×

A "vendégmunkások" szociális biztonsága

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 77. számában (2004. július 8.)
"Tiszteletben kell tartani a nemzeti szociális biztonsági rendelkezéseket és pusztán koordinációt kell megvalósítani." (Idézet az 1408/71. EGK rendelet preambulumból.) A csatlakozást követően várhatóan mind többen vállalnak majd munkát más tagországban, s hozzánk is sokan jönnek ugyanilyen céllal. Cikkünkben egy számukra fontos kérdésről, a szociális biztonságukról értekezünk.

Az európai gazdasági és pénzügyi unióban egységes társadalombiztosítási rendszer kialakítására nem volt és ma sincs lehetőség, mivel a tagországok között jókora különbségek vannak a gazdaság fejlettségét, a munkaerőpiacot, a jövedelmi helyzetet, a szociális jogokat illetően. Az Unióban mozgó munkavállalók szociális biztonságának garantálása a tagországonként eltérő adottságok ellenére is fontos törekvés, amelynek megvalósulása általánosan érvényes elvek lefektetése révén, az alapvető jogok érvényre juttatásával valósítható meg.

A társadalombiztosítási rendszerek koordinációja már a Római Szerződésben megjelenik azzal a céllal, hogy védje a gazdaságilag aktív személyek és családtagjaik szerzett jogait olyan esetekben, amikor alapvető szabadságjogukkal élnek, a szabad mozgás jogával. (A Római Szerződés hozta létre az EGK-t, a szerződés aláírására 1957. március 25-én került sor, 1958. január 1-jétől hatályos.)

A koordináció jogforrásai

A tagállamokon belül mozgó munkavállalók és önálló vállalkozók, valamint családtagjaik szociális biztonságát az 1971. június 14-i 1408/71. EGK számú Tanácsi Rendelet és az ennek végrehajtásáról intézkedő 1972. március 21-i 574/72. EGK számú Tanácsi Rendelet szabályozza.

Ezek a rendeletek kötelező érvényűek, az Európai Uniót alkotó tagállamok nemzeti parlamentjeinek ratifikációja nélkül is közvetlenül alkalmazandóak.

A koordinációs rendeletek nem garantálnak azonos színvonalú ellátásokat a biztosítási tartalmukban egyező, de más-más tagországban szerzett életpályával rendelkezők számára, csupán azt teszik lehetővé, hogy ne szenvedjenek hátrányt azok a munkavállalók és hozzátartozóik, akik a Közösség más államában kívánnak munkát vállalni, illetve letelepedni. A tagállamok munkavállalói aligha költöznének át munkavállalási céllal egy másik tagállamba, ha ezzel elveszítenék azon szociális jogokat, amelyeket már korábban megszereztek addigi lakóhelyükön.

A koordinációs rendeletek hazánk uniós csatlakozásának napjával Magyarországon is kötelezően alkalmazandó jogszabályokká váltak.

A négy alapelv

Az alapelvek rögzítése szolgálja azt az általános és közös célt, amelynek érdekében a szociális biztonsági rendszerek koordinációjának szabályait lefektették.

A szociális biztonsági jogszabályok alanyaként a következő alapelvek szerinti megítélésre, illetve védelemre számíthat az érintett személy:

– egyenlő elbánás elve,

– egy állam jogának alkalmazhatósága elve,

– összeszámítás elve,

– ellátások exportálhatóságának elve.

Egyenlő elbánás

Az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség országainak állampolgárai az egyes országok szociális biztonsági rendszereiben egyenlő elbírálás alá tartoznak. Ez mind a jogosultságok, mind pedig a kötelezettségek szempontjából érvényesülő szabály.

Az állampolgárság alapján történő diszkrimináció tilalma a szociális biztonsági rendszerek koordinációjának sarokköve.

Egy állam jogának alkalmazása

A több tagállamban ellátásra jogot szerzett migráns munkavállalókra egyidejűleg csak egy tagállam jogszabályai alkalmazhatóak. Másként fogalmazva, egy személy egyszerre csak egy szociális biztonsági rendszer keretébe tartozhat.

Erre azért van szükség, mert a tagállamok szociális biztonsági rendszerei különféle biztosítási elvekre épülnek. Van, ahol a biztosítás a helyben lakáshoz (tartózkodáshoz) kötődik (pl. Hollandia, az Egyesült Királyság, Írország, az északi országok), míg más országokban a keresőtevékenység folytatása keletkeztet biztosítási kötelezettséget.

Általános előírás, hogy az alkalmazandó jog a foglalkoztatás, illetve a munkavégzés helye szerinti állam joga függetlenül attól, hogy a személy ott lakik-e. Bizonyos személyi körben, illetve helyzetekben speciális szabályok irányadóak.

Összeszámítás

A migráns munkavállalók rendszerint nem töltenek elég időt egy rendszerben ahhoz, hogy ott ellátási jogosultságot szerezzenek. A koordináció hiányában a sokévi járulékfizetések ellenére a különböző tagállamokban ellátás nélkül maradnának.

Az összeszámítás elve az életpálya során szerzett biztosítási idők összeszámítását jelenti a több tagállamban megszerzett jogosultságok védelme érdekében.

Például az a munkavállaló, aki 14 évet dolgozott Spanyolországban és 4 évet Németországban, nem felel meg sem a spanyol jogszabály szerint spanyol nyugdíjra jogosító feltételeknek (15 év biztosítási időszakra van szükség Spanyolországban a nyugdíjjogosultsághoz), sem pedig a német jogszabály szerint német nyugdíjra jogosító feltételeknek (nem dolgozott legkevesebb 5 évet Németországban). Ennek elkerülése érdekében a rendeletek előírják a tagállamokban szerzett biztosítási időszakok összevonását.

Az ellátások exportálhatósága

Ez az elv lehetővé teszi, hogy az egyszer már megszerzett és elismert jogosultságokat az Európai Unió és az EGT területén korlátozás nélkül élvezhesse a jogosult.

Területi kiterjedtség

A területi hatály választ ad arra a kérdésre, hogy mely országok területén végzett munka, szerzett biztosítási idő, illetve az annak alapján megállapított jogosultság részesül védelemben a koordinációs rendeletekben. A koordinációs rendeletek hatálya kiterjed az Európai Unió tagállamaira és az EGT-országokra.

Ezenfelül Svájc egy, az Európai Unióval kötött egyezmény alapján szintén alkalmazza a koordinációs rendeleteket. Tekintve azonban, hogy ezen egyezményt az újonnan csatlakozó államokra egyelőre nem terjesztették ki, Magyarország és Svájc viszonyában jelenleg a magyar-svájci szociális biztonsági egyezmény alkalmazandó.

A 859/2003. EGK rendelet alapján a koordinációs rendelet 2003. június 1-jétől kiterjed a harmadik államok polgáraira is, amennyiben azok valamely EU- vagy EGT-tagállam területén jogszerű lakóhellyel rendelkeznek.

A koordináció személyi hatálya

A szabályozás hatálya alá az alábbi személyek tartoznak:

– munkavállalók: akik valamely tagállam állampolgárai, és egy vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoznak, vagy tartoztak,

– önálló vállalkozók: a valamely tagállam állampolgáraként önálló vállalkozói tevékenységet folytatók, akik egy, vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoznak vagy tartoztak,

– közszolgálati alkalmazottak: akik tagállami állampolgárként nem speciális szociális védelmi rendszer keretében biztosítottak,

– diákok: akik valamely tagállam állampolgárai,

– nyugdíjasok: akik valamely tagállam állampolgáraként egy vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoztak, akkor is, ha az állampolgárság szerinti ország tagállami státusának megszerzése előtt vonultak nyugdíjba,

– hontalanok és menekültek,

– a felsoroltak családtagjai és túlélő hozzátartozói: akik állampolgárságtól függetlenül, de csak bizonyos ellátásokra válhatnak jogosulttá. A jogosult családtagok körét a tartózkodás helye szerinti ország határozhatja meg.

Ellátások köre

A tárgyi hatály alá a kötelező társadalombiztosítási rendszer keretében nyújtott ellátások tartoznak:

– betegségi és anyasági ellátások,

– rokkantsági ellátások,

– öregségi nyugdíj,

– hozzátartozói ellátások,

– üzemi baleset és foglalkozási megbetegedés esetén járó ellátások,

– halál esetére járó ellátások,

– munkanélküli-ellátások,

– családi ellátások.

Az úgynevezett speciális, nem járulékalapú (nem járulékfizetéshez kötött) ellátások ugyancsak a tárgyi hatály alá tartoznak, azaz a rendeletek ez esetekben is alkalmazandók.

Ezek az ellátások a következők:

– a fenti ellátásokat kiegészítő, azokat pótló vagy felváltó ellátások, valamint

– a fogyatékkal élő személyeknek járó speciális ellátások.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek az ellátások csak addig járnak, amíg a jogosult az illetékes teherviselő tagállam területén él, tehát ezek az ellátások nem exportálhatóak.

A koordináció időbeli hatálya

A koordinációs rendeletek alkalmazására a csatlakozás időpontjától kerül sor. Ettől az időponttól azonban a koordináció szabályai szerint mindazokat a jogosultságokat is figyelembe kell venni, amelyek a csatlakozás időpontja előtt keletkeztek. Az ellátások számításánál, illetve szükség esetén újraszámításánál tehát az addig el nem ismert szolgálati időket is beszámítják azzal, hogy visszamenőleg ellátás nem állapítható meg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem