×

Foglalkozás-egészségügy az irodákban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 102. számában (2006. szeptember 14.)
Évek óta töretlen az irodák térhódítása; az idei második negyedévben 75 ezer négyzetméternyi új területet béreltek ki hazánkban a cégek, ami az utóbbi tizenhat év második legmagasabb értéke. Rendkívül gyors ütemben fejlődik az irodák gépesítettsége is, a hagyományos eszközöket felváltja a tevékenységet könnyítő és gyorsító technika. Mindez különleges feladatokat ró a foglalkozás-egészségügyi és a munkavédelmi szakemberekre, valamint a munkáltatókra.

Az irodák uralkodó technikai eszközei vitathatatlanul a számítógépek. Erre utal az 1999-ben megjelent 50. számú úgynevezett képernyős rendelet is a minimális egészségügyi és biztonsági követelményekről. Ez abból indul ki, hogy az irodai dolgozók immáron nélkülözhetetlen eszközeiket munkakezdéskor rendszerint "gépiesen" bekapcsolják, majd a munkaidő leteltével annak rendje és módja szerint kikapcsolják. A számítógépeket és a hozzájuk tartozó monitorokat tehát általában a teljes munkaidő alatt üzemi állapotban tartják, s a közvetlen környezetükben dolgoznak. Felvetődik tehát a kérdés: mindez mennyire káros az irodai dolgozók egészségére?

Korunk "kínzókamrája"

Az egyik ismert genfi kutatólaboratórium szakemberei tíz éven keresztül vizsgálták a képernyő – nem az újabban terjedő korszerű, lapos, hanem a hagyományos, nagy testű – biológiai hatásait. Megállapították, hogy a monitoroktól bizonyos távolságokban és pontokon egy alacsony frekvenciájú tartományban káros biológiai hatásokat kibocsátó, pulzáló elektromágneses mező alakul ki. Ez azért veszélyes a szervezetre, mert a pulzációhoz az emberi sejtek nem képesek alkalmazkodni, és állandó küzdelemben emésztik az energiájukat.

A téma a mai napig további vizsgálódások tárgya. Egy német orvos-kutató nemrégiben magyarul is megjelent "A számítógép: korunk kínzókamrája?' című könyvében nemcsak a komputert veszi górcső alá, hanem az irodai munka számos más, lehetséges veszélyforrását is. A "fő" technikai eszközről ő is megállapítja, hogy túlzott mértékű használata káros lehet az emberi testre a szemektől, az ujjaktól, a kartól egészen a derékig, a láb vénás ereiig. Egérkarja, teniszkönyöke nőhet az embernek, ízületi és pszichés panasz, szédülés jelentkezhet.

A szerző szerint sérülhetnek a kézizmokat vezérlő idegek, a túlzott intenzív irodai munka váll-, nyak- és fejpanaszokat okozhat, deformálódhat a gerincoszlop, megbillenhet az izomzat egyensúlya és esetenként a szívpanaszoknak, illetve a keringési rendszer elégtelenségének az okai is a túlhajtott irodai munkára vezethetők vissza. A szerző, dr. Barbara Voll a foglalkozás-egészségügyi veszélyeket azonban korántsem tartja végzetszerűeknek, mint írja: a bajok megelőzhetők, például megfelelő irodai életmóddal és különböző gyakorlatokkal. Ez utóbbiakra példákat is felsorakoztat.

Hasonlóan vélekedik a téma egy másik, nemzetközileg ismert szakértője, Pete Egoscue is, akinek "Fájdalom nélkül a computer mellett" című könyve az amerikai kiadás alapján ugyancsak a közelmúltban jelent meg magyarul. A korszerű irodai körülmények felvázolása után javaslatokat tesz. E szerint előzd meg a visszatérő sérüléseket, gyógyítsd meg a kézfőalagút betegségét, vess véget a krónikus csukló-, váll- és nyaki fájdalmaknak, könnyíts szemed megerőltetésén. Intelmeihez nem kevesebb, mint 45 gyakorlatot mellékel.

Kutatásaikkal szintén a nemzetközi vizsgálódások fő vonalában vannak a hazai szakemberek és intézetek is. A Magyar Üzem-egészségügyi Tudományos Társaság és a SOTE Munka- és Környezet-egészségtani Tanszéke például rendre felveszi tudományos tanácskozásai, konferenciái napirendjére az irodai munkahelyek foglalkozás-egészségügyi kérdéseit, s az idén erről szóltak az előadások a foglalkozás-egészségügyi szakorvosok ötévenként sorra kerülő továbbképzésén is.

Mágneses terek

Az Országos Sugárbiológiai és Sugár-egészségügyi Kutató Intézetben (OSSKI) megkülönböztetett figyelmet fordítanak a különböző berendezések keltette elektromágneses terek erősségének vizsgálatára. Legújabb kutatásaik közé tartozik az ultraibolya fénnyel működő pénz- és okmányvizsgáló szerkezetek UV-sugárzásának elemzése.

Dr. Thuróczy György, az intézet főosztályvezetője szerint szakmai körökben jól ismert, hogy az irodákban általában három fő típusú elektromágneses tér érheti az embert. Az egyik a hálózati áram hatására létrejövő mágneses tér, amely az irodai – és más munkahelyi – berendezések transzformátorai körül alakul ki. A másik a hagyományos képcsöves monitorok körül keletkezik, ez azonban korszerűbbre cserélésükkel mind kisebb jelentőségű. Előtérbe kerültek viszont napjainkban az újabb "veszélyforrások", az immár az irodákban is használatos, hagyományos telefonok vezeték nélküli változatai, illetve a mobiltelefonok révén.

Ezek az eszközök használat közben úgynevezett nagyfrekvenciás expozíciót hoznak létre, az előbbiek még mágneses teret is. E körbe tartoznak a számítógéppel vezeték nélkül kapcsolatot tartó billentyűzetek és egerek, a komputerekkel, az internettel társítható mobiltelefonok, valamint a hordozható számítógépek, a laptopok. Mindezek az eddigi ismeretek szerint külön-külön nem károsak az emberre, az azonban még kérdés, hogy az elektromágneses terek összeadódásuk esetén miként hatnak a szervezetre, különösen, ha történetesen az irodai dolgozó tartósan van kitéve a sugárzásoknak. Az újabb külföldi kutatások erre próbálnak válaszokat keresni, és ilyen vizsgálatokat végeznek az intézet szakemberei is.

Az Európai Parlament és a Tanács által kibocsátott 2004/40/EK számú irányelv a többi között az elektromágneses terekkel is foglalkozik, megjelölve a munkaadók által betartandó minimális határértékeket. Az intézet kutatásai a várhatóan jövőre megjelenő hazai jogszabályhoz adják majd meg a tudományos alapokat. Az eddigi tapasztalatokból messzemenő következtetéseket dr. Thuróczy György szerint még korai lenne levonni, de azt már nagy biztonsággal ki lehet mondani, hogy az átlagos, néhány fős hazai irodákban a különösebben nem gyakori eszközhasználat nem jelent egészségügyi kockázatot.

Az egyértelmű, tudományosan bizonyított teljes körű megállapítások inkább az egyterű irodákkal kapcsolatban váratnak magukra, ahol egyidejűleg sokan dolgoznak, és a technikai eszközök garmadáját szinte szünet nélkül használják. Az első következtetések itt sem adnak okot az aggodalomra, a helyiségekben az elektromágneses térerősség a minimális határértékeket sehol sem haladja meg. A vizsgálatok, az ellenőrző mérések azonban folytatódnak, annál inkább, mert újabb és újabb technikai eszközök jelennek meg az irodákban. Alapos elemzéseket igényelnek például a belső, vezeték nélküli telefonhálózatok lehetséges egészségügyi kockázatai.

Munkáltatói felelősség

Az OSSKI kutatóinak tapasztalatai egybevágnak más foglalkozás-egészségügyi szakemberekével, akik szerint a nagy multinacionális cégek irodái a legkorszerűbb technikával felszereltek, a világszínvonalat képviselik, s ennek megfelelően az egészségügyi kockázatok mindenütt a határértékek alatt maradnak. Másutt kevésbé figyelnek erre. A főosztályvezető szerint az általános irodai munka-egészségügyi helyzet lényegesen nem tér el az általános munkavédelmi helyzettől, amelyen, mint ismeretes, van mit javítani.

Honi viszonylatban könnyen lehet találni például olyan, nem túlzottan nagy alapterületű irodákat, amelyekben két tucatnál többen ülnek a minden lehetséges kiegészítővel felszerelt számítógépek, képernyők előtt, mögött, mellett, és a mobilkészülékek szünet nélkül szólnak. Itt nem biztos, hogy kockázatmentesen élik az életüket az irodai dolgozók, s ezért nem feltétlenül az eszközök a felelősek. Bizonyos, hogy a fizika törvényei szerint minden munkahely "térerősségét" egyedileg lehet és kell megítélni, az uniós direktíva magyar joganyagába azonban a kutatók javasolják majd, hogy a munkáltatók felelősségéről külön is beiktassanak néhány bekezdést.

Ugyanakkor segítene a veszélyek elkerülésében és könnyítene a munkáltatók dolgán, ha létezne olyan séma, amely előírná, hogy adott négyzetméternyi területen hány számítógépet, telefont, faxot, szkennert és más irodai eszközt lehet elhelyezni minden egészségügyi kockázat nélkül. Dr. Thuróczy György szerint ez a gondolat felmerült munkatársai körében is, de elvetették az ötletet, mert a technika oly mértékben fejlődik, hogy a kutatók és a jogszabály-előkészítők már-már nem tudják követni a változásokat.

Valószínűleg jobb megoldás lenne, ha az irodai dolgozók nem zsúfolnának be munkahelyükre okkal, ok nélkül minden eszközt, ami a piacon fellelhető. A józan kompromisszum, az okos belátás tudná megállítani ezt a ma még jellemző folyamatot, egyelőre azonban a műszaki berendezések csodálói és többnyire kritikátlan felhasználói vagyunk.

Takarékoskodó cégek

Csillik Árpád munkavédelmi szakember, jeles hazai nagyvállalatok munkabiztonsági tanácsadója megerősíti a kutató tapasztalatait: a nagy cégek általában törődnek munkavállalóik egészségével, figyelnek a munkakörülményekre, adnak arra, hogy minden rendben legyen a különböző részlegekre, így az irodai munkahelyekre vonatkozó előírások betartása körül. Gond inkább a kisebb vállalkozásoknál tapasztalható, főleg azoknál, amelyek a nyereséget nem forgatják vissza a vállalkozásba és a munkavállalókon takarékoskodnak. Ezeknél nem ritka, hogy még a legelemibb előírásokat sem ismerik, illetve ha ismerik, akkor tudatosan kikerülik a betartásukat.

Egészében elmondható, hogy az irodák munkabiztonsága a versenyszférában jobb; az állami fenntartású intézmények lassabban követik a fejlődést. Utóbbiaknál gyakran nincs pénz arra sem, hogy kicseréljék a régi irodabútort a képernyős munkahelyeken. Jóllehet, rendszerint itt is, ott is tisztában vannak azzal, hogy az évtizedek során alapvetően megváltoztak az irodai munka eszközei, ám többnyire nem a szándékon múlik, hogy igazítsanak a munkafeltételeken is. Sok helyütt megtalálhatók még a régi, hagyományos monitorok, pedig – becslések szerint – napjainkban az irodai dolgozók munkaidejüknek mintegy 80 százalékát képernyő előtt töltik el.

A két évtizedes praxissal rendelkező szakértő szerint a korszerű irodai eszközök és berendezések nemcsak a dolgozók teljesítménynöveléséhez járulnak hozzá, nemcsak könnyítik munkájukat, hanem befolyásolják közérzetüket és egészségi állapotukat is. Az eszközök egészségkárosító hatását persze gyakran nehéz bizonyítani, mert például a látásromlás idősebb korban a képernyőtől függetlenül is bekövetkezik. Miként kérdés az is, hogy milyen része van az idegrendszeri kimerültségben a tartós figyelemmegoszlásnak vagy éppen a monotóniának.

Uniós ajánlás

Bizonyos rendellenességek azonban ismertek. A hagyományos, nagyfrekvenciás sugárzású számítógép-monitorok például nagy fénykibocsátásuk, képpont-rezonanciájuk és statikus feltöltődésük miatt figyelmet érdemlő egészségügyi kockázatot jelentenek tartós használóiknak, szemben a korszerű lapmonitorokkal, amelyek tizedannyi kockázattal járnak, és ráadásul jóval kisebb energiafogyasztásúak.

A nagy teljesítményű irodai fénymásolók ugyancsak a nélkülözhetetlen eszközök közé tartoznak, viszont számottevő mennyiségű ózont bocsátanak a levegőbe, ezért a közvetlen közelükben dolgozók egészségére ártalmasak lehetnek. Nem véletlen, hogy ezeket ma már a legtöbb helyen az irodaházak lezárt folyosóin vagy elkülönített szobáiban helyezik el. Kockázati tényezők még a festékpatronok, amelyek rákkeltő anyagot is tartalmaznak, ezért a gépek karbantartóinak a munkavédelmi szakemberek védő gumikesztyű használatát ajánlják.

Bevonultak az irodákba a mobiltelefonok, ott találhatók az ügyintézők, az előadók, az ügyfélszolgálatosok, a műszaki tervezők, a könyvelők, a bérszámfejtők, az informatikusok előtt, s a titkárnők asztalán a maguké mellett még ráadásul a főnök telefonjai is. Csillik Árpád szerint a néhány személyes helyiségekben különösebb foglalkozás-egészségügyi kockázatuk nincs, az idegrendszerre sem hatnak, főleg, ha a kollégák magánbeszélgetéseikre diszkréten félrevonulnak, kimennek a folyosóra.

Elterjedőben van azonban, hogy az egy légterű irodákban a szolgáltatók – az egyidejűleg kezdeményezett és fogadott hívások zavartalan lebonyolítására, a megfelelő térviszonyok kialakítására – úgynevezett irodai bázisállomást szerelnek fel. Ezek a technikai követelményeknek tökéletesen megfelelnek, de egyidejűleg nagyfrekvenciás teret hoznak létre, amely bizonyos határon túl káros lehet az egészségre. Külföl-dön ezzel az eszközzel már régebben élnek, ezért az Európai Unió irányelve kötelezi a munkáltatókat a térerő időnkénti ellenőrzésére. A tagországoknak 2008-ig kell saját jogszabályukat elkészíteniük, hazánkban is elkezdődött a kodifikálás, s egyes nagyvállatok, irodacentrumok már ma is az ajánlás szerint járnak el.

A "gépesített" irodák alapeszközei, a vonalas telefonok, a telefaxok, a főnöki irodák televíziókészülékei, a számítógépek, a laptopok, a videók, a CD- és DVD-lejátszók a munkabiztonsági szakember szerint általában nem jelentenek kockázatot az egészségre. Az egy-egy irodában nagy mennyiségben található számítógépek elhelyezésére azonban – a hozzájuk tartozó képernyők miatt - ajánlatos figyelni.

Zsúfolt irodák

Foglalkozás-egészségügyi szempontból kifejezetten hátrányos például a munkahelyek, asztalok összezsúfolása, négyes csoportokban történő elhelyezése, mert ezáltal a testközelbe kerülő monitorok, katódcsövek mintegy körülölelik az ott dolgozókat. Holott jobb betartani a "három lépés" távolságot. Csillik Árpád szerint a hagyományos monitorok túlzott közelsége annál inkább valóságos veszély, mert egyes munkáltatók a helyiségek gazdaságos kihasználása érdekében igyekeznek minél több munkatársat beszorítani egy-egy terembe.

A korszerű irodai munkahelyeket különböző kiszolgálóhelyiségek egészítik ki, amelyeket gyakran speciális követelmények szerint rendeznek be. A különlegességek közé tartoznak például az antistatikus padlózatú, a nagy teljesítményű adattároló komputerek elhelyezésére szolgáló termek. Már Budapesten is van olyan iroda, ahol a munkatársak benntartózkodásához, mozgásához automatikusan igazodik a mesterséges fényerő, a levegő páratartalma, hőmérséklete, általánosan elterjedtek az irodaházakban a folyosóvégi teakonyhák. Mindezek közvetlenül vagy közvetve a munkavállalók egészségét szolgálják. A többi között a konyhák mikrohullámú melegítői is, főként, ha azokat – a gyakori használat miatt tönkrement árnyékoló ajtószigetelők miatt – három-négy évente lecserélik.

Csillik Árpád szerint gyakran munkaügyi, foglalkozás-egészségügyi viták kereszttüzébe kerülnek azok a munkahelyek, ahol nem hagyományos méretű képernyőt használnak, hanem nagyméretű, olykor falnagyságú kivetítőkön követik a szakemberek a munkafázisokat. Ezek gyakran folyamatos üzemmódban működnek, de általában nem igénylik – csak rendellenesség esetén kívánják meg – a kezelő folyamatos aktív közreműködését. A rendellenességet viszont jelzik. A viták a képernyős rendelet értelmezése körül keletkeznek, amely a folyamatos műszakban munkát végzők részére kimondja, hogy a munkaidőnek csak a 75 százalékát tölthetik képernyők előtt, és a szüneteket úgy kell közbeiktatni, hogy azok ne veszélyeztessék az adott üzemvitelt.

E követelménynek a kivetítők előtt dolgozók, például a repülőtéri menetirányítók, az ügyfélszolgálati központokban dolgozók vagy a biztonsági szolgálatokat teljesítők – és a munkáltatóik – aligha tudnak eleget tenni, s foglalkozás-egészségügyi tapasztalatok szerint talán nem is lenne szükségük rá. Csillik Árpád szerint nem indokolt képernyős állásnak minősíteni a kivetítős munkahelyeket, amelyek a rendelet megalkotásakor még jószerével ismeretlenek voltak.

Ezért tehát itt az ideje a jogszabály módosításának – néhány más okból is. Kérdéses például, hogy a legkorszerűbb számítógépes konfiguráció – benne a lapmonitor – esetén is indokolt-e a 6 órás jogszabályi korlát, nem lehetne-e ezt a felülvizsgálat során 8 órára kiterjeszteni.

 

Torna, automata pincér

A mai irodákban nélkülözhető eszköz a ceruza, szerepét átvette a klaviatúra. Múzeumba kerültek az írógépek; a titkárnők, a "gépírónők" számítógépen dolgoznak, és a gyorsírást diktafon helyettesíti. Mobiltelefonon érintkeznek a szomszéd szobában, sőt a szomszéd asztalnál ülő munkatársak egymással, ismeretlen fogalom az indigó, viszont printelnek és fénymásolnak, s a leveleket e-mailen továbbítják az ügyfeleknek. A mai irodák dolgozói a szakkönyvtár helyett az interneten szerzik be az ismereteket, az adatokat, miközben merevlemezről hallgatnak nekik tetsző zenét.

Világszerte elgépiesedett az iroda, nemcsak valóságosan, hanem átvitt értelemben is, s ez utóbbi ellen sokfelé megpróbálnak tenni valamit. Svédországban például ösztönzik a munkavállalókat arra, hogy a munkaidő egy részében tornázzanak. A munkáltatók masszőröket alkalmaznak, akik a szolgáltatásaikat béren kívüli juttatásként nyújtják az alkalmazottaknak. A távoli Új-Zélandon az egészséges életmód elterjesztésére az italautomatákhoz hasonlóan ételautomatákat szerelnek fel az irodák folyosóin, amelyek csekély térítés fejében "egészséges" ebédeket "szolgálnak fel". Kívánságra a receptet is mellékelik hozzájuk. Norvégiában egyrészt büntetőadókkal szorítják vissza a túlmunkát, másrészt anyagilag ösztönzik a munkavállalókat, hogy szabad idejük egy részét pihenésre, regenerálódásra használják fel. Nincs is sok panasz a munkahelyi légkörre, és kevés a stresszes beteg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. szeptember 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem