×

Valóságos ösztönzőkre vár a munkapiac

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
A munkaerőpiac kiegyensúlyozott fejlődése, illetve a foglalkoztatás bővítése érdekében évek óta zajlik a folyamatokat koordináló intézmények korszerűsítése. E célból a kormány szeretné felgyorsítani az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációját és a képzési rendszer korszerűsítését. A munkáltatók képviselői úgy vélik: a kormányzati szándékok helyesek, azonban a foglalkoztatás bővítésének legfőbb feltétele mégiscsak a vállalkozások versenyképességének erősítése. A munkavállalók érdekvédői olyan programok elindítását várják, amelyek – a foglalkoztatási terhek mérséklésével együtt – valóságos ösztönzőként hatnak a munkapiac szereplőire.

Összhangba hozni a munkaerő-keresletet a kínálattal

A munkaügyi kormányzat arra törekszik, hogy intézményrendszerét is a foglalkoztatás bővítésének szolgálatába állítsa – mondja Csizmár Gábor munkaügyi miniszter. Ennek érdekében az idén szeretné felgyorsítani az Állami Foglalkoztatási Szolgálat folyamatban lévő modernizációját, amire 2004 és 2006 között az uniós forrásokból több mint nyolcmilliárd forint jut. A munkaügyi központok munkatársait jelenleg rengeteg felesleges adminisztráció terheli, s kevesebb időt tudnak az ügyfelekre fordítani. A tehermentesítés érdekében jogszabály-módosításokkal kell egyszerűsíteni az eljárásrendet, karcsúsítani az adminisztrációt. Ezáltal a munkatársaknak sokkal több idejük jut majd az ügyfelekre – hangsúlyozza a miniszter.

A munkaügyi központoknak egyre inkább nemcsak a négyszázezer regisztrált állástalannal kell foglalkozniuk, hanem a helyi munkaerő-piaci folyamatok menedzselésével is – mondja Csizmár Gábor. Ha egy ma dolgozó munkavállalónak az ÁFSZ szakemberei segítenek tovább lépni, akkor egy álláshely máris megüresedik, amelyet valaki más betölthet. Az ügyfélkör szélesítésére azért is nagy szükség van, mivel a regisztrált munkanélküliek táborából csak kis részben lehet kielégíteni a vállalkozások igényeit, a nyilvántartottaknak legfeljebb a tizede felel meg a cégek elvárásainak. Amunkaügyi központoknak a jövőben pontos képet kell adniuk a regisztrált munkanélküliek összetételéről, és a munkaadói igényeket is pontosan kell ismerniük. Csak így lehet ugyanis elérni, hogy a munkaerő-piaci kereslet és a kínálat összhangba kerüljön. Ehhez persze arra is szükség van, hogy az ÁFSZ az eddiginél jóval nagyobb ügyfélkörrel foglalkozzon, ne csak a munkanélküliekkel. Így válhatnak a munkaügyi központok hitelessé a munkaadók számára is, amelyek egyelőre inkább más csatornákon próbálnak meg munkaerőt toborozni. Az átalakuló munkaügyi központok a miniszter szerint alkalmasak lesznek arra, hogy szolgáltatásaikkal kielégítsék a vállalkozások igényeit, amelyek ezáltal a magán-munkaerőközvetítés költségeit is megspórolhatják. Az intézményrendszer átalakítása azonban nem megy egyik napról a másikra, hiszen 173 kirendeltségről és 4800 munkatársról van szó.

A miniszter egyelőre még nem elégedett a felnőttképzés rendszerének hatékonyságával sem. Maga az intézményrendszer gyors és jó irányú változásokon ment át a közelmúltban, amelynek eredménye a nagyobb átláthatóság. Ma már az eddigieknél nagyobb valószínűséggel állíthatjuk az akkreditált felnőttképzési intézményekről, hogy megfelelő minőségű és a munkaerőpiacon hasznosítható képzést nyújtanak. Az erőforrások koncentrálása érdekében komoly előrelépés, hogy állami támogatásban ma már csak akkreditált intézmények részesülhetnek.

Csizmár Gábor szerint a források még hatékonyabb felhasználására kell törekedni ezen a területen is. Az állam évente 30 milliárd forintot fordít a felnőttképzésre, ám ennek eredményessége a monitoringvizsgálatok szerint még kívánnivalókat hagy maga után. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a képzésben részt vevőknek mintegy 40 százaléka tud elhelyezkedni, 60 százaléka viszont nem. Ez az arány ráadásul évek óta változatlan, miközben a kormány összességében egyre több pénzt költ a felnőttképzésre. A hiányosságokat jól jelzi az is, hogy a tárca által félévente, a cégek megkérdezésével végzett felmérések régóta azt mutatják, hogy a vállalkozások 14 százaléka több mint egy éve nem tudja betölteni bizonyos üres álláshelyeit. Éppen ezért a rendelkezésre álló forrásokat a jövőben kizárólag olyan képzésekre kell felhasználni, amelyek a munkaerőpiacon valóban hasznosíthatóak – hangsúlyozza Csizmár Gábor.

Kulcskérdés a közterhek mérséklése

Bármilyen aktív eszközökkel támogatja is a kormányzat a foglalkoztatás bővülését, s bárhogyan modernizálja is annak intézményrendszerét, a lényeg mégiscsak a vállalkozások versenyképessége – hangsúlyozza Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke. A munkaadók azon igényét azonban már az idei adóváltozások és a Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv megtárgyalásakor is lesöpörte a kormányzat, hogy az élőmunkára rakódó magas közterhek csökkenjenek. Egyelőre úgy tűnik föl, hogy valódi reform nem várható, csupán olyan további kis lépések, mint a fix összegű egészségügyi hozzájárulás arányosítása, s november elsejétől általános csökkenése.

Szűcs György szerint a jelenlegi helyzetben sokkal többre volna szükség. Olyan valódi reformokat kellene végrehajtani, mint amelyekre például a román és a szlovák kormány szánta rá magát az adózás terén. A foglalkoztatás bővítésének esélye ugyanis végső soron azon múlik, hogy a vállalkozások tudnak-e bővülni, új embereket felvenni. Ehhez azonban a közterheknek, különösen a foglalkoztatás terheinek is versenyképeseknek kell lenniük.

A munkaügyi kormányzat számos jó irányba mutató, ám jelentőségét tekintve apró intézkedést léptetett életbe. Ezeknek a többsége azonban a hátrányos helyzetű munkavállalók alkalmazásának elősegítésére irányul. Ilyen például az idén bevezetett járulékkedvezmény, amely a pályakezdők, az idősebbek és a gyesről, gyedről visszatérők foglalkoztatóinak jár. Erre valóban szükség is van, de a foglalkoztatás jelentékeny bővülése ettől nem várható.

Szűcs György szerint a rendelkezésre álló, amúgy is szűk erőforrásokkal a kormányzat túl sok – az említettekhez hasonló – apró célt kíván szolgálni, ami miatt több területre jut – egyenként – jóval kevesebb pénz, ahelyett, hogy néhány prioritásra összpontosítanának. A források jobb hasznosulását az sem segíti elő, hogy a foglalkoztatásbővítés intézményrendszere még mindig elsősorban a Foglalkoztatási Hivatalra és a munkaügyi központokra épül. Emiatt a vállalkozások helyi igényei kevésbé érvényesülnek, márpedig a foglalkoztatás szélesítése elsősorban ezen múlik. E téren az IPOSZ elnöke az úgynevezett helyi foglalkoztatási paktumokra helyezné a hangsúlyt, mivel a munkaadók naprakész igényeit ezekkel lehet leképezni. Szűcs György szerint a kormányzatnak elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozásokra kellene fokuszálniuk, mivel ők alkalmazzák a munkavállalók döntő többségét. Az elnök azt is fontosnak tartja, hogy a foglalkoztatás bővítésén ne csak a munkaügyi tárca fáradozzék, hanem más minisztériumok is.

Mire való a foglalkoztatási alap?

A szakszervezetek örülnek minden forrásnak, amelyet a kormány a foglalkoztatás bővítésére fordít. Az érdekvédők különösen hasznosnak tartják a pályakezdőket, a gyesről és a gyedről visszatérőket, illetve az ötven felettieket foglalkoztató cégeknek járó ötvenszázalékos társadalombiztosításijárulék-kedvezményt. A szakszervezetek ugyanis már régóta szorgalmazzák a differenciált járulékcsökkentést. Összességében azonban meglehetősen korlátozott eszközökről van szó a rendelkezésre álló forrásokhoz képest – mondja Pék Zsolt, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) foglalkoztatáspolitikai ügyvivője.

A Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészére, vagyis az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközökre az idén ötvenmilliárd forintot irányoztak elő, amelyen belül 12 milliárd jut a központi programokra és 38 milliárd a decentralizált keret, amit a Megyei Munkaügyi Tanácsok osztanak szét. Ez azonban kevés, mivel nagyon nagy az igény például a képzésekre, a munkahelyteremtő és -megtartó támogatásokra. De különösen kevés ahhoz képest, hogy a Munkaerő-piaci Alapból – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – nagyjából nyolcvanmilliárd forintot fordítanak az idén olyan területekre, amelyeket nem innen kellene finanszírozni, hanem más forrásokból. Jó példa erre a fogyatékkal élő, megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásának állami dotációja, amely 52 milliárd forint, vagyis kétmilliárddal több, mint az összes aktív foglalkoztatáspolitikai eszköz együttvéve. Amegváltozott munkaképességűek foglalkoztatását támogatni kell, csak nem biztos, hogy ebből az alapból, hiszen a dotációt öt-hat évvel ezelőtt még a költségvetés finanszírozta.

Vagyis az MSZOSZ szerint változtatni kellene azon a több kormány óta bevett gyakorlaton, hogy a munkaadók és a munkavállalók által befizetett szolidaritási járulékokból álló mintegy 200 milliárd forintos Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből olyan témákat is finanszíroznak, amelyek közvetlenül nem tekinthetők munkaerő-piaci problémának. Az aktív eszközökre ugyanakkor évente csak valamivel jut több, holott ezek nagyon jól működnek, és a tapasztalatok szerint célszerűen használják fel őket. Ha nem fordíthat több pénzt az alap ezekre az eszközökre, akkor viszont joggal vetődik fel a munkavállalók és a munkaadók részéről, hogy csökkenjen a szolidaritási járulékok mértéke – érvel Pék Zsolt.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem