×

Napirenden a szakképzés fejlesztése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Elkészült az Oktatási Minisztérium (OM) szakképzés-fejlesztési koncepciója, amelynek célja, hogy a képzést és annak rendszerét a gazdaság igényeihez igazítsa, s ezzel megalapozza a foglalkoztatás bővülését és a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklését. Az elkészített tervezetet megvitatva az országos gazdasági kamarák, valamint a munkaadói és a munkavállalói szervezetek úgy vélik: a célok támogathatóak, azonban a szak- és felnőttképzésben akkor várható érdemi előrelépés, ha ennek távlatos programja a kormányzati ciklusokon átnyúló ágazati stratégiákra épül.

koncepció szerint a jövőben tovább erősödik, illetve új elemekkel bővül a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) szerepe. Ezek működésével kapcsolatban érdemes felidézni, hogy az előző kormányciklusban létrejött Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) területi szervei látják el az RFKB-k mellett a titkársági feladatokat.

Változó feladatkör

A képzési bizottságok tevékenysége az elmúlt években is változott. Tavaly február végétől kikerült hatáskörükből a szakképzési hozzájárulás saját munkavállalók képzésére fordítható 0,5 százalékos hányadának felhasználására irányuló kérelmek elbírálása, ezt ugyanis immár a munkaügyi tanácsok végzik. Új feladatkörük viszont az adott régióra vonatkozó középtávú fejlesztési terv elkészítése. Edokumentum szervesen kapcsolódik a magasabb rendű és a jelen munkát is meghatározó, már elkészült koncepciókhoz (Nemzeti Fejlesztési Terv, egyéb ágazati minisztériumok fejlesztési tervei).

Az RFKB összetételével, illetve a delegálással kapcsolatos szabályokat a szaktárca rendelete határozta és határozza meg. A jogszabály alapján a 28 fős testület összetétele – a térségen belüli egyeztetések, illetve a miniszteri döntés alapján – régiónként változhat. A fő szabály az, hogy 14 tagot az Országos Érdekegyeztető Tanácsban képviselettel rendelkező munkaadói, illetve munkavállalói szövetségek regionális szervezetei delegálják, a további 50 százalékot, azaz 14 főt pedig az iskolafenntartók, közoktatás-fejlesztési közalapítványok kuratóriumai, munkaügyi központok, felsőoktatási intézmények, az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont regionális igazgatóságai és az oktatási miniszter jelöli.

Lobbizás és együttműködés

A tagok a bizottság munkájában a delegáló szervezetek képviselőiként vesznek részt. Ennek megfelelően felelősek a bizottsági előterjesztésekkel kapcsolatos közös álláspont kialakításáért, annak képviseletéért, részt vesznek a döntésekben, a delegáló szervezeteiket érintő feladatok végrehajtásában, és tájékoztatják delegálóikat a bizottság döntéseiről. Ugyanakkor a munkaadói oldal által jelölt tagok – mint a gazdaság képviselői – a jelenlegi törvényi szabályozás alapján lehetőséget kaptak arra, hogy formálhassák a régiós szakképzési politikát.

Mindezen teendőket – a teljesség igénye nélkül – az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:

– A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészének decentralizált kerete terhére a következő években kiírandó pályázatok céljait úgy kell meghatározni, hogy kellő részvételi lehetőség teremtődjék a gazdaság szereplői számára. Együttműködve a munkaadói oldal által az Országos Szakképzési Tanácsba delegált tagokkal, immár az általunk javasolt prioritásoknak kell a pályázati kiírásban szerepelniük.

– A beadványok értékelésekor megfelelő lobbizást kell folytatnunk.

– Az elfogadott ügyrendnek köszönhetően lehetőség nyílik állandó és eseti bizottság létrehozására is. Az e grémiumokban való részvétel fontos lehet.

– A készülő jogszabályok véleményezésére a szaktárca – ígérete szerint – lehetőséget teremt a bizottság tagjainak, amit érdemes kihasználniuk.

Gyakorlati képzőhelyek

A minisztérium szakképzés-fejlesztési koncepciójában új elemként szerepel a Területi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozása. Ezen intézmények várhatóan az azonos szakképzési profilú intézmények korszerű, csúcstechnológiával ellátott gyakorlati képzőhelyei lesznek. Ezek irányító testületeiben a gazdaság szereplői képviseltethetik magukat. Az érdemi együttműködést nagyban segítheti, hogy a TISZK-ek munkájának támogatására az RFKB – a tagjaiból – állandó bizottságot hozhat létre. Azt kell elérni, hogy az integrált szakképző központok által kiírt pályázatokat e testületek véleményezhessék.

Az utóbbi három év tapasztalatai azt jelzik, hogy a vállalkozások – legalábbis a szakképzés területén – kevés pályázatot nyújtanak be, jóllehet a kiírás általános feltételeinek sokan megfelelnek. Annál is inkább, hiszen rendkívül széles a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek köre. (Mindazok e kategóriába sorolandók, akik – a vonatkozó törvény szerint – "az állam által elismert szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzésben részt vevő iskolai tanulók, illetve felsőfokú szakképzésben részt vevő hallgatók gyakorlati képzését folytatják").

A passzivitásnak számos oka lehet. Mindenekelőtt a tanulószerződés megkötésétől való idegenkedés (a pályázatra ugyanis azon munkáltatók jelentkezhetnek, akik a tanulókat tanulószerződéssel foglalkoztatják). Ugyancsak problémát jelenthet az önrész elkülönítése: ennek mértéke a szakképző iskolánál 10, a gazdálkodó szervezeteknél 30 százalék.

Pályázati célok

Az Országos Szakképzési Tanács (OSZT) tavalyi pályázatainak főbb céljai mindenképpen tanulságosak lehetnek, hiszen e megkötésekhez kell alkalmazkodniuk a pályázni akaró és tudó vállalkozásoknak. E prioritások a következők voltak:

– a munkaerőpiac által igényelt szakképesítéseket segítő fejlesztések támogatása – kiemelten kezelve a szakmai struktúraváltásra irányuló eszközbeszerzéseket;

– a csúcstechnikát és -technológiát megjelenítő tárgyi eszközök beszerzésének támogatása;

– a hátrányos helyzetű fiatalok (sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő; elmaradott térségben élő stb. tanulók) szakképzését minősített programok keretében folytatók eszköztámogatása;

– a regionális szakképzési feladatok ellátására szerveződő képzési centrumok létrejöttének elősegítése, elsősorban a működéshez szükséges technikai feltételek megteremtésével;

– azon gyakorlóhelyek támogatása, ahol a tanulószerződés megkötéséhez szükséges feltételek, eszközök hiányoznak.

Végezetül nagy hangsúly helyeződött arra, hogy elsősorban azok a pályázatok kapjanak zöld utat, amelyek esetében tanulószerződés köthető.

A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok tevékenysége mindenekelőtt azt célozza – és azt szolgálja –, hogy a vállalkozások alkalmassá váljanak a hazai – és immár az EU-s – pályázatokon való részvételre. Ez elsősorban az internetes tanácsadás révén valósulhat meg, illetve egy régiós tájékoztatóiroda működtetésével lehet eredményes. Nem nélkülözhető ugyanakkor az OÉT munkaadói oldalát képviselő szervezetek összefogása sem.

Verseny az állami forrásokért

A szakképzéssel kapcsolatos stratégiák végiggondolásakor mindenekelőtt figyelemmel kell lenni az iskolarendszerű képzés "merevségére". Ugyanakkor azt is tapasztalni, hogy olykor a felnőttképzés terén tisztességtelen verseny zajlik az állami pénzek elnyeréséért. Ez nagy kárt okoz a szakmának és az egész társadalomnak egyaránt.

A munkáltatói szervezetek aggályosnak tartják azt is, hogy a politikusi elhatározásokon alapuló – és a rendszert nagy sietséggel átalakító reformok – négyévente "megérkeznek", s az intézmények csak a jogszabályok értelmezésével, végrehajtásával és bevezetésével foglalkoznak.

Érdemi eredményekre akkor lehet számítani, ha hatásvizsgálatokon alapuló, s a kormányváltásoktól független nemzeti minimumként meghatározott ágazati politikára épül a szakképzési rendszer fejlesztése. Ez lehet az alapja annak is, hogy az oktatás tartalma és szerkezete a gazdaság igényeihez igazodjék, s ezzel hozzájáruljon a foglalkoztatási gondok enyhítéséhez.

Ebben természetesen a gazdaság szereplőinek is megvan a maguk felelőssége. Mindenekelőtt azáltal, hogy a valóságos szükségleteik alapján jelzik a szakmák iránti igényeiket, részt vesznek a szakképzés-politika alakításában, és kihasználják a benne rejlő tartalékokat (mert vannak ilyenek). Ezáltal minden bizonnyal nagyobb esélyük lehet versenyképességük javítására s talpon maradásukra is.

Jogos elvárás az is, hogy a képzés rugalmasan alkalmazkodjék a munkaerőpiac igényeihez. A mai rendszer szerint azonban az állami pénzek felhasználásával csak az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakmákat preferálják. Tehát csak a szakma megszerzését, és nem a munkakör betöltéséhez szükséges végzettséget ismerik el. Álláspontom szerint azokat a részszakmai (modul?) képzéseket is támogatni szükséges, amelyek egymásra épülve alkothatnak szakmát.

A munkaadói oldal által delegált tagok lehetőségei a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságokban

Olyan felnőttképzési központok létrehozásának elősegítése (TISZK-en belül vagy külön), amelyek:

– összehangolják az iskolarendszerű szakképzés és a felnőttképzés tananyagait és követelményrendszerét;

– a gazdaság igényeit kezelik és közvetítik;

– befolyásolják és mérik a munkaerőpiac mozgásait;

– szakmaspecifikus gyakorlati képzőhelyek kialakítása, illetve ezek támogatása, állami és uniós pénzeszközökkel;

– régiós tájékoztatóiroda kialakítása és működtetése.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem