×

Napirenden a szakképzés fejlesztése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Elkészült az Oktatási Minisztérium (OM) szakképzés-fejlesztési koncepciója, amelynek célja, hogy a képzést és annak rendszerét a gazdaság igényeihez igazítsa, s ezzel megalapozza a foglalkoztatás bővülését és a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklését. Az elkészített tervezetet megvitatva az országos gazdasági kamarák, valamint a munkaadói és a munkavállalói szervezetek úgy vélik: a célok támogathatóak, azonban a szak- és felnőttképzésben akkor várható érdemi előrelépés, ha ennek távlatos programja a kormányzati ciklusokon átnyúló ágazati stratégiákra épül.

koncepció szerint a jövőben tovább erősödik, illetve új elemekkel bővül a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) szerepe. Ezek működésével kapcsolatban érdemes felidézni, hogy az előző kormányciklusban létrejött Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) területi szervei látják el az RFKB-k mellett a titkársági feladatokat.

Változó feladatkör

A képzési bizottságok tevékenysége az elmúlt években is változott. Tavaly február végétől kikerült hatáskörükből a szakképzési hozzájárulás saját munkavállalók képzésére fordítható 0,5 százalékos hányadának felhasználására irányuló kérelmek elbírálása, ezt ugyanis immár a munkaügyi tanácsok végzik. Új feladatkörük viszont az adott régióra vonatkozó középtávú fejlesztési terv elkészítése. Edokumentum szervesen kapcsolódik a magasabb rendű és a jelen munkát is meghatározó, már elkészült koncepciókhoz (Nemzeti Fejlesztési Terv, egyéb ágazati minisztériumok fejlesztési tervei).

Az RFKB összetételével, illetve a delegálással kapcsolatos szabályokat a szaktárca rendelete határozta és határozza meg. A jogszabály alapján a 28 fős testület összetétele – a térségen belüli egyeztetések, illetve a miniszteri döntés alapján – régiónként változhat. A fő szabály az, hogy 14 tagot az Országos Érdekegyeztető Tanácsban képviselettel rendelkező munkaadói, illetve munkavállalói szövetségek regionális szervezetei delegálják, a további 50 százalékot, azaz 14 főt pedig az iskolafenntartók, közoktatás-fejlesztési közalapítványok kuratóriumai, munkaügyi központok, felsőoktatási intézmények, az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont regionális igazgatóságai és az oktatási miniszter jelöli.

Lobbizás és együttműködés

A tagok a bizottság munkájában a delegáló szervezetek képviselőiként vesznek részt. Ennek megfelelően felelősek a bizottsági előterjesztésekkel kapcsolatos közös álláspont kialakításáért, annak képviseletéért, részt vesznek a döntésekben, a delegáló szervezeteiket érintő feladatok végrehajtásában, és tájékoztatják delegálóikat a bizottság döntéseiről. Ugyanakkor a munkaadói oldal által jelölt tagok – mint a gazdaság képviselői – a jelenlegi törvényi szabályozás alapján lehetőséget kaptak arra, hogy formálhassák a régiós szakképzési politikát.

Mindezen teendőket – a teljesség igénye nélkül – az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:

– A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészének decentralizált kerete terhére a következő években kiírandó pályázatok céljait úgy kell meghatározni, hogy kellő részvételi lehetőség teremtődjék a gazdaság szereplői számára. Együttműködve a munkaadói oldal által az Országos Szakképzési Tanácsba delegált tagokkal, immár az általunk javasolt prioritásoknak kell a pályázati kiírásban szerepelniük.

– A beadványok értékelésekor megfelelő lobbizást kell folytatnunk.

– Az elfogadott ügyrendnek köszönhetően lehetőség nyílik állandó és eseti bizottság létrehozására is. Az e grémiumokban való részvétel fontos lehet.

– A készülő jogszabályok véleményezésére a szaktárca – ígérete szerint – lehetőséget teremt a bizottság tagjainak, amit érdemes kihasználniuk.

Gyakorlati képzőhelyek

A minisztérium szakképzés-fejlesztési koncepciójában új elemként szerepel a Területi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozása. Ezen intézmények várhatóan az azonos szakképzési profilú intézmények korszerű, csúcstechnológiával ellátott gyakorlati képzőhelyei lesznek. Ezek irányító testületeiben a gazdaság szereplői képviseltethetik magukat. Az érdemi együttműködést nagyban segítheti, hogy a TISZK-ek munkájának támogatására az RFKB – a tagjaiból – állandó bizottságot hozhat létre. Azt kell elérni, hogy az integrált szakképző központok által kiírt pályázatokat e testületek véleményezhessék.

Az utóbbi három év tapasztalatai azt jelzik, hogy a vállalkozások – legalábbis a szakképzés területén – kevés pályázatot nyújtanak be, jóllehet a kiírás általános feltételeinek sokan megfelelnek. Annál is inkább, hiszen rendkívül széles a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek köre. (Mindazok e kategóriába sorolandók, akik – a vonatkozó törvény szerint – "az állam által elismert szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzésben részt vevő iskolai tanulók, illetve felsőfokú szakképzésben részt vevő hallgatók gyakorlati képzését folytatják").

A passzivitásnak számos oka lehet. Mindenekelőtt a tanulószerződés megkötésétől való idegenkedés (a pályázatra ugyanis azon munkáltatók jelentkezhetnek, akik a tanulókat tanulószerződéssel foglalkoztatják). Ugyancsak problémát jelenthet az önrész elkülönítése: ennek mértéke a szakképző iskolánál 10, a gazdálkodó szervezeteknél 30 százalék.

Pályázati célok

Az Országos Szakképzési Tanács (OSZT) tavalyi pályázatainak főbb céljai mindenképpen tanulságosak lehetnek, hiszen e megkötésekhez kell alkalmazkodniuk a pályázni akaró és tudó vállalkozásoknak. E prioritások a következők voltak:

– a munkaerőpiac által igényelt szakképesítéseket segítő fejlesztések támogatása – kiemelten kezelve a szakmai struktúraváltásra irányuló eszközbeszerzéseket;

– a csúcstechnikát és -technológiát megjelenítő tárgyi eszközök beszerzésének támogatása;

– a hátrányos helyzetű fiatalok (sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő; elmaradott térségben élő stb. tanulók) szakképzését minősített programok keretében folytatók eszköztámogatása;

– a regionális szakképzési feladatok ellátására szerveződő képzési centrumok létrejöttének elősegítése, elsősorban a működéshez szükséges technikai feltételek megteremtésével;

– azon gyakorlóhelyek támogatása, ahol a tanulószerződés megkötéséhez szükséges feltételek, eszközök hiányoznak.

Végezetül nagy hangsúly helyeződött arra, hogy elsősorban azok a pályázatok kapjanak zöld utat, amelyek esetében tanulószerződés köthető.

A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok tevékenysége mindenekelőtt azt célozza – és azt szolgálja –, hogy a vállalkozások alkalmassá váljanak a hazai – és immár az EU-s – pályázatokon való részvételre. Ez elsősorban az internetes tanácsadás révén valósulhat meg, illetve egy régiós tájékoztatóiroda működtetésével lehet eredményes. Nem nélkülözhető ugyanakkor az OÉT munkaadói oldalát képviselő szervezetek összefogása sem.

Verseny az állami forrásokért

A szakképzéssel kapcsolatos stratégiák végiggondolásakor mindenekelőtt figyelemmel kell lenni az iskolarendszerű képzés "merevségére". Ugyanakkor azt is tapasztalni, hogy olykor a felnőttképzés terén tisztességtelen verseny zajlik az állami pénzek elnyeréséért. Ez nagy kárt okoz a szakmának és az egész társadalomnak egyaránt.

A munkáltatói szervezetek aggályosnak tartják azt is, hogy a politikusi elhatározásokon alapuló – és a rendszert nagy sietséggel átalakító reformok – négyévente "megérkeznek", s az intézmények csak a jogszabályok értelmezésével, végrehajtásával és bevezetésével foglalkoznak.

Érdemi eredményekre akkor lehet számítani, ha hatásvizsgálatokon alapuló, s a kormányváltásoktól független nemzeti minimumként meghatározott ágazati politikára épül a szakképzési rendszer fejlesztése. Ez lehet az alapja annak is, hogy az oktatás tartalma és szerkezete a gazdaság igényeihez igazodjék, s ezzel hozzájáruljon a foglalkoztatási gondok enyhítéséhez.

Ebben természetesen a gazdaság szereplőinek is megvan a maguk felelőssége. Mindenekelőtt azáltal, hogy a valóságos szükségleteik alapján jelzik a szakmák iránti igényeiket, részt vesznek a szakképzés-politika alakításában, és kihasználják a benne rejlő tartalékokat (mert vannak ilyenek). Ezáltal minden bizonnyal nagyobb esélyük lehet versenyképességük javítására s talpon maradásukra is.

Jogos elvárás az is, hogy a képzés rugalmasan alkalmazkodjék a munkaerőpiac igényeihez. A mai rendszer szerint azonban az állami pénzek felhasználásával csak az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakmákat preferálják. Tehát csak a szakma megszerzését, és nem a munkakör betöltéséhez szükséges végzettséget ismerik el. Álláspontom szerint azokat a részszakmai (modul?) képzéseket is támogatni szükséges, amelyek egymásra épülve alkothatnak szakmát.

A munkaadói oldal által delegált tagok lehetőségei a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságokban

Olyan felnőttképzési központok létrehozásának elősegítése (TISZK-en belül vagy külön), amelyek:

– összehangolják az iskolarendszerű szakképzés és a felnőttképzés tananyagait és követelményrendszerét;

– a gazdaság igényeit kezelik és közvetítik;

– befolyásolják és mérik a munkaerőpiac mozgásait;

– szakmaspecifikus gyakorlati képzőhelyek kialakítása, illetve ezek támogatása, állami és uniós pénzeszközökkel;

– régiós tájékoztatóiroda kialakítása és működtetése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem