Út az üzleti sikerhez
Az üzleti siker elérését valamennyi működő vállalkozás céljának tekinti, azonban ez nem mindegyiknek sikerül. Vajon miért nem? Vajon milyen feltételek szerencsés egybeesése garantálja a munkáltató kiegyensúlyozott fejlődését?
Bár Jim Collins e témát taglaló könyve nem kínál általánosan alkalmazható receptet, megállapításai útmutatóul szolgálhatnak a megmaradásukért, bővülésükért, piacaikért küzdő cégeknek. A másfél ezer gazdálkodó átvilágításával és több ezer interjú elkészítésével készült munka külön "meglepetése", hogy a Hewitt Associates Kft. és a HVG Kiadó Rt. e problémát feldolgozta magyar szemmel, s a vizsgálatai eredményét – tanulmányban, a könyvhöz csatoltan – közzétette.
A világszerte nagy érdeklődést keltett Collins-könyv alaptétele, hogy a cégek különböző hatások nyomán léphetnek tovább, azaz válhatnak "naggyá". Ebben a marketingnek éppoly meghatározó szerepe van, mint a vezetői elhivatottságnak és a szakmai kvalitásoknak vagy az innovációnak, illetve a fegyelemnek és az etikának. A hazai felmérésbe bevont vállalatok vezetői hasonlóképpen érvelnek, noha hozzáteszik: a magyar leányvállalatok kitörési esélyeit az jelenti, ha felismerik a lokális piaci lehetőségeket, s azokat a termékeket, illetve szolgáltatásokat igyekeznek kínálni, amelyek – a helyi sajátosságoknak megfelelően – jobban célba találnak.
Abban is egyetértés volt a hazai vezetők között, hogy a sikeresség kérdése igen erősen iparág-specifikus, illetve az anyacéghez való kötődés, valamint az öröklött versenyelőnyök nagyban befolyásolják a vállalatok fejlődési lehetőségeit.
im Collins: Jóból kiváló. HVG Kiadói Rt., Budapest, 2005. 226 oldal. Ára: 4500 Ft
Vállalkozások a gyakorlatban
A vállalkozásoknak – jóllehet, az üzleti eredményekért küzdenek - számolniuk kell az esetleges kudarcokkal is. Különösen a kisvállalkozások sérülékenyek, amelyek esetleges bukását nem annyira a gazdasági tényezők, mint inkább a menedzsment hiányosságai okozzák. A piaci verseny sokakat foglalkoztató kérdéseit tárgyalják a Perfekt Kiadó Vállalkozástan című könyvének szerzői.
A kiadványban olvashatunk a vállalkozás működéséről, a termékek és szolgáltatások létrehozásáról, a vevők minőségi kiszolgálását célzó total quality management (TQM) folyamatáról, a saját vállalkozás elindításainak okairól, illetve a franchise-ról. Ez utóbbi a marketing olyan rendszere, mely konstrukcióban a bérlő tulajdonosként vezeti a vállalkozást a tulajdonos által meghatározott feltételekkel. Egyre több az ilyen típusú vállalkozás (benzinkutak, gyorséttermek stb.); megismerjük típusait, problémáit. Ugyanakkor képet kapunk a sajátos családi vállalkozások lehetőségeiről, szerepéről, kultúrájáról és az utódlás kérdéséről is. Végül a kisvállalkozások menedzsmentjéről, korlátaikról és a menedzsment funkcióiról (tervezés, vezetés és ösztönzés, szervezés, ellenőrzés) olvashatunk a könyvben.
Valamennyi fejezet végén ellenőrző kérdések és esettanulmányok könnyítik meg a jobb megértést. A Függelékben a szerzők az üzleti tervezés célját, menetét írják le szemléltető példák kíséretében. Ezek a jövő megtervezését, a meglévő adottságok és lehetőségek felmérését tartalmazzák, tekintettel a fogyasztókra, a konkurenciára, az árak és a kapcsolatok kialakítására.
r. Roóz József-Nagy Péter: Vállalkozástan. Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Rt., Budapest, 2005. 280 oldal. Ára: 2800 Ft
Jogi szótár
A jó munkához nemcsak – miként a mondás tartja – idő kell, hanem sok hasznos segédeszköz is. Például olyan szószedet, amely pontos meghatározását adja a használni kívánt fogalmaknak. Bíró Endre munkája, a "Jogi szótár" ilyen mankó, s nemcsak a jogtudománnyal foglalkozóknak – sőt nem elsősorban számukra –, hanem mindazoknak, akik pontosan és szabatosan kívánják kifejezni magukat.
E jogi szótár hiányzott a piacról. Igaz, hogy tíz évvel ezelőtt már megjelent hasonló kiadvány, e mostani azonban kétszeresére bővíti a szótárazott tételek számát. Természetesen igazodik a jogi környezet időközben lezajlott változásaihoz, s figyelembe veszi Magyarország uniós csatlakozásának hatásait is. Azaz olyan kifejezéseket is körülír, amelyek korábban nem kerültek az érdeklődés fókuszába.
A könyv sokaknak ajánlható. Egyfelől azoknak, akik csupán ismerkedni kívánnak a jogi kifejezésekkel, másfelől azoknak, akik részt vesznek a jogi szakmai továbbképzésekben. Ugyanakkor haszonnal forgathatják azok is, akik a gyakorlati életben, a munkahelyükön találkoznak e szavakkal, s – éppen a pontos kifejezés igénye miatt – tisztában akarnak lenni jelentésükkel.
A szótár alfabetikus sorrendben készült, s az eligazodást nagyban segíti, hogy zárójelben fellelhető az a legjellemzőbb jogág, amelyben az adott jogi szakkifejezés használatos. A szerző a saját megítélése szerint a leggyakrabban használt jogi kifejezéseket gyűjtötte egybe, mindazokat, amelyek idegen szavak, szakszavak, illetve amelyek jogi és köznapi jelentése eltér.
író Endre: Jogi szótár. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2006. Ára: 2980 Ft