×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 86. számában (2005. április 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőzően megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Elszámolható üzemanyagárak

Az APEH a 34-es Magyar Közlönyben tette közzé az április 1. és június 30. között alkalmazható üzemanyagárakat. Amennyiben a magánszemély az üzemanyagot a közleményben szereplő árak szerint számolja el, nem szükséges az üzemanyagról számlát beszerezni.

Ezek az árak pedig a következők:

A 95-ös benzinnél és a keveréknél 247, a 98-as benzinnél 256, a gázolajnál 242 forint literenként.

Jegybanki alapkamat

A 3/2005. (III. 29.) MNB rendelet szerint a jegybanki alapkamat mértéke március 30-tól 7,75%.

A Munka Törvénykönyve

A Magyar Közlöny 32. számában jelent meg a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény jogharmonizációs célú módosításait tartalmazó 2005. évi VIII. törvény. Az új szabályok március 20-ától hatályosak. (Lásd cikkünket a 28. oldalon!)

Foglalkoztatási támogatások

Az 5/2005. (III. 18.) FMM rendelet módosította a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerő-piaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendeletet. A Magyar Közlöny 33. számában található, március 23-ától hatályos új szabály szerint vissza nem térítendő támogatás nyújtható új munkahelyek teremtéséhez, meglévő munkahelyek bővítéséhez, új technológia bevezetéséhez szükséges tárgyi eszközök és immateriális javak beszerzéséhez, vagy a munkahelyteremtéssel összefüggő személyi jellegű ráfordításokhoz, ha a munkahelyteremtéssel a munkavállalók létszámának növelése útján tartós foglalkoztatás valósul meg.

Munkavédelmi technikus szakképesítés

A 15. számú Magyar Közlönyben hirdették ki a szakmai követelmények kiadásáról szóló 6/1994. (VIII. 31.) MüM rendeletet módosító 3/2005. (II. 10) FMM rendeletet. Ebben a középfokú munkavédelmi technikus szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek módosítására került sor. Ezzel egyidejűleg a felsőfokú munkavédelmi szaktechnikus szakképesítés megszűnik. A rendelet március 1-jétől hatályos, rendelkezéseit első alkalommal az ezt követően megkezdett szakképzésekre felmenő rendszerben kell alkalmazni.

Ösztöndíjas foglalkoztatás

Az ösztöndíjas foglalkoztatást szabályozza a 2004. évi CXXIII. törvény. Ennek újabb végrehajtási jogszabálya a közigazgatási szerveknél, továbbá azok területi és helyi szerveinél alkalmazott ösztöndíjasok foglalkoztatója által igényelhető költségvetési támogatásról szóló 20/2005. (II. 11.) Korm. rendelet, mely a Magyar Közlöny 16. számában található. A minisztériumok, központi hivatalok, amennyiben engedélyezett létszámuk 1,5%-át meghaladó mértékben alkalmaznak ilyen jogviszonyban pályakezdőket, az ösztöndíjuk, de legfeljebb havi 90 000 Ft közterheit a költségvetéstől igényelhetik. A rendelet szabályozza ennek eljárási rendjét.

A munkaügyi tárca elismerései, díjai

Február 25-étől a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által adományozható elismerések részben megváltoztak. A 4/2005. (II. 22.) FMM rendelet alapján Munkaügyért Díj annak a személynek adományozható, aki munkáját kimagaslóan végzi, és legalább nyolc év szakmai gyakorlati idővel rendelkezik

– a foglalkoztatás- és bérpolitika kidolgozása, eszközrendszerének kialakítása és működtetése,

– a munkaügyi kapcsolatok alakítása,

– a munkahelyi béke elősegítése, megőrzése,

– az érdekegyeztetés,

– az emberierőforrás-gazdálkodás és -fejlesztés,

– a felnőttképzés,

– a munkaügyek nemzetközi kapcsolatainak ápolása,

– a munkavédelem és a biztonságos munkakörnyezet fejlesztése,

– a munkavédelmi, munkaügyi ellenőrzés,

– a munkaügyi igazgatás,

– a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó egyéb szakterületen.

Miniszteri Elismerő Oklevél annak az intézménynek, munkacsoportnak, gazdálkodó szervezetnek, szakértői csoportnak, bizottságnak és civil szervezetnek adományozható, amely a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó területen legalább négy éve eredményes, példamutató tevékenységet végez.

Miniszteri Dicséretben részesíthető a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumban és az irányítása alá tartozó szerveknél, valamint a foglalkoztatáspolitika és munkaügy egyéb területein kiemelkedő tevékenységet végző személy.

Miniszteri Elismerő Oklevél egy naptári évben legfeljebb harminc közösség részére adományozható.

A Munkaügyért Díjjal együtt járó pénzjutalom összege a mindenkori köztisztviselői illetményalap tízszerese.

A Miniszteri Dicséretben részesülő személy – a miniszter döntése alapján – pénzjutalomban részesíthető.

Vízminőség-védelem és -ellenőrzés

Az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 47/2005. (III. 11.) Korm. rendelet szerint a külön jogszabályban meghatározott karszt-, talaj- és parti szűrésű vízbázisból vízkezelés nélkül szolgáltatott ivóvíz esetén minden vízkivételi pontnál külön-külön, valamint a felszíni vízbázisból származó, víztisztító műben termelt ivóvíz esetén a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott követelményeknek teljesülniük kell.

A Magyar Közlöny 31. számában megjelent rendelet szerint az üzemeltetőnek kell gondoskodnia arról, hogy az ivóvíz minőségét ivóvízvizsgálatra akkreditált laboratórium az ÁNTSZ megyei intézetével egyeztetett vizsgálati program szerint ellenőrizze. Ha az ivóvizet fertőtlenítik, az üzemeltető köteles gondoskodni az alkalmazott fertőtlenítés hatékonyságának ellenőrzéséről, és biztosítani, hogy a fertőtlenítőszer melléktermékeiből származó szermaradvány az ivóvízben a lehető legalacsonyabb szintű legyen.

Az üzemeltető az általa végzett, illetve végeztetett valamennyi fogyasztásra szánt ivóvízre vonatkozó vizsgálat eredményét negyedévenként megküldi az ÁNTSZ megyei intézetének.

Az üzemeltetőnek tájékoztatnia kell a fogyasztókat, valamint az érintett település(ek) önkormányzatát a vízminőség-javító intézkedésekről, kivéve ha az ÁNTSZ megyei intézetének állásfoglalása szerint a határértékektől való eltérés elhanyagolható.

Vízminőség-ellenőrző vizsgálatot 2006. január 1-jét követően kizárólag a Nemzeti Akkreditációs Testület által a tevékenységre akkreditált és az OTH megbízásából az OKK-OKI által szervezett körvizsgálatokban eredményesen részt vevő laboratórium végezheti.

Iparjogvédelmi oltalmak és találmányok támogatása

Az egyes iparjogvédelmi oltalmak megszerzésének és fenntartásának a magyar találmányok külföldi bejelentése célelőirányzatból történő támogatásáról szóló 9/2003. (II. 28.) GKM rendelet módosítása szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a pályázatról pályázati felhívást tesz közzé a minisztérium hivatalos lapjában, a Magyar Szabadalmi Hivatal hivatalos lapjában, a minisztérium honlapján (www.gkm.hu), a Magyar Vállalkozásfejlesztési Közhasznú Társaság (MVf Kht.) honlapján (www.mvf.hu), a Kormányzati Portálon és két országos napilapban is.

A 13/2005. (III. 11.) GKM rendelet szerint (megjelent a Magyar Közlöny 31. számában) a célelőirányzat működtetéséről a minisztérium gondoskodik, ennek keretében külön jogszabályban meghatározott pályázatkezelési feladatok elvégzésével megbízza az MVf Kht.-t mint közreműködő szervezetet. Az MVf Kht.-n belül Pályázati Iroda működik.

Uniós források

A Magyar Közlöny 35. számában jelent meg az Európai Unió strukturális alapjaiból, valamint Kohéziós Alapjából származó támogatásokhoz kapcsolódó költségvetési előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 6/2005. (III. 23.) TNM-FMM-FVM-GKM- KvVM-PM-TNM együttes rendelet. A jogszabályt március 26-ától kell alkalmazni.

A jogszabálysértő, nem rendeltetésszerű vagy szerződésellenes módon felhasznált európai uniós forrásokból származó és a kapcsolódó állami támogatások behajtásának eljárási rendjét szabályozza az 55/2005. (III. 26.) Korm. rendelet. A Magyar Közlöny 38. számában megjelent jogszabály március 29-től hatályos.

 

Törvényjavaslat az adótörvényekről

Az Országgyűlés előtt van a T/15264. számú törvényjavaslat az adókról, járulékokról szóló törvények módosításáról. A tervezett változtatások érintik

– a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényt,

– a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvényt,

– az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló 2002. évi XLIII. törvényt,

– az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló 2003. évi XCI. törvényt,

– a fogyasztóiár-kiegészítésről szóló 2003. évi LXXXVII. törvényt,

– a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényt,

– az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényt,

– az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényt,

– a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvényt,

– a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt,

– a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvényt,

– a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényt,

– a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvényt,

– az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényt.

A társasági adózást érintő módosítások egyszerűsítéseket (elhatárolt veszteség, fejlesztési adókedvezmény, egyes adóalap-kedvezmények érvényesítéséhez szükséges köztartozás tartalma), valamint könnyítéseket (a naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó adózók számára a naptári és az üzleti év eltérése miatt az utolsó naptári év végén kieső beruházási adókedvezmény igénybevételének lehetővé tétele), illetve új kedvezményt (az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek kereskedelmét támogató szabály) fogalmaznak meg.

Az adózás rendjéről szóló törvénynek a törvényjavaslatban szereplő módosításai garanciát kívánnak nyújtani az adózók jogbiztonságának megerősítéséhez, adminisztrációs terheik további csökkentéséhez, valamint a már hatályos szabályok pontosításával segítséget nyújtanak a gyakorlatban felmerült jogértelmezési kérdések egyértelmű rendezéséhez.

A foglalkoztatási törvény módosítása a vállalkozói járulék megfizetésének, bevallásának szabályait egyszerűsíti, egyben a jogalkalmazást elősegítő pontosításokat tartalmaz

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem