×

Versenyképesség és foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 98. számában (2006. április 14.)
A foglalkoztatási támogatásra szánt források 2002 és 2006 között megduplázódtak; e tétel az idén megközelíti a 120 milliárd forintot, ami a GDP megközelítőleg fél százaléka. Ez az összeg magában foglalja a munkahelyteremtést, illetve a vállalkozások ösztönzését, s tartalmazza a bértámogatás, a képzés, illetve a hátrányos helyzetű rétegek segítésére szánt forrásokat is. A szociális partnerek nagyobb összhangot szorgalmaznak a kínálati oldalt fejlesztő képzési, valamint a vállalkozások megerősítését, áttételesen munkaerőigényét támogató programok között. A piac szereplői úgy vélik: a támogatási rendszeren a reálszféra szempontjait jobban figyelembe kellene venni.

A munkahelyteremtés pozitív irányt vett

Kordás László, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára szerint a források növekedésével, a támogatási programok bővülésével a munkahelyteremtés folyamata pozitív irányt vett. Például a hátrányos helyzetű rétegek dotációjára fordítható pénz 60 százalékkal nőtt az elmúlt időszakban: míg 2002-ben 19 milliárdot fordítottak erre a célra, addig 2006-ban már 55 milliárd jut. A foglalkoztatási támogatásoknál pedig 2006-ban az előző évinél több, megközelítőleg 7,8 milliárd forint fordítható közmunkára. Ugyanakkor a felnőttképzésre szánt összeget is folyamatosan növelik, ez 2006-ban meghaladja a 16 milliárd forintot.

A kormány új foglalkoztatási célú támogatásokat is bevezetett, ezek közül Kordás László szerint a legismertebb a Start program, amely október elsején indult, s márciusban már több mint 17300 Start-kártyát igényeltek a fiatalok. A következő időszakban szeretnék elindítani a Start-Plusz és a Start-Extra programokat. Előbbi lényege, hogy a gyedről, gyesről visszatérő kismamák foglalkoztatása esetében ugyanolyan kedvezményt nyújtanának a foglalkoztatóknak, mint a pályakezdők esetében. A Start-Extra program az 50 év felettieknek, illetve a hátrányos kistérségekben élő embereknek segít munkához jutni.

A kormány fontosnak tartja a mikro-, kis- és közepes vállalkozások foglalkoztatást javító lehetőségeinek bővítését. A kkv-plusz program lényege, hogy azok a kis és közepes cégek – 250 fő foglalkoztatotti létszámig –, amelyek vállalják, hogy három hónapnál régebben a munkaügyi regiszterben lévő álláskeresőt alkalmaznak, egy évre mentesülnek az ily módon alkalmazott álláskereső bérére rakódó adó- és járulékterhek megfizetésétől. Ennek feltétele, hogy a nettó létszámbővítésük eggyel nőjön még egy évre, tehát összesen két éven át foglalkoztassanak regiszterben lévő álláskeresőt. Ahhoz viszont, hogy az álláskereső képzettsége is összhangban legyen a munkáltatók igényeivel, elindult a "Lépj egyet előre" program. Magyarországon ma 1,5 millió olyan ember van, akinek nincs szakképesítése, számukra piacképes szaktudást kell nyújtani. A program januárban indult, s március közepéig több mint háromezren jelentkeztek a munkaügyi kirendeltségen. Ez természetesen magával vonja a regisztráció növekedését. E program célja, hogy ha az álláskereső tesz egy lépést a képzettség megszerzéséért, akkor az állam vállalja ennek költségeit a felnőttképzési keretből.

A kkv-k egyre több foglalkoztatáspolitikai aktív eszközt vetnek be a foglalkoztatás bővítésére. A Munkaerő-piaci Alap decentralizált kerete is rendelkezésre áll, amelynél helyben dől el, hogy milyen munkavállalókat támogatnak. E forrásból - 2005-ben – több mint 220 ezer ember részesült támogatásban.

Kordás László szerint a foglalkoztatáspolitikában a kormányzat akkor jár jó úton, ha célzott támogatásokkal próbálja segíteni azon társadalmi csoportokat, vállalkozásokat, amelyek valamilyen hátránnyal küzdenek a munkaerőpiacon. Most a kismamákra, az 50 év felettiekre, a pályakezdőkre, a kkv-k támogatására gondolnak, azonban a következő időszak foglalkoztatásbővítésének egyik jelentős táborát az inaktívak között lehet keresni.

A 2007-2013 közötti időszakban az EU-tól rendelkezésünkre álló forrásokból a foglalkoztatást is bővítő fejlesztések valósulhatnak meg – mondta Kordás László. Ehhez nemcsak a vállalkozásokat, hanem az embereket is versenyképessé kell tenni. Az államtitkár szerint van néhány olyan iparág, amely a következő időszakban a fejlesztések kedvezményezettje lesz, ilyen a gyógyturizmus, a logisztikai centrumok létesítése, a járműgyártás, a mérnöki szakértelmet igénylő vállalkozások.

Támogatást várnak a vállalkozások

A munkaadói oldal szerint a foglalkoztatásbővítőpályázatoknál érezhető, hogy az állam el akarja ismerni, ha a vállalkozók új munkahelyek létrehozását vagy meglévők megőrzését vállalják. Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke elmondta: bár a foglalkoztatás bővítésével és a szakképzéssel kapcsolatban már elég sok pályázat megjelent, több esetben érezhető volt a kapkodás. Ennek ellenére a képzést szolgáló "Lépj egyet előre" program, illetve a különböző munkahelyteremtő beruházások támogatása jó és előremutató lépés.

A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) kapcsán azonban a munkáltatók úgy vélik, a gazdaságba sokkal kevesebb pénz áramlott vissza, mint amennyire szükség lett volna. Ezt azért tekintik súlyos problémának, mert a munkahelyet nem a különböző állami intézkedések teremtik, ez a vállalkozásoktól várható. Terheik csökkentéséhez hozzájárul, hogy az év végén megjelent a foglalkoztatás elősegítéséről szóló törvény. Ennek részeként – tartósan munkanélküli alkalmazása esetén – a kormány egy évig átvállalta a járulékot a kkv-k esetében.

Miközben a kabinet jól látja a problémákat – preferálja a roma munkavállalást, az 50 év felettieket, a pályakezdő fiatalokat –, a munkaadók mégsem érzékelik a kkv-k kellő támogatását, márpedig a foglalkoztatást a vállalkozások bővíthetik – mondta Antalffy Gábor. Rámutatott: a kormányzat is elismeri, hogy a foglalkoztatásban a legtöbbet a magyar kkv-szektor teheti, ám az ösztönzésük nem elégséges. Kisvállalkozói körökben várhatóan nagy felháborodást fog kelteni, hogy az Emberi Erőforrás Operatív Program (EROP) – a HEFOP utóda – tervezete a gazdasági szerkezetváltás céljából épp az idetelepülő multinacionális társaságoknak nyújt képzési pályázati támogatást. Az esélyegyenlőség, illetve a magyar kkv-k foglalkoztatásban betöltött szerepe nem érdemelte ki ezt a megkülönböztetést – mondta Antalffy Gábor.

Az ügyvezető közölte: a második NFT-ben érvényesíteni kívánják, hogy a kormány – támogatások formájában - ismerje el a vállalkozások szerepét a foglalkoztatás bővítésében. A munkáltatók visszalépésnek érzik, hogy épp a hazai kis cégek nem jelennek meg kellően az EROP-ban. Konkrét javaslatuk az, hogy utóbbi célrendszerét még egyszer gondolják végig. Azt fogják kérni, hogy a vállalkozások számára legyenek olyan kiírások, amelyek keretében a foglalkoztatás bővítésére, a munkakultúra fejlesztésére és a szakképzésre egyaránt forrásokat nyerhetnek.

.Elsődleges a foglalkoztatási szint emelése

Az MSZOSZ mindig is azt képviselte, hogy a foglalkoztatási szint emelése elsődleges cél – jelentette ki Pataky Péter, a szövetség alelnöke, aki szerint az utóbbi időben megjelent eszközök ebbe az irányba hatnak. A munkavállalói érdekképviseletek úgy ítélik meg, hogy a programok célcsoportjai jól meghatározottak, s a pályázatok érdeme, hogy kellően differenciáltak: vannak például térségi alapon szervezett foglalkoztatásbővítő eszközök is.

Örvendetes ugyanakkor, hogy a bevezetett konstrukciók korrekciójára is sor kerül, ha kiderül, hogy az adott eszköz nem éri el a kívánt hatást. Így volt ez például a pályakezdőket érintő Start-kártya esetében is, amely már a tapasztalatok figyelembevételével indult. Viszont a képzési támogatásoknál nem volt kellő összhang a támogatott képzések és a munkaerő-piaci igények között. A foglalkoztatási jogszabályok vonatkozó részének módosítása remények szerint szabályozni fogja a képzési piacot.

Pataky Péter rámutatott: a szakszervezetek nem a foglalkoztatást segítő eszközrendszerrel, hanem a vállalkozások munkahelyteremtő lehetőségeivel elégedetlenek. Nem hatékonyak a munkáltatók felzárkózását, piacra jutását és versenyképességét segítő programok, különös tekintettel a kisebb vállalkozásokra. Fontosak a pozíciók megőrzését segítő támogatások is, de mégiscsak az a meggyőzőbb, ha az innovációt, a műszaki fejlesztést preferálják. Az új NFT-ben éppen ezekre kell hangsúlyt helyezni.

Az alelnök szerint a magyar foglalkoztatásban jelenleg is szerkezetváltás zajlik. Látszik, hogy az élőmunkára alapuló tevékenységek le fognak épülni, s a szakszervezeteknek sem érdeke, hogy e munkahelyek megmaradjanak. Azonban nehéz eldönteni, hogy az érdekképviseletnek meddig kell az ilyen állásokért harcolni. Pataky Péter úgy véli, komplexen kellene ezeket figyelni, s közelebb vinni a döntéseket oda, ahol a problémák felmerülnek.

Pataky Péter szerint a kínálati oldal fejlesztését szolgáló foglalkoztatási eszközrendszer jó és elég széles körű. Azonban ezek sietve, másfél év alatt születtek meg. Most tehát időszerű lenne megvizsgálni, hogy miként működnek e konstrukciók, s a tapasztalatok alapján finomítani ezeket. A szakszervezeti vezető szerint nem kell új technikákat kitalálni, azonban itt az ideje a hatékony működtetésnek, jóllehet, megfelelő alkalmazásukhoz kifutási idő kell.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem