×

Tudásmenedzsment

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Az elmúlt években – felsősoktatási intézményekben és üzleti kurzusok keretében – Magyarországon is elindult a tudásmenedzsment-képzés. Jóllehet az oktatásban gyakorló cégvezetők is részt vesznek, többségük mégsem e filozófia szellemében irányítja a rábízott szervezetet. Az új módszerektől egyelőre sokan idegenkednek, illetve nem érdekeltek azok alkalmazásában. A téma szakértői úgy vélik: a tudásmenedzsment elterjedésében pár évtized múlva, egy generációváltást követően lesz jelentős fordulat.

Az ezredfordulón született meghatározás szerint a tudásmenedzsment a tudástőke létrehozásának, megtartásának, megosztásának, számontartásának és felhasználásának tevékenysége, mely szervesen kapcsolódik az innovációs szektorhoz.

Válságtünetek kezelése

A legfejlettebb országok meghatározó, jelentős erőforrásokkal rendelkező cégei már a kilencvenes évek elején felismerték, hogy a társadalmi-gazdasági szervezetekben válságtünetek mutatkoznak. Akutatások kimutatták: e problémák azzal kapcsolatosak, hogy a szervezeteken belül keletkező tudás és információ hatékonysága, megoszthatósága, terjesztése és fejlesztése alacsony hatásfokú. Világossá vált, hogy a szervezetek gazdasági megerősödéséhez hozzájárul tudástőkéjük, ezért ennek menedzselése professzionális szakterületté fejlődött.

A tudásmenedzsment kezdettől fogva szorosan kapcsolódott az információkezelés ezredforduló vége felé felgyorsuló kibontakozásához és az információs ipar erősödéséhez, differenciálódásához. Ekét szakterület elkülönülése, kölcsönhatása és a globalizációban való részvétele a kilencvenes évek közepére egyértelművé tette ezek meghatározó szerepét a tudásalapú társadalmak létrejöttében.

A magyar vállalatvezetők többsége hagyományos vezetési módszereket alkalmaz, így a tudásmenedzsmenten alapuló vállalatvezetési szemlélet széles körű elterjedéséről nem beszélhetünk honi viszonyok között – mondta lapunk érdeklődésére Lengyel Csaba, az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Rt. vezetési tanácsadója. Szerinte számos magyarországi cégvezető nem rendelkezik vezetéstudományi képzettséggel; idegenkednek az új dolgoktól, s nem képzik tovább magukat.

Vezetői mentalitás

A vezetők egy része fő feladatának a munka kiadását, a munkatársak ellenőrzését tekinti. Többségük nem érzi biztonságosnak az új módszereket, s ezért nem is mer belevágni azok alkalmazásába. Ugyanakkor a munkáltatók jelentős köre rövid távon építkezik és a gyorsan elérhető eredményeket hajszolja.

A tanácsadó úgy véli, mindez a magyar cégek versenyképességét is visszaveti. Kedvezőtlen tendencia az is, hogy a munkaadók azért szánják rá magukat egy-egy új projekt – mikor mi számít divatosnak – bevezetésére, hogy elmondhassák: ezt a feladatot is kipipálták, pedig több évre van szükség ahhoz, hogy a programok eredménye megmutatkozzon.

A hagyományos vállalatvezetésre jellemző, hogy a kézzelfogható vagyontárgyakra fokuszál, s aszerint méri a vállalat értékét, hogy annak mennyi termelőeszköze, ingatlanvagyona stb. van. Holott egy mai vállalat valódi értéke ennél jóval nagyobb: a különbséget a cég intellektuális tőkéje adja. A tudásmenedzsmenten alapuló vállalatvezetés feladata tehát a cég intellektuális tőkéjének fejlesztése, amely kiterjed nemcsak a munkatársakra, hanem az ügyfelekre és a szervezet különböző aspektusaiban tárgyiasult tudására (úgynevezett strukturális tőke) is. Nyilvánvaló: a vállalatok hatékonyságához jelentősen hozzájárul az a tudástőke, amivel rendelkeznek.

A "néma" és a "beszédes" tudás

A tudásmenedzsment hatékonyságát, az intellektuális tőke gyarapodását is lehet mérni, erre több módszer is létezik. Alegismertebbek a Balanced Scorecard, valamint az Intellectual Assets Monitor. Ez utóbbi az intellektuális tőke három fő típusára – strukturális, vevői és humán – határoz meg mérőszámokat, figyeli a gyarapodást, a stabilitást, valamint azt, hogy mennyire sikerült megtartani a korábbi elemeket.

A tudásmenedzsment a tudás két fajtáját különbözteti meg, a tacit – kimondatlan – tudást, amely az egyének fejében, vagyis személyes tapasztalataikban rejtőzik. Döntő szerepe van a gyakorlati problémák megoldásában annak ellenére is, hogy gyakran nemhogy másoknak, de tulajdonosának sincs tudomása róla. Az ilyen tudást sejtik az ösztönös megérzés mögött. A mindennapi életben persze legtöbbször semmilyen esemény nem világít rá e néma tudásra, jóllehet becslések szerint egy-egy szervezeten belül az összes tudás 80 százalékát ez teszi ki.

Az explicit tudás ezzel szemben olyan ismerethalmaz, amelyet birtokosának sikerült szavakban vagy más formalizált jelrendszerben megfogalmaznia. Ez már elvileg közzétehető, másnak átadható. Aszóbeli kifejezés révén megragadott és formába öntött tudás természetesen más, mint maga az információ. A tudásmenedzsment elsődleges célja a tacit tudás előhívása, explicitté tétele. Ilyenkor az történik, hogy a szervezetben dolgozók kimondatlan, személyes tudása – annak megfogalmazása révén – a másik ember számára is hasznos információvá válik, amelyet aztán újra és újra hasznosítani lehet.

Minél inkább sikerül a néma tudás lényegét megragadni, annál szélesebb körben hasznosíthatók az információk. Aszemélyes tapasztalatokon alapuló, de sokáig a birtokosa számára is rejtve maradó tudás megnyilvánulásának manapság – a hagyományos szakmai vitafórumok, értekezletek, konferenciák, kiadványok, informális megbeszélések mellett – új eszközei jelennek meg. Ilyenek az elektronikus levelek, az interaktív fórumok, a hírlevelek, a mobiltelefonok és az sms-üzenetek. A tacit tudás átalakítása explicit információvá látványosan növeli az intézmények szellemi kapacitását, ezért ez a törekvés áll a tudásmenedzsment előterében.

Matáv-projekt

A versenyhelyzetben lévő, üzletileg sikeres vállalatok felismerték, hogy a legjobban az egyéni és a szervezeti tudásba befektetett tőke térül meg – mondta lapunk érdeklődésére Sallai László, a Matáv képzési és tudásmenedzsment-igazgatója. Ennek érdekében keresik a legjobb módszereket és eszközöket.

Nagy kérdés persze, hogy a munkatársak a meglévő tudásszint emeléséhez rendelkezésre álló, illetve még szükséges információkat milyen rendszerezésben, milyen "csomagolásban" és mikor tudják hasznosítani munkájuk során. Több megoldás született, amelyek a legtöbb esetben informatikai alapokra helyezett adatbázisok létrehozására és a hozzáférés menedzselésére irányulnak.

Felhasználva a tapasztalatokat, tavaly elindították a vállalati tudásmenedzsment programot. A "virtuális vállalat" elnevezésű projekt a cég működését segítő információszükségletet, a kompetenciaigényeket, valamint a meglévő információkat és információforrásokat elemezte. Mindezek alapján dolgozták ki a tudásmenedzselés gyakorlati bevezetésének alapjait és első lépéseit, határozták meg a szükséges intézkedéseket.

Ezek szerint a tudásmenedzsment-felelős az egyéni és a szervezeti kompetenciák alapján kijelöli a jobb teljesítményhez szükséges tudást és az információk körét, illetve azt, hogy ezeket – a megfelelő időben – miként lehet rendelkezésre bocsátani. Kialakítja a menedzsmentrendszer automatizmusát, megteremti annak naprakészségét, illetve folyamatosan méri a hatásfokát.

Az igazgató hangsúlyozta: a tudás tudatos menedzselése többletértéket képes létrehozni, amely a piaci versenyben a konkurensekkel szemben előnyt, az üzleti eredményekben magasabb profitot eredményez.

Sallai László szerint – mint minden soft-tényező esetében – a közvetlen mérés nagyon nehéz, mivel több elem komplex hatása együttesen érvényesül (fejlesztés, motivációs eszközök, infrastruktúra, folyamatreorganizáció) a tudásmenedzsment-eszközök használata mellett. Célszerű azonban kulcsmutatókat hozzárendelni ez utóbbiakhoz, és megkeresni kapcsolatukat az üzleti eredményekkel. Például a kompetenciatérkép elkészítésekor jól mérhető, hogy – adott időtartam alatt – az ügyfelek megkeresése nyomán miként vált gyorsabbá a kiszolgálás, illetve miként javult a szervezet teljesítménye.

Egyetemi kurzusok

Az utóbbi néhány évben több egyetemen, főiskolán ismerkedhetnek meg a hallgatók a tudásmenedzsment fogalmával. Ebben úttörő szerepet játszott a budapesti Műegyetem, melynek palettáján 1999 óta szerepel ez a kurzus.

Nuridsány Judit oktatótól megtudtuk, hogy a témában féléves képzést tartanak, ez idő alatt tizennégy előadás hangzik el.

Tavaly 210 hallgató – közgazdászok, műszaki menedzserek, mérnökök – választották ezt a szakot. Az érdeklődés nagy, ezt jelzi, hogy az idén – a korábbi gyakorlattal ellentétben – a második félévben is indítanak tudásmenedzsment szakot. Az oktatónő úgy véli: a hallgatók a megszerzett ismereteiket hamarosan a gyakorlatban is hasznosíthatják. Várható ugyanis, hogy közülük jó néhányan – mivel az elhelyezkedés friss diplomásként sem könnyű – saját céget alapítanak az egyetem elvégzése után.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen belül működik az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ Tudásmenedzsment Műhely. Az önálló kutatóbázis a tudásmenedzsment elméleti és gyakorlati trendjeinek, illetve jelenségeinek figyelésével és elemzésével foglalkozik. Aműhely céljai között szerepel – a tudásmenedzsment nemzetközi szakmai és vállalatvezetési, szervezeti tapasztalatai alapján – a hazai alkalmazás segítése, a honi tudásmenedzsment-kultúrák feltárása, elemzése. Az eredmények függvényében ugyancsak feladat a szükséges szakmai kezdeményezések elindítása, a tudásmenedzsmenten alapuló vállalatvezetési szemlélet, s az azt támogató módszerek, alkalmazások széles körű elterjedésének segítése.

Tanfolyamok cégvezetőknek

Nuridsány Judit tapasztalatai szerint Magyarországon elsősorban az egyetemeken, kutatóintézetekben és tanácsadó cégeknél jellemző a tudásmenedzsmenten alapuló vállalatvezetési filozófia, kevésbé kedvező a kép a termelőcégeknél. A legrosszabb a helyzet a közigazgatásban, a közhivatalokban, ahol a hierarchikus szervezetben hatalmi harcok nehezítik a munkatársak életét. Az oktatónő úgy véli, gyökeres változásra csak egy generációváltást követően számíthatunk. Ez nem is csoda, hiszen – szerinte – a társadalmi-gazdasági fejlettséget tekintve több évtizedes lemaradásban vagyunk az USA-hoz, Japánhoz s Nyugat-Európához képest is.

Ugyanakkor olyan tanfolyamok is vannak, ahol a már közép- és felsővezetőként tevékenykedő szakemberek is megismerkedhetnek a tudásmenedzsment fogalmával, gyakorlati alkalmazásával. Április végén például a Budapesti Kommunikációs Főiskola a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával (BKIK), az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Rt.-vel és egy szaklappal karöltve indít egy háromnapos, térítésmentes tanfolyamot 25 fő részére Tudásmenedzsment a gyakorlatban címmel. Mint azt a BKIK-nál megtudtuk, a tanfolyam iránt nagy az érdeklődés, s ezért már egy újabb kurzus indításáról is döntöttek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem