×

Foglalkoztatási rehabilitáció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 99. számában (2006. május 17.)
Néha még az egészséges emberek is nehezen találnak munkát, a fogyatékosokra pedig ez többszörösen igaz. Jóllehet, országszerte mintegy száz úgynevezett célszervezet több mint 40 ezer csökkent munkaképességű embert foglalkoztat, ez elenyésző ahhoz képest, hogy hazánkban több mint 600 ezer fogyatékkal élő és megváltozott munkaképességű ember él. Mindazonáltal a kormány száz lépés programjában is helyet kapott a megváltozott munkaképességűek helyzetének javítása, elsősorban az őket foglalkoztató cégek akkreditációjának bevezetésével és a pénzügyi támogatás feltételrendszerének átalakításával.

Magyarországon mintegy száz célszervezet foglalkoztat állami támogatással valamely okból csak bizonyos munkák elvégzésére képes embereket. Az állam ezzel ismeri el a fogyatékkal élők foglalkoztatásának nagyobb költségeit. E segítség nélkül az érintettek közül sokan segélyre szorulnának, csakúgy, mint az a félmillió ember, akinek esélye sincs kenyérkeresethez jutni. A munkáltatók egy része olyan tevékenységet kínál a megváltozott munkaképességűeknek, ami alig hoz hasznot. Termékeiket igen alacsony áron tudják értékesíteni, bár ezeket a kereskedők extraprofittal adják tovább.

Normatív dotáció

A klasszikus, több mint húsz éve létező támogatási forma az úgynevezett dotáció, amely normatív, s minden olyan gazdálkodó szervezetet megillet, amely húsz főnél több dolgozót foglalkoztat, s a megváltozott munkaképességűek létszámaránya legalább 5 százalék.

A dotáció gyakorlatilag a megváltozott munkaképességűek létszáma, valamint a nekik kifizetett munkabér átlaga, vagyis a két szám szorzatából kialakított úgynevezett vetítési alap szerint folyósítható – igazított el a jogszabályi előírások értelmezésében Somodi Istvánné, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) főosztályvezetője. A gazdálkodók tehát létszámarányosan kaphatják a vetítési alap 45-135 százalékát.

Az úgynevezett kijelölt célszervezetek támogatása – amelyek nagyobb arányban foglalkoztatják e munkavállalókat – 135-től 360 százalékig terjedhet. Az összeg attól függ, hogy mennyire csökkent a dolgozó munkaképessége, illetve a fogyatékossága milyen súlyos. Ezt a támogatást az APEH-en keresztül lehet igényelni, s ha a munkáltató megfelel a feltételeknek, a támogatást az adózás rendjéről szóló jogszabály szerint az adóhivatal folyósítja a gazdálkodó szervezetnek.

Pazarló konstrukció

Sok-sok kritika érte a támogatási rendszert az utóbbi években. Ezzel együtt folyamatosan szaporodott a megváltozott munkaképességű dolgozóknak munkát adó szervezetek, szociális foglalkoztatók száma, miközben mind szigorúbbak lettek a támogatási feltételek – mondta Somodiné.

A kormány 2004 óta azon van, hogy felül kell vizsgálni a támogatási rendszert. Úgy kell átalakítani, hogy megszűnjenek azok a rendelkezések, amelyek lehetővé teszik az igazságtalanságot. Több bírálat érte azt is, miszerint az érvényes jogszabály nem határozza meg, hogy a munkáltatónak milyen feladatokat kell elvégeznie, milyen tárgyi feltételeket és munkakörülményeket kell garantálnia a támogatásért cserébe. Miként a jogszabály arról sem rendelkezett egyértelműen, hogy milyen célokra használható fel a dotáció.

A szaktárca szerint a változtatást az is indokolta, hogy a támogatási rendszer meglehetősen elavult, nehezen tervezhető és finanszírozható, pazarló volt, visszaélésekre adott lehetőséget, s abban tette érdekeltté a vállalkozókat, hogy eszközül használják a szerencsétlen, rendkívül kiszolgáltatott helyzetben lévő embereket.

A kormány végül tavaly szeptemberben fogadta el az új jogszabályt, amely szerint csak akkreditált célszervezetek tarthatnak igényt az állami támogatásra. Akkreditálják, minősítik és ellenőrzik a foglalkoztatókat, világos feltételeket szabnak a munkaadóknak, amelyeket teljesíteniük kell, ha dotációt igényelnek.

Türelmi idő

A munkáltatók akkreditációjára vonatkozó előírás azonban csak az új intézményekre terjed ki, a működőkre 2007. július 1-jétől ró ilyen kötelezettséget.

A cégek tehát türelmi időt kaptak, hogy rendszerüket átalakítsák. (Az akkreditációs tanúsítvány azt igazolja, hogy a munkáltató a dolgozók képességeinek és képzettségének megfelelő munkalehetőséget teremt, rehabilitációs céllal.) Vagyis a korábban dotációt igényelt foglalkoztatók választhattak, hogy legkésőbb 2007. június 30-áig dotációt, vagy az új szabályok szerinti bértámogatást igényelnek-e a 2006. január 1-je előtt fölvett, megváltozott munkaképességű dolgozóik után. A kijelölt célszervezetek azonban csak akkor kaphatnak magasabb dotációt ez évtől, ha március 31-éig akkreditáltatták magukat. A dotáció dolgozónként 57 ezer forint. Újdonság, hogy az állami támogatást az kapja, aki ténylegesen rászoruló, vagyis megváltozott munkaképességű munkavállalót alkalmaz.

Az új támogatási rendszer bevezetésével nyilvánvalóan azokat a társaságokat kívánják kiszűrni, amelyek eddig csak papíron foglalkoztattak megváltozott munkaképességű embereket, s leginkább az állami támogatások megszerzése volt a céljuk. A hatósági ellenőrzések ugyanis egyre sűrűbben tártak fel szabálytalanságokat a célszervezeteknél.

E területen riasztó a kép, hiszen míg a munkaadók esetenként a minimálbér négyszeresét-ötszörösét is felvették egy foglalkoztatott után, az érintettek ebből többnyire még a minimálbérnek is csak a töredékét látták.

Színlelt foglalkoztatás

Az APEH által 2005-ben vizsgált 342 cég és szervezet közül 142-nél találtak szabálytalanságokat az ellenőrök. Nemritkán előfordult, hogy olyan megváltozott munkaképességű emberek adatait használták fel a foglalkoztatás színlelésére, akik ténylegesen nem is álltak munkaviszonyban a társasággal.

A vizsgálati jelentésekből az is kitűnik, hogy a célszervezetek gyakran nem fizetik ki az egyébként is a minimálbér körüli járandóságot – és az azt terhelő járulékokat -, s ha ki is fizetik a munkadíjakat, azok nincsenek arányban a ledolgozott munkaórákkal. Tavaly a munkaadók összesen mintegy 3,5 milliárd forintnyi állami támogatást próbáltak jogosulatlanul megszerezni.

A januártól bevezetett új támogatási rendszer három elemből áll: a bértámogatásból, amely a csökkent munkaképességből adódó alacsonyabb termelékenység kompenzálására szolgál; a költségkompenzációs támogatás szabályai alapján megtéríthető költségekből, illetve a rehabilitációsköltség-támogatásból, amelyből a közhasznú szervezetként működő társaságok részesülhetnek, ha olyan emberek foglalkoztatására is kötelezettséget vállalnak, akiknek a nyílt munkaerőpiacon nincs reális esélyük állást találni. Ez esetben szinte minden olyan költség megtéríthető, ami a foglalkoztatáshoz szükséges.

 

Nagy az igény az otthoni munkavégzésre

A KSH felmérése szerint a munkavállalási korban lévők több mint egytizede küszködik a mindennapi életet megnehezítő egészségkárosodással. Többségüknek nincs munkája, s esélyük sincs az elhelyezkedésre. Az állást találók harmada a feldolgozóiparban, 14 százalékuk a kereskedelemben helyezkedett el. A legnagyobb igény az otthoni munkavégzésre lenne – 26 százalék –, míg 22 százalékuk a rövidebb munkaidőben látná a segítséget. Speciális, védett munkahelyet viszont csak kevesen igényelnének.

A felmérés készítői szerint az otthoni munkalehetőség bővítésével, a távmunka elterjesztésével, valamint a munkaadók érdekeltségének erősítésével a részmunkaidős foglalkoztatásban legalább 150 ezer olyan ember kaphatna lehetőséget a teljesebb életre, aki ma nagyon szerény összegű, a tisztes megélhetést nem fedező segélyekből vagy járadékokból él.

Források az idei évben

A megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának támogatására az idén 55 milliárd forint áll rendelkezésre. Az összeg egyik részét – 38 milliárdot – a dotáció fedezetére a Pénzügyminisztériumnál különítették el. A munkaügyi tárca fejezetében 11 milliárd forint áll rendelkezésre a költségek támogatására, plusz kétmilliárd a bérkompenzációra. Az esélyegyenlőségi tárca újabb négymilliárddal járul hozzá a célszervezetek segítéséhez, mert 2006. július 1-jétől fokozatosan, de kötelező jelleggel a szociális intézményeken belüli foglalkoztatás szabályai is megváltoznak. A dotáció kerete felülről nyitott, szükség esetén pótolható. Ez azt jelenti, hogy a foglalkoztatottat alanyi jogon illeti meg a támogatás, mérlegelésnek helye nincs, azt folyósítani kell.

A foglalkoztatás elősegítése érdekében nyújtható támogatások jelentős forrása a Munkaerő-piaci Alap (MPA) foglalkoztatási alaprésze, ebből többnyire az állástalanok elhelyezkedését segítik. A bérköltségeken kívül különböző képzésekre, közhasznú munkavégzésre, pályakezdő fiatalok támogatására jut a keretből. A megváltozott munkaképességűek ebben a körben is előnyben részesülnek.

A speciális rehabilitációs bértámogatás is az e kategóriába sorolható állástalanok elhelyezkedéséhez vehető igénybe. A háromszakaszos támogatás tizennyolc hónapra nyújtható; az első harmadban a ténylegesen kifizetett bérre és járulékaira, a másodikban a bérre, míg a harmadik szakaszban a járulékokra költhető.

Munkaerő-piaci programok

Somodiné tájékoztatása szerint a munkaerő-piaci programokról a munkaügyi központok maguk döntenek. A szakember tapasztalatai szerint meglehetősen tarka a kép a tekintetben, hogy mit és hogyan támogatnak. A kritérium azonban szigorú: hátrányos helyzetű embereket vonnak be a programokba, illetve a támogatást a munkaerőpiacon valamilyen hátránnyal küzdők kaphatják. A szaktárca a megyei adatok alapján összesítette a pályázatokat, amelyeket az úgynevezett decentralizált keretből megvalósítható munkahelyteremtésre, beruházásra, eszköz-korszerűsítésre nyújtottak be a csökkent munkaképességűeket alkalmazó munkaadók.

A keret mértéke 2004-ben kétmilliárd forint volt, 2005-ben egymilliárd forint, az idén 1,8 milliárd forinttal számolnak. Az összesítés szerint tavaly a kiírt pályázatokra 1,5 milliárd forintnyi igény érkezett be a megyei munkaügyi központokhoz. A korábbi évek gyakorlatának megfelelően a szervezetek döntő többsége vissza nem térítendő támogatásra pályázott, s összesen 804 millió forintnyi támogatást nyertek el. A legtöbb vissza nem térítendő forrást a vállalkozások kapták.

Bővül a támogatottak köre

A támogatással érintett munkavállalók és munkáltatók köre egyaránt bővül. A kedvezményezettek azok a dolgozók, akiknek a munkaképessége legalább negyven százalékban csökkent. Az új szabályok alapján a foglalkoztatás abban az esetben is támogatható, ha a munkaképesség-csökkenés mértéke a negyven százalékot nem éri el, azonban a munkavállaló – egészségi állapota miatt – foglalkozási rehabilitáció nélkül tovább nem foglalkoztatható.

Ez évtől már nem csak a legalább húsz főt foglalkoztató gazdálkodó szervezetek és a szociális foglalkoztatók igényelhetnek támogatást, ugyanis bekerültek a körbe az egyéni vállalkozók, a kis- és középvállalkozások, valamint a nonprofit szervezetek is.

A rendszer átalakításának időszakára a Munkaerő-piaci Alap rehabilitációs alaprészéből ötszázmillió forintot különítettek el a terápiás foglalkoztatáshoz szükséges intézményi feltételek kialakítására. A munkaügyi tárca ez évtől fokozatosan bevezeti a fejlesztő-felkészítő, illetve a munkaterápiás tevékenységet végző intézmények normatív támogatását, s ezt a megváltozott munkaképességűek dotálásától el is különítik. Szakértők szerint azon szervezetek érdekei sem sérülnek az új rendszerben, amelyek korábban támogatást nyertek el az MPA-ból rehabilitációs célú munkahelyteremtésre.

Uniós tapasztalatok

A halmozottan sérült emberek helyzete – szakértők szerint – semmivel sem rosszabb Magyarországon, mint Európa más országaiban. Az Európai Unióban összesen 37 millió embert érint ez a probléma, igaz, 41-42 százalékuknak van munkája. Ez az arány nálunk mindössze 15 százalék, vagyis a munkaerőpiacon alig több mint 95 ezer megváltozott munkaképességű ember van jelen. (Vannak olyan kutatási adatok is, amelyek szerint csupán 9 százalékuk dolgozik.)

Mindazonáltal az EU nem ad pénzügyi támogatást ahhoz, hogy a vállalkozók megváltozott munkaképességű vagy fogyatékos dolgozókat alkalmazzanak. Egyes tagállamok még a közvetett támogatást is "túl szociálisnak" tartják. Egy 2002-ben elfogadott brüsszeli szabályozás ugyanakkor lehetővé teszi a tagállamoknak, hogy az úgynevezett hátrányos helyzetű dolgozók esetében a bér- és társadalombiztosítási költségek legfeljebb felét, a testi, értelmi vagy pszichológiai fogyatékosok esetében pedig legfeljebb 60 százalékát átvállalják a vállalkozásoktól a saját, tagállami költségvetésük terhére.

Megdöbbentő ugyanakkor, hogy az Európai Unióban a régi tagállamokban 14,5, az újonnan csatlakozottakban 25 százalék azok aránya a 16-64 éves korcsoportban, akik nem százszázalékos munkaképességűek. Ide számítanak a kisebb fogyatékkal élők, például a sokdioptriás rövidlátók, a diszlexiások, a diszgráfiások is, akiknek 52 százaléka eltartott. Különös módon Európa elöregedése – az egészségügyi ellátás és a munkakörülmények javulása, s ennek következtében a várható élettartam növekedése – erősíti azt a tendenciát, hogy egyre több fogyatékos keresi helyét a társadalomban, s így a munkaerőpiacon is. Tapasztalatok szerint azonban nemigen találják meg a számukra megnyugtató megoldást.

 

Rehabilitációs munkacsoportok

Magyarországon a fogyatékosok 30 százaléka mozgássérült, 10 százaléka testi, 18 százaléka értelmi fogyatékos és 40 százalékuk vak. Számukra a legnagyobb probléma az elhelyezkedés, pedig a törvény szerint nekik is megvan a munkához való joguk. Ennek ellenére a legtöbbjük állástalan, s rendszeres szociális járadékból, illetve rokkantnyugdíjból tartja fenn magát.

A passzív ellátást igénylők számának növekedése megterhelte a társadalombiztosítást, emiatt rehabilitációs munkacsoportok alakultak a munkaügyi központokban. A megváltozott munkaképességűek elhelyezésére és foglalkoztatására jó példa a Hajdú-Bihar megyei Derecske önkormányzata és a városban működő két alapítvány, illetve egyesület által támogatott Mentálhigiénés és Ápolási Központ. Százötven lakójának a fele pszichiátriai beteg, a másik fele értelmi fogyatékos. Amellett, hogy jól képzett szakemberek foglalkoznak velük, az otthonban élőket, illetve a napközis ellátásban részesülőket rendszeresen foglalkoztatják – például párnát, takarót varrnak, illetve rézhuzalról távolítják el a műanyag szigetelést. Ezzel hozzájárulnak elhelyezésük költségeihez és pénzt is keresnek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem