×

Humánerő-fejlesztés uniós forrásokból

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 73. számában (2004. március 15.)
Az európai uniós csatlakozás várhatóan nagy kihívást jelent a hazai vállalkozások, különösen a kisebbek számára. Piaci helytállásuk záloga alkalmazkodóképességük megerősítése s a versenyképességet megalapozó korszerű tudás megszerzése. Ezt elősegítendő, többféle pályázati lehetőség is megnyílik a Nemzeti Fejlesztési Terv humánerőforrás-fejlesztési operatív programja (hefop) keretében, mely projekt a legnagyobb mértékben részesül a strukturális alapok forrásaiból.

A humánerő-fejlesztési operatív program 15 pályázati témája közül 4 kínál majd támogatási lehetőséget a mikro-, kis- és középvállalati körnek ahhoz, hogy az emberi erőforrásra fokuszálva a gazdálkodók alkalmazkodóképességét javítsa. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) szándékai szerint e támogatás is hozzájárul a jelenlegi – EU-összehasonlításban alacsonynak számító – foglalkoztatási szint javításához, illetve a regionális különbségek enyhítéséhez.

Régiós különbségek

A hazai cégek életében nagy változást hoz az uniós csatlakozás, hiszen a változó versenyhelyzet több szempontból is más, magasabb követelményeket támaszt a gazdálkodókkal szemben. A munka világában az egyik leghangsúlyosabb célkitűzés a foglalkoztatási szint emelése. Ezt segíthetik elő az EU-s pályázatok, közöttük is a hefop kínálta egyes lehetőségek.

A rendszerváltást követően – a piacgazdasági átmenet nyomán – a foglalkoztatottak száma több mint egynegyedével, közel 1,2-1,5 millióval csökkent. E téren a mélypont 1997-ben következett el, amikor a foglalkoztatási ráta 52,7 százalékra mérséklődött. Ezt követően 2001-ig az alkalmazásban állók száma több mint 200 ezerrel bővült, és elérte a 3,8 milliót. Kedvezőnek tekinthető, hogy a foglalkoztatotti kör bővülése mintegy felerészben az inaktív rétegek munkába állása nyomán következett be.

Ezt követően 56 százalék körüli mértékben stabilizálódott a foglalkoztatási szint, ami azonban az ország egyes régióiban, térségeiben igen eltérő mértékű. A helyzet főként a hátrányos helyzetű rétegek körében rossz.

Aktív eszközök

Részben e helyzet javítását tűzte célul a hefop, amely a strukturális alapok közül elsődlegesen az Európai Szociális Alapra (ESZA) épül, mely keretet az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) forrásai is kiegészítik. Ez utóbbi a humánerőforrás-fejlesztés infrastruktúrájának megteremtéséhez, javításához nyújt támogatást. A tervek szerint a program megvalósításához az Európai Szociális Alap 385 millió euróval, míg az Európai Regionális Fejlesztési Alap 177 millió euróval járulhat hozzá.

Az öt operatív program közül összességében a hefop részesedik a legnagyobb mértékű támogatásban. A 2004- 2006 közötti időszakban e projekt teljes költségvetése 750 millió euró – 191 milliárd forint –, amiből az elnyerhető közösségi támogatás 563 millió euró. Ezt az összeget hazai – főként központi – forrásból 187 millió euróval lehet kiegészíteni. Az egyes pályázatok esetében általában szükséges az önrész, ám ennek mértéke eltérő.

A hefop stratégiája három pilléren nyugszik, ezek: a foglalkoztatás bővítése, a versenyképes munkaerő biztosítása és a társadalmi beilleszkedés elősegítése. E három célkitűzés négy prioritás mentén valósul meg, amelyek közül az emberi erőforrás fejlesztését leginkább az aktív munkaerő-piaci eszközök, illetve az egész életen átívelő tanulás támogatásával és az alkalmazkodóképesség javításával kívánja a tárca elősegíteni. Részben szintén a humánerő fejlesztését szolgálja a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem is, amelynek hatékony módja a munkaerőpiacra való belépés elősegítése.

Konzorciális összefogás

Az FMM és a hefop megvalósításában részt vevő társminisztériumok 15 pályázati témát – amely ennél jóval több konkrét pályázatot jelent – határoztak meg. Ezek közül négy részben vagy egészben kínál forráslehetőséget a vállalkozóknak. Közülük az egyik – amely a négy prioritás közül az elsőhöz, az aktív munkaerő-piaci politikák támogatásához kapcsolódik – a nők foglalkoztathatóságának elősegítése vissza nem térítendő támogatás formájában. E lehetőség azonban csak részben szól a vállalatoknak, vállalkozásoknak, hiszen a kamarák, az önkormányzati intézmények, a vállalkozásfejlesztési alapítványok, illetve a nonprofit szervezetek ugyancsak pályázhatnak. Ez esetben a pályázati cél megvalósítása többféle módon lehetséges. Mások mellett támogatott foglalkoztatással, illetve a rugalmas munkavégzési formák bevezetésével.

Az ideális projekt költsége 15 ezer és 120 ezer euró közötti, míg saját forrás nem szükséges. Ez esetben a támogatási keret az idei évtől 2006-ig meghaladja a 11 millió eurót.

A társadalmi kirekesztés enyhítését a hátrányos helyzetű emberek, köztük a romák foglalkoztatásával kívánja megoldani a hefop. Az erre irányuló pályázat részben a versenyszektor cégeinek szól, közülük is azoknak, amelyek már korábban is részt vettek ilyen programokban. A célravezető megoldás ebben az esetben az – tájékoztatott a humánerőforrás-fejlesztési operatív program irányító hatósága illetékese, Kiss Csaba –, ha a programban részt vevő cégek konzorciumot alkotnak nonprofit szervezettel, ugyanis így nagyobb esélyük lesz a bekapcsolódásra, a támogatás megszerzésére.

E program az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) elmúlt tíz évben bevált módszereit alkalmazza majd. A versenyszektor cégei ez esetben is konzorcium tagjaiként kapcsolódhatnak be a megvalósításba, amelyre egyébként összesen 40 millió euró áll rendelkezésre, ebből mintegy 30 millió a közösségi támogatás. Az ideális projekt nagyságrendje 40 ezer és 800 ezer euró közötti, a támogatás vissza nem térítendő.

Képzési programok

Az EU piacán való megfelelést kívánja elősegíteni az egész életen átívelő tanulás támogatása, illetve az alkalmazkodóképesség javítása. Erre azért van szükség, mert a tapasztalatok tanúsága szerint a hazai vállalatok egy része, főként a mikro-, kis- és középvállalkozások jelentős hányada nem rendelkezik a tartós növekedéshez szükséges szellemi és fizikai kapacitásokkal. A vállalkozások vezetőinek és alkalmazottainak olyan kihívásokkal kell szembenézniük, mint a tudásalapú társadalom és a gyorsan változó gazdasági környezet. Aki nem képes e követelményeknek megfelelni, annak számolnia kell az alacsonyabb hatékonysággal és az ezzel járó fokozatos piacvesztéssel.

E pályázat keretében, amelynek célja a munkahelyteremtéshez kapcsolódó és a vállalkozói készségek fejlesztését elősegítő képzések támogatása – a gazdasági versenyképesség operatív programjával együttműködve –, munkahelyteremtő beruházásokhoz és vállalati technológiaváltáshoz kapcsolódó képzési, átképzési programok támogatására lesz lehetőség.

Ez azt jelenti, hogy a helyi igények felmérését követően indulnak el a kurzusok akár a munkaügyi szervezet, akár oktatócégek szervezésében, illetve a projektet a munkaadó is kezdeményezheti.

Vállalkozói készségek

A vállalkozói készségek fejlesztését – a kisvállalkozásokat megcélozva – többféle képzési program is támogatja a hefop keretében. Például a korszerű vállalkozói ismeretek és üzletmenet hatékony megszervezéséhez szükséges ismeretek elsajátítását, az Unióval kapcsolatos képzéseket, informatikai oktatást, valamint a munkahelyi egészséggel és biztonsággal kapcsolatos előírások oktatását.

Ebben az esetben egy-egy jól kidolgozott programmal – amelyek ideális költsége 13-75 ezer euró között mozog – a gazdálkodó szervezetek vissza nem térítendő támogatást kaphatnak a kurzussal járó költségek fedezetéül. E támogatásból például az oktatók tiszteletdíját, az oktatási anyagok elkészítését, a képzésben részt vevők utazási és egyéb, a képzéshez kapcsolódó költségét, az oktatás helyszínének bérleti díját lehet finanszírozni.

A fent említett célok megvalósítására 2004-2006 között összesen 50 millió euró közösségi támogatás és 16,7 millió euró hazai forrás áll rendelkezésre a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből.

Támogatott önfoglalkoztatók

Az egész életen átívelő tanulást és az alkalmazkodóképesség javítását a felnőttképzési rendszer fejlesztése hivatott segíteni. Az e témakört érintő pályázatok elsősorban a képző-oktató, a fejlesztő-kutató cégeknek, illetve a nonprofit szektornak szólnak, de egy-egy kimagasló képzési programmal vállalatok is esélyesek a vissza nem térítendő támogatás elnyerésére. Ez esetben az ideális projektek költsége 15 ezer és 450 ezer euró közötti. A közösségi hozzájárulás mértéke 15,2 millió euró, míg a hazai forrás – a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből – 5 millió euró.

Nagyon fontos, hogy az önfoglalkoztatóvá válás támogatása kiemelt cél legyen a humánerő-fejlesztési operatív programban is, s a nőket és a fiatalokat egyaránt érintse – vélekedik Antalffy Gábor, a kiskereskedőket tömörítő munkáltatói érdekképviselet ügyvezető elnöke, a hefop monitoringbizottságának a munkavállalói oldal képviseletében delegált tagja.

Emellett kívánatos, hogy az Országos képzési jegyzékben nem szereplő szakmákban szervezett kurzusok szintén kapjanak támogatást. E képzések során a leendő önfoglalkoztatók úgynevezett vállalkozói minimumvizsgát tehetnének. Az állástalanság megelőzése és kezelése érdekében szükséges, hogy támogatási lehetőség teremtődjék ahhoz, hogy az önfoglalkoztató vállalkozók – ha sorsuk úgy alakul – visszakerülhessenek a munkaerőpiacra, azaz bekerülhessenek a munkanélküli-ellátó rendszerbe. Ez annál inkább indokolt lenne, hiszen Ausztria példája mutatja: a csatlakozás első néhány évében a kisvállalkozások körében igen jelentős volt a fluktuáció, illetve a vállalkozások megszüntetése. Az átmeneti állapot kezelése nagyon fontos.

Ajánlatos lenne továbbá áttekinteni azt is, hogy az uniós országok milyen támogatási gyakorlatot folytatnak az önfoglalkoztatóvá válás területén. Erre jó példa a spanyol gyakorlat, ahol a 40 év feletti nők alkalmazásához a kormányzat jelentős járulékengedményt adott. Ugyanezt a gyakorlatot alkalmazzák a halmozottan hátrányos helyzetű emberek esetében is.

Hasznos linkek

www. nfh.hu

www. fmm.gov.hu

www.gkm.hu

www.pafi.hu

www.forrasportal.hu

www.sansz.ngo.hu

www.euoldal.hu

www.uniospalyazat.h

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem