×

Minőségügy és versenyképesség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 90. számában (2005. augusztus 15.)
Bár az elmúlt években a magyarországi cégek jelentős fejlődést értek el minőségügyi rendszereik kiépítésében, feladat még bőven van. Különösen a kis- és közepes vállalkozások szorulnak ösztönzésre és támogatásra, lévén a pár fős szervezetekben a minőségügyi követelmények speciális értelmezést kívánnak, illetve árbevételük tetemes hányadát felemészti a tanúsítási összeg, még akkor is, ha számos szolgáltató kedvezményt kínál megbízóinak. Nagy segítséget jelent, hogy minőségügyi célokra a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében is megnyílnak pályázati források.

Pályázati források segítik a vállalkozásokat

A vállalkozások versenyképességének javításában meghatározó a vállalatirányítás minősége – mondta Pongorné Csákvári Mariann, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára. Véleménye szerint Magyarország fejlődésének forrása a következő évtizedben a minőség; a versenyképesség többé nem az olcsó, hanem a magas minőségű termelésen, szolgáltatáson múlik. A vállalkozásokkal közös feladat a minőségtudatos vállalatirányítás megvalósítása, a minőségi menedzsment kialakítása, a minőségi és környezetközpontú szemlélet megerősítése, illetve a menedzsmenteszközök fejlesztése.

A kormány már 1992 óta – a tanúsított minőségügyi rendszerek magyarországi megjelenésével egy időben – támogatja a szabványkövetelményeknek megfelelő minőségirányítási, 1998-tól pedig már a környezetközpontú irányítási rendszerek bevezetését és tanúsíttatását.

E terület fejlesztésének fontosságát jelzi, hogy e célok 2004-től már szerepelnek a kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztési pályázataiban. A Gazdasági Versenyképességi Operatív Program (GVOP) keretében elnyerhető támogatás összege a minőségirányítási rendszerek bevezettetése és tanúsíttatása költségeinek 50 százaléka, a vállalat alkalmazotti létszámától függően 0,8-1,4 millió forint. E pályázatra 2004-ben mintegy 3000 beadvány érkezett, amelyből 2066 pályázó nyert el összesen 1,615 milliárd forintnyi támogatást. Az ily módon megvalósított minőségügyi fejlesztések összköltsége 3,287 milliárd forintot tett ki.

A GVOP-2005.2.1.2. pályázatára a múlt évinél csaknem 700 millió forinttal több, összesen 2,3 milliárd forint áll rendelkezésre. A támogatás mértéke a múlt évhez hasonlóan létszámfüggő, s a maximális összeg a tanúsítás költségének fele lehet. Speciális feltétel azonban a rendszer két éven belüli bevezetése és három évig tartó működtetése.

Hiányzó statisztika

Pongorné Csákvári Mariann kiemelte: pontos adatok nem állnak rendelkezésre arról, hogy hány vállalkozás rendelkezik különféle minőségügyi tanúsítással, mert Magyarországon jelenleg nincs olyan szervezet, amely ezt naprakészen, megbízhatóan regisztrálná és nyilvánosságra hozná, mivel sem a tanúsított szervezeteknek, sem a tanúsítóknak nincs bejelentési kötelezettségük.

Ennek ellenére a Magyar Minőségtársaság 2004. évi becsült adatai alapján az ISO 9001 szerinti rendszertanúsítással bíró magyar vállalkozások száma meghaladhatja a kilencezret, míg az ISO 14001 szabvány szerint tanúsított vállalkozások száma is elérheti az ezret. Aszakmaspecifikus – például autóipari beszállítói VDA6 – követelményeknek megfelelő rendszert működtető cégek száma néhány százra tehető. A nagy termelővállalatok szinte mindegyike ISO 9001 szerint tanúsított cég, és ezek elvárják saját kis és közepes beszállítóiktól is a tanúsított minőségirányítási rendszereket. Ugyanakkor a HACCP-t a kvv-k is elterjedten alkalmazzák.

Pongorné Csákvári Mariann kifejtette: a nagy hagyományokkal rendelkező és rendkívül sikeresnek mondható minőségügyi pályázatokat a gazdasági minisztérium az Unió 2007-2013 közötti költségvetési időszakában a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben is szerepeltetni kívánja.

Lépéshátrányban a kkv-k

Molnár Pál, az Európai Minőségügyi Szervezet (EOQ) Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke szerint az alkalmazottak nélküli, illetve mikrovállalkozásoknak nehéz a minőségirányítási rendszertanúsítás megszerzése. Egyrészt mert a pár fős vállalkozásnál a minőségügyi követelmények speciális értelmezést kívánnak, másrészt az éves árbevétel tetemes hányadát igényli a tanúsítási összeg, még akkor is, ha számos tanúsító ma már ad kisvállalkozói kedvezményt.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar kkv-k többségének a termelés az erőssége, de kevéssé vannak tisztában saját versenyfeltételeikkel, és nincs is elegendő ismeretük a minőségirányítási rendszerek versenyképességet erősítő hatásáról. A tanácsadókra, szakértőkre, auditorokra tehát fontos szerep hárulhat a kis- és közepes vállalkozások körében. A tanácsadóknak mindenekelőtt azt kell szem előtt tartaniuk, hogy az innovatív kkv-k piaci, értékesítési lehetőségei erősödhetnek a minőségirányítási rendszerek bevezetésével.

Mivel a kkv-k nem rendelkeznek minőségügyi szakemberekkel, ezért gyakran külső szakértő vállalja fel az adott szervezet rendszereinek kiépítésén túl annak folyamatos felügyeletét, karbantartását is. Ennek előnye, hogy a másutt tapasztalt és bevált módszerek "beszivárognak" a kis cégekhez. Hátránya lehet azonban, hogy a minőségügyet elkülönülten kezelik, és nem válik a vezetés mindennapi eszközévé.

Molnár Pál a kkv-kat érintő legfőbb problémának azt tartja, hogy jelenleg csak kis részük igényel minőségügyi üzleti tanácsadást. Pedig annak érdekében, hogy a vállalkozások piaci lehetőségeiket megismerjék, ösztönözni kell a munkáltatókat erre. Annál inkább, hiszen a versenyképesség megőrzéséért és erősítéséért szükség van a konkurensek által alkalmazott korszerű menedzsmentmódszerek elsajátítására, az információtechnológia nyújtotta lehetőségek kihasználására, illetve a vállalkozásfinanszírozási technikák és a pályázatkészítői ismeretek megszerzésére. A minőségbiztosítási és környezetirányítási rendszerek alkalmazásával a kisvállalkozások javíthatják teljesítményüket és piaci megítélésüket.

Naprakész információk

Az EOQ MNB elnöke szerint gyakran hangoztatott probléma az is, hogy a minőségirányítási rendszerek túldokumentáltak, s nem segítik az innovációt. Az ISO 9001-2000-es szabvány ezzel szemben például csak hat folyamat írott szabályozását várja el, a többi esetben a felhasználó szervezetnek kell eldöntenie, mit és milyen mélységben kíván írásban szabályozni. Ez nyilván függ a foglalkoztatottak és a telephelyek számától, a munkatársak képzettségétől, gyakorlatától és a technológia bonyolultságától.

Az EOQ MNB törekvése az, hogy hozzájáruljon a minőségügyi kultúra elterjesztéséhez s a tanúsítvánnyal rendelkezők körének szélesítéséhez Magyarországon. A naprakész információkat megosztják a hazai szakma képviselőivel, miként feladatuknak tekintik a magyar minőségügyi szakértők EOQ tanúsítási rendszerének hazai bevezetését és működtetését is. Az EOQ MNB eddig mintegy 1200 európai szintű oklevelet – minőségügyi szakértő, auditor, TQM menedzser – adott ki olyan magyar szakemberek számára, akik elvégezték valamelyik hazai elfogadott tanfolyamot és sikeres vizsgát tettek.

Sugár Karolina, a Magyar Minőségfejlesztési Központ (MIK) ügyvezető igazgatója elmondta: 2002-ben elnyerték az Európai Minőségfejlesztési Alapítvány (EFQM) Nemzeti Partnerszervezeti státusát, 2003 szeptemberétől pedig annak licencét is megszerezték. Ennek alapján a sikeresen pályázó magyar vállalkozások számára – az EFQM-mel közösen – európai elismerő oklevelet adhatnak ki az európai kiválóság modell alsó két szintjére.

Díjazott cégek

A Nemzeti Minőségi Díjat – Magyarországon a minőségügyben elérhető legmagasabb elismerést – a GKM 1996 óta hirdeti meg. Ez nem a termék vagy a szolgáltatás kiválóságát díjazza, hanem az egész szervezet minőség terén végzett tevékenységét. Mivel kritériumrendszere teljes egészében megegyezik az Európai Kiválóság Díjéval, a visszajelzés alapján nemcsak a magyar, hanem az európai színvonallal is összemérhetik magukat a pályázók.

A Nemzeti Minőségi Díjat a középméretű termelővállalatok kategóriájában 2004-ben a székesfehérvári Alcoa Európai Keréktermék Kft., a nagyméretű cégek sorában a kaposvári Videoton Holding Rt. Elektro Plast Vállalat, a szolgáltatók közül pedig a győri Hödlmayr Hungária Logistics Kft. kapta meg.

Veres László, az Alcoa Európai Keréktermék Kft. igazgatója elmondta: tehergépjárművekhez, vontatókhoz és autóbuszokhoz gyártanak évi 400 ezer darab mintegy 100-féle préskovácsolt alumíniumkeretet. Termékeik 80 százaléka európai piacra kerül, de exportálnak Japánba, Észak-Amerikába, Ausztráliába. Az 1997-ben alakult szervezetet indulása óta a minőségközpontú szemlélet jellemezte.

A száz százalékban az Alcoa tulajdonában lévő cég Székesfehérváron 330 főt foglalkoztat, míg Belgiumban 28 fős értékesítési, logisztikai szervezetet tartanak fenn, melynek segítségével két nap alatt ki tudják elégíteni a vevői igényeket. A Toyota rendszer elemeiből építkező Alcoa Termelési Rendszerrel (APS) 1999-ben "indultak el", majd ennek elvei később a teljes üzleti rendszerre (ABS) kiterjedtek. Folyamatos fejlődésük a munkatársak elkötelezettségén, tanulási hajlandóságán és kreativitásán alapul.

A keréktermékek gyártásában a konkurenciánál is kedvezőbb jellemzőkkel rendelkeznek, s különösen büszkék a szállítási pontosságra, a gyors átfutási időre, a megbízható minőségre, illetve a folyamatok stabilitására. A vevői elégedettséget a három legnagyobb megrendelőjüknél mérik; vásárlót még nem veszítettek el elégedettség hiánya miatt.

Szabványok és szervezetek

ISO – International Organization for Standardization (Nemzetközi Szabványosítási Szervezet); 1947-ben kezdte meg működését. A minőség folyamatszabályozásával kapcsolatos szabványok kidolgozását 1983-ban kezdeményezte az ISO;

ISO 9000 – A minőség folyamatszabályozására irányuló szabványcsalád, melynek első öt tagját 1987-ben léptették életbe, ám az idők folyamán több mint húsztagúra bővült. A szabványokat először 1994-ben, majd 2000-ben módosították: az ISO 9001, 9002 és 9003-as szabványokat összevonták, jelentősen átalakították és ISO 9001:2000-es szabvány néven jelentették meg 2000 decemberében. A magyar változat 2001 márciusától él MSZ EN ISO 9001 néven;

ISO 14000 – Környezetirányítási szabványcsalád, a környezet védelmét szolgálja;

QS 9000 – Az ISO 9001:1994 alapján kidolgozott, speciális követelményekkel kiegészített, a General Motors, a Ford és a Chrysler által kifejlesztett autóipari szabvány. Használata elvileg önkéntes, de gyakorlatilag az érintett autógyártók előírják az elsődleges és másodlagos beszállítóknak, illetve üzleti partnereiknek;

VDA 6.1. – A QS 9000 autóipari beszállítói minőségügyi előírás német megfelelője, későbbi kiadása következtében egyes elemeiben már korszerűbb;

TQM – Total Quality Management, olyan vállalatvezetési gyakorlat, amely a leghatékonyabb módon használja fel az emberi és anyagi erőforrásokat. Nemcsak a folyamatokra, az irányításra és az infrastruktúrára terjed ki, hanem nagy fontosságot tulajdonít a dolgozók szerepének is;

HACCP – Hazard Analysis and Critical Control Point (Veszélyelemzés és Kritikus Szabályozási Pont) az élelmiszeriparban alkalmazott követelményrendszer, amely meghatározza, értékeli és szabályozza az élelmiszer-biztonság szempontjából jelentős veszélyeket. A HACCP irányelveit 1993-ban adta ki az Egészségügyi Világszervezet, de a gyakorlatban is alkalmazható változat 1997-ben jelent meg;

AQAP – Allied Quality Assurance Application (Szövetségi Minőségbiztosítási Kiadvány) a NATO minőségbiztosítással, minőségirányítással kapcsolatos szabványa, amelynek első változatai – az 1987-ben megjelenő ISO 9000 szabványsorozatra épülve – 1993-ban jelentek meg a polgári életben;

AS 9000 – Az Amerikai Légügyi Minőség Társulás fejlesztette ki. A nemzetközi minőséget, biztonságot és műszaki előírásokat tartalmazza a légi működés minden területére. Alapja az ISO 9000 szabványsorozat;

EFQM – European Foundation for Quality Management (Európai Minőségfejlesztési Alapítvány), a szervezetet 1988-ben 14 európai nagyvállalat hozta létre. 1991-re kidolgozták, majd folyamatosan fejlesztik az ötszintű "Európai Kiválóság Modelljét", amelyet az ipari és szolgáltatóvállalatok mellett 1996 óta a közszolgálati intézmények, 1997 óta pedig a kisvállalkozások is sikerrel alkalmaznak. E modell lett az alapja az Európai Kiválóság Díjnak. A magyar Nemzeti Minőségi Díj is az EFQM modellen alapul, ennek alapján 9 szempont szerint önértékelést végeznek a vállalatok, amit egy bizottság ellenőriz, értékel.

Kamarai pályázat

A Budapesti, illetve a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara május 17-én meghirdette a 2005. évi Regionális Minőségi Díjat, amelynek célja a minőségügyben kiemelkedő eredményt felmutató fővárosi és környéki szervezetek tevékenységének elismerése, illetve felkészülés a Nemzeti Minőségi Díj követelményeinek teljesítésére. Az önértékelésen alapuló pályázatokat 2005. szeptember 23-áig kell beadni. A díjat 4 kategóriában, az iparban nagyvállalatoknak, a kereskedelemben közepes méretű cégeknek, a szolgáltatóágazatban kis- és mikrovállalkozásoknak, egyéni vállalkozóknak, továbbá oktatási intézményeknek cégmérettől függetlenül hirdették meg.

A nyertesek névre szóló képzőművészeti kisplasztikát kapnak elismerésként. Adíjkiosztó ünnepségre 2005 decemberében kerül sor. A díjazottak üzleti dokumentumaikon, reklámanyagaikon feltüntethetik a "2005. év Regionális Minőségi Díjas Vállalkozása" feliratot.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Szja és juttatások problémái Megnézem

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem