×

Alkalmi munkavállalás – új szabályok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 88. számában (2005. június 15.)
A száz lépés programja keretében a kabinet az alkalmi munkavégzés szabályozásán is változtatni kíván. A kormányfő szerint a mezőgazdaságban oktalanul túlszabályozott az alkalmi munkavégzés, pedig az idényjellegű munkák esetében nagy igény mutatkozik a könnyen, kis adminisztrációval és teherrel járó törvényes foglalkoztatásra. Akonkrét lépésekről egyelőre csak annyit tudni, hogy mezőgazdasági idénymunkák esetében az alkalmi kék könyvvel való munkavállalás lehetőségét az eddigi havi 15 napról idényenként 60 napra emelnék.

A munkaügyi ellenőrzés megerősítésre vár

A adicionálisan a feketemunkák közé sorolható háztartás körüli munkák kifehérítése érdekében a kormány be akarja vezetni az úgynevezett "kékmunka" fogalmát. A tervek szerint a magánszemélyeknél és a közhasznú szervezeteknél alkalmanként munkát végzők után kedvezményes közteherjeggyel, átalányban lehet majd leróni a járulékokat. Az ilyen tevékenységet végzők a jelenlegi 120 nap helyett évente 200 napig dolgozhatnak alkalmi munkavállalói "kék könyvvel", amivel több szolgálati időt, nyugdíjra, egészségügyi ellátásra való jogosultságot szerezhetnek. Az érdekeltség megteremtése céljából a magánszemély munkáltatók a közteherjegy után adókedvezményre lesznek jogosultak.

Megfelezett közterhek

Az alkalmi munkavállalói (AM) könyvtől már bevezetésétől – 1977-től – is a feketemunka visszaszorítását és az állástalanság mérséklését várta a kormány. Efoglalkoztatási forma azonban mindaddig nem vált népszerűvé, amíg a közterheit 2002-ben nem csökkentették a felére. Bár azóta évről évre egyre elfogadottabb e konstrukció, a munkaadói érdekképviseletek szerint számos gátja van a szélesebb körű elterjedésének. Alegnagyobb akadály, hogy a feketefoglalkoztatás még a kedvezményes alkalmi munkánál is olcsóbb és egyszerűbb.

Tény azonban: a munkaadók számára kézzelfogható előnyt jelent az adminisztráció egyszerűsödése, hiszen a munkabérre rakódó adók és járulékok egy közteherjegy beragasztásával leróhatók. Amunkavállalók pedig a közteherjegy ellenében bizonyos egészségügyi, nyugdíj- és munkanélküli-ellátásra szerezhetnek jogosultságot, hiszen az AM-könyves konstrukció is munkaviszonynak minősül. (Mivel azonban a közteherjegy nem tartalmazza az egészségbiztosítási járulékot, az alkalmi munkavállaló nem jogosult az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira – kivéve a baleseti táppénzt –, csak egészségügyi szolgáltatásra.)

Az egyszerűbb adminisztráció azonban önmagában még nem jelentett elég vonzerőt a cégek számára. A feketefoglalkoztatás ugyanis még ennyi papírmunkával sem jár. A kormányzat felismerte, hogy a közterhek mérséklése nélkül nem válnak be az AM-könyvhöz fűzött remények, s 2002. szeptember elsejétől a közteherjegy értékét 50 százalékkal, egyes munkadíjsávokban pedig ennél nagyobb mértékben csökkentette. Mivel az AM-könyv egyik fő célja továbbra is az, hogy elsősorban a regisztrált állástalanok foglalkoztatását ösztönözze, esetükben a munkaadók még nagyobb kedvezményt kaptak: a korábbinak a negyedére csökkent a közteherjegy értéke.

Ekképpen lényegesen lefaragható a munkáltató összköltsége: a szaktárca számításai szerint egy átlagos alkalmi bruttó 1400 forintos bér összköltsége 15-20 százalékkal kisebb, mint a hagyományos foglalkoztatás esetében. Regisztrált munkanélküli alkalmazásakor pedig a megtakarítás meghaladja a harminc százalékot. (A közteher-különbözetet ez esetben a Munkaerő-piaci Alap téríti meg a társadalombiztosításnak.)

Könnyítések több lépcsőben

A köztehercsökkentés hatása már 2002-ben megmutatkozott, pedig csak szeptembertől lehetett élni a kedvezménynyel: a kiváltott AM-könyvek száma 2002-ben 22, az eladott bélyegek értéke közel 50 százalékkal emelkedett, 2003-ban pedig duplájára nőtt a kiváltott könyvek száma, míg a közteherjegyek összértéke 70 százalékkal növekedett.

Tavaly újabb adminisztratív könnyítést is életbe léptettek: július 2-ától az alkalmi munkavállalókat nem kell bejelenteni az egységes magyar munkaügyi adatbázisba, az EMMA-ba.

Az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatás bejelentési kötelezettsége nagy terhet rótt a munkaadókra, mivel a jellemzően idényjellegű munkaviszony csak néhány napig tart, s túl sűrűn kellett bejelentést tenni a jogviszony kezdetéről és végéről. Ráadásul az alkalmi munkák időnként meghiúsulnak az időjárás miatt, aminek a kezelése túl sok problémát okozott az EMMA rendszerében.

Tavaly tovább nőtt az érdeklődés: a kiadott AM-könyvek száma 63 százalékkal 132 ezerre, az eladott bélyegek értéke pedig 58 százalékkal 700 millióra emelkedett. Ráadásul az AM-könyvek több mint 60 százalékát regisztrált munkanélküliek váltották ki, vagyis 50 ezer nyilvántartott állástalan tudott így elhelyezkedni 2004-ben – hangsúlyozza Molnárné Nagy Ágnes, a Foglalkoztatási Hivatal (FH) jogi főosztályvezetője. De e konstrukció évről évre egyre kedveltebb a nem regisztrált munkanélküliek, a pályakezdők, a háztartásbeliek, valamint a gyesen lévők között is. Leginkább a mezőgazdaságban és az úgynevezett háztartási kisegítőmunkáknál alkalmazzák e formát, például a házi betegápolás és a takarítás során.

E konstrukció azonban még mindig csak részsikernek könyvelhető el, ha megnézzük, hogy a kiváltott AM-könyvekből hányat használtak fel ténylegesen, vagyis hány alkalmi munkavállaló után fizették be a munkaadók a közterheket. A tavaly igényelt 132 ezer AM-könyvnek ugyanis alig több, mint a felét, összesen 76 ezret használtak fel.

Feketén olcsóbb

Molnárné Nagy Ágnes szerint ennek oka, hogy az emberek nagy része csak a biztonság kedvéért váltja ki a könyvet. Azért, hogy egy esetleges munkaügyi ellenőrzésnél fel tudja mutatni, de valójában feketén dolgozik. A közteherjegyet ugyanis csak a néhány napos munka végeztével kell beragasztani, így ezek hiányán sem lehet lebukni. A munkáltatók még mindig szívesebben alkalmaznak feketemunkásokat, mint legális alkalmi munkást. Úgy tűnik föl, a munkaügyi ellenőrzés és a munkaügyi bírság nem elég visszatartó erő a munkáltatóknál, hiszen zsebből zsebbe, papír nélkül fizetni a legolcsóbb és a legkevesebb adminisztrációval jár.

A másik probléma a szlovák határ menti megyékben merült fel az uniós csatlakozás után. Az FH információi szerint a munkaadók ösztönzésére a szlovákiai állástalanok közül is egyre többen váltják ki az AM-könyvet, s mivel ők is uniós állampolgárok, ugyanúgy jogosultak a kedvezményre. Így a szlovák állástalanokat a feléért tudják alkalmazni a cégek, mint a magyar munkavállalókat. A kormányzatnak azonban nem az volt a célja, hogy külföldi munkanélkülieket támogasson a hazai munkaadók és munkavállalók befizetéseiből "feltöltött" Munkaerő-piaci Alapból. Ugyanakkor diszkrimináció sem érheti egy másik uniós ország állampolgárait.

A szlovák igénybevevők pontos számát egyelőre nem ismerik az FH szakemberei, arányuk először az idei statisztikákból derül majd ki. A támogatási rendszerhez viszont egyelőre nem célszerű hozzányúlni, mivel a csatlakozás előtt bejelentett kedvezmények fenntartását az Európai Unió 2007-ig engedélyezte. Bármilyen változtatást újra be kell jelenteni, s nem biztos, hogy Brüszszel jóváhagyja azt. Az a megoldás is felmerült, hogy ne regisztrált munkanélkülieknek, hanem regisztrált álláskeresőknek járjon a támogatás, utóbbi státushoz ugyanis magyarországi tartózkodási hely is kellene.

Gyakorlati problémák

A mezőgazdasági vállalkozások nagy örömmel fogadták az AM-könyvet, mivel jóval egyszerűbb az adminisztrációja és alacsonyabb közteherrel jár, mint a hagyományos foglalkoztatás – mondja Szeremi Lászlóné, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) főtanácsosa. Ennek ellenére e technika mégsem tudott igazán elterjedni a mezőgazdaságban. Ennek okát a főtanácsos abban látja, hogy az AM-könyvet a munkavállalóknak kell kiváltaniuk a munkaügyi központokban. Csakhogy nagy részük nem ismeri ezt a lehetőséget; idegenkednek is tőle, s nem járnak utána. E téren alapvető változást az hozhatna, ha a munkaadók is kiválthatnák a könyvet azon dolgozók számára, akiket így akarnak foglalkoztatni. Az ágazatban ráadásul gyakori a feketefoglalkoztatás, amivel szemben a legális vállalkozások versenyhátrányban vannak még az olcsóbb közteherjeggyel is. Éppen ezért a munkaügyi ellenőrzést is meg kellene erősíteni, s hatékonyabb célvizsgálatokat kellene tartani a szezonális munkák terén is.

A vendéglátásban elvileg lenne helye az AM-könyvvel való foglalkoztatásnak, mivel sokszor kell szezonális igényeket kielégíteni – mondja Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének ügyvezető elnöke. A cégek azonban a gyakorlati nehézségek miatt elsősorban eseti megbízási szerződésekkel oldják meg a problémákat. A vendéglátó-ipari vállalkozások ugyanis szeretnek stabil gárdával dolgozni, s nem szívesen vesznek fel az utcáról embereket. A szezonális igényeket ezért általában olyan szakemberekkel elégítik ki, akik már jellemzően főállásban dolgoznak valahol, s eszükbe sem jut kiváltani az AM-könyvet. Ugyanezen okból nem vonza a cégeket a regisztrált munkanélküliek után járó kedvezmény sem, hiszen zömmel nem állástalanokat vesznek fel, hanem már kipróbált munkavállalókat.

. Az alkalmi foglalkoztatás feltételei

Jelenleg az minősül alkalmi foglalkoztatásnak, ha a munkáltató ugyanazzal a munkavállalóval naponta, de legfeljebb öt egymást követő napon létesít munkaviszonyt. Az alkalmi munkaviszony ugyanannál a munkáltatónál egy hónapon belül legfeljebb 15 nap, egy éven belül pedig 90 nap lehet. Több munkáltatónál egy évben összesen 120 napot lehet AM-könyvvel dolgozni.

A könyvet a munkavállaló válthatja ki a területileg illetékes munkaügyi központban. A dolgozó a következő év január 15-éig köteles leadni az alkalmi munkavállalói könyvet a kiállító hatóságnak. Ez utóbbi január 31-éig igazolást ad ki a munkavállalónak, amely többek között a munkaviszony időtartamát és az ellátási alapot (bruttó munkadíj) tartalmazza. Ezt követően a munkavállaló visszakapja az AM-könyvét.

A 2004-ben kiváltott alkalmi munkavállalói könyvek megoszlása

Munkaerő-piaci státus

Kiváltott könyvek száma

Arányuk (százalék)

Felhasznált könyvek száma

Arányuk (százalék)

Munkavállalási napok száma

Regisztrált munkanélküli

81 446

61,9

50 378

66,3

772 559

2

Ebből: munkanélküli

járadékban részesülő

17 140

13

10 555

13,9

129 041

2

pályakezdő

9 826

7,5

5 474

7,2

89 869

2,1

Munkaviszonyban álló

8 734

6,6

4 803

6,3

55 103

1,7

Tanuló, nyugdíjas

17 033

12,9

9 189

12,1

118 602

1,8

Nem regisztrált állástalan

18 749

14,3

8 962

11,8

120 222

1,9

Egyéb (pl. háztartásbeli, gyeden lévő)

5 646

4,3

2 601

3,4

33 953

1,8

Összesen

131 608

100

75 933

100

1 100 439

2

Forrás: Foglalkoztatási Hivatal

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem