×

Módosult a Munka Törvénykönyve

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Cikkünkben a Munka Törvénykönyvének legutóbbi módosítását, illetve az annak alapját képező uniós irányelvet ismertetjük

Uniós szabályozás

A 2002/14/EK irányelv preambuluma megállapítja, hogy a munkavállalóknak az őket foglalkoztató vállalkozások ügyeiben, valamint az őket érintő döntésekbe bevonását célzó nemzeti és közösségi szintű jogszabályi keretek nem minden esetben akadályozták meg, hogy a munkavállalókat érintő súlyos döntéseket a munkavállalókkal lefolytatott előzetes konzultáció nélkül hozzák meg. Célként fogalmazódott meg a párbeszéd erősítése, a kölcsönös bizalom kialakítása annak érdekében, hogy a kockázatokat idejében felismerjék, a szervezet rugalmasabbá váljon, és lehetőség legyen a munkavállalók vállalkozáson belüli továbbképzésére.

Az irányelv szerint kifejezett cél a munkavállalók részvételének elősegítése a munkáltató működtetésében, jövőjének alakításában és a versenyképesség fokozásában. Az irányelv reagálni kíván a globalizáció teremtette új követelményekre is, ezzel összefüggésben a munkaszervezés új formáinak kialakítása sikerességének egyik előfeltételének tekinti a munkavállalók megfelelő időben történő tájékoztatását és a velük folytatott konzultációt.

Az irányelv az általános keretek meghatározásával kialakítja a Közösség egész területén alkalmazandó minimumkövetelményeket, e szabályozás ugyanakkor nem akadályozza meg, hogy a tagállamok a munkavállalók számára ezeknél kedvezőbb rendelkezéseket állapítsanak meg.

A védelmi szint csökkentésének tilalma

Az új irányelv tagállami átvétele nem ronthatja le – a már korábbi direktívák harmonizációjának következtében elfogadott – szabályokban garantált munkavállalói jogokat. Így az irányelv nem érintheti a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 98/59/EK, valamint a munkavállalók jogainak a vállalkozások, üzletek vagy ezek részeinek átruházása esetén történő védelmére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 2001/23/EK irányelv rendelkezéseit ott, ahol azok e direktívánál egyértelműbben fogalmaznak. Ugyanez irányadó az európai üzemi tanács létrehozásáról szóló 94/45/EK irányelv rendelkezései tekintetében. A harmonizáció, az európai uniós elvárások végrehajtása nem vezethet a munkavállalók védelme általános szintjének csökkentésére azokon a területeken, amelyekre ez az irányelv vonatkozik.

A magyar munkajog az irányelv követelményeinek nagyrészt a módosítást megelőzően is megfelelt, így a jogharmonizációs kötelezettség teljesítése csak kiegészítő rendelkezések megalkotását tette szükségessé.

Kire vonatkozik az irányelv – hogyan felel meg ennek a magyar szabályozás?

A 2002/14/EK irányelv hatálya – a tagállam döntése alapján – a legalább 50 munkavállalót foglalkoztató vállalkozásokra (munkáltatókra), illetve a legalább 20 munkavállalót alkalmazó üzemekre (telephely) terjed ki. A magyar munkajogi szabályozás ezzel ellentétben nem határozza meg kifejezetten a "vállalkozás" fogalmát, tekintve, hogy a Munka Törvénykönyve fogalomhasználatában ennek a "munkáltató" felel meg; az "üzem" fogalma helyett pedig a "munkaszervezet", "önálló telephely", "részleg" kifejezéseket használja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hazai szabályozás ne lenne megfeleltethető az uniós előírásoknak. Ebben a tekintetben tehát jogszabály módosítására nem volt szükség.

Az irányelv szerint a tájékoztatáshoz és konzultációhoz való jog alanyait – vagyis a munkavállalók képviselőit – a nemzeti jog határozza meg. Ezen tehát a hazai szabályozás szerint az üzemi tanácsot (megbízottat), illetve a szakszervezetet kell érteni. Az Mt. 43. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy üzemi tanácsot kell választani minden olyan munkáltatónál (az irányelv fogalmai szerint vállalkozásnál), illetve a munkáltató minden olyan önálló telephelyén (az irányelv szerint üzemben), ahol a munkavállalók létszáma az 50 főt meghaladja. Üzemi megbízott választására pedig olyan munkáltatónál (telephelyen) kerül sor, ahol 15-nél több alkalmazottat foglalkoztatnak. Az Mt. 19. §-ának (1) bekezdése alapján a munkavállalók jogosultak a munkaszervezeten belül is szakszervezet létrehozására, függetlenül az ott dolgozó munkavállalók létszámától. A munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetnek a törvény szabálya szerint azt a szervezetet kell tekinteni, amelyik az alapszabálya szerint a munkaadónál képviseletére jogosult szervet működtet, illetve tisztségviselővel rendelkezik [Mt. 21. § (5) bekezdés].

A tájékoztatás és a konzultáció kérdéskörei

Az irányelv alapján a tájékoztatás és a konzultáció az alábbi területekre terjed ki:

– a foglalkoztatás jellemzői és jövőbeni alakulása,

– a foglalkoztatást érintő, azt veszélyeztető tervezett intézkedések,

– a munkaszervezés vagy a szerződéses viszonyok lényeges változásához vezető döntések tervezete, különös tekintettel a csoportos létszámcsökkentésre és a munkáltatói jogutódlásra. A munkáltató tevékenységének és gazdasági helyzetének aktuális állapota és várható alakulása témakörében az irányelv csak tájékoztatási kötelezettséget ír elő.

A Munka Törvénykönyve lényegében megfelel a fentieknek, mivel előírja, hogy a szakszervezet a munkáltatótól minden olyan kérdésben tájékoztatást kérhet, amely a munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel kapcsolatos. A szakszervezet ezen túlmenően jogosult a munkáltatói intézkedéssel (döntéssel) kapcsolatos álláspontját, véleményét a munkáltatóval közölni, továbbá ezzel összefüggésben konzultációt kezdeményezni [Mt. 22. § (1) bekezdés].

A törvényben szerepel továbbá, hogy a munkáltató köteles véleményeztetni az üzemi tanáccsal és a szakszervezetekkel a munkavállalók nagyobb csoportját érintő intézkedések tervezetét, így különösen az átszervezésre, átalakításra, szervezeti egység önálló egységgé alakulására, privatizációjára, korszerűsítésére vonatkozó elképzeléseket [Mt. 21. § és 65. § (3) bekezdés a) pont]. Ezen túlmenően a munkáltató köteles tájékoztatni az üzemi tanácsot a gazdasági helyzetet érintő alapvető kérdésekről, munkáltató tevékenységi körének jelentős módosítására, illetve beruházásaira vonatkozó jelentős döntés tervezetéről, a bérek, keresetek alakulásáról és a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról, a foglalkoztatás jellemzőiről, a munkaidő felhasználásáról, továbbá a munkafeltételek jellemzőiről [Mt. 65. § (4) bekezdés]. Jogutódlás esetén a jogelőd és a jogutód munkáltató köteles az Mt. 85/B. §-a szerint tájékoztatni a képviselettel rendelkező szakszervezetet, ennek hiányában az üzemi tanácsot, ha tanács nem működik, a nem szervezett munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottságot a jogutódlás legfontosabb kérdéseiről (időpont, ok, az alkalmazottakat érintő jogi, gazdasági és szociális következmények).

Ezen túlmenően kötelező konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat érintő tervbe vett egyéb intézkedésekről. Csoportos létszámcsökkentés esetén a munkáltatónak a végrehajtásról szóló döntés meghozatalát megelőzően konzultációt kell kezdeményeznie az üzemi tanáccsal, üzemi tanács hiányában a képviselettel rendelkező szakszervezetek és a munkavállalók képviselőivel [Mt. 94/B § (1) bekezdés]. Továbbá az elbocsátásokról hozott döntéséről is tájékoztatnia kell a munkavállalók képviselőit [Mt. 94/E § (1) bekezdés].

A fentiek nem igényelték a Munka Törvénykönyve módosítását, a témakörök bővítését.

A tájékoztatás és konzultáció jogának kapcsolata a véleményezési joggal

Az irányelv szerint a tájékoztatás olyan időben, módon és tartalommal kell, hogy történjen, amely lehetővé teszi különösen azt, hogy a munkavállalók képviselői az átadott információkat megfelelően tanulmányozhassák, és szükség esetén a konzultációra felkészülhessenek. A konzultációt az adott témától függően megfelelő szintű munkáltatói képviselettel kell lefolytatni oly módon, hogy a munkavállalók képviselőinek lehetőségük legyen a munkaadóval találkozni, és az általuk kialakított bármilyen véleményre választ kapni, illetve a válasz okait megismerni.

A Munka Törvénykönyve a munkavállalói jogokat más rendszerben építi fel, mint az irányelv. Ismeri a véleményezéshez való jogot, amely valahol a tájékoztatás és a konzultáció között helyezkedik el, inkább ez utóbbinak feleltethető meg. Ez a Munka Törvénykönyvének a véleményezési joghoz kapcsolt eljárási szabályaiból tűnik ki. Egyfelől a munkáltató véleményeztetési kötelezettségének keretében átadott intézkedéstervezetekkel kapcsolatban legalább 15 napos határidőt kell biztosítani az üzemi tanácsnak, illetve a szakszervezetnek véleményének kialakítására [Mt. 68. § (1) bekezdés]. Másfelől az Mt. 21. §-ának (1) bekezdése szerint a munkáltatók kötelesek a szakszervezettel együttműködni, ennek keretében az észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes álláspontjukat és ennek indokait 30 napon belül közölni. Ennek előírásával a Munka Törvénykönyve tulajdonképpen már a módosítás előtt is megteremtette a véleményezési jog átvezetését a konzultációhoz.

A törvénymódosítás a Munka Törvénykönyvében a fentiek alapján tehát nem hozott érdemi változást akkor, amikor "összeigazította" a hazai fogalmakat az irányelvi definíciókkal, és munkajogi kódexünk szabályait kiegészítette az irányelvben meghatározott következő feltételekkel. Előírta, hogy a munkáltató és a szakszervezet közötti konzultációt a kezdeményezésben megjelölt célhoz kötötten és megfelelő időpontban – a megállapodás érdekében – oly módon kell lefolytatni, hogy biztosított legyen a feleknek a konzultáció tárgyához szükséges szintű képviselete, a közvetlen, személyes véleménycsere és párbeszéd, a munkáltató tájékoztatásának, illetve a szakszervezet ezzel kapcsolatos álláspontjának, véleményének érdemi megtárgyalása.

A munkáltató által közölt tájékoztatással, illetőleg véleményezés céljából átadott, a munkáltató tervezett intézkedésére vonatkozó információval kapcsolatban a szakszervezet, illetőleg az üzemi tanács a tájékoztatás, illetve az információ átadása időpontjától számított tizenöt napon belül kezdeményezhet konzultációt. A folyamatban lévő konzultáció tartama alatt, de legalább a kezdeményezés időpontjától számított – az üzemi tanács, illetve a szakszervezet és a munkáltató hosszabb határidőt tartalmazó eltérő megállapodása hiányában – hét napig a munkáltató tervezett intézkedését nem hajthatja végre.

Az irányelv 5. cikke biztosítja a tagállamok számára a lehetőséget, hogy a megfelelő szinten – beleértve a vállalkozási vagy üzemi szintet – felhatalmazzák a szociális partnereket a munkavállalók tájékoztatására és a velük folytatott konzultációra vonatkozó gyakorlati rendelkezések meghatározására. Erre hatályos jogunk a kollektív szerződés és az üzemi megállapodás intézményén keresztül jelenleg is lehetőséget ad. Kollektív szerződés szabályozhatja többek között a kollektív szerződést kötő felek közötti kapcsolatrendszert (Mt. 30. §). Az üzemi tanács egyes jogosítványai gyakorlását és a munkáltatóval való kapcsolatrendszerét érintő kérdések az üzemi megállapodásban határozhatók meg (Mt. 64/A §).

A bizalmas információk kezelése

A munkavállalók tájékoztatása természetszerűleg bizonyos, a munkáltatók üzleti érdekeit érintő adatok átadásával jár, ezért az irányelv rögzíti: a különösen bizalmas adatok közlésével kapcsolatban meg kell védeni a vállalkozásokat és üzemeket. Az irányelv két szinten szabályozza az adatvédelemi kérdéseket.

A direktíva egyfelől kimondja, hogy "egyes különösen bizalmas adatok közlésével kapcsolatban meg kell védeni a vállalkozásokat és üzemeket", ezért "lehetővé kell tenni a munkaadó számára, hogy ne kelljen tájékoztatást nyújtania, illetve konzultációt folytatnia olyan esetekben, ahol ez súlyosan károsítja a vállalkozást vagy üzemet".

A fenti szűk körbe nem tartozó adatokra, információkra nézve a munkáltató köteles tájékoztatást nyújtani, illetőleg konzultálni, azonban ehhez hozzákapcsolódik az adatok megismerőit terhelő titoktartási kötelezettség. Az irányelv értelmében ugyanis a munkavállalók képviselői és az őket segítő szakértők nem jogosultak a munkavállalók, illetve harmadik fél tudomására hozni semmiféle olyan információt, amelyet a munkáltató jogos érdekeinek védelmében kifejezetten bizalmasan hoztak a tudomásukra. Ez a kötelezettség az említett képviselők és szakértők esetében tartózkodási helyüktől függetlenül, hivatali megbízásuk lejártát követően is érvényben kell, hogy maradjon.

A kérdéssel kapcsolatban a Munka Törvénykönyve 69. §-a kizárólag az üzemi tanács tekintetében állapított meg rendelkezést, amely szerint a működése során tudomására jutott adatokat, tényeket csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése, illetve a munkavállalók személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra. Ilyen rendelkezést a szakszervezetek vonatkozásában a törvény nem tartalmazott.

Titoktartás

Erre való tekintettel a törvénymódosítás új munkajogi előírásokat fogalmazott meg a szakszervezet, valamint az érdekében, képviseletében meghatalmazás alapján eljáró személyek titoktartási kötelezettségével kapcsolatosan. Tekintettel arra, hogy a titoktartási kötelezettséget az irányelv a munkaviszony megszűnését követő időszakra is kiterjeszti, a törvénymódosítás értelmében e kötelezettség külön ilyen tartalmú megállapodás [Mt. 3. § (6) bekezdés] hiányában is terheli a szakszervezet érdekében eljáró személyeket a munkaviszony megszűnése után is. Mindez megfelelően irányadó az üzemi tanács tagjaira is.

Üzleti titok

A titoktartási kötelezettség az üzleti titkokra terjed ki. (Emellett természetesen érvényesül az a minden munkavállalóra vonatkozó általános követelmény is, hogy a munkavállaló nem tanúsíthat a munkáltató gazdasági érdekeit veszélyeztető magatartást – ennek alapján bírálandó el az üzleti titoknak nem minősülő információk kezelése.) Az üzleti titok szempontjából mögöttes jogszabálynak a Ptk. minősül. A Ptk. 81. §-ának (2) bekezdése határozza meg e fogalmat: "üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette".

Az információk visszatartása

Az irányelv tartalmazott egy másik lehetőséget is, mégpedig hogy a munkáltató bizonyos információkat visszatarthasson, azokat ne is hozza a munkavállalók képviselőinek tudomására. Ezzel összefüggésben az irányelv kimondta, hogy bizonyos objektív kritériumok fennállása esetén a munkáltató a tájékoztatás megadását, illetve a konzultáció folytatását megtagadhatja. Ezt a lehetőséget a magyar munkajogi szabályozás nem vette át, mégpedig a jogharmonizáció védelmi szint csökkentésének tilalmával összefüggő alapelve értelmében. Eszerint ugyanis a direktíva átvételére nem lehet hivatkozni a korábbi nemzeti szabályokban biztosított munkavállalói jogok csökkentése tekintetében. Így, mivel a hazai szabályozás korábban sem ismerte az információk megtagadásának jogát, ezt a mostani törvénymódosítás sem vezette be. A munkáltató tehát az üzleti titokra való hivatkozással nem tagadhatja meg az információknak a munkavállalók képviselői tudomására hozását.

A munkavállalók képviselőinek védelme

Az irányelv alapján a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a munkavállalói képviselők funkciójuk teljesítése során megfelelő védelmet élvezzenek, és megfelelő garanciákat kapjanak, melyek lehetővé teszik a rájuk ruházott feladatok megfelelő elvégzését.

A Munka Törvénykönyve szabályai egyrészt garanciákat biztosítanak a munkaviszony fenntarthatóságával kapcsolatban, másrészt kedvezményeket adnak a munkavállalók képviselőjeként eljáró személyeknek. A 26. § szerint az alkalmazást nem lehet függővé tenni a szakszervezeti tagságtól, továbbá a munkaviszonyt tilos megszüntetni vagy a munkavállalót bármilyen más módon hátrányos helyzetbe hozni, megkárosítani szakszervezeti hovatartozása vagy szakszervezeti tevékenysége miatt.

A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, az Mt. 150. §-ának (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő foglalkoztatásához, az átirányításához, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az egyetértés megtagadása a hazai bírói gyakorlat szerint akkor lehetséges, ha a munkáltatói intézkedés megnehezítené a szakszervezet működését vagy retorziószerű volt.

A munkáltatónak a tervezett rendkívüli felmondásról előzetesen ki kell kérni az említett szakszervezeti szerv véleményét, továbbá a kollektív szerződésben szabályozható, vétkes kötelezettségszegésért kiszabható joghátrány alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más helyre való beosztásáról előzetesen értesíteni kell a szakszervezetet. Az irányelv szabályainak megfelelő, az Mt.-ben biztosított védelem a tisztségviselőt megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha a tisztséget legalább hat hónapon át betöltötte (Mt. 28. §). Azonos szabály vonatkozik a munkavállalói részvételi jogokat gyakorló üzemi tanács tagjaira. Munkajogi védelmükre a választott szakszervezeti tisztségviselőre irányadó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a felettes szakszervezeti szervet megillető jogosultságokat az üzemi tanács gyakorolja [Mt. 62. § (2) bekezdés].

Az egyetértés megtagadása

Ez utóbbi szabály módosítása arra irányult, hogy az Mt. 28. §-ával kapcsolatos – a szakszervezet, illetőleg az üzemi tanács egyetértésének megtagadása jogszerűségére vonatkozó – bírói gyakorlat jelenjen meg a törvény szövegében is. Az új rendelkezés értelmében a fenti intézkedésekhez való hozzájárulás-megtagadást a szakszervezetnek, üzemi tanácsnak indokolnia kell. Az indokolás akkor tekintendő megfelelőnek, ha a tervezett intézkedés végrehajtása elnehezítené annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott tisztséget visel, feltéve, hogy az intézkedés elmaradása a munkáltatóra nézve aránytalan, súlyos hátránnyal nem jár, vagy a szakszervezet érdekképviseleti tevékenységében történő közreműködés miatti hátrányos megkülönböztetést eredményezne.

Munkaidő-kedvezmények

A munkavállalók képviselőire ruházott feladatok megfelelő ellátásának az irányelv által megkövetelt további garanciáját jelentik a magyar jog által a szakszervezet választott tisztségviselőjének, valamint az üzemi tanács elnökének és tagjainak biztosított munkaidő-kedvezmények. A törvény általános szabálya szerint a munkaidő-kedvezmény mértéke a szakszervezet taglétszámától függ, a kedvezmény igénybevételére a tisztségviselőt távolléti díja illeti meg (Mt. 25. §). Az üzemi tanács tagját havi munkaideje tíz százalékának, elnökét pedig tizenöt százalékának megfelelő munkaidő-kedvezmény illeti meg. Amunkáltatóval megkötött üzemi megállapodásban a kedvezmény felhasználását a törvény szabályától eltérően lehet rendezni, azonban ekkor sem haladhatja meg a kedvezmény a munkaidő felét [Mt. 62. § (2) bekezdés].

A jogok megsértése esetén követendő eljárás

Az irányelv értelmében a tagállamoknak megfelelő intézkedéseket kell hozni arra az esetre, ha a munkaadó vagy a munkavállaló képviselői nem tartják be az irányelv rendelkezéseit. Megfelelő szankciókat szükséges megfogalmazni annak retoziójaként, ha sérülnek az irányelvben foglalt, a nemzeti jog által adaptált rendelkezések. E szankcióknak hatékonynak, arányosnak és visszatartó erejűnek kell lenniük.

A Munka Törvénykönyve a szakszervezet, illetve az üzemi tanács részére a törvényből, illetőleg kollektív szerződésből vagy üzemi megállapodásból származó igényének érvényesítése érdekében biztosítja a munkaügyi jogvita kezdeményezését. Mindez törvény eltérő rendelkezése hiányában biztosított a munkáltatónak is (Mt. 199. §).

A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény szabályai lehetővé teszik a választott szakszervezeti tisztséget betöltő, valamint az üzemi tanácstagi pozícióban lévő munkavállaló munkajogi védelmére és munkaidő-kedvezményére vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzését, jogszabálysértés esetén szankciók kiszabását. Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet a munkahelyi érdekképviselők jogainak megsértése című tényállás és a kapcsolódó szabálysértési bírság megfogalmazásával tesz eleget az irányelv előírásainak.

(Az üzemi tanács az együttdöntési és véleményezési jogát sértő módon meghozott munkáltatói intézkedés megállapításának érvénytelensége iránt munkaügyi bírósághoz fordulhat, amely nem peres eljárásban határoz.

Amennyiben a jogsértést a másik fél követi el, a munkáltató kártérítést követelhet.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem