×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 99. számában (2006. május 17.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőzően megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Elszámolható üzemanyagárak

Az APEH a 31-es számú Magyar Közlönyben közzétette a 2006. április 1. és április 30. között alkalmazható üzemanyagárakat. Ha a magánszemély az üzemanyagot a közleményben szereplő árak szerint számolja el, nem szükséges az üzemanyagról számlát beszerezni.

Ólmozatlan motorbenzin

ESZ-95 262 Ft/l

ESZ-98 272 Ft/l

Gázolaj 259 Ft/l

Keverék 279 Ft/l

A 48-as számú Magyar Közlönyben tették közzé a 2006. május 1. és május 31. között alkalmazható üzemanyagárakat. Ezek a következők:

Ólmozatlan motorbenzin

ESZ-95 275 Ft/l

ESZ-98 284 Ft/l

Gázolaj 268 Ft/l

Keverék 292 Ft/l

A munkáltatók társadalmi felelőssége

A Magyar Közlöny 32. számában található az 1025/2006. (III. 23.) Korm. határozat, amely a munkáltatók társadalmi felelősségének erősítéséről és az ezt ösztönző intézkedésekről szól.

A határozat deklarációval kezdődik, miszerint a kormány kifejezésre juttatja, hogy "a haladás és az innováció olyan új elemének tekinti a munkáltatók önkéntes társadalmi felelősségvállalását, amely a társadalmi partnerek párbeszédére alapozva a gazdálkodásba integrálja a fenntartható fejlődés, a társadalmi összetartozás és környezetért viselt felelősség szempontjait".

A fenti magasztos célt a kormány a következő intézkedésekkel kívánja megvalósítani: a Gazdasági és Szociális Tanács munkálja ki a társadalmilag felelős munkáltatói magatartás ismérveit, az olyan jó gyakorlatokat, amelyek a gazdaság versenyképességét, a társadalmi összetartozást, valamint a munkahelyi és a családi kötelezettségek összehangolását szolgálják. Az Országos Érdekegyeztető Tanács keretében és az Ágazati Párbeszéd Bizottságokban arról kell egyeztetni, hogy miként segítheti a vállalkozások társadalmi felelősségvállalásának erősödése a rendezett munkaügyi kapcsolatokra irányuló törekvéseket. Az ágazati miniszterek az ágazatban tevékenykedő munkáltatókkal folytatnak párbeszédet, kidolgozandó azokat az eszközöket, amelyekkel a munkáltatók felelősségvállalását elismerik, másrészt azokat az ismérveket, amelyek a társadalmilag felelős munkáltatói magatartást megjelenítik.

Ki kell alakítani azokat a kommunikációs eszközöket, amelyek révén szélesebb körben megérdemelt társadalmi elismerésben részesülhetnek ezek a munkáltatók. Ennek keretében különböző címkéket, megjelöléseket, védjegyeket, emblémákat is ki kell dolgozni: így például a "társadalmilag felelős vállalkozás" jelölés (Social Label), az "Akadálymentes munkahely" (azon munkáltatóknak, amelyek foglalkoztatnak fogyatékos személyeket, és a munkahelyeket akadálymentesen alakították ki), az akadálymentes termék megjelölés (amely tanúsítja, hogy a termék kifejlesztése során olyan tervezési alapelveket követtek, amelyek révén a termék használata akadálymentes a különböző fogyatékossággal élő emberek számára is).

Az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter a vállalati esélyegyenlőségi tervek elkészítéséhez módszertani útmutatót; a hirdető és kommunikációs cégek részére a nők és a kisebbségek reklámokban és hirdetésekben történő előítéletektől és sztereotípiáktól mentes ábrázolására ajánlást készít május végéig.

A szakképzés feltételrendszere

A szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről, valamint a térségi integrált szakképző központ tanácsadó testületéről szóló 8/2006. (III. 23.) OM rendelet a Magyar Közlöny 32. számában található. A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény új végrehajtási jogszabálya, a korábbi, hasonló című 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet helyébe lépett 2006. április 1-jétől.

A rendelet kitér az iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzés tekintetében a szakképzés folytatásának feltételeire (pedagógiai program, szakmai program, képzési program, nyilvántartásba vétel, személyi és tárgyi feltételek), rendelkezik a szakmai elméleti képzés keretében annak speciális formájáról, a beszámoltató rendszerű képzésről, a gyakorlati képzés vonatkozásában pedig a képzési helyekről, felszereltségükről, működtetésük személyi, munkavédelmi feltételeiről, továbbá az egyéni munkahelyen folyó gyakorlati képzés speciális szabályairól.

A térségi integrált szakképző központ tanácsadó testülete (TISZK) a szakképző iskolák fenntartói, valamint felsőfokú szakképzést folytató felsőoktatási intézmények megállapodása alapján létrehozott térségi integrált szakképző központ mellett működik. A tanácsadó testület a szakképzésben érdekeltek képviselőiből (oktatási intézmények, munkaadók és munkavállalók képviselői, gazdasági kamarák, munkaügyi központ) áll. A TISZK véleményezési és javaslattételi joggal rendelkezik. Véleményezi például a központ szabályzatait, költségvetését, az iskolák szakmai programjait. Javaslatot tesz a benne részt vevő oktatási intézmények szakképzési szerkezetével, a fejlesztési támogatás felhasználásával, a képzési kínálattal kapcsolatos kérdésekben.

A szakmai vizsgáztatás rendje

A Magyar Közlöny 33. számában található a 9/2006 (III. 27.) OM rendelet, amely a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szól, s a 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletet módosítja. Az április 4-étől hatályos jogszabály részletelőírások módosítását tartalmazza, mint például a szakmai vizsga előkészítéséről a szakképesítésért felelős miniszter részére készítendő jelentés; a vizsgabizottság kijelölése; a szakmai vizsga ellenőrzése a miniszter megbízottja által; a vizsga eredményének szabálytalanság miatti utólagos megsemmisítése a miniszter által.

Igazságügyi munkabiztonsági szakértők

A 33. számú Magyar Közlönyben található a 4/2006. (III. 27.) FMM rendelet, amely az Igazságügyi munkabiztonsági szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat szakirányú jellege igazolásának rendjéről és eljárási szabályairól címet viseli.

A szakmai gyakorlat szakirányú jellegét az OMMF igazolja. A rendelet meghatározza a kérelem és mellékleteinek, valamint a kiadandó igazolás tartalmát, a fizetendő igazgatási szolgáltatási díjat (3000 Ft). Az igazolás kiadása közigazgatási eljárásnak minősül, melyre a Ket. szabályait kell alkalmazni.

Hulladéklerakás

A Magyar Közlöny 2006/38. számában található 20/2006. (IV. 5.) KvVM rendelet a lerakással ártalmatlanítható hulladékra, a hulladék lerakására, valamint a hulladéklerakó létesítésével, üzemeltetésével, lezárásával és utógondozásával kapcsolatos tevékenységre, valamint ezek engedélyezésére, valamint a műszaki védelem nélkül létesített hulladéklerakó felülvizsgálatára, üzemeltetésére, rekultivációjára vonatkozóan állapít meg szabályokat. Az április 13-ától hatályos jogszabály szerint hulladéklerakó az Országos Hulladékgazdálkodási Tervben, valamint a létesítés telephelye szerinti területi, helyi hulladékgazdálkodási tervekben foglalt célokkal és feladatokkal összhangban létesíthető és üzemeltethető.

Hulladéklerakó nem létesíthető például:

– erózióveszélyes területen,

– a földtani közeg mozgása által veszélyeztetett területen,

– árvíz- és belvízveszélyes, továbbá ármentesítéssel nem rendelkező területen,

– a külön jogszabály szerinti természeti területen, védett és fokozottan védett természeti területen, valamint az európai közösségi jelentőségű területen,

– védetté nyilvánított régészeti lelőhelyen, műemléki ingatlanon, műemléki környezetben és műemléki jelentőségű területen.

A hulladéklerakó telekhatára és összefüggő lakóterület, lakóépület, valamint más, védendő területek, létesítmények között a védőtávolságot az illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség állapítja meg, amely – ha egyéb jogszabály eltérően nem rendelkezik, akkor – nem lehet kevesebb, mint:

– veszélyes hulladék lerakására szolgáló hulladéklerakó esetén: 1000 m,

– nem veszélyes hulladék lerakására szolgáló hulladéklerakó esetén: 500 m,

– inert hulladék lerakására szolgáló hulladéklerakó esetén: 300 m.

Tilos a hulladék keverése, hígítása abból a célból, hogy az így nyert hulladék megfeleljen a hulladéklerakóban való ártalmatlanítás átvételi követelményeinek.

Tilos hulladéklerakóban lerakni például:

– folyékony hulladékot,

– nyomás alatt lévő gázt,

– hulladékká vált gumiabroncsot, a kerékpár-gumiabroncsot és az 1400 mm külső átmérőnél nagyobb gumiabroncsot, továbbá 2006. július 1-je után tilos lerakni az aprított hulladék gumiabroncsot,

– előkezelés nélküli szennyvíziszapot,

A hulladéklerakás díját az üzemeltetőnek úgy kell megállapítania, hogy az fedezze a hulladéklerakó létesítésének, üzembe helyezésének és üzemeltetésének teljes költségét, továbbá a hulladéklerakó lezárásának és utógondozásának legalább 30 évig történő becsült költségét.

Fizetési felszólítás felszámolás előtt

A Magyar Közlöny 2006/40. számában megjelent 15/2006. (IV. 7.) IM rendelet szerint július 1-jétől felszámolási eljárás iránti kérelem benyújtását megelőző fizetési felszólítás formai és tartalmi kellékeinek változása szerint a fizetési felszólításnak tartalmaznia kell:

– az arra való figyelmeztetést, hogy felszámolási eljárás kezdeményezhető az adós ellen, ha a fizetési felszólítás kézhezvételétől számított 15 napon belül nem vitatja indokolt írásbeli nyilatkozatban a fizetési felszólításban megjelölt követelést, és nem is egyenlíti azt ki,

– az adós nevét és címét,

– a hitelező nevét és címét,

– a követelés - azon belül a főkövetelés és járulékai – összegét, mértékét és esedékességét,

– a tartozás jogcímét,

– az engedményező nevét és az engedményezés időpontját, ha a hitelező a követelést engedményezés útján szerezte,

– a hitelező meghatalmazott képviselőjének nevét és címét, ha a hitelező meghatalmazott képviselő útján jár el,

– a hitelező vagy a hitelező meghatalmazott képviselőjének aláírását.

Nyelvvizsgák honosítása

Április 15-étől hatályos a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga-bizonyítványok honosítási eljárására vonatkozó 16/2006. (IV. 6.) OM rendelet.

A honosítási eljárás díjai a következők:

1. Általános honosítási eljárás:

– egynyelvűről egynyelvűre 3500 Ft,

– egynyelvűről kétnyelvűre (kiegészítő vizsgával)3500 Ft.

2. Egyedi honosítási eljárás:

– egynyelvűről egynyelvűre5000 Ft,

– egynyelvűről kétnyelvűre (kiegészítő vizsgával)5000 Ft.

A honosítási eljárás lefolytatására a Magyarországon vizsgatevékenységet folytató külföldi szervezettel egyeztetve, az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ jogosult.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem