×

Civil szervezetek a foglalkoztatásért

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 96. számában (2006. február 15.)
A munkanélküliség mérséklésében és a foglalkoztatás bővítésében egyre nagyobb szerep hárul a civil szervezetekre. A foglalkoztatási célú nonprofit szervezetek különösen a hátrányos helyzetű, a társadalom perifériájára szorult embereknek nyújtanak segítő kezet – helyi szinten szervezve a speciális igényeknek megfelelő programokat. E munka egyik legjelentősebb szakmai irányítója az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA), amely létrejötte óta csaknem 800 projektet támogatott.

A rendszerváltást követő gazdasági, társadalmi és politikai változások nyomán a civil szféra a helyi igényekhez igazodva az élet minden szegmensében, így a foglalkoztatás terén is megélénkült. Ennek fő oka a tömeges munkanélküliség volt, amelynek mértéke 1993 táján elérte a 700 ezer főt. A civil szervezetek ténykedésének már volt hagyománya Magyarországon, igaz, ez a két világháború közötti időszakra tehető, amikor is több tízezer civil formáció tevékenykedett a közjó szolgálatában – emlékeztetett a történelmi előzményekre Nemoda István, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) Társadalmi Párbeszéd Koordinációs Főosztályának vezetője.

Helyi igények

Az adatok szerint a 2000-ben, majd az azt követő egy-két évben működő civil szervezetek száma ötvenezer körülire tehető, ami azt jelenti, hogy együttes társadalmi-gazdasági súlyuk számottevő. Ezen belül a munka világához kapcsolódóan mintegy nyolc százalékuk tevékenykedik.

Az FMM-nek jelenleg főként azokkal a szervezetekkel van kapcsolata – ezek száma 1500 körülire tehető –, amelyek az Unión belül a harmadik szektorba sorolhatók. E szervezetek főbb jellemzői, hogy a kielégítetlen helyi igényekre reagálnak, tevékenységük nem profitorientált, s a helyi társadalom "felügyelete" mellett működnek. Jellemzően az atipikus munkavállalás elterjesztésére, a védett álláshelyek létrehozására, a közmunka- és a szociális földprogramok megvalósítására, a távmunka bevezetésére, illetve a hátrányos helyzetű családokkal való törődésre, összességében a foglalkoztatottsági helyzet javítására vállalkoznak.

A Regionális Operatív Program anyagi és a Munkanélkülieket Segítő Közhasznú Szervezetek Magyarországi Szövetsége szakmai támogatásával készült legfrissebb tanulmányban Frey Mária kutató ezt még azzal egészíti ki, hogy e szervezetek új lehetőségeket tárnak fel a munkahelyteremtésre. Frey Mária azt írja: "foglalkoztatáspolitikai szempontból a nonprofit szektor kettős megközelítésben érdemel figyelmet: egyfelől mint munkáltatók, amelyek foglalkoztatói szerepe egyre nagyobb, másfelől mint programkivitelezők".

Kormányzati stratégia

A szaktárca még 2003-ban kidolgozta civil stratégiáját és az ehhez kapcsolódó cselekvési tervet, amely 2006 végéig jelölte meg a célokat, illetve garantálja a jogi és intézményi hátteret. Ez utóbbi az Esélyegyenlőségi Főigazgatóságot jelenti, amelynek feladata, hogy a civil szervezetek részvételével érdekegyeztető fórumokat működtessen.

Az FMM közelmúltban elkészült értékelése szerint az együttműködés három évében több területen is sikerült előrelépni. Elsőként említendő – tájékoztatott Nemoda István –, hogy 2003 tavaszán hat országos foglalkoztatási célú civil ernyőszervezettel megalakult a Civil Foglalkoztatási Műhely (CFM), amelynek jelenleg nyolc tagja van. A Regionális Foglalkoztatásfejlesztési Civil Klubok hálózata az információk átadásában vállal szerepet, illetve közvetít a munkaügyi kormányzat és a civilek között. Ma már az ágazati adattárban mintegy 300 szervezet regisztráltatta magát, ekképpen részt tudnak venni a foglalkoztatáspolitikához kapcsolódó stratégiai anyagok véleményezésében, a döntéshozatali folyamatban. A CFM delegált szakértői – mások mellett – olyan szervezetekben tevékenykednek, mint az Állami Foglalkoztatási Szolgálat Modernizációt Felügyelő Bizottsága vagy a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) Monitoring Bizottsága.

Regionális sajátosságok

Az említett tanulmány szerint a civil szervezetek mindenekelőtt a kommunális és a személyi szolgáltatások fejlesztésében találhatnak új szerepet. Az előbbi körben – mások mellett – az ár- és belvízvédelemhez, a csatorna- és a szennyvízrendszerek kiépítéséhez, az erdőtelepítéshez, a szociálislakás-építéshez, valamint a városi rekonstrukcióhoz kapcsolódó munkák tartozhatnak. Az utóbbi körben pedig - például – az idősek, a sérült emberek gondozására kerülhet sor.

Régiónként más-más jellemzi a foglalkoztatásra szakosodott civil szervezetek munkáját; ez főként az adott térség, kistérség munkanélküliségi helyzetétől függ. Az észak-magyarországi régióban – ahol hagyományosan a legmagasabb az állástalanok aránya – a tanulmány készítése során megkérdezett civil szervezetek mintegy harmadrésze érdekelt valamilyen foglalkoztatási programban. Figyelmeztető jel, hogy a munkaközvetítés, a közhasznú munka szervezése, a tranzitfoglalkoztatás, a módszertani támogatás, a kutatás és a tanácsadás terén szerény eredményeket tudnak felmutatni az ottani civilek. Tehát a következő időszak kiemelt feladata e régióban az érintettek motiválása a foglalkoztatási programokba való bekapcsolódásra. Ez azért is fontos lenne, hiszen e szervezetek jelentős része foglalkozik fogyatékos emberekkel, hátrányos helyzetű családokkal, etnikai kisebbségekkel, 40 év felettiekkel, akiknek nemritkán elhelyezkedési gondjaik is vannak.

Szakmai fórumok

Az észak-alföldi régióban országosan is kiemelkedő a civil szervezetek aktivitása a munka világában. Mintegy 73 százalékuk foglalkozik tanácsadással, szakmai fórumok szervezésével, és igen jelentős azoknak a száma is, amelyek részt vesznek valamilyen foglalkoztatási programban.

Figyelemre méltó, hogy a szervezetek közel fele elméletileg is megalapozza munkáját, hiszen kutatási módszertani tevékenységet is folytat. Országosan is jónak tekinthető, hogy kétharmad részük célcsoportjának tekinti a tartósan munkanélkülieket, ugyanakkor sokan foglalkoznak a hátrányos helyzetű családok gondjaival, a munka nélküli pályakezdőkkel, valamint az etnikai kisebbségekkel is.

Szintén kedvező kép alakult ki a dél-alföldi régió civil szervezeteiről, amelyek szintén aktív szerepet vállalnak a foglalkoztatási gondok enyhítésében. Az érintettek közel háromnegyed része foglalkozik tanácsadással, kétharmad részük szakmai fórumok szervezésével, s minden második részt vállal valamilyen foglalkoztatási programban. Igaz ugyan: csupán 37-38 százalékuk folytat kutatási, módszertani tevékenységet. E régióban hiányosság, hogy – például – a komplex foglalkoztatási projektekhez szükséges mentális segítségnyújtással, a munkára felkészítő, illetve az álláskeresési tréninggel, valamint a pályaválasztási tanácsadással kevéssé foglalkoznak. Miként az sem jellemző, hogy a foglalkoztatáspolitikai szempontból veszélyeztetett csoportokkal aktívan foglalkoznának. Viszont számos szervezet törődik a hátrányos helyzetű családok gondjainak enyhítésével.

Középpontban a képzés

A tanulmány összegezése szerint a közép-magyarországi régióban – ahol kedvezőbbek a munkanélküliségi adatok, mint az ország más körzeteiben – a civil szervezetek tevékenységében meghatározó szerepe van a foglalkoztatási programoknak. Prioritást élvez a képzés, illetve nagy hangsúlyt helyeznek a rehabilitációra. Emellett a munkaközvetítés, az álláskeresés és a munkára felkészítő tréningek tartoznak a kiemelt teendők közé. Hasonlóképpen a szakmai fórumok és a szakmai érdekvédelem is hangsúlyos.

A dél-dunántúli régióban működő civilek foglalkoztatáspolitikája a térség gondjaihoz alkalmazkodik. Tehát itt – ahol az országos átlagnál magasabb a munkanélküliségi ráta, és ennek belső szerkezete is kedvezőtlen – jelentős a közmunka és közhasznú munka szervezése, illetve a tranzitfoglalkoztatás "gondozása". Ugyanakkor az álláskeresési tréningek, a pályaválasztási tanácsadás hiányzik a kínálati palettáról. A térségben súlyos gond a romák tartós munkanélkülisége; e problémát számos szervezet kívánja kezelni. Kedvezőtlen viszont, hogy az országos átlagnál kevesebben törődnek a pályakezdők, főként a diplomás fiatalok gondjaival.

Közép-Dunántúlon a foglalkoztatás nem tartozik a civil szervezetek kiemelt tevékenységei közé. Nemigen foglalkoznak a tartósan munkanélküliekkel, s a közcélú munka, a tranzitfoglalkoztatás és a közmunka szervezését sem sorolják főbb feladataik közé. E térségben a foglalkoztatási projektek száma az országos átlag alatt marad.

A Nyugat-Dunántúlon működő civilek körében viszont magasabb a hagyományos foglalkoztatási programokat – például közmunkát – szervezők aránya. Ugyancsak sok civil szervezet tűzte zászlajára, hogy az érintetteket felkészítse a munkára. Mintegy 64 százalékuk tekinti célcsoportjának a tartósan munkanélkülieket.

Vissza a munkapiacra

A fővárosban működik a Salva Vita Alapítvány, amely 1996 óta nyújt támogatott foglalkoztatási szolgáltatást: segít elhelyezkedni a sérült vagy a megváltozott munkaképességű embereknek a nyílt munkaerőpiacon.

A támogatott foglalkoztatási szolgáltatás (TF) célja – miként az a szervezet honlapjáról tudható –, hogy az érintettek személyre szabott segítséggel "normál" munkahelyen szerezzenek állást, s elvégzett munkájukkal arányos fizetést kapjanak.

A projekt során a dolgozót folyamatosan segítik a megfelelő munkahely kiválasztásában, az ügyintézésben, a betanulásban, a beilleszkedésben, illetve a munkával kapcsolatos problémák megoldásában. Kitüntetett jelentősége van az egyéni és a csoportos utókövetésnek is. Ennek három szintje a munkáltatókkal, az ügyfelekkel és a családokkal való kapcsolattartás.

A csoportos utókövetés formája az 1996 óta működő Dolgozók Klubja, ahol a már munkába állt vagy az elhelyezkedés előtt álló személyeknek segítenek. ATF országos elterjesztése 2003-ban kezdődött meg, s ma már öt városban működik, illetve három helyszínen készítik elő a bevezetését. Az alapítványnak mintegy 90 munkáltatóval van kapcsolata, amelyek között alapítványok, szociális intézmények és multinacionális vállalatok is találhatók.

A dél-alföldi régióban működik a Jóléti Szolgáltatás Jászszentlászló és Móricgát Alapítvány, amely sikeresen indította el tranzitfoglalkoztatási programját szakács- és kőművesszakmákban. Markolt Endre témavezető elmondta: e projekttel 1995-ben pályáztak először, s ennek keretében halmozottan hátrányos helyzetű embereknek nyújtanak segítséget. Az érintettek OKJ-s képzést kapnak, majd az alapítvány segít az elhelyezkedésben, és hat hónapig nyomon követi a foglalkoztatásukat.

Szakmai tanfolyamok

Az alapítvány nyolc projektje már lezajlott; ezek eredményeképpen az érintettek 83 százaléka megmaradt az elsődleges munkaerőpiacon. Tavaly a 18-54 éves korosztályokból mintegy 160 ember érdeklődött a lehetőségek iránt.

A működés 12 éve alatt összesen 288 emberrel jött létre munkaviszony, akik 93 százaléka állástalan volt. A projekteket először az OFA támogatásával indították, ma már azonban a hefop uniós forrásaira is sikerrel pályáznak. Legújabb beadványukat már benyújtották, ennek eredményét most várják.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Keleti Ébredés Közalapítvány Közhasznú Szervezet – amely 1998-ban jött létre – az ország gazdasági szempontból egyik leghátrányosabb térségében működik azzal a céllal, hogy segítse a roma fiatalokat a munkaerőpiacon.

A civil szervezet elsősorban olyan ifjakra koncentrál, akik nem fejezték be az általános iskolai tanulmányaikat. A "Keleti ébredés" elnevezésű projekt célja az érintettek képzése, felzárkóztatása, a pályaorientáció, illetve a későbbi szakmatanulás megalapozása. Az eredmény biztató, hiszen az érintettek 90 százaléka megszerzi az általános iskolai bizonyítványt.

Az alapítvány az elmúlt években sikeresen pályázott az OFA, valamint a PHARE projektjeire. Szakmai tanfolyamokat indítottak faipari, fémipari, mezőgazdasági, egészségügyi, építőipari, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó szakmákban.

OFA-programok

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) 1992 óta több ezer embert segített vissza a munka világába és támogatott számos civil szervezetet. Ez azért is jelentős, mert az érintettek az állami foglalkoztatási szolgálat közreműködésével nem tudtak visszakerülni a munka világába, sokan közülük el sem jutnak a munkaügyi kirendeltségekig. Nem ritka, hogy a civilek többgenerációs állástalanokat, romákat karolnak fel.

Az OFA 2005-ben 37 program keretében közel 3,86 milliárd forinttal támogatta a munkaerő-piaci szolgáltatást, a munkahelyteremtést, a tartós, valamint az átmeneti foglalkoztatást és a különböző képzéseket. A programok közül 15 nyújtott anyagi segítséget a civil szervezeteknek. E célra közel 1,74 milliárd forintot különítettek el.

Az évek során a civil szervezetek munkája nyomán több új, jól kidolgozott hazai szolgáltatási modellprogram született. Ilyen volt – mások mellett – a "Többgenerációs munkanélküliséggel küzdő családok munkaerő-piaci reintegrációját segítő" program, amelynek támogatására 98 millió forint jutott. Ugyanakkor a megváltozott munkaképességű és értelmileg akadályozott embereket két program segíti, ezekre összesen 244 millió támogatást adtak 2005-ben.

A 2002 és 2005 közötti időszakban az OFA folytatta – 1,153 milliárd forintos támogatással – a korábban megkezdett, a civil szervezetek számára meghirdetett tartós foglalkoztatást szolgáló programjait, s külön támogatta a roma civilszervezetek közösségi vállalkozásait. A roma állástalanok bevonásával komplex képzési és foglalkoztatási projektek indultak.

Kísérleti programként először 2005-ben került sor az önkéntes munka támogatása. Az volt a cél, hogy e konstrukcióban az állástalansággal fenyegetett 18-26 éves fiatalokat segítsék: munkatapasztalat- és gyakorlatszerzéssel. Ugyanakkor az OFA több programot indított a roma munkanélküliek munkaerő-piaci integrációja érdekében is.

Rendezvények, kiadványok

Mindemellett az OFA a nonprofit szervezetek fejlesztésére is áldoz. A civil formációk konferenciáit és kiadványait 2002-2005-ben is támogatta, továbbá működteti az EU-Háló programot. A Regionális Foglalkoztatási Civil Klub elnevezésű projekt keretében lehetőség nyílik információs napok szervezésére. Az érintettek a foglalkoztatáspolitika aktuális kormányzati, regionális és helyi kérdéseiről tájékozódhatnak, segítve ezzel a civil társadalom és a kormányzat közötti párbeszédet. E célra 2005-ben 100 millió forint állt rendelkezésre.

Az OFA 2006-ban összesen 1,74 milliárd forintot fordít programjai megvalósítására, amelyből a nonprofit szervezetek megerősítésére 644 millió jut. Ezen túl – a kísérleti programok közül – az úgynevezett nonprofit közvetítés elnevezésű projektre 150 milliót fordítanak.

A legtöbb támogatást - 500 millió forintot – a civil szervezetek foglalkoztatási kapacitásának növelését szolgáló programok kapják. A cél a szervezetek fejlesztése, megerősítése annak érdekében, hogy alkalmassá váljanak a 2007-2013 közötti EU-források befogadására, felhasználására. Az idei év elejétől 2008 szeptemberéig zajló projekt – amelyre jelentkezve pályázatonként 3 millió forintot lehet nyerni – olyan diplomás munkanélküliek foglalkoztatását kívánja segíteni a civil szektorban, akik a képzést követően sikeresen részt vesznek majd az uniós pénzek elnyerésében, a támogatások felhasználásában.

Atipikus munkavállalás

Természetesen annak érdekében is meg kell erősíteni a civil szervezeteket, hogy – az uniós források segítségével – sikeresen részt vállaljanak az állami, az önkormányzati közszolgáltatás ellátásában. E célból egy-egy pályázó maximum 52 millió forintnyi támogatást kaphat vissza nem térítendő formában. Az önrész felmutatása nem előírás.

Az OFA kísérleti programjai közül az úgynevezett nonprofit közvetítési program szól a civil szférának, kapcsolódva a kormány "száz lépés" programjához. Az OFA modellprogramja – amely idén indul és zárása 2008 közepén várható – célja a feketefoglalkoztatás kifehérítése, az atipikus munkát végzők helyzetének javítása, szociális védelmük megteremtése. A program során – pályázati úton - húsz térségben kerül sor olyan megfelelő szakmai háttérrel rendelkező civil szervezetek kiválasztására, amelyek alkalmasak a közvetítői-kölcsönzői tevékenységre, s később a tapasztalatok átadására.

A program során az alkalmi és a szezonális munkákat vállaló, kék könyvvel nem rendelkező munkanélkülieket kívánják elérni. A megvalósításra összesen 150 millió forint áll rendelkezésre, amelyből egy-egy civil szervezet 12-18 millió forintnyi összeget kaphat vissza nem térítendő támogatásként. Az OFA-nál úgy számolnak, az idén 40-60 pályázat érkezik e felhívásra.

Paktumok a civilekkel

Az elmúlt években a civil szektor sikeresen részt vett a térségi foglalkoztatási együttműködési formákban; mára e szerveződések száma országszerte száz körülire tehető.

A megkötött paktumok tagjai – önkormányzatok, munkaadók, munkaügyi szervezetek, képzőintézmények, érdek-képviseleti és civil szervezetek - együttműködésének célja a térségi foglalkoztatás helyzetének feltérképezése s a térségi gazdasági szereplők céljainak összehangolása. A paktum nyitott szerveződés, így bármely szervezet csatlakozhat, ha a kitűzött célokkal egyetért. E munkában a civilek a szociális gazdaság kiépítésében és a társadalmi ellenőrzés kiteljesítésében vesznek részt.

Az EU-források megszerzése érdekében nemcsak indokolt, de szükséges is a különböző szervezetek együttműködése. A számok nyelvén mindez azt jelenti, hogy a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program, a Regionális-fejlesztési Operatív Program (ROP) és az EQUAL pályázatok esetében 300 civil szervezet mintegy 22,4 milliárd forintnyi támogatáshoz jutott, illetve jut 2005-2006-ban.

A hefop eddigi eredményeit tekintve elmondható: a 2004-2006-os időszakra 191 milliárd forintra lehet pályázni. 2004-ben a hefop Irányító Hatósága 6 központi programot hagyott jóvá 166,1 millió forint értékben. Tavaly – a november 15-ei állapot szerint – a 3475 pályázatból 727-et támogattak, s ezekből 428-cal már alá is írták a szerződést.

Az EQUAL pályázataira – ezek esetében az OFA mint Nemzeti Programiroda működik közre – idáig tizenhét partneri együttműködést vállaló szervezettel kötöttek támogatási szerződést több mint 4 milliárd forintnyi értékben.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem