×

Szakképzés ma és holnap

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 99. számában (2006. május 17.)
A munkaadói és a munkavállalói érdekképviseletek egyaránt sürgetőnek ítélik a gazdaság igényeihez igazodó, versenyképes tudással felvértező szakképzési rendszer kialakítását. Jóllehet, az alapvető célokban egyetértés látszik minden érintett szereplő között, mégis arra figyelmeztetnek: gyors és határozott lépésekre van szükség a szakképzés hatékonyabbá tételében. A munkáltatók úgy vélik, ha a strukturális alapok 2007-2013 között megnyíló forrásaiból nem jut többletpénz a kisvállalkozások fejlesztését szolgáló képzésekre, akkor a foglalkoztatás bővítéséhez fűződő remények sem teljesülhetnek. A kormányzat szerint a struktúra átalakításának hatása 4-5 év alatt jelentkezik.

Az új OKJ a vállalkozások igényeit tükrözi

Jakab János, az oktatási tárca helyettes államtitkára a szakképzési rendszer átalakításának eddigi eredményei közül kiemelte, hogy két év alatt több mint duplájára nőtt a tanulószerződéssel rendelkező diákok száma. Amikor a szakképzés reformját megkezdték, 16 ezer alatt volt az ekképpen gyakorlati képzésben részt vevők száma, most pedig több mint 33 ezer fiatalt képeznek ily módon.

Aki így tanul, egyrészt megismeri az adott munkakultúrát, másrészt valóban azokat a munkafolyamatokat sajátítja el, amelyekre a gazdálkodóknál szükség lesz, tehát lényegesen jobbak az elhelyezkedési esélyei.

A fiatalok számára emellett azért is előnyös e konstrukció, mert munkaviszonynak számít, az elérhető pénzbeli juttatás pedig akár a minimálbér 50 százalékára rúghat. (Sőt, a mostani átalakítás nyomán a hiányszakmák esetében a juttatás a minimálbér 70 százalékát is elérheti majd.) A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a rendszer jó a gazdálkodóknak, előnyös a diákoknak és hasznos a szakképző intézményeknek is, hiszen rangot ad számukra, ha a náluk végzett szakképzett fiatalok valóban találnak munkát. A szakmastruktúrával kapcsolatban Jakab János megemlítette, hogy kilenc olyan szakmában, amelyet sok diák tanul (például kőműves, ács, fodrász), egy évvel nőtt a képzési idő.

A változások közül lényeges, hogy a szakképzést előkészítő évfolyam bevezetésével sok olyan fiatal is bekerülhet majd a rendszerbe, akik eddig kiszorultak onnan az alapfokú iskolai végzettség hiánya miatt. Az OKJ-be beépülő kompetencia alapú bemenet lehetővé teszi, hogy ne a bizonyítvány alapján döntsenek a szakképzésre jelentkezők jövőjéről, hanem azt vizsgálva, tud-e az illető például úgy számolni, olvasni, ahogyan az adott szakma elvégzéséhez szükséges. Mindez egy hároméves fejlesztőmunka eredménye, ami most kezdi kifejteni hatását.

Nagyon nagy eredmény, hogy azok a gyerekek, akik eddig kiszorultak a rendszerből, most beléphetnek ide, esélyük lesz munkát találni, s nem a szociális hálóban vergődnek, hanem aktív szereplőivé válnak a munkaerőpiacnak, s adóbefizetőkké válnak.

Az új Országos Képzési Jegyzékről szólva Jakab János kiemelte: azt nem az iskolák, hanem – most először – a gazdaság szereplői fejlesztették, tehát szerkezetében tükrözi a vállalkozások igényeit. Több mint 10 ezer szakértő véleménye alapján alakult ki az új rendszer, amely a szakmai és a vizsgakövetelmények megjelenését és a felkészülést követően indul a felnőttképzésben, jövő szeptembertől pedig felmenő rendszerben az iskolai rendszerű szakképzésben. Az új OKJ-ben 416 szakképesítés van, míg korábban 807 volt. S e korábbiak között 3-400 olyan, amely tulajdonképpen csak részszakképesítés volt. Ez utóbbi lehetősége az új rendszerben is megmarad.

Az új OKJ olyan szakképesítéseket tartalmaz, amelyek – a régieknél – közelebb vannak a gazdaság igényeihez.

A szakképzési hozzájárulásból évente mintegy 25 milliárd forint folyik be az alapba, ami a gyakorlati képzésre fordítható. Jelenleg ezt a forrást ezer intézmény használja fel. Jakab János szerint, ha lesz 50-60 centrum, melyeket koncentráltan lehet fejleszteni, akkor komoly változások történhetnek. Az első Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK) már megalakultak, s a többi is hamarosan létrejön. A struktúra átalakításának hatása Jakab János szerint 4-5 év alatt jelentkezik, de ennyi idő alatt Európa egyik legjobb szakképzési rendszerévé fejleszthető a magyarországi.

Pozitív diszkriminációt várnak a kisvállalkozások

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) a szakképzést – a mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképessége szempontjából – az egyik alapkérdésnek tekinti. Solti Gábor, az IPOSZ nemzetközi és oktatási igazgatója emlékeztetett rá: az alapképzés ügyében régóta sürgetik, hogy a szakképzést koncepcionálisan, véglegesen külön kellene választani a közismereti oktatástól. Az IPOSZ emellett hangsúlyosan kezeli a gazdaság azonnali igényét érintő felnőttképzés ügyét.

Az IPOSZ a gazdaságpolitika irányítóitól azt várja, hogy ismerje fel: noha a mikro-, kis- és középvállalkozások a nemzeti jövedelemhez csak mintegy 20 százalékkal járulnak hozzá, a foglalkoztatásban ennél lényegesen nagyobb a szerepük. Tehát pozitív diszkriminációra van szükség.

Sérelmes, hogy a jelenlegi koncepciók kizárólag kamarákban gondolkodnak, ezért az országos munkaadói szervezetekre épülő hálózat, amely a legkisebb faluig is el tudna jutni a különféle projektek koordinálása tekintetében, a pályázati kiírásokból ki van zárva. A szakképzési törvény szerint is csak a kamara kaphat támogatást, a munkaadói szakmai szervezetek nem. Márpedig egy nem kötelező kamarai rendszerben nagyon nehéz lesz eljuttatni a képzésekre szánt összegeket – főleg ha majd a strukturális alapok forrásai is beáramlanak – a mikro-, kis- és középvállalkozásokhoz – vélekedett az igazgató.

Az IPOSZ aggasztónak tartja, hogy a szakképzési rendszerben nincsenek rövidebb időtartamú, gyakorlatorientált, a gazdálkodást szakmaszerűen segítő továbbképzések. A kisvállalkozó pénzt is áldozna arra, hogy koncentrált formában megtanulhassa az éltechnológiát, de nem talál ilyen képzést, nincsenek ilyen képzőközpontok. A nagy- és középipar ezt megoldja a belső képzési rendszerben, de oda a kicsiket nem engedik be. Solti Gábor szerint a gazdaság szereplőinek összefogásával sürgős felmérést kellene készíteni arról, hogy a szakmákban hány képzőközpontra volna szükség, amely éltechnológiát oktatna. Véleménye szerint ezeket gazdasági társaságként kellene működtetni, mert jelenleg ellenérdekeltség van a szakképzés finanszírozása és a gazdaság igényei között.

Az IPOSZ igazgatója szerint a kkv-k szempontjából az eddig tett lépések a szakképzés átalakításában kevesek, s nem szolgálják a felzárkózást az EU piacához. Ha a kisvállalkozásokhoz nem jut el a 2007-2013-as strukturális alapokból erre fordítható többletpénz, akkor Magyarországra – foglalkoztatási szempontból - nem vár biztató jövő.

Előrelátó gazdaságpolitika felügyelje a képzést

A szakszervezeti oldalnak elemi érdeke, hogy a magyarországi szakképzés, beleértve a felnőttképzést és a továbbképzést is, a munkaerő-piaci igényekhez igazodjék – mondta el Wittich Tamás, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) elnöke. A szakszervezeti oldal is szembesül azzal a problémával, hogy Magyarországon a szakképzés iránti igény – adott területen, munkahelyen – nem áll összhangban a rendelkezésre álló munkaerővel, illetve a képzési lehetőségekkel. Ezért a szakképzés alapvető céljaként azt kell megfogalmazni, hogy a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő képzést nyújtsa.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a szakszervezetek ennek érdekében több javaslatot tettek, s ezek egy részét elfogadták. Ilyen például, hogy azok az intézmények kapnak elsőbbséget, ahol a képzettek megfelelő munkahelyhez jutnak. A képzésben sok szereplő van jelen a piacon, akik a saját érdekeiket képviselik. Ezért változnia kell az ösztönzési rendszernek, hogy olyan képzés történjék, amely valóban eladható tudást nyújt az embereknek. Az MSZOSZ azt az álláspontot képviseli, hogy a képzés rendszerét egy előrelátó gazdaságpolitikának kell felügyelnie, amely legalább a fő irányokat jelzi.

Wittich Tamás jó iránynak tartja a regionális képzési központok kialakítását, amelyek lényege, hogy a képzési igényeket megpróbálják hozzáigazítani a helyi viszonyokhoz. Az elnök fantáziát lát abban is, hogy minden régióban és körzetben álljanak össze azok, akik a foglalkoztatásért felelősséget éreznek – vállalkozók, a kistérségekben működő önkormányzatok és szakszervezetek képviselői –, és akik az együttműködés javítására foglalkoztatási megállapodásokat köthetnének.

Az utóbbi két évben kialakultak az ágazati érdekegyeztetés fórumai, az ágazati párbeszédbizottságok, amelyekben együtt van egy szakágazat valamennyi reprezentatív munkáltatója és munkáltatói érdekképviselete. Legyen a feladatuk, hogy áttekintsék a saját ágazatuk helyzetét, jövőjét, s tegyenek javaslatot arra, hogy mire és milyen létszámban kell a képzést a következő időszakban koncentrálni. Az MSZOSZ elnöke úgy látja, minden érintett fél egyetért az alapvető célokban. Legfeljebb attól kell tartani, hogy a közösen elfogadott célokat vajon nem fogják-e másfajta – például az intézményi és a felhasználói - érdekek befolyásolni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem