×

Álláskereső diplomások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. július 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 101. számában (2006. július 17.)
A hallgatói szervezetek szerint a friss diplomások körében szemléletváltozásra van szükség, hogy időben megfelelő információkat szerezzenek a munkaerőpiac igényeiről, s felkészüljenek arra, hogy kor- és pályatársaik között is nő a munkanélküliség. Szeptembertől monitoringrendszer indul az egyetemeken és a főiskolákon, amely azt vizsgálja, hogy a felsőoktatási intézményekből kikerülők találtak-e állást, s ha igen, hol dolgoznak.

Hosszú évtizedekig Magyarországon a friss diplomásokra biztos állás várt a munkaerőpiacon, mára azonban jelentősen megváltozott ez az idilli kép. Az egyetemekről-főiskolákról kikerülők körében évről évre magasabb a munkanélküliség.

Start program

A kormány e helyzet megváltoztatását célozta meg, amikor – még az előző Gyurcsány-kormány Száz lépés programjának részeként – 2005. október elsején életbe léptette a pályakezdők elhelyezkedését kedvezményekkel segítő, úgynevezett Start programot. Ez a minden eddiginél nagyobb járulékkedvezmény arra ösztönzi a munkáltatókat, hogy pályakezdőket alkalmazzanak, legalább két éven át.

E szerint a munkáltatónak az első évben a pályakezdő bruttó keresetének 15, a második évben 25 százalékát kell járulékként kifizetnie az egyébként érvényes 32-34 százalékos kötelezettség helyett, s nem kell lerónia az egészségügyi hozzájárulást és a 3 százalékos munkaadói járulékot sem. Mindez lényegesen csökkenti a foglalkoztatási költségeket.

A kedvezményt 30 évesnél fiatalabb, első alkalommal munkát vállaló felsőfokú végzettségűek esetében a minimálbér kétszeresének megfelelő összegig – ez az idén 125 ezer forint – lehet igénybe venni.

A legfrissebb statisztika szerint a múlt év októbere óta a munkaerőpiacra készülő fiatalok közül 22 ezren váltották ki a Start-kártyát, közülük mintegy hétezren diplomások. Vélhetően ugyanennyien el is helyezkedtek, a munkaügyi tárca ugyanis azt javasolja, hogy csak akkor igényeljék, ha van konkrét munkáltató, aki foglalkoztatja őket.

Anomáliák a rendszerben

A Start program jelenlegi rendszerét a munkáltatók jelzései alapján alakították ki. A 2005 elején bevezetett 50 százalékos járulékkedvezménynél gondot okozott, hogy azt meg kellett előlegezniük a munkáltatóknak, s csak utólag igényelhették vissza. (Vagyis a régi kedvezményrendszer szabálya szerint kilenc hónapos foglalkoztatás esetén, három hónapos továbbfoglalkoztatási kötelezettség vállalásával az állam egy összegben fizette vissza a munkáltatóknak az arra az időre számított társadalombiztosítási járulékok felét.)

Kifogásolták azt is, hogy a fiatal diplomás foglalkoztatása a kedvezményezett időszakban csak egy munkáltatónál történhetett. Ez azért is jelentett problémát, mert a munkaadók is általában több pályakezdőt szeretnének kipróbálni, és a fiatalok is több munkáltatónál szereznének tapasztalatot. A szaktárcánál mindezekre figyelemmel alakították ki a jelenlegi konstrukciót úgy, hogy a kedvezmény mértékét is megemelték.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára szerint tovább kellene fejleszteni a Start programot. Pozitívum, hogy a Start-kártyával a pályakezdő diplomás munkatapasztalatot szerez, de – mint hangsúlyozta – önmagában nem elég a munkanélküliség megoldására. A főtitkár szélesítené a rendszert, meghosszabbítaná azt az időt, amíg a munkáltató járulékkedvezménnyel alkalmazhatja az első munkahelyes fiatalt, ugyanakkor foglalkoztatási garanciát, biztonságot adna az ifjúnak, hogy két év után sem küldik el. Dávid az átmenetet hiányolja, szerinte nem látható, hogy ha a munkáltatónak megszűnik a járulékkedvezményhez fűződő érdekeltsége, mi lesz a fiatal diplomással. A VOSZ főtitkára szerint ez az aggály valamennyi foglalkoztatási pályázatnál felmerül: amíg a támogatás tart, általában működik a dolog, az viszont már nem látható, hogy a rendszerből kikerülők hogyan maradhatnak meg a munkaerőpiacon.

Kompenzációs képzések

Az egyetemi karrierirodák munkatársai szerint a hallgatók többsége kezdetben önállóan próbál állást találni, s csak akkor keresi fel a munkaügyi kirendeltséget, ha már hónapok óta nem tud elhelyezkedni.

E téren szemléletváltozásra lenne szükség – mondta Filep Bálint, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnökségi tagja. A mintegy 420 ezer egyetemista, főiskolás közül ugyanis nagyon kevesen dolgoznak tanulás mellett, s nem készülnek fel időben az álláskeresés nehézségeire. Kis túlzással arra számítanak, hogy a cégek már az egyetem kapujában várják őket az állásajánlattal. Azt Filep is elismeri, hogy korábban, ha valaki diplomát szerzett, szinte nem volt gondja az elhelyezkedéssel. Mára azonban – tette hozzá – ez a helyzet gyökeresen megváltozott, sőt egyre inkább látszik, hogy a vállalkozások nem feltétlenül a diploma alapján döntenek arról, hogy kit alkalmaznak. Meghatározott funkcióra s tulajdonságok alapján választanak alkalmazottat, s az számít, hogy a pályakezdő milyen képességű, hogyan beszél idegen nyelveket.

A HÖOK-nak is fontos szerepe van abban, hogy időben felkészítse a hallgatókat az elhelyezkedés nehézségeire, s ösztönözze őket arra, hogy úgynevezett kompenzációs képzéseken is részt vegyenek. Előbb-utóbb azt az ellentmondásos helyzetet is meg kell oldani, hogy miközben a diákok a tanulás mellett nem dolgoznak, kilépve a munkaerőpiacra, azzal találják szembe magukat, hogy a vállalatok szakmai gyakorlatot várnak el tőlük. Ez a huszonkettes csapdája, amit egyelőre az egyébként üdvözlendő Start-kártya bevezetése sem old meg – hangsúlyozta Filep Bálint.

A Start, illetve az ösztöndíjas program tapasztalatairól a HÖOK a közeljövőben felmérést készít a hallgatók és az intézmények, illetve az egyetemi karrierirodák bevonásával.

Kelendő műszakiak

Filep Bálint problémának tartja, hogy a felsőoktatási intézményeknek nincs utánkövetési rendszerük, vagyis nem tudják felmérni, hogy a hallgató miként boldogul a diplomájával. A felsőoktatási törvény előírása szerint ez év szeptember 1-jétől valamennyi egyetemen és főiskolán kötelezően létre kell hozni a monitoringrendszert, hogy nyomon tudják követni a hallgatók sorsát. Ez egyébként az Egyesült Királyságban vagy Amerikában jól működő "öregdiák"-rendszert is erősíti majd Magyarországon.

Azt azonban már szinte ma is borítékolni lehet, hogy bölcsész vagy tanítói diplomával nehéz lesz állást találni. Filep Bálint szerint a bölcsészek vagy tanító végzettségűek jó része csak a diplomáért tanult, s valójában nem is akar a szakmájában elhelyezkedni. Ugyanakkor kicsi a kereslet az ügyvédek, a bírák, általában a jogászok iránt is. Ma leginkább a műszaki végzettségűek és az informatikusok a kelendőek. A győri Audi-gyárban például kétszáz, nyelvtudással rendelkező gépészmérnököt is fel tudnának venni, ugyanakkor ezzel a végzettséggel nagyon sokan azért nem találnak állást, mert nem tudnak angolul vagy németül.

A hallgatói önkormányzatok azt állítják, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai mindazonáltal csalókák. Azok ugyanis, aki ügyesebbek, nem mennek állásért a munkaügyi központba. Sőt, ma már a cégek is úgy gondolkoznak, hogy "nem sok mindenre való" az a diplomás, akit a munkaügyi központ közvetít ki. Tény ugyanakkor, hogy 2005-ben 40 ezer pályakezdő szerepelt a munkaügyi nyilvántartásban, ebből 4500 volt a pályakezdő diplomás álláskeresők éves átlaga. Az összes regisztrált álláskereső között a diplomások aránya elérte a 11 százalékot, harmada volt pedagógus. A második helyen a mérnökök szerepeltek, majd a közgazdászok és a jogászok következnek.

Telített pályák

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) prognózisa szerint a következő négy-öt évben a legkeresettebb diplomás pályakezdők a gépész-, villamosmérnökök, az informatikusok, a kereskedők és a logisztikusok lesznek. A közgazdászok esetében már nagyobb a bizonytalanság, a munkáltatóknál mind nagyobb súllyal esik latba, hogy a jelentkező melyik intézményben tanult. A marketinges pályakezdőkből továbbra is túlkínálat lesz, így várhatóan főként az álláskeresők szakértelme alapján döntenek majd a munkaadók.

Azt a kamara illetékese is megerősíti, hogy a munkáltatók alig tesznek különbséget a főiskolai és az egyetemi diploma között: rendszerint a munkakör jellege, gyakorlatiassága határozza meg, melyik felel meg jobban. Az intézmények között azonban már szelektálnak.

Figyelemre méltó például az a tendencia, hogy a fizetős képzések iránt fenntartással vannak a cégek: ahova könnyű bejutni, ott a képzés színvonala is alacsonyabb. Az is megfigyelhető, hogy a cégek értékelik, ha a nappali tagozatos hallgatók a diploma megszerzése előtt szakmai gyakorlaton vesznek részt, élnek az ösztöndíjas program adta lehetőségekkel.

Bazsa György, a Felsőoktatási és Tudományos Tanács elnöke is úgy véli, a munkaerőpiacon nincs igény a jelenlegi nagyságrendben kibocsátott jogászokra és bölcsészekre, a természettudományos és a műszaki területeken viszont annál inkább keresik a friss diplomásokat. A szakember ugyanakkor szkeptikus. Mint fogalmazott: hiába minden kutatás vagy keretszámátszabás a felsőoktatási intézményekben, ha a diákok fizetős képzésekre iratkoznak be.

Ösztöndíjas foglalkoztatás

Új, a munkatapasztalat megszerzését segítő támogatás az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony, amit csak diplomás fiatal létesíthet a felsőfokú végzettség megszerzését követően egy alkalommal, legalább kilenc hónapra, illetve legfeljebb egy évre.

Az ösztöndíjas nem tölthet be önálló munkakört, de foglalkoztatása munkaviszonynak minősül, amely végén a munkaadó ajánlólevelet ad az ösztöndíjas munkatapasztalat-szerzéséről. Az ösztöndíjas munkáltatóját is megilleti a pályakezdő fiatalok foglalkoztatásához társuló járulékkedvezmény. A különbség annyi, hogy nincs korlát az ösztöndíjas életkorát tekintve, s nem feltétel továbbfoglalkoztatása sem. A kedvezmény azonban csak akkor jár, ha a munkavállaló végigdolgozta a kilenc hónapot.

Az ösztöndíjasokat foglalkoztatók tb-járulékkedvezményén túl a központi közigazgatási szervek és azok területi szervei további, legfeljebb 45 ezer forintos, 9 hónapra szóló támogatást vehetnek igénybe, ha az engedélyezett létszámuk 1,5 százalékát meghaladóan foglalkoztatnak ösztöndíjast. A foglalkoztatás nem azonos a köztisztviselői munkavégzéssel, de esélyt ad a fiataloknak munkatapasztalat-szerzésre, a tanultak gyakorlati elmélyítésére.

Előnyös a tárcáknak is, mert kedvezmények igénybevétele mellett kerül sor a foglalkoztatásra, és egyben lehetőséget kapnak arra, hogy utánpótlást neveljenek. A minisztériumok körében végzett felmérés viszont azt mutatta, hogy egyelőre gyér az érdeklődés a támogatott diplomás foglalkoztatás iránt.

Pályakezdő bérek

Egy, az Országos Foglalkoztatási Alapítvány felkérésére a diplomás pályakezdőkről készített felmérés szerint 1991 és 2004 között romlott a pályakezdő főiskolások és egyetemisták munkaerő-piaci helyzete. Ugyanakkor - derül ki a tanulmányból – továbbra is megéri diplomát szerezni, mert ezzel összességében könnyebben lehet elhelyezkedni.

Míg a nyolc osztálynál alacsonyabb képzettségűek esetében a munkanélküliségi ráta meghaladja az 50 százalékot, a diplomások mutatója 3,1, az egyetemi végzettségűeké pedig alig 2,3 százalékos. A felmérés kimutatta azt is, hogy a hallgatók 10,36 százaléka dolgozna akár 80 ezer forintnál is kevesebbért, 42,3 százalékuk 80-119 ezer forintot tart reálisnak, 31,87 százalékuk 120-159, 9,51 százalékuk pedig legalább 160-199 ezer forintra tart igényt. Összevetésül: felsőfokú végzettségű informatikusok havi nettó 250 ezer forint kezdő fizetésért is találnak munkát.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára – aki korábban az OÉT munkaadói oldalának szakértőjeként is dolgozott – azt tapasztalta, hogy a vállalkozásoknál és a közszférában is eléggé óvatosak a munkaadók a pályakezdők alkalmazásakor. Élnek a próbaidő intézményével. Ez ugyanis lehetőséget teremt arra, hogy három hónapos foglalkoztatás után minden jogi következmény nélkül felmondhatnak, megszüntethetik a munkaviszonyt. A nagyobb vállalkozásoknál pontosan tudják, hogy a kezdő diplomásoknak nehéz elhelyezkedniük, ezért "nem erőltetik meg magukat" az induló bér meghatározásakor. Különösen így van ez azon szakmákban, ahol a friss diplomások sorban állnak. "Nincs könnyű helyzetük az elhelyezkedőknek, mert ha találnak is egy viszonylag tűrhető munkahelyet, a munkáltató igyekszik a személyi alapbért lefelé nyomni, s bizony elég nagy sikerrel" – érzékeltette a helyzetet a főtitkár. Hozzátette: a hiányszakmákban persze ez nem így működik.

A hazai pályakezdő diplomások és uniós társaik bérének összehasonlítására alkalmas, friss adatokat a munkaügyi szakemberek nem tudtak rendelkezésünkre bocsátani, az azonban valószínűsíthető, hogy – csakúgy, mint az átlagkeresetek esetében – a friss diplomás magyarok kevesebbet visznek haza, mintha az Európai Unió más országaiban dolgoznának. Ennek egyik fő oka, hogy a hazai foglalkoztatás terhei kiugróan magasak. Ugyanakkor, bár a csatlakozó országok zömében az elmúlt években a régi tagországokhoz képest jóval nagyobb arányban emelkedtek a keresetek, a lemaradásuk olyan nagy, hogy alig érezhető a közeledés. Egy nemzetközi felmérésre hivatkozva Filep Bálint példaként említette Csehországot, ahol a felsőfokú végzettségűek átlagkeresete mintegy 30 százalékkal haladja meg a magyarokét. Ez a különbség a fiatal diplomásokra is jellemző.

 

A program kulcsa a kártya

A Start program "kulcsa" a Start-kártya, amely két éven át nyomon követi a fiatal útját, mutatja a 2 évből még felhasználható időt, továbbá az ellenőrzés alapjául is szolgál. A kártya kiváltására minden 25 éven aluli – diplomások esetében 30 évnél nem idősebb - fiatal jogosult, aki első alkalommal helyezkedik el.

A programban való részvételt szigorú kritériumokhoz kötik. Csak olyan fiatalok vehetnek részt benne, akik a tanulmányaik befejezése és a Start programba történő belépés között még nem dolgoztak. (Az első munkahely megítélése szempontjából nem kell figyelembe venni a tanulói és a hallgatói időszakot, illetve az iskolai szünet időtartama alatt létesített foglalkoztatásra irányuló jogviszonyokat, továbbá az iskola befejezését követő, alkalmi munkavállalói könyvvel végzett munkát).

A Start-kártya – amely az adóhatóságnál váltható ki – az adóigazolvánnyal azonos méretű, formájú, azt kiegészítő okmány. Tartalmazza a pályakezdő legfontosabb adatait, a kiállítás keltét és a kártya érvényességi dátumát. A kártyát munkába állásakor a fiatalnak át kell adnia a munkáltatónak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. július 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem