×

Lezárult az uniós pályáztatás gyakornoki ideje

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 87. számában (2005. május 15.)
Sem az uniós pályázati források elnyerése, sem a pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése nem volt zökkenőmentes az elmúlt évben – összegezhetők az EU-s pályáztatás eddigi tapasztalatai. A kormány határozott törekvése, hogy a jövőben hatékonyabban segítse a nyerteseket terveik megvalósításában. A munkáltatói szakmai szervezetek szerint a pályázati rendszer bürokratikus, bonyolult és költséges, ezért a kisvállalkozások többsége nem képes élni e lehetőséggel. A szakszervezetek úgy vélik: a projektekben megfogalmazott célok nehezen egyeztethetők össze a munkaerőpiac valóságos igényeivel. A beadványokat elbíráló irányító hatóságok, valamint a pályázók s az őket segítő szakmai és érdekvédelmi szerveztek, illetve a nonprofit szféra képviselői egyaránt arra törekednek, hogy az eddigi tapasztalatokat hasznosítsák a jövőben.

A rendszer lassú és bürokratikus

Célkeresztben a foglalkoztatás bővítése

A jelenlegi foglalkoztatási szint emelése érdekében a Humánerőforrás Operatív Program Irányító Hatósága (HEFOP IH) már az idei évtől -ahatékonyabb végrehajtás céljából – nagyobb segítséget kíván nyújtani a nyerteseknek az egyes pályázatok megvalósításában – tájékoztatott Törökné Rózsa Judit főigazgató. Részleteket azonban még nem árult el, hiszen a koncepción még dolgoznak. Egy azonban bizonyos: az elmúlt egy év tapasztalatait kívánják felhasználni. Reményeik szerint a koncepció gyakorlati megvalósítása már a második félévben megkezdődik. Azzal az irányító hatóságnál is tisztában vannak, hogy az uniós elvárásoknak nem könnyű megfelelni, az eljárást még mindenkinek tanulnia kell – fogalmazott a főigazgató.

A foglalkoztatás területén sem lehet – éppúgy, mint a többi operatív program esetében – a 2004-2006-os időszak céljait évekre lebontani. Ezek meghatározása ugyanis e három évre, illetve a végrehajtásra megjelölt, a 2008-ig tartó időszakra szól. Eszerint a HEFOP-pályázatok legfontosabb célja a foglalkoztatási szint emelése. Ezen belül is az egyes hátrányos helyzetű rétegek – a nők, az ötven év feletti korosztályok, a romák, a fogyatékos emberek – számára kívánnak segítséget nyújtani ahhoz, hogy ideiglenesen vagy tartósan visszakerülhessenek a munka világába. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy 2008-ig a jelenlegi 57 százalékról 60 százalékra kell emelni a foglalkoztatottságot. Továbbá mintegy 50 ezer nő számára kell valamiféle visszautat találni. Ugyanakkor a pályázati lehetőségek által csaknem 4500 hátrányos helyzetű emberen próbálnak segíteni.

Jóllehet, a HEFOP az egyes régiók speciális gondjaival nem tud közvetlenül foglalkozni, ám erre a megyei munkaügyi központok – az 1.1-es intézkedés keretében – pénzügyi támogatást kapnak. E program kidolgozása során a munkaadók és a munkavállalók képviselőinek részvételével jelölik ki a célokat.

Időarányosan jelenleg kedvező a HEFOP teljesítése, hiszen a rendelkezésre álló 191 milliárd forintos keret 66 százalékát már lekötötték. Még így is 15 pályázati cél meghirdetésére van lehetőség az idén, amelyek közül van, amely már megjelent, a többit pedig fokozatosan teszik közzé nyár elejéig. Ugyanakkor az egyes pályázati célokról már lehet tájékozódni, hiszen azok szakmai tartalma olvasható a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium honlapján.

A HEFOP pályázati kiírásait a programkiegészítő dokumentum alapján egy szakértői munkacsoport készíti el, amely főként minisztériumi és külső szakértőkből áll. Ebben az évben már hasznosítják a tavalyi tapasztalatokat, ám egyedi problémák megoldására nem tudnak vállalkozni.

A változások tekintetében a tavalyi év ugyan nem volt túl sikeres, de az irányító hatóság fontosnak tartja a vállalkozók és az alkalmazottak készségfejlesztését szolgáló pályázati célt. Ezért a maximálisan elnyerhető összeget a tavalyi 18 millió forintról 2005-ben 50 millióra emelték, bízva abban, hogy e program megvalósítása vonzóbb lesz. De sok esetben egyszerűsödik a kiírás és az eljárási rend is.

A pozitív változások közé sorolandó, hogy immár a versenyszektor szereplői is – ha sikeresen pályáznak – a projekt megvalósításakor előleget kaphatnak. Ennek mértéke 25 százalék. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintettek könnyebben megkezdhetik programjaik megvalósítását. Ennek ellenére nem tanácsos kellő pénzügyi háttér nélkül próbálkozni, hiszen a projektek alapvetően utófinanszírozási rendszerben működnek.

A kisvállalkozók többsége esélytelen a pályázatokon

Számos hiányossága van a hazai – akár uniós, akár költségvetési forrásból finanszírozott – pályázati rendszernek, hiszen minden fázisát a lassúság, a túlburjánzott bürokratizmus, illetve a magas költségek jellemzik. Ezért a mikro- és a kisvállalkozások túlnyomó része nem tud élni ezzel a lehetőséggel, de a középvállalkozások közül is csak kevesen – vélekedik Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke.

Az első és alapvető gond, hogy a mikro- és kisvállalkozások, illetve még a középvállalatok egy része sem rendelkezik internet-hozzáféréssel, s emiatt a kormányzat elektronikus kommunikációjából, így a pályázati lehetőségek megismeréséből is kimarad. Jóllehet, a világháló fontos és a modern gazdaságban nélkülözhetetlen eszköz, azonban a magyar lehetőségektől, a valóságtól nem célszerű eltávolodni. Ezen túlmenően az igen összetett pályázati anyagok elkészítéséhez szakmai ismeret, gyakorlat kell, aminek nincs birtokában egy-egy kisvállalkozó vagy családi vállalkozásban üzemelő cég. Ezért ha az illető pályázni kíván, akkor profi céget kell keresnie, ami több ok miatt sem szerencsés megoldás. Egyfelől mert ez a kisméretű gazdálkodók számára igen tetemes kiadás. Másfelől viszont a pályázat elkészítése egyszeri megbízás, ezért a megbízottat az eredmény ritkán érdekli. Ez meg is látszik a beadványokon, hiszen e kör képviselői – még ha pályáznak is – gyakorta nem járnak sikerrel.

A KISOSZ és más szakmai szövetségek már jó ideje szorgalmazzák a pályázatok egyszerűsítését. Az államigazgatás például több olyan dokumentumot kér a vállalkozóktól, amely egyébként rendelkezésére áll. Ilyenek a cégbírósági papírok. Ugyanakkor a pályázati menetet a kettős mérce jellemzi. Ez – Antalffy Gábor szerint – abban mutatkozik meg, hogy míg a pályázó vállalkozóknak nagyon szigorú határidőket szabnak, addig a lebonyolítók "lazán" kezelik a határidőket. Ezért fordulhat elő, hogy a számlák benyújtását követően hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy valaki megkapja pénzét. Az idén például a humánerőforrás-pályázatok még mindig nem jelentek meg, s ha a lebonyolítás lassúságát is számításba vesszük, akkor szinte bizonyos, hogy a nyertesek már nem jutnak hozzá a megnyert támogatáshoz az idén. Ez pedig adott esetben komoly működési gondot is jelenthet – figyelmeztet a KISOSZ ügyvezető elnöke.

Ami a munkáltatói érdekképviselet lehetőségeit illeti, a szervezet több vezetője, szakembere és a megyékből egy-egy szakértő tavaly elvégzett egy pályázati tanácsadói képzést, így tagjaikat tudják segíteni. Ám a biztatás – éppen az említett gondok miatt – több esetben konfliktust eredményezett, hiszen az emberek nehezen értik meg, hogy miért van szükség a bonyolult ügyintézésre, s miért csak hosszú idő után kapják meg a nekik járó pénzt.

A projekteket az igényekhez kell igazítani

Bár elvileg az európai uniós projektek jó esélyt teremtenek a foglalkoztatási, képzési gondok enyhítéséhez, a gyakorlati megvalósítás sok problémát felvet. A tapasztalatok azt jelzik, hogy a projektekben megfogalmazott elvárások gyakorta nehezen egyeztethetők össze a pályázók valóságos igényeivel, ami igen megnehezíti a beadványok sikeres elkészítését – összegzi az elmúlt közel egy év tapasztalatait dr. Borbély Szilvia, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) uniós pályázati szakértője. Úgy tűnik fel, mintha az életet kellene a programokhoz igazítani, nem pedig fordítva. Ennek ellenére az uniós pályázatok reményteli lehetőséget jelentenek a munkavállalók számára, mert egyfelől álláshelyek teremtődnek, másfelől a hátrányos helyzetű emberek, illetve a tartós munkanélküliek átmenetileg vagy hoszszabb időre visszakerülnek a munka világába. Igaz – hangsúlyozza dr. Borbély Szilvia –, sokszor kétséges a foglalkoztatás tartóssága, ami főként a hátrányos helyzetűek körében okoz gondot.

Ugyanakkor a pályáztatás folyamatában egyelőre sok nehézséggel kell szembenézni, hiszen az elmúlt egy évben az irányító hatóságok sem tudták minden esetben megfelelően működtetni a rendszert. A civil és a nonprofit szervezeteknek, az önkormányzatoknak, de sok vállalkozásnak már a pályázatok elkészítése is gondot okoz, s főként igaz ez a megvalósításra, illetve a finanszírozásra. Igaz, akik részt tudtak venni a Pályázati Előkészítő Alap (PEA) által kiírt felkészítőkön, sok hasznos információt szerezhettek, s később sikeresen kamatoztathatták ismereteiket a pályázatok elkészítésekor. Mindazonáltal a szakszervezeteknél úgy vélik: a pályázati rendszer túl bonyolult és lassú, ezért az érintettek nehezen jutnak a pénzükhöz. Emiatt aztán sok jó elképzelés, megvalósításra váró terv marad parlagon.

A gyakorlati lebonyolításban túl sokat nem tudnak tenni itthon az érdekvédők, jóllehet, aktívan részt veszünk az ellenőrzésben, hiszen a szakszervezeti konföderációk minden monitoringbizottságban helyet kaptak – mondta dr. Borbély Szilvia. Az MSZOSZ képviselője ott van Brüsszelben az Európai Szociális Alap Bizottságában, ahol döntenek az egyes pályázatok elveiről.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem