×

EMMA: túl a gyermekbetegségeken

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 93. számában (2005. november 15.)
A munkaügyi nyilvántartó központ illetékesei szerint bevált az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA), ám a munkaadók és a munkavállalók képviselői számos bírálatot fogalmaznak meg, hiányosságot vetnek fel az új rendszerrel kapcsolatban. Tény azonban: csaknem másfél év alatt 3,8 millió – a munkaviszony létesítésére vagy megszűnésére vonatkozó – bejelentés érkezett az adatbázisba, amiből ma már a hatóságok is merítenek munkájukhoz.

Az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis 2004 májusában kezdte meg működését azzal a céllal, hogy erősítse a munkavállalók jogbiztonságát, átláthatóvá váljék a munkaerőpiac, megkönnyítse a munkaügyi felügyelők munkáját és megfelelővé váljon az adatszolgáltatás az Európai Unió számára.

Nehézkes indulás

A rendszer nehézkesen indult, hiszen az első két hónapban alig 287 ezer bejelentkezést rögzítettek. Azóta viszont 3,8 millió – a munkaviszony létesítésére vagy megszűnésére vonatkozó – bejelentés érkezett az adatbázisba. Oroszlán Andrea, a munkaügyi nyilvántartó központ főosztályvezetője felidézte, hogy amikor a rendszer bevezetését tervezték, két és fél millió munkavállaló adataival számoltak. Jelenleg 3,9 millió munkavállaló 11 millió, munkaviszonnyal kapcsolatos adatait tartják nyilván az EMMA-ban, amely tartalmazza a nyugdíjbiztosító 2002-2003-as és az egészségbiztosító 2004 májusáig vezetett nyilvántartását is.

A csaknem négymilliós új bejelentés dinamikus munkaerő-piaci mozgást jelez, ami akkor is jelentős, ha a munkaadók többsége inkább a munkaviszony létesítését jelenti be, a megszűnését viszont még sokszor elmulasztja. A központi adatbázis működtetői azt szeretnék, ha a munkaügyi felügyelőség jobban ellenőrizné a munkaviszonnyal kapcsolatos adatközlést, hogy még nagyobb legyen a „rend” – mondta a szakember, aki szerint szeptember óta megugrott a bejelentések száma.

Azóta, hogy az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) új vezetője meghirdette az ellenőrzések szigorítását, a munkaügyi felügyelők általi lekérdezés is megnőtt, ezt jelzi, hogy 25103 adatot kért le az OMMF az interneten keresztül, négyszer többet, mint egy évvel ezelőtt.

A tavaly év végi adatokhoz képest ugyancsak megsokasodott a PIN-kóddal, interneten és telefonon történő regisztrálások száma: a bejelentések 52 százalékát ilyen módon teljesítették, míg a személyes eljárás aránya visszaszorult. A PIN-kódot az EMMA indulása óta 144397-en igényelték, főként – mintegy 80 százalékát – a munkaadók.

Adatok pontosítása

Oroszlán Andrea tapasztalatai szerint a hatóságok részéről is megnőtt a lekérdezések száma, ami a munkaügyi adatbázis használhatóságát tükrözi. Eddig 114 057 hatósági tudakolózásra került sor, jellemzően bírósági végrehajtók, a hatósági behajtási feladatokat végző önkormányzati jegyzők, valamint a rendőrség kér le munkaviszonnyal kapcsolatos adatot a rendszerből.

Megkezdődött, s várhatóan az év végéig be is fejeződik, az Országos Nyugdíjbiztosító Igazgatóságtól, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól átvett, 2004. május 1-je előtti adatok pontosítása, amelynek lényege, hogy a munkáltatók összevetik a meglévő adatokat a tényleges helyzettel, s a pontosítást jelzik a munkaügyi adatbázisnak. Az erre kidolgozott számítógépes program segítségével a PIN-kóddal rendelkező munkáltatók az interneten, a humánerőforrás-gazdálkodás helyén hívják le a rájuk vonatkozó, tárolt adatokat, amit egyeztetnek saját nyilvántartásukkal, s a korrekcióhoz szükséges változtatásokat is interneten küldik vissza az adatbázisba. Oroszlán Andrea szerint a munkaadók partnerek a „tisztítási” munkában, a legnagyobb foglalkoztatók már rendbe is tették adatbázisaikat.

A nyilvántartó központ munkatársai jelenleg is járják az országot, hogy ahol erre szükség van, segítsenek, mankót adjanak az eltérések kijavításához. A módosításokat, törléseket interneten keresztül, illetve a PIN-kód alkalmazásával is el lehet végezni. Például az időközben meghiúsult munkavállalás törlését is el lehet így intézni.

A szakember felhívta a figyelmet arra a tévhitre, mely szerint kötelező a ma már bármely munkaügyi kirendeltségen kiváltható PIN-kód kikérése. Ez nem kötelező, de ajánlott, mert egyszerűsíti a munkaadó dolgát. Nem kell ugyanis adatlapot kitölteni, s azzal besétálni a munkaügyi kirendeltségre, hanem a PIN-kód felhasználásával helyben, interneten vagy telefonon meg lehet oldani a bejelentést. Sok munkaadó nem tudja, miért kap visszaigazolást a bejelentésével kapcsolatban. Ez – mondta Oroszlán Andrea – jogszabályi előírás, a bizonylatot a munkaviszony megszűnése után három évig meg kell őrizni. Arra a felvetésre, hogy a munkaadók kifogásolják, miszerint a munkaviszony bejelentésének meg kell előznie a dolgozó munkába állását, a főosztályvezető azt mondta: ez szabály, s a munkaügyi felügyelők komolyan figyelik.

Az EMMA fejlesztésével kapcsolatban megtudtuk: a tervek között szerepel, hogy további, például statisztikai, ellenőrzési célokra hasznosítják az adatvagyont. Az év végére felépül az adattárház, melynek révén például a munkanélküli járadékra jelentkezőket is tudják ellenőrizni. Így nem fordulhat majd elő, hogy az a munkavállaló, akiről nem jelentették be a munkaügyi adatbázisba, hogy megszűnt a munkaviszonya, jogtalanul munkanélküli-ellátást igényelhessen.

Párhuzamos bejelentések

A munkáltatók a kezdetektől bírálják az EMMA-t, leginkább azt, hogy nemcsak az adatbázisba, hanem egyidejűleg a nyugdíj-biztosítási főigazgatóságnak és az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak is jelenteniük kell a munkaerő-mozgást. Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke életszerűtlennek nevezte, hogy a cégeknek azonnal be kell jelenteniük, ha alkalmaznak valakit. Előfordul ugyanis, hogy néhány nap után kiderül: vagy a dolgozó nem felel meg az elvárásoknak, vagy éppen a munkavállalónak nem felel meg az állás. Ekképpen a bejelentés fölöslegesnek bizonyul.

Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke szerint bár szükség van a nyilvántartásra, az EMMA mégis kidobott pénz – csak a bevezetése 1,6 milliárd forintba került –, mert rossz az adatbázis. Ugyanakkor az adminisztráció növekedését is maga után vonta. Az alelnök ésszerűbbnek tartaná, ha a dolgozót egységesen, egy helyen, egyszer kellene megfelelő időben bejelenteni, a továbbiakban pedig az illetékes szervek „osztozkodnának” az adatokon igényeik szerint. Jelenleg ugyanis nemcsak a munkaügyi hivatalhoz kell bejelenteni a foglalkoztatást, hanem a társadalombiztosítónak is.

Rolek Ferenc – aki a Budapest Bank Rt. vezérigazgató-helyettese – saját gyakorlati tapasztalatát megosztva is azt erősítette meg, hogy valójában még mindig nem működik jól az EMMA. Gyakoriak a technikai problémák, a munkaadók nem kapnak időben visszajelzést a bejelentésekről, vagy azok rossz helyre mennek. Ez már csak azért is gond, mert személyes adatok kerülhetnek illetéktelen kezekbe. A részvénytársaságnál például a munkaügyi adminisztráció centralizáltan történik - a bank központjában –, munkatársaik pedig szerte az országban dolgoznak. Az adatbázisba történt bejelentés visszaigazolását rendre nem a társaság központjába, hanem a munkavégzés helyére küldik, így előfordulhat, hogy a személyes adat olyan munkatárshoz kerül, akinek ahhoz semmi köze. Ugyanakkor a munkaadóknak problémáik vannak az informatikai rendszerrel is, gyakran nem működik, így nem tudják időben bevinni az adatokat.

A munkavállalói érdekképviseletek is úgy látják: hasznosíthatóságához képest túl sok pénzt emészt fel az EMMA működtetése. Feleslegesnek tartják a párhuzamos rendszerek működtetését az adatszolgáltatásban, s kifogásolják, hogy nem eléggé hatékony az óriási mennyiségű információ felhasználása. Emellett azt szorgalmazzák, hogy a befizetés konkrétumaira vonatkozó adatokkal mindenképpen bővítsék a rendszert. Míg ugyanis a foglalkoztatónak az alkalmazott nevén kívül olyan személyes adatát is jelentenie kell, mint a taj-száma, az alapbére vagy a képzettsége, az viszont nem derül ki, hogy a munkaadó valójában befizette-e a kötelező járulékokat dolgozója után. Pataky Péter, az MSZOSZ alelnöke ugyanakkor elismerte, hogy kevés információjuk van az EMMA működésével kapcsolatban, a munkavállalóktól ugyanis szinte egyáltalán nem kapnak visszajelzést.

Terjedőben a kék könyv

Az alkalmi munkavállalást nem kell bejelenteni az EMMA-ba, az úgynevezett kék könyv viszont – a tapasztalatok szerint – viszonylag gyorsan teret nyert a munkaerőpiacon. Egyre többen váltják ki a magánszemélyeknél alkalmi munkát végzők – például háztartási munka, gyermekfelügyelet, karbantartás, kertgondozás – foglalkoztatási biztonságát megteremtve. A kék könyv előnye ugyanis, hogy nem kell munkaszerződést kötni, nem szükséges a tb-jogszabályokban előírt nyilvántartási és bejelentési kötelezettségeket teljesíteni, nem kell járulékokat, eho-t és más közterhet fizetni, valamint nem kell a munkadíj után szja-előleget megállapítani és levonni. A megvásárolt közteherjegy ugyanis mindezeket kiváltja. (Igaz, ha az alkalmazottnak főfoglalkozása is van, és utólag adóbevallást készít, akkor az alkalmi munkát figyelembe kell venni.)

 

Egyensúlytalanság a munkapiacon

Bár a foglalkoztatás bővítése céljából számos intézkedés lépett hatályba az utóbbi időben – augusztustól büntetőjogi számonkérésre is számíthatnak a feketemunkásokat alkalmazó munkaadók –, ennek ellenére még mindig csak 57 százalékos a foglalkoztatottsági szint Magyarországon. Ez az arány az Európai Unióban meghaladja a 63 százalékot. Vélhetően ehhez a helyzethez nagyban hozzájárul, hogy Magyarországon sok az úgynevezett alulképzett: 700 ezer ember még az általános iskolát sem fejezte be. Ugyanakkor hazánkban a diplomások 83 százalékának van munkája, míg az Unióban csupán 57 százalékuknak

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem