×

Késik az Mt. felülvizsgálata

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Bár a kormányzat ígéretet tett az 1992-ben megalkotott Munka Törvénykönyve (Mt.) teljes körű felülvizsgálatára, biztosra vehető, hogy ebben a ciklusban erre már nem kerül sor. A munkaügyi tárcánál érdeklődésünkre elmondták: várhatóan az év végére dolgozzák ki azt a koncepciót, amely megalapozhatja a konkrét jogszabály-előkészítő munkát.

A Medgyessy-kormány megalakulása után a szakszervezetek szinte azonnal bejelentették, hogy haladéktalanul megkezdenék az egyeztetéseket a Munka Törvénykönyve koncepcionális átalakításáról. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) azt is javasolta, hogy a munka koordinálására alakítsanak bizottságot, annak élére pedig nevezzenek ki kormánybiztost. Igaz, az utóbbi ötletet az autonóm szakszervezetek elvetették. S bár az akkori munkaügyi miniszter, Kiss Péter szintén megerősítette, hogy a kormány álláspontja szerint is elodázhatatlan a folyamatosan módosításra szoruló Mt. teljes körű felülvizsgálata – s azt ígérte, hogy erre a kormányzati ciklusban sor kerül –, máig nem kezdődtek meg az érdemi tárgyalások az előterjesztés előkészítéséről.

Sürgető az irányváltás

Arról, hogy az évek óta csak módosítgatott munkajogot milyen irányba kellene továbbfejleszteni, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkaadói oldalának szakértője, Geiger Éva azt mondta: alapproblémának tartják, hogy a jelenlegi toldozott-foltozott Munka Törvénykönyve tradicionális vállalati környezetre épült fel, amikor nagyvállalatok működtek, s azok alkalmazottai szakszervezetbe tömörültek. A jelenleg hatályos törvénykönyv nem veszi figyelembe, hogy teljesen átalakult a gazdasági struktúra, változtak a foglalkoztatási formák, a vállalati méretek. A kialakult helyzet a maitól eltérő szabályozást igényelne a munka világában, hiszen bizonyos kérdéseket – például az üzemitanács-választások lebonyolítása – túlszabályoz, másokat viszont teljesen lazán kezel.

Geiger Éva szerint elérkezett az ideje annak, hogy a Munka Törvénykönyvét a megváltozott gazdasági struktúrához igazítsák, ez pedig átfogó felülvizsgálatot igényel. Az anomáliák többsége egyébként éppen ebből adódik. Munkaadói szempontból például problémát jelent a dualizmus, vagyis az, hogy az egyes vállalkozásoknál üzemi tanács és szakszervezet is működik. Ezt a kettősséget, ami egyébként más országokban nem tapasztalható, rendezni kell – hangsúlyozta a szakértő.

Személyes – a korábbiakhoz képest megváltoztatott – véleménye szerint azokon a helyeken, ahol nincs szakszervezet, szükség van az üzemi tanácsra, amely valamilyen dolgozói képviseletet ellát. Akettősség azonban nagy teher, hiszen a munkaadónak mind a két testületet tájékoztatnia kell: szabadidőt és pénzt, infrastruktúrát biztosítva a működtetésükhöz. Ugyanakkor a tisztségviselőket megillető védelmet is figyelembe kell vennie.

Kisebb módosítások

A szakértő az anomáliák között említette az Mt. merevségét, mások mellett a munkaidő szabályozása esetén. Mint mondta: a magyar munkajogban a munkaidőről szóló irányelv rugalmatlanabb, mint amilyen az Európai Unió többi országában, s az a sugallata, hogy kollektív megállapodásoknak ad teret. S bár a munkáltató számára is fontos a kollektív szerződés – nevezetesen az, hogy munkabéke legyen a termelőhelyeken –, ugyanakkor a kisvállalkozások nehezen tudják megoldani, hogy a munkával kapcsolatos valamennyi kérdést kollektív szerződésben rendezzenek. Ezért még rugalmasabbnak kellene lennie a szabályozásnak az egyéni megállapodások esetében is – mondta Geiger Éva.

Az európai uniós irányelvek közül egyetlenegy esetben nem történt meg a jogharmonizáció, ez pedig a fizetésképtelenségre vonatkozó szabályozás. Amunkaadói oldal szakértője mindazonáltal úgy látja: bár két évvel ezelőtt a szakszervezetekkel közösen összeállítottak egy csomagot, amelyben felsorolták azokat az elemeket, amelyeket a munkajogban meg kellene változtatni, mindeddig csak kisebb módosítások történtek a Munka Törvénykönyvében. Egyre kisebb esélyét látja viszont annak, hogy a mostani kormányzati ciklusban elkészüljön egy átfogó koncepció.

A végzettségét tekintve munkajogász Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke ugyanakkor úgy véli, a kormány számos esetben erőszakos módon próbálja az európai uniós jogharmonizációt érvényesíteni az Mt.-ben, néha nem egészen alapos hivatkozással. Az érdekvédő szerint a jogszabály jelenlegi formájában alkalmas arra, hogy kollektív szerződések kapcsolódjanak hozzá és a munkavállalói érdekvédelem érvényesüljön. Veszélyesnek azt tartja, amit – szerinte – a munkáltatók akarnak együtt a kormánnyal: szabad kezet a rugalmasság jegyében. Egyre több jele van annak, hogy a munkaadók rövidíteni kívánják a munkaidőkeretet, s arra biztatják a dolgozókat, hogy "szerződjenek ki". Borsik ezt elfogadhatatlannak ítéli, mert attól tart, hogy ez még kiszolgáltatottabbá teszi a munkavállalókat.

Részletesebb szabályozás

Az a tény, hogy Magyarországon viszonylag csekély a kollektív szerződések által lefedettek és védettek aránya – a dolgozók mindössze 20 százaléka tartozik e körbe, jellemzően a közüzemeknél –, azt jelenti, hogy azoknak a munkavállalóknak, akiket nem véd szakszervezet, egyedül a Munka Törvénykönyve nyújthat segítséget. Ezért is lényeges a jogszabály változtatásának mikéntje. Amunkáltatók ugyanis szívesebben látnának egy rugalmas kerettörvényt, míg a szakszervezetek azt gondolják: azon dolgozók érdekében, akik csak az Mt.-re alapozva képviselhetik a jogaikat, részletesebb szabályozásra van szükség.

Kisebb-nagyobb intenzitással jelenleg két síkon zajlanak tárgyalások az aktuális módosításokról – például a szakszervezeti tisztségviselők jogvédelme, illetve a tájékoztatási jog megerősítése tárgyában –, ugyanakkor lelassult a Munka Törvénykönyve koncepcionális átalakításáról, felülvizsgálatáról, vagyis a megújításáról szóló előkészítő munka – mondta Borsik.

Ebben a kormányzati ciklusban szerinte sem valósul már meg a munkajog jelentős átalakítása, függetlenül attól, hogy folynak-e az egyeztetések. Figyelembe véve, hogy a kormány – politikai döntésre – lemondott az egészségügyi reformról, s nem akar hozzányúlni a vasúthoz sem, ezért vélhetően – ugyancsak politikai okokból –, egy évvel a választások előtt nem tartja vállalhatónak azt sem, hogy a munkavállalók számára hátrányosan változtassa meg a Munka Törvénykönyvét.

Legitimációs dilemmák

Mivel a munkavállalók védelmét nem kizárólag az Mt. szavatolja, ezért a hozzákapcsolódó jogszabályok – ilyen például a munkaügyi ellenőrzésről és a munkavédelemről szóló törvény – szintén felülvizsgálatra szorul. Borsik János szerint túl azon, hogy a feketemunka aránya a magyar gazdaságban eléri a 20-25 százalékot, figyelmet érdemel, miszerint több tízezer embert foglalkoztatnak törvénysértő módon. Ezért a munkaerőpiac mozgásait úgy kell kezelni, hogy a munkavállalók kiszolgáltatottsága ne növekedjék.

A szakszervezetek egyik nagy dilemmája az, hogy a Munka Törvénykönyvében terjedelmes részt foglalnak el az üzemi tanácsokra vonatkozó szabályozások. Vita van a szakszervezeteken belül arról, hogy vajon hosszú távon tartható-e a kettős képviselet – mondta az autonómok elnöke, hozzátéve: ebben a kérdésben megegyező álláspontot képviselnek a munkáltatókkal. Az érdekvédő állítása szerint az üzemi tanácsok intézménye nem igazán tudott "meghonosodni" a magyar munkajogban. Borsik kifogásolja, hogy a munkavállalói érdekképviseletet az üzemitanács-választásokon született eredményekhez kötik, ez pedig szerinte "áttételessé" teszi a szakszervezetek legitimációját.

Az érdekvédő indokoltnak tartja, hogy a szakszervezetek – az északi országok gyakorlatához hasonlóan – visszakapják részvételi jogosítványukat, s gyakorolhassák participációs jogaikat. A magyar modellbe szerinte nem illeszkedik a munkahelyi kettős képviselet. Az pedig nem lehet kérdés – állítja Borsik –, hogy a szakszervezeteknek a munkahelyeken kell maradniuk, mert az érdekvédelemre ott van leginkább szükség.

Tartalmi feltételek

A szakszervezeti elnök ugyanakkor a kollektív szerződéseket is bírálja, mivel azoknak nincs kötelező tartalmi kelléke. A hazai gyakorlat ugyanis az, hogy a dolgozói érdekképviseletek és a munkáltatók közösen megfogalmaznak három-négy kritériumot, s mint "kollektív szerződést" írják alá. Borsik viszont úgy gondolja, legalább tíz-tizenkét – szigorúan tartalmi – feltételt kell megjelölni, amelyeknek szerepelniük kell a szerződésekben: ezek nélkül nem lehetne jogérvényesen megkötni ezeket. Ilyenek az adott vállalkozásnál a közvetlen munkavégzéshez kapcsolódó szabályok, amelyek mások mellett felölelik a pihenőidőt, a munkaidőt és a szociális juttatások körét is.

Összességében a szakszervezeti vezető úgy látja, bár a magyar Munka Törvénykönyve 1992-es megalkotása óta nagyon sokat módosult, azonban kiállta és kiállja a piacgazdaság próbáját. Igaz, nem tökéletes és tovább lehetne javítani. Mindenekelőtt erősíteni kell a munkavállalói jogokat, illetve a szakszervezeti képviseletet ki kell terjeszteni a nem szervezett dolgozókra is.

A jelenleg hatályos Mt. azonban egy jó kollektív szerződéssel ki tudja fejteni azt a védelmet, amit joggal elvárnak a munkavállalók, sőt bizonyos szempontból a munkáltatók is. A rendezett munkaügyi kapcsolatok ugyanis piaci előnyt jelentenek a vállalkozásoknak.

Összhangban az Unióval

Magyarországon a munkajogi védelem már összhangban van az Unióban meghonosodott gyakorlattal – állítják munkajogászok. A Munka Törvénykönyvének 2003 tavaszán elfogadott és 2003. július 1-jén hatályba lépett módosítása elsődlegesen azt a célt szolgálta, hogy hat közösségi irányelv rendelkezéseit beépítse a munkaügyi tárgyú törvények közé. A főbb módosítások az alábbiak:

1. A hátrányos megkülönböztetés tilalma és esetköre kiegészült a határozott időtartamú és a részmunkaidős foglalkoztatásra.

2. A törvény az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével szabályozandó kérdések között szerepelteti a távmunkát, s a szakszervezeti tisztségviselők védelmére vonatkozó szabályokat pontosította.

3. A jogutódlásról szóló 2001/23/EK irányelvvel összhangban előírták: ha az üzem megszűnése okán a munkavállalói képviselők megbízatása megszűnne, a munkavállalói képviselet folyamatosságát az új képviseleti szervek létrehozásáig garantálni kell.

4. Rendeltetésellenes joggyakorlásnak minősül, ha a munkáltató és a munkát végző személy olyan tevékenységre köt megbízási vagy vállalkozási szerződést, amely jellegénél fogva munkaviszony keretében látható el. A szerződés típusának megválasztása nem irányulhat a dolgozó jogos érdekeinek korlátozására.

5. Az anyaság védelméről szóló 183. sz. ILO-egyezmény szellemében tilos a munkavállalót terhesség megállapítására irányuló vizsgálat elvégzésére, illetve erről szóló igazolás bemutatására kötelezni.

6. A teljesítménykövetelmény százszázalékos teljesítése és a teljes munkaidő ledolgozása esetén a kötelező legkisebb munkabért a munkavállaló részére garantálni kell

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem