Szervezetek világa
A munkavégzés szervezetekben zajlik, nem lehet közömbös tehát, hogy ezek milyen elvek és követelmények szerint működnek. Eredményes ténykedésük szempontjából meghatározó a vezetés akaratának érvényesülése és a szervezeti kultúra milyensége. Ez utóbbi egyfelől a dolgozók szemléletét, a hatalomhoz való viszonyát fejezi ki, másfelől annak fokmérője, hogy a vezetők milyen módszerekkel és bizalommal irányítják beosztottaikat. Minden szervezetnek megvan a hatalmi struktúrája, s mindenütt keletkeznek konfliktusok is, amelyek kezelése kihat a szervezet eredményeire. Jávor István és Rozgonyi Tamás könyvében e problémákról olvashatunk.
A szerzők a szervezetek céljai és érdekei alapján mindenekelőtt a hatalom szervezetben betöltött szerepével, működésével és megjelenési formáival foglalkoznak. Ismertetik a zavarokból és az ellentétekből keletkező konfliktusok jellemzőit, kialakulásukat, következményeiket, a megoldások lehetőségeit, valamint a permanens konfliktusok kezelését. Ugyanakkor az olvasó áttekintést kap a szervezeti tekintélyviszonyok történelmileg kialakult típusairól, a szervezetekben megjelenő hierarchikus különbségekről és a döntési folyamatban érvényesülő munkamegosztásról.
A szervezeti kultúra magában foglalja a motivációs kultúrát, az emberi kapcsolatokat, a szervezeti és szakmai identitást, a kommunikációs és az irányítási kultúrát, valamint a szervezeti kontrollt. A tapasztalatok szerint kettős, sőt többszörös szervezeti kultúrák is léteznek; ezt a könyv a vízügy példáján mutatja be.
ávor István-Rozgonyi Tamás: Hatalom - Konfliktus – Kultúra. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2005. 434 oldal. Ára: 4250 Ft + áfa.
Controlling a vezetésben
A korszerű vezetés sokrétű feladatainak ellátását, a tervezést, a döntéshozatalt, illetve a tervek megvalósításának ellenőrzését az információk értékelését végző controlling könnyíti meg. Ennek módszerét mindinkább alkalmazzák a vezetési gyakorlatban; a rendszer a vezetéstudomány részévé vált. A controlling működésének elveiről és gyakorlati hasznáról szerezhetünk értékes ismereteket a Perfekt Kiadó most megjelent könyvében.
A szerzők ismertetik a stratégiai és az operatív tervezés részterületeit, az eltéréselemzés és az információkezelés feladatait. Bemutatják a vezetői számvitel, a controlling szervezet, a controller, s a hatékony működést támogató, optimalizáló módszerek (benchmarking, SWOT-elemzés, outsourcing, értékelemzés stb.) szerepét a szervezeti működés eszközrendszerében.
A controlling – amelynek kialakultak az alrendszerei, s szemléletmódját a cél-, a költség- és a döntésorientáltság jellemzi – mindenhol alkalmazható, ahol értékteremtő folyamatok zajlanak. A gyakorlatban a termelési (ipari és mezőgazdasági), kereskedelmi, szolgáltatási, banki, konszern- és intézményi controllingtípusokkal találkozunk. A szerzők bemutatják a szervezeti működés részfolyamatai alapján specializálódott projekt-, öko-, minőség-, logisztikai, marketing-, humán- és pénzügyi controlling jellemzőit, végül pedig a controlling-rendszer bevezetésének feladatait, fő lépéseit írják le.
r. Körmendi Lajos-dr. Tóth Antal: A controlling elmélete és gyakorlata
Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Zártkörűen Működő Rt., Budapest, 2006. 176 oldal. Ára: 3990 Ft.
Utak a vevőhöz
A piaci tevékenységek összehangolt rendszerét, az optimális árpolitikát, a reklámozási módszereket magában foglaló marketing és az erőforrásoknak (anyagok, információk, munkaerő) a felhasználási helyre történő irányítását ellátó logisztika kapcsolatának a felismerése jelentősen elősegítheti a gazdálkodó szervezetek tevékenységét. Különösen fontossá válik ez a megváltozott piaci környezetben, amikor igényesebbek lettek a vásárlók, átrendeződtek az értékesítési csatornák, erősödött az árverseny stb. Az ebben a tárgykörben megjelent könyvből a két terület integrációjának tapasztalatait ismerjük meg, kiemelve az ellátási láncok összehangolását és a beszerzés stratégiai jelentőségét.
Az ellátási láncok menedzselésének fontos feladata a vállalati tevékenységek lehető legtökéletesebb integrációja és koordinációja. Napjaink logisztikájának hatékonyságát jellemzi, hogy milyen csatornákon és milyen költséggel érkeznek a szükséges eszközök, és hogyan jutnak el a felhasználóhoz a termékek. A jövő ezen a téren az elosztási csatornák versenyét jelzi előre. Amennyiben a gyártó-nagykereskedő-kiskereskedő csatornában hiányos a készletinformáció, akkor egyes tagoknál hiány, máshol többlet keletkezhet.
A könyv részletesen foglalkozik a marketing-logisztika operatív menedzsmentjével (környezet, idő szerepe, beszerzés, termelési logisztika, értékesítés, vevőkiszolgálás, csomagolás). Az Esettanulmányok részben pedig egy magyar vállalat logisztikai kihívásait, egy ellátásilánc-benchmarking kialakítását és egy ellátásilánc-menedzsment gyakorlatának felmérési eredményeit mutatják be a szerzők.
arketing-logisztika. Utak a vevőhöz. Szerkesztette: Komáromi Nándor. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006. 232 oldal. Ára: 4200 Ft.