A korszerűen berendezett kisbuszt a munkaügyi miniszter mutatta be a Pest Megyei Munkaügyi Központ ceglédi kirendeltségén. Csizmár Gábor elmondta: a civil kezdeményezésre üzembe állított, a modern technika eszközeivel felszerelt jármű a szolgálat részeként ősztől menetrend szerint járja a falvakat. Az utazó szakemberek tanácsot adnak az érdeklődőknek, és szükség szerint segítenek az álláskeresésben. A bemutatót követően a központ, valamint a Munkanélküliek és Álláskeresők Egyesületeinek Országos Szövetsége képviselői megállapodást kötöttek a további együttműködésről.
Tűzoltás után fejlesztés
Lengyel János, a Pest Megyei Munkaügyi Központ igazgatója az előzményekkel kapcsolatban emlékeztet arra, hogy az ország legnépesebb megyéjében a kilencvenes évek elején szinte egyik napról a másikra – nulláról – 54 ezerre nőtt az állástalanok száma, s az ennek megfelelő ellátórendszert nagy hirtelen két év alatt kellett kiépíteniük. Sok kirendeltségre, jelesül 15-re volt szükség ahhoz, hogy legalább számba tudják venni az elbocsátott dolgozókat, és folyósítsák számukra a segélyt. Másodlagos volt, hogy milyen körülmények között zajlik a tűzoltó munka.
Időközben a regisztrált állástalanok száma fokozatosan a harmadára csökkent, a foglalkoztatottak száma nőtt, s mindezt követni kellett a szervezet fejlesztésével. Az átalakítás tavaly a főváros környékén is kezdetét vette. A megyében a jövő év végéig hat kirendeltség kap új berendezést, korszerű informatikai hálózatot. A nagykátai már elkészült, a váci megszépítése még a PHARE-program segítségével indult meg, a gödöllői és a budaörsi átépítése folyik. Az átalakítás része a munkaügyi kirendeltségek koncentrálása, a civil partnerek felkutatása és bevonása, illetve a szolgáltatások korszerűsítése és közelebb vitele az ügyfelekhez. Jelképesen és szó szerint is – akár mobil irodák révén.
Mindehhez tudni kell, hogy a szervezeti átalakítás az első menetben a szigetszentmiklósi mellett a nagykőrösi kirendeltség bezárásával, pontosabban ez utóbbinak a ceglédibe történő beolvasztásával járt együtt. Kossuth városában ugyanis egy uniós szintű munkaügyi centrum fog létrejönni még ebben az évben, a feltételek részben már rendelkezésre állnak. De hogy Nagykőrös se maradjon teljesen fehér folt, a megyei központ megállapodott egy országos civil szervezettel, amelynek éppen Nagykőrösön van a központja, s amely uniós forrásból nemrég alakított ki egy Újra Dolgozom irodát és vásárolt egy mikrobuszt. A mozgó kirendeltségnek berendezett jármű útnak indul a kistelepülésekre, így ügyeik intézésére nem kell Ceglédre vagy Nagykőrösre beutazgatniuk az embereknek, hanem a szolgáltatás megy el hozzájuk. Az álláskeresőkhöz és a munkavállalót kereső munkáltatókhoz egyaránt.
Mobil kirendeltség
Lengyel János szerint a mozgó munkaügyi iroda legfontosabb funkciója a tájékoztatás a foglalkoztatásról, a foglalkoztathatóságról, a rendeletekről, a munkával összefüggő minden kérdésről. A munkatársak letöltik információs bázisaikról az álláslehetőségeket, sőt belátható időn belül internetes kapcsolatot létesítenek a hazai állásközvetítő rendszerekkel. A másik irányban is működik majd a szolgáltatás: a munkáltatók a rendelkezésre álló munkaerő kínálatába nyerhetnek betekintést.
A kihelyezett iroda lehetőséget teremthet a helyi munkahelyek felderítésére is, mert becslések szerint a bejelentett üres álláshelyek a ténylegesnek mindössze az egyharmadát teszik ki. Az igazgató szerint az is nyereség lenne, ha egy-egy kistelepülésen akár csak egy vagy két álláshelyet sikerülne így teremteni, a dolgok ugyanis nem elhatározásból működnek. Egy törteli vagy jászkarajenői vállalkozó például nem biztos, hogy bemegy Ceglédre, ha éppenséggel felvenne egy embert akár fél munkaidőre vagy az évnek csak egy bizonyos időszakára. De ha helybe megy a kisbusz – s főleg ha az álláskeresők között olyanok is vannak, akik kurrens ismeretekkel bírnak, és eddig nem regisztráltatták magukat –, lehet hogy bekopogtat az irodába egy kávéra, és körülnéz a piacon.
Hogy milyen lesz a kisbusz fogadtatása, miként válik be, majd kiderül. Mindenesetre Lengyel János látatlanban legalább tíz hasonlót el tudna képzelni Pest megyében. Az bizonyos: működésének tapasztalatait szeretnék feldolgozni és közzé tenni okulásul vagy követendő példaként. Ez annál inkább így van, mert az igazgató egyik projektvezetője az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hároméves korszerűsítési programjának. A szolgáltatások fejlesztéséért, a fejlesztési stratégia kidolgozásáért és a kutatásokért felel.
A tartalom is változik
A korszerűsítést az év eleje óta dr. Tarcsi Gyula miniszteri biztos irányítja, felügyeli. Megítélése szerint a program az előkészítés stádiumából eljutott a megvalósítás szakaszába; az országban lévő 174 kirendeltségből 20 már gyökeresen átalakult.
A megújulás lényege egyfajta ügyfélközpontúság, amit a mindent az ügyfélért, közelebb az ügyfélhez mottóval lehetne kifejezni. Az a cél, hogy az állást keresők a szolgálatban ne hatóságot, leckéztető hatalmat, hanem partnert lássanak. Az ügyfeleknek ugyanis komoly fenntartásaik vannak a régi kirendeltségekkel szemben, ahová rengeteg papírt kell bevinni, ahol temérdek igazolást kérnek és méltatlan körülmények között órákig tart a várakozás. A cél egy olyasféle munkaügyi szervezet, egy olyan e-alapú szolgáltatás, mint amilyen például Svédországban található, ahol e kapcsolatból már száműzték a papírmunkát.
A korszerűsítésnek az is célja, hogy az irodák minél több feladatot átadjanak az ügyfeleknek, nagymértékben bízzák rájuk az álláskeresést, de segítsenek nekik, tanítsák meg őket a számítógép kezelésére, a korszerű önéletrajz megírására, a felvételi beszélgetéseken követendő helyes magatartásra, önmaguk menedzselésére, mindenre, amire szükségük lehet.
A miniszteri biztos szerint – nem utolsósorban a számítástechnika alkalmazása révén - leegyszerűsödik a munkáltatókkal való kapcsolattartás is. A cégek humánfeladatokkal foglalkozó munkatársai akár egy gombnyomással beléphetnek a szolgálat rendszerébe, tájékozódhatnak a munkaerő-kínálatról, annak minőségéről, elolvashatják a pályázók életrajzait, megismerhetik előéletüket, igényeiket. Elkészült a szolgálatnál az a program, amely hamarosan lehetővé teszi a számítógép és a mobiltelefon szolgáltatásainak összekapcsolását, utóbbi ugyanis még a munkaerőpiac szempontjából hátrányos rétegeknek is a rendelkezésére áll.
Erősödő bizalom
A korszerűsítés nyomán várhatóan erősödik a munkáltatók bizalma a szolgálat iránt, s ez a többi között az üres álláshelyek számának növekedésével járhat együtt. Törvény van arra, hogy a munkáltatóknak közölniük kell a betölthető munkahelyeket a munkaügyi hivatallal, ennek azonban sokan nem tesznek eleget. Abból a régi tapasztalatból indulnak ki, hogy a munkaügyi központokban lévő elfekvő munkanélküliekkel úgysem tudnának mit kezdeni.
Tarcsi Gyula megerősíti: a szolgálat -nagyjából – az üres álláshelyek egyharmadáról tud, kétharmaduk rejtve marad. Véleménye szerint a munkáltatók szemlélete még abból az időszakból eredeztethető, amikor az állástalanok között nem voltak diplomások, középfokú végzettségűek, nem voltak olyanok, akiket minden munkáltató szívesen venne fel. Utóbbiak eddig rendszerint akkor keresték a szolgálatot, ha nagy létszámú felvételt terveztek, vagy olyan speciális, például képzésre vonatkozó igényük volt, amit egymaguk nem tudtak kielégíteni.
A kirendeltségek vezetőinek a vállalatok többségével – a miniszteri biztos tapasztalatai szerint - többé-kevésbé rendszeres a kapcsolatuk. Tudják, hol várható például nagyobb fejlesztés, és rendszerint a leépítés sem éri őket váratlanul. A munkaerőpiacon egy ideje nagyon nagy lett a mozgás, új munkahelyek keletkeznek, régiek szűnnek meg, és ez új viszonyokat teremt. A megszűnések olyanokat is érintenek, akiknek kifejezetten keresett és jól hasznosítható szakmai tudásuk van. A foglalkoztatási szolgálat őket viszonylag gyorsan elhelyezi, de egy részükkel mégis akad dolga.
Felgyorsított modernizáció
Az ÁFSZ-nél zajló átalakítási, modernizációs munkát a minisztérium fel kívánja gyorsítani - mondja a miniszteri biztos. A tárca a múlt év vége felé a szolgáltató jelleg erősítésének megfogalmazására adott megbízást egy kutatócsoportnak. Ennek nyomán újfajta működési rendszer körvonalazódott, amelynek az a lényege, hogy a korábbi rideg, állami, hatósági szolgálat helyett az ügyfelek számára vonzó hálózat jöjjön létre. Ügyfélbarát hivatal, amelytől az állampolgárok kaphatnak valamit.
Milyen gondja lehet a munkavállalónak, az aktív korú felnőttnek? Munkahelyre van szüksége – mondja Tarcsi Gyula. De ha van munkahelye, jobb kell neki. Aszolgálatnak egyre inkább nemcsak a munkahelykeresők az ügyfelei, hanem azok is, akik jobbat akarnak, előbbre kívánnak jutni. A megújult kirendeltségek már valóban olyanok, ahová jólesik bemenni, ahol az állást kereső tárgyaló partner. Nemcsak külsőségeikben, hanem tartalmukban is megújulnak a kirendeltségek. És könnyebben elérhetők, ez is a szolgáltató jelleghez tartozik. A mozgássérültek például rámpán közelíthetik meg az irodát; úgynevezett behívó rendszerrel küszöbölik ki az ügyfelek számára a félnapos várakozásokat; munkahelyeken, önkormányzatoknál, teleházakban tartanak kihelyezett ügyfélfogadást; számítógépes terminálokat állítanak fel közterületeken, s mint Cegléden, mikrobuszon helybe viszik a szolgáltatást. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium arra törekszik, hogy növelje a szolgálat végpontjainak a számát, ami rövid időn belül több százra emelkedik.
Az ÁFSZ együtt kíván működni a piaci munkaközvetítőkkel és a fejvadász cégekkel is, velük most folyik a kapcsolatépítés. A szolgálat ugyanis nem mérheti kizárólag azon a teljesítményét, hogy hány álláskeresőt helyezett egymaga el. A mérce az együttműködés közös eredménye lehet.
Partneri kapcsolat
A száz százalékban külföldi, holland tulajdonú takarmánygyártó és -forgalmazó Agrokomplex C. S. Rt. az egyik legrégibb partnere a múlt év decemberében új, európai színvonalú épületbe költözött gárdonyi munkaügyi kirendeltségnek. A zichyújfalui székhelyű cég alapítása óta – csaknem négy évtizede - nyereségesen gazdálkodik, köszönhetően nagyrészt 350 felkészült munkavállalójának. Így ha a cég kapcsolatba kerül a munkaügyi kirendeltséggel, akkor annak nem valamiféle leépítés vagy csoportos elbocsátás az oka, hanem rendszerint továbbfejlődéséhez vár segítséget, szakmai támogatást.
Sikeres közvetítések
Varga János humánerőforrás-vezetőnek a gárdonyi kirendeltség munkatársaival meglévő együttműködése is évtizedes múltú és eredményes. Nem emlékszik például olyan esetre, hogy a kirendeltségen – vagy ha úgy adódott, a Fejér Megyei Munkaügyi Központban – ne teljesítették volna cégének valamely kérését, sőt gyakran elébe mentek azoknak. Kemény feladat például a munkajog folyton változó paragrafusainak a követése, ám a foglalkoztatási szolgálat tagjai számtalanszor felhívták a figyelmét fontos döntésekre, a sorok között meghúzódó lényeges módosításokra. Sokszor súgtak neki kedvezmények, támogatások megszerzése érdekében, s a közelmúltban egy hasonlóan jó szándékú tanácsra pályázott meg az Agrokomplex egy többmilliós, a humánerőforrás-fejlesztési operatív programhoz (hefop) illeszkedő, informatikai képzést célzó pályázatot.
Az egyik legsikeresebb együttműködés a szakember-utánpótláshoz kapcsolódott. A társaság ugyanis évek óta küzd a gonddal, hogy míg takarmánykészítő technikusokat és szakmérnököket rendre bocsátanak ki az iskolák, szakmunkásokat az országban nem képeznek sehol. Maguknak kellett tehát valamilyen megoldást találni, és partnerre leltek a munkaügyi szolgálatban. A legjobb tanárok, oktatók megnyerése céljából közösen keresték fel a székesfehérvári Szent István Szakközépiskolát, valamint a Regionális Munkaerőképző Központot. A program kidolgozásában is együttműködtek, az anyagiak megszerzésére pedig pályáztak és nyertek egymilliót, s a munka nélküli felnőttek számára megindíthatták az oktatást.
Zichyújfalun nem kérdés, hogy eleget téve a törvénynek bejelentik-e a munkaügyi központnak az üres álláshelyeiket. Természetesen ezt megteszik, s a központ annak rendje és módja szerint keres számukra munkavállalókat. Gyakran küldenek a társasághoz betanított munkákra is szakmunkásokat, de olyanokat, akik vállalják – mellesleg tisztes bérért –, hogy három hónapos próbaidő alatt elsajátítják egy új szakma alapvető fogásait. A humánvezető tapasztalatai szerint a gárdonyi munkaügyi kirendeltség már jó ideje törekszik arra – és nemcsak az Agrokomplex esetében -, hogy a nyilvántartott álláskeresőket a nekik leginkább megfelelő munkahelyekre közvetítse ki. Az bizonyos, hogy hozzájuk eddig még soha nem küldtek olyan embert, akiről eleve tudták, hogy nem fog megfelelni.
A társaság – ismétli Varga János – kötelességszerűen mindig bejelenti a szolgálatnál üres álláshelyeit, akkor is, ha nyilvánvaló, hogy ez puszta formaság. Legutóbb például közölték a munkaügyi központtal, hogy nagy szükségük lenne Szlovákia területén dolgozó, szlovákul anyanyelvi szinten beszélő kereskedőre, aki képviselné őket ott, értékesítené termékeiket. A válasz persze nemleges volt. Várhatóan megváltozik majd a helyzet, ha a foglalkoztatási szolgálat korszerűsödésével létrejön az országos állás- és munkaerő-kataszter, és a munkáltató a számítógép vagy akár egy mobiltelefon segítségével betekinthet a társ munkaügyi központok állományába is, és végigszörfözhet a kínálaton.
Varga János úgy látja: azzal, hogy a gárdonyi kirendeltség a múlt év végén beköltözött attraktív, szép épületébe, olyan feltételekhez jutott, amelyek segítségével munkatársaik magas szakmai tudásukat az eddiginél jobban ki tudják teljesíteni. Arra azonban figyelni kell, hogy a kirendeltség otthonossá válásával, az informatika és általában a technika térhódításával, azzal, hogy helyből elérhető lesz minden jogszabály, nyomtatvány, információ, nehogy lazuljon a humánerőforrás-vezetők és a munkaügyi szolgálat munkatársai közötti személyes kapcsolat.