

8,034

84

2,645

0,375

25

Forrás: HEFOP irányító hatóság (2004-2006. aug.)

Rugalmas alkalmazkodás

A HEFOP az Európai Unió Strukturális Alapjaitól kapott támogatások 2004-2006 közötti felhasználását megalapozó I. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) részeként, számos uniós és hazai programmal összhangban, három szakminisztérium – az egészségügyi, a foglalkoztatáspolitikai, valamint az oktatási tárca – együttműködésében, 750 millió eurós forrásból valósul meg. A mintegy 191 milliárd forintnyi keret 75 százaléka EU-s támogatás, 25 százaléka a magyarországi hozzájárulás. A hatékony felhasználásért a Szociális és Munkaügyi Minisztériumban (SZMM) működő HEFOP irányító hatóság a felelős; az elért eredményeket a HEFOP monitoringbizottsága értékeli.

A HEFOP céljait széles körű szakmai és társadalmi vita alapozta meg. A stratégia kiemelten kezeli a munkanélküliség megelőzését, s ennek részeként az emberek képességeinek fejlesztését és életkörülményeinek javítását. Ahhoz, hogy minél többen dolgozhassanak, a jelenleginél képzettebb, a gazdaság változásaihoz rugalmasan alkalmazkodó munkavállalókra van szükség.

Az elhelyezkedés esélyeit és az alkalmazkodóképességet a céltudatos képzés és az életkörülmények javítása is növeli. A HEFOP projektjei arra irányulnak, hogy minél több ember dolgozzon, illetve javuljon a munkavállalók versenyképessége a munkaerőpiacon. A stratégia a foglalkoztatás, az oktatás, a szakképzés, a szociális szolgáltatások és az egészségügyi ellátás fejlesztésének – más programokkal összehangolt – támogatásán keresztül érvényesül.

Az összesen 750 millió eurós keret három forrásból adódik össze: az Európai Szociális Alap (ESZA) 386 millió eurót, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) 177, míg a magyar – főként költségvetési – forrás 187 millió eurót ad hozzá.

Kihasznált keret

A HEFOP-ra 2004-től ez év augusztus elejéig összesen csaknem 5100 pályázat érkezett, amelyek révén mintegy 390 milliárd forintot igényeltek. Az irányító hatóság (ih) eddig csaknem 2100 tendert támogatott, és a 191 milliárd forintos keretből 182 milliárdot ítéltek oda az ajánlattevőknek. A már megkötött csaknem 900 szerződéssel 163 milliárd forint sorsa rendeződött, ám mindössze 61 milliárd forintot fizettek ki. A HEFOP öt alprogramja közvetlenül vagy közvetve kapcsolatba hozható a vállalkozások foglalkoztatásbővítésének támogatásával.

Az aktív munkaerő-piaci támogatást az 1-es alprogram tartalmazza, amelyre 311-en pályáztak, ám csak 105-öt támogattak 41 milliárd forint összegben, míg 22 milliárd forintot már kifizettek 46 pályázónak. Az állástalanság megelőzésére és kezelésére eddig 20 beadvány érkezett 29,8 milliárd forintnyi igénnyel. Az irányító hatóság mindegyiket befogadta, és 16,6 milliárdot ki is utalt.

Az 1-es alprogram másik jelentős részprogramja a nők munkaerő-piaci visszatérését segíti, amelyre 290 pályázat érkezett 8 milliárdos igénnyel, ám ezek mindössze 30 százaléka - 2,6 milliárd forintnyi összegben – érdemesült támogatásra, s 25 igénylő kapott 375 millió forintot.

Az első kiírások 2004-ben jelentek meg, s ma már mintegy 20 pályázó befejezte a vállalt programot. Ennek eredményeként e támogatást elnyerő cégek csaknem ezer dolgozója szerzett saját maga és munkáltatója versenyképességét javító képzettséget. Többek között a papíripar és a csomagolóanyag-gyártás területén, takarékszövetkezetnél, valamint szoftverfejlesztési, távközlési és számítástechnikai cégnél; szervizeléssel és építőiparral foglalkozó vállalkozásnál.

A képzések között volt nyelvi kurzus és EU-s ismeretek oktatása, vezetői készségek fejlesztése, szervezetfejlesztés és csapatépítés, ügyfélkezelési és értékesítési tréning, eladástechnika, illetve kommunikációs készségek fejlesztése. A cégek és dolgozóik versenyképességét javító képzésekhez mintegy 70 cég nyert el több mint félmilliárd forintot. E munkáltatók közül félszáz még folytatja a programot.

 

A megemelt pénzkeret is kiürült

A fejlesztéspolitikai kormánybiztos július közepén elrendelte a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 3.4.1-es számú, "A vállalkozói készségek és a munkavállalók alkalmazkodóképességének fejlesztését célzó képzések támogatása" címen kiírt, 2006. április 24-éig beérkezett összes pályázat elbírálását, amit korábban felfüggesztettek, mert a keretösszeg elfogyott.

Az irányító hatóság tájékoztatása szerint HEFOP ezen kiírására az induló 7 milliárd forintnyi keret kétszeri megemelése után 11,5 milliárd forint jutott. Az idén március elején már látszott, hogy április végére elfogy a pénz, ezért a HEFOP irányító hatósága április 24-ei határidővel felfüggesztette a pályázatok befogadását. Ennek hírére márciusban jelentősen megnőtt a beadott pályázatok száma, ezért az április 24-ei határidőt április 6-ára hozták. Az április 6. és április 24. között beérkezett mintegy 560 pályázatot az irányító hatóság értékelés nélkül elutasította.

Minőségi kifogások

Tóth Sándor, a HEFOP irányító hatóságának igazgatóhelyettese elmondta: a benyújtott pályázatok egyharmadát támogatják. Az elutasítottaknak hozzávetőlegesen a fele minőségi kifogások miatt kapott nemleges választ, másik felük pedig egyszerűen nem fért bele a támogatási keretbe.

Számos pályázat jellemző hiányossága a költségvetés hibás tervezése. Az igénylők gyakorta nem mérik fel a projektbe bevonandó célcsoport igényeit, a kapcsolódó személyi jellegű költségeket (bér, járulékok, útiköltség), a projekthez valóban indokolt eszközöket. Szerencsére azonban a pályázók zöme megtanulta a HEFOP pályázati konstrukcióinak logikáját, és a beadványok megfelelnek a formai előírásoknak.

A végrehajtás során ugyancsak gyakorta fordulnak elő különféle – például a közbeszerzési szabályok téves értelmezéséből adódó – hibák. Gyakori, hogy a kedvezményezettek a szerződésben meghatározott projektidőszak meghosszabbítását kérik, mert elcsúsznak a vállalt feladatok teljesítésével. Konzorciumok esetén gyakran kerül sor egyes szervezetek kilépésére és újak belépésére, ami a tervezés hiányosságaira utal.

Az idő előrehaladtával láthatóvá válik, meg tudják-e valósítani terveiket a kedvezményezettek, s az is lehet, hogy valaki kevesebb pénzt költ el a tervezettnél. Ha pedig marad pénz, akkor megkérdezik a szakmailag kifogástalan pályaművek benyújtóinak némelyikét, így lehet, hogy ha később is, de megvalósulhat még egy-egy projektötlet.

Pályázatírók bevonása

A hibátlan pályázatra garancia lehet, ha a gyakorlatlan vállalkozó, önkormányzat vagy civil szervezet pályázatíró céget bíz meg. Ám ennek is van buktatója. Több ízben előfordult ugyanis, hogy a kedvezményezett nem vett részt a pályázat megírásában – a pályázatíró cég ügyfele bevonása nélkül készítette el a dokumentációt –, ezért újra kellett értelmezni az egész projektet – hangsúlyozta Tóth Sándor.

Hiába tökéletes ugyanis egy pályamű, ha az abban foglaltak nem találkoznak pontosan a projektötlet birtokosának elképzeléseivel, ekkor nehézkes lesz a megvalósítás. A támogatás csak akkor utalható, ha minden pontosan az elbírált beadványban leírtak szerint történt.

Tóth Sándor szerint egyszerűsíteni kell a végrehajtást, mert ez ma annyira körülményes és lassú, hogy néha egy jó ötletet is nehéz megvalósítani a pályázóra nehezedő adminisztrációs nyomás miatt. Várhatóan a jövőben lesznek olyan támogatások, amelyek esetében egyszerűbben és könnyebben zajlik majd az elszámolás.

Mivel a HEFOP pályázatai rendkívül heterogén célcsoport számára készültek (önkormányzatok, civilek, oktatási intézmények, vállalkozások), nagyon nehéz mindenki számára egységesen alkalmazható jó megoldásokat, javaslatokat, tanácsokat adni.

Általánosságban azonban fontos, hogy legyen egy jó projektötlet, amely összhangban van a pályázati kiírással, illetve a pályázók határozzanak meg mérföldköveket, indikátorokat, és tervezzék meg az ütemezést.

Megújuló HEFOP

Az igazgatóhelyettes azt javasolja, hogy a pályázók éljenek az irányító hatóság és a közreműködő szervezetek által nyújtott segítség lehetőségével. Ez lehet az internetes oldalon lévő tájékoztatók elolvasása, az elektronikus hírlevél előfizetése, részvétel a tájékoztató rendezvényeken, illetve bekapcsolódás a regionális szerveződésű tanácsadói hálózatokba.

Tóth Sándor szerint Magyarország számára gondot okozott, hogy a 2000-2006-os finanszírozási ciklus harmadik harmadában, 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, így tehát túlságosan rövid idő állt rendelkezésre a pályázatok lebonyolítására, a nyertes projektek megvalósítására.

Az már biztosan látszik, hogy a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program megújul, és 2007-től kettéválik a támogatás. Az Emberi Erőforrások Fejlesztése Operatív Program az Európai Szociális Alap forrásaira épül, a Humáninfrastruktúra-fejlesztési Operatív Program pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap pénzeiből gazdálkodik.

Mindez azt is jelenti, hogy "pályázóbarátabbak" lesznek a programok. Újítás lesz a jövő évtől a kétlépcsős pályázat is, ami valószínűleg segít majd az új ötletek kidolgozásában. Arról van szó, hogy elsőként projektötlettel állhatnak elő a jelentkezők, s ha arra pozitív választ kapnak, akkor számíthatnak a projekt támogatására.

A pályázati dokumentációt szintén egyszerűsítik, miként a tervekben szerepel az is, hogy csak félévente kell majd projektjelentést tenni, így az elszámolás után az adott félévben bármikor fel lehet majd venni a támogatást, tehát felgyorsul a pénzmozgás. Eddig a Magyar Államkincstárral, a Foglalkoztatási Hivatallal és az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságával (OMAI) állt kapcsolatban a HEFOP. A szerződéskötés folyamata jövőre teljes egészében átkerül az OMAI-hoz, amely átveszi a Magyar Államkincstár és a Foglalkoztatási Hivatal feladatait is.

Új álláshelyek

Nemcsak a HEFOP programjai, de a minisztériumi források is hozzájárulnak a foglalkoztatás bővítéséhez. Száznál is több új munkahely létesítését vállaló cég nyert támogatást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) nyár elején zárult, e célból kiírt pályázatán.

A Waterdeep Kft. például 160 álláskeresőt vesz fel az új, a Sárbogárdon létesülő ásványvíz-palackozó üzemébe, 160 millió forintos támogatásból. A Budapest Hitel és Fejlesztési Bank Rt. új, vidéki központot létesít Békéscsabán, ahol terveik szerint 161, főként középfokú végzettségű személyt alkalmaznak majd; 111 munkatársat az álláskeresők közül választanak ki. Sikeres pályázatukkal 158,2 millió forintos támogatást nyertek a programhoz. A kútépítési anyagokat gyártó Budafilter Kft. Fejér megyében, Mezőfalván 100 új dolgozó felvételét vállalta, ehhez 74 millió forintos támogatást sikerült elnyernie.

Somogy megyében, Marcaliban a Marcali Szálloda Kft. új szállodát épít, 94 új munkahelyet létesít. Ehhez 112,8 millió forintot nyert el. Czékus János egyéni vállalkozó Csongrád megyében, Kisteleken új ABC építésébe fog, tervei szerint 35 új munkahelyet létesít, amihez 38 millió forintos támogatásra számíthat.

Egy sor cég vállalta 30-nál több új álláshely létrehozását. Például műanyag- és csomagolóanyag-ipari, kereskedelmi, festéstechnikai, kábelgyártással foglalkozó, illetve élelmiszer-ipari cégek.

A 99 sikeres pályázó többsége csak a minimális 5 új munkahely megteremtését vállalta, de az adott településen ez is nagy jelentőséggel bír. Az igénylőknek összesen 1815 új munkahelyhez hagyott jóvá a tárca 1,8 milliárd forintot. A pályázók nagyrészt álláskeresőket (korábbi elnevezéssel munkanélkülieket) kívánnak alkalmazni.

Rendszeres ellenőrzés

E program évek óta igen népszerű a munkáltatók körében. A múlt évben 1,5 milliárd forint állt rendelkezésre, ebből 68 munkáltató 1704 munkahely létesítéséhez kapott segítséget. A korábbi három évben 3,6 milliárd, 5,6 milliárd, illetve 2 milliárd forintot fordíthattak a támogatásra. Ezen években 3600, 5500, valamint 2200 új munkahely kialakítását vállalták a támogatott pályázók.

Az idei pályázat szerint álláshelyenként alapesetben 800 ezer forint nyerhető el. Ennél magasabb lehet a hátrányos helyzetű térségekből, településekről pályázóknak szánt forrás, és kiegészíthető az összeg akkor is, ha a pályázó regisztrált álláskereső foglalkoztatását ígéri, vagy szerepet vállal a romák foglalkoztatásának javításában.

A pályázónak legalább öt új munkahely létesítését kell vállalni, illetve azt, hogy a támogatással létrehozott kapacitást, szolgáltatást legalább öt évig fenntartja. A felvett dolgozókat – vállalati kategóriától függően – 2-3 évig kell foglalkoztatni. A beruházásokat legkésőbb november 30-áig kell befejezni.

Rendszeresen ellenőrzik a támogatott pályázóknál a vállaltak teljesítését. Ha a munkáltató új vagy többletlétszáma a vállalt mérték 75 százaléka alá csökken, a támogatási összeget pótlékokkal, büntetőkamattal együtt vissza kell fizetni. A már működő cégek foglalkoztatási kötelezettsége a korábbi létszám fenntartására is vonatkozik. Évek óta a támogatottak csak körülbelül 5 százaléka nem teljesíti a vállaltakat. Ez a többi aktív eszköz hatékonyságával összehasonlítva igen jó arány.

A Szociális és Munkaügyi Minisztérium ehhez kapcsolódó kiegészítő pályázata szerint három megyéből – Békésből, Nógrádból, Somogyból – július 28-áig további forrást igénylő tendereket adhattak be a munkáltatók új munkahelyek létrehozásához. A Munkaerő-piaci Alapból, valamint a Terület- és Régiófejlesztési Célelőirányzatból 240 millió forint áll újabb pályázatok finanszírozására. A feltételek annyiban módosultak a nyár elején kihirdetett országos kiíráshoz viszonyítva, hogy már három munkahely létesítése esetén is beadható a pályázat, a többletlétszámot pedig egyaránt legalább 3 évig kell foglalkoztatni.

Regionális operatív Program

Beérkezett pályázatok

Igényelt támogatás (milliárd Ft)

IH által támogatott

Megítélt támogatás (milliárd forint)

Kifizetett összeg (milliárd forint)

Kifizetések száma

Regionális Operatív Program

2 300

342, 975

747

123,299

36,312

572

ROP-3. A humánerőforrás-fejlesztés regionális dimenziójának erősítése

592

52,369

162

18,913

4, 489

126

ROP-3.1. A helyi közigazgatás és a civil szervezetek kapacitas építése

10

6,659

10

6,659

1,735

10

ROP-3.2. A helyi foglalkoztatási kezdeményezések támogatása

364

32,954

87

6,589

1,742

70

ROP-3.3. Felsőoktatási int.-ek és a helyi szereplők együtműködésének erősítése

216

9,966

63

2,875

0,595

44

ROP-3.4. Régióspecifikus szakmai képzések támogatása

2

2,789

2

2,789

0,418

2

Forrás: ROP IH. (2004-2006. aug.)

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem