×

Bővülő eszköztár a vállalkozásfejlesztésben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 95. számában (2006. január 15.)
A kis- és középvállalkozói (kkv) szektor megerősödése révén nagymértékben bővülhet a foglalkoztatás – állítják egybehangzóan a kormányzat, illetve a munkaadók és a munkavállalók képviselői. A kabinet a múlt év végén bejelentett fejlesztési csomagjától azt várja, hogy az új támogatási konstrukciókhoz könnyebben hozzáférnek a vállalkozások. A munkaadók szerint a kis cégek versenyhátrányban vannak a piacon, ugyanakkor a legrászorultabbak a támogatásokhoz sem tudnak hozzájutni. A munkavállalók érdekvédői úgy vélik: a munkaerőpiac problémáira mindenekelőtt a magas közterhek, illetve az adók és a járulékok mérséklése hozhat megoldást.

A kkv-szektor fejlesztése össztársadalmi érdek

Meglehetősen nehéz számszerűsíteni, hogy a gazdasági miniszter által tavaly év végén bejelentett intézkedéscsomag milyen mértékben javítja a kis- és középvállalkozói szektor foglalkoztatási mutatóit, azonban minden, a működési feltételekben bekövetkező kedvező változás hozzájárul a növekedéshez – mondta Kállay László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kis- és középvállalkozás-fejlesztési főosztályának helyettes vezetője. Valójában a kkv-szektor az egyetlen, amely érdemben növelte a foglalkoztatást a rendszerváltás óta. Ezért össztársadalmi szempontból is kitüntetett fontossága van annak, hogy a jelentős foglalkoztatási potenciállal bíró kkv-szektor helyzete miként alakul a következő években.

A kkv-fejlesztési csomag első része a vállalkozások jogi, szabályozási környezetét érinti. Az e körben elhatározott intézkedéseket ismertetve Kállay László kiemelte a társasági és a cégtörvényt, amelyek elfogadását követően mások mellett olcsóbbá válik a cégalapítás és -bejegyzés, illetve egyszerűsödik az adminisztráció.

A tervek szerint emelkedik majd az egyszerűsített közbeszerzések értékhatára is, amely lehetővé teszi, hogy több kis és közepes cég vegyen részt ezen eljárásokban. (Az értékhatár összegét lapzártánkig még nem véglegesítették.) Ugyancsak a tervezett intézkedéscsomag része a HACCP minőségtanúsítási rendszer egyszerűsítése a kisvállalkozások számára.

E gazdálkodók finanszírozási helyzetének javítását, a likviditási problémák kezelését szolgálja az intézkedések második csoportja. Ezek között szerepel a mikrohitelprogram működési eljárásainak egyszerűsítése, a hitelfeltételek rugalmasabbá tétele. Ugyancsak a finanszírozási csomag része a Széchenyi-kártya keretösszegének – tervek szerint – 25 millió forintra történő megemelése, illetve a kártyához kapcsolódó beruházási hitel lehetőségének megteremtése. Kállay László elmondta azt is: szeretnék kiszélesíteni a kártyakibocsátásban részt vevő bankok körét oly módon, hogy nyitottá válna, vagyis a vállalkozások ott igényelhetnék a kártyát, ahol egyébként is vezetik a számlájukat. Az eddigi tárgyalások alapján a bankok erre hajlandóak.

A kkv-k tőkebefektetéseinek elősegítése érdekében létrehozzák a Start Innovatív Tőkegarancia Rt.-t, amely ez év elején már működni fog. A tőkebefektetésekre garanciát vállaló intézmény korábban nem volt – jegyezte meg Kállay László.

Ugyanakkor a több, olcsóbb és egyszerűbb hitelgarancia érdekében a Hitelgarancia Rt. tevékenységét a faktorálásra is kiterjesztik a jövőben. Ez várhatóan elősegíti majd a jelenleg 300-400 milliárdos faktoringpiac fejlődését is.

A GKM egyszerűsíteni, javítani kívánja a pályázati rendszert, például az elektronikus iratkezelés kiterjesztésével, a fizetési határidők rövidítésével, jóllehet, a vissza nem térítendő támogatások adminisztratív kontrolljától természetesen ezután sem lehet eltekinteni.

A kkv-k innovációs, kutatás-fejlesztési tevékenységének támogatására létrejön a Corvinus Első Innovációs Kockázati Tőkealap, a vállalkozások e-üzletbe való bekapcsolására pedig inkubátorprogramot indítanak.

A koncepció része még a kkv-knak nyújtandó, beszállítói tevékenység fejlesztéséhez felvehető kedvezményes hitel.

A vállalkozások információellátásának javítására, illetve a képzés erősítése céljából ugyancsak több intézkedést kidolgoztak, ezek közül az egyik az úgynevezett mikroponthálózat létrehozása. Kállay László hangsúlyozta: szándékaik szerint az érdekképviseletek, illetve a kamarák országos hálózatát felhasználva szolgáltatnak majd információkat a mikrovállalkozásoknak.

A kis cégek megszűnése zavart kelt a munkapiacon

Noha a kormány ígéretei minden évben arról szólnak, hogy javítani fogja a vállalkozói környezetet – és bizonyos lépések történnek is e téren –, az év végére mindig kiderül, hogy az egyik legfontosabb lépés, az élőmunka költségeinek csökkentése elmarad. Ez nem tűnik reálisnak 2006-ban, a választások évében sem, hiszen a költségvetés étvágya nemhogy csökkenni, hanem inkább nőni fog.

Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke úgy látja: ellentmondásos folyamatok zajlanak, különösen a kisvállalkozói körben. Jóllehet, pozitív lépés volt például a társasági adó mérséklése, azonban most is csak a kisvállalkozások azok, amelyek kifizetik a teljes 16 százalékot, a nemzetközi társaságok – tekintettel a beruházásaikhoz kapott kedvezményekre - akár 9-12 százalékra is le tudják faragni az adójukat. A KISOSZ-nál helyeslik, hogy a társasági adónál is legyenek sávok, azonban úgy látják, a lehetőség nem ott segít, ahol kellene; éppen azokat a kisvállalkozókat szorongatja, amelyek nem tudnak magas bért fizetni.

Az érdekképviselet szerint a kormány szerény lépést tett az iparűzési adó ügyében is, pedig most jó lehetőség kínálkozott volna arra, hogy átálljanak egy olyan adónemre, amely a vagyongyarapodásra épül, és – ellentétben a jelenlegivel – a veszteséges vállalkozásokat nem bünteti. A szervezet nem érti, miért kell ilyen hosszú átmenet a váltás előkészítésére.

Csupán a "kozmetikázásra" alkalmas a tételes egészségügyi hozzájárulás idei eltörlése is. Az intézkedés hatását nagyban lerontja, hogy csak az év végén szűnik meg e teher, ezért erre a gazdasági évre érdemben nem lesz hatással.

A vállalatok rá vannak kényszerítve, hogy fejlesszenek, ami életben maradásuk eszköze, jövedelmüket viszont gyakran felemészti. Ezért alapvető kérdés számukra, hogy kapnak-e ehhez támogatást. A KISOSZ visszatérő kérése, hogy a kkv-k a nemzetközi cégekhez hasonlóan eszközeikre is hozzájuthassanak támogatásokhoz. Nagy segítség lenne számukra az is, ha részesülhetnének a humán erőforrás fejlesztését célzó forrásból, azonban kevés cég tudja előteremteni az ehhez szükséges biztosítékot. A legrászorultabbak nem részesülhetnek a támogatásokból, és innen egyenes út vezet a vállalkozások megszűnéséig.

A trend már látható - mutatott rá Antalffy Gábor –, nem maradhat meg ennyi vállalkozó a piacon, állami eszközök és koncepció híján – középtávon – 15-20 százalékkal csökkenhet a számuk. A kisvállalkozások megszűnése azonban kihat a munkaerőpiacra, amelyet az utóbbi években ezek tartottak egyensúlyban azzal, hogy felszívták a nagy cégek által elbocsátott munkaerőt. Már mutatkoznak a jelei, hogy ez a csatorna bedugulhat; a KISOSZ a bolti kiskereskedelem, ezen belül az élelmiszer, a műszaki cikkek és a ruházati cikkek kereskedelmének zsugorodását tapasztalja.

A túlzott közterheket megsínyli a foglalkoztatás

A magas közteher, az adók és a járulékok csökkentése hozhat megoldást a munkaerőpiac problémáira is – mutatott rá Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének (ASZSZ) elnöke. A szakszervezeti vezető szerint a hazai, 7,3 százalékos munkanélküliségi ráta magas, s nem vigasz, hogy még így is alatta marad az Európai Unió átlagának. A munkavállalók számára természetesen az az első, hogy legyen munka, de ehhez a vállalkozók számára kedvezőbb közgazdasági környezetet kell teremteni.

Az ASZSZ és az ÉT munkavállalói oldala is nagy várakozásokkal tekint a kormány kis- és középvállalkozókra vonatkozó koncepciójára. Ez abból indul ki, hogy a kis- és középvállalkozók nettó munkahelyteremtők, a foglalkoztatottak 70 százaléka ebben a vállalkozói szférában dolgozik. A munkavállalói oldal számára a koncepció alapvetően a foglalkoztatási szint emelése szempontjából fontos, ezért a foglalkoztatás bővítésére vonatkozó elképzelések megfogalmazásában nagyobb részletességet várnak. Kívánatosnak tartják azt is, hogy a koncepciót a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium is jegyezze, ne csak a GKM.

Az elnök szerint a munkaadók számára is hoz előnyt a novemberben megkötött megállapodás a minimálbérről, mivel most három évre előre tudnak kalkulálni vele. A szakszervezeti vezető úgy vélte, ez a munkaadói oldal számára is vállalható alku volt, és méltányolta, hogy a munkaadói oldal több szervezete, amelyek nem értettek ugyan egyet a megállapodás egyes részeivel, mégsem emeltek vétót, s tartózkodásukkal lehetővé tették a megállapodás megkötését. Borsik elismerte: a kevés tőkével rendelkező mikrovállalkozások megsínylik a magas bérterheket, hozzátette azonban: nem lehet olyan ideális mértéket találni a minimálbérre és a keresetemelés ajánlott mértékére, amelyet minden oldal minden szereplője üdvözölne.

Az ASZSZ elnöke az adóváltozásokkal kapcsolatban rámutatott: az szja-nál az alsó kulcs sávjának bővítése ellenére az átlagkereset továbbra is kiesik a kedvezményezett sávból, és ez még mindig nem szolgálja az arányosabb közteherviselést. A szakszervezeti vezető szerint egy átfogó, a támogatási rendszertől a munkahelyteremtésen át a migrációs munkavállalásig ívelő kormányzati koncepció lehetne a megoldás a foglalkoztatási gondokra, ez nemcsak a munkavállalók, hanem a munkaadók érdekeit is szolgálná.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem