×

Módosul az MRP-törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 66. számában (2003. augusztus 15.)
A munkavállalói résztulajdonosi programról (MRP) szóló törvénymódosítási javaslat várhatóan az ősszel kerül az Országgyűlés elé. Mivel a tizenegy évvel ezelőtt megszületett MRP-törvény privatizációs technikaként funkcionált, ezért indokolt egy másik, immár a magáncégekre "szabott" jogszabály megalkotása is. A jogalkotók azt várják a módosítástól, hogy – a garanciális elemek révén – megszűnnek majd a dolgozói tulajdonszerzés anomáliái.

A módosítási javaslatot az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) is megtárgyalta, majd a plenáris ülést követően felállított szakbizottságban a korrekció mikéntjéről is megegyezés született.

A jogszabálynak – a törvényjavaslat szerint – nem lesz visszamenőleges, azaz a privatizáció során megszerzett tulajdonrészekre kiterjedő hatálya. Ez azt is jelenti, hogy a korábban bekövetkezett kivásárlási anomáliákat már nem lehet orvosolni. A további visszásságoknak azonban elejét vehetik. Ugyanakkor a munkavállalók egy másik javaslata is érvényre jut majd. Jelesül az, hogy a jelenleg működő MRP-szervezetekre is érvényes legyen a módosított jogszabály, s ne csak azokra, amelyek közgyűlése magára nézve kötelezőnek ismeri el azt – tájékoztatott a szakbizottság egyik, a kormányzati oldalt képviselő résztvevője.

Tagsági viszony

A korábbi, 1992-ben megszületett törvényhez képest számos új elemet tartalmaz a módosított változat. Egyebek közt lehetővé válik, hogy a munkavállaló MRP-szervezeti tagsága a munkáltatói jogutódlás vagy az illető nyugdíjazása esetén is fennmaradhasson. Ugyanakkor a már nyugdíjba vonult, illetve "kiszervezett" dolgozók is kérhetik tagsági viszonyuk helyreállítását, s ezt az MRP-szervezetnek teljesítenie kell. Az eredeti részvevői viszony visszamenőleges hatályú helyreállítására azonban nem lesz lehetőség.

Az új szabály szerint az MRP-szervezetek – az állam megmaradt vagyonrészének értékesítésekor – előnyös jogi lehetőséget kapnak az ismételt tulajdonszerzésre, illetve – új elemként – lehetővé válik, hogy gazdasági-vállalkozási tevékenységet is folytassanak. Szintén újdonság, hogy a résztvevők már a törlesztés alatt is jogosulttá válnak a szervezet kezelésében lévő vagyonrészeik egymás közötti értékesítésére.

Winkler László, a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. gazdasági igazgatója, egyben volt MRP-elnöke úgy látja: esetükben a törvénymódosítás nem hoz nagy változást, mert a cég MRP-szervezete eddig is demokratikus keretek között tevékenykedett. Az olyan cégeknél azonban, ahol a munkavállalói tulajdonlás pusztán formalitás – mert valójában a vezetők igyekeznek megszerezni az MRP működését befolyásoló döntési jogkört –, ott a törvénymódosítás révén rendeződhetnek a viszonyok.

Előnyös továbbá, hogy a leendő törvény az MRP-szervezetek működését is szabályozza – hangsúlyozta Winkler László. A hatályos jogszabály szerint ugyanis az MRP-szervezet megszűnik, amikor befejezi az államtól vásárolt tulajdon ellenértékének törlesztését és a tulajdonrészek felosztását. A Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. esetében azonban – miután a dolgozók igényelték – ennek ellenére is tovább működött az MRP; igaz, ezt nem szabályozta törvény.

Tulajdonosi szemlélet

Kérdésünkre, hogy a cégek teljesítményét, eredményét miként befolyásolja a dolgozói résztulajdonlás, a gazdasági igazgató kifejtette: esetükben az egyik látványos változás az volt, hogy a dolgozói tulajdonlást követően takarékossági intézkedéseket kezdeményeztek a munkavállalók. Ezt követően csökkent az egy termékre jutó alapanyag- és energiafelhasználás. Mindez azt jelzi, hogy a tulajdonlással a szemlélet is megváltozott, nevezetesen: az alkalmazottak kezdték magukénak érezni a céget. Winkler László szerint azonban az árbevétel és a nyereség növekedése – a privatizációt követően – valószínűleg nem pusztán az MPR-nek tudható be. Ma már nehéz ugyanis felmérni, hogy mi történt volna, ha nem jön létre az MRP.

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium előterjesztéséből mindenesetre az derül ki, hogy azok a cégek, amelyek munkavállalói résztulajdonban működnek, jobban teljesítenek. Ez mindenképpen örvendetes tény. Ugyanakkor az MRP hallatán sokaknak nem ez jut az eszükbe, hanem az, hogy a programban részt vett dolgozókat – a törvény hiányosságai miatt – az adott cégnél működő MRP tagjainak egy szűk köre kijátszotta, s megnövelte a szervezeten belüli saját tulajdonrészét.

A Tulajdonos Munkavállalók és Társaságaik Országos Szövetsége több alkalommal is felhívta a figyelmet a visszásságoknak utat nyitó kiskapukra, miként arra is, hogy számos technika létezhet a dolgozók kijátszására. Ennek egyik módja, hogy a cég kft.-kbe szervezi ki a munkavállalóit, akiknek így – a munkaviszony megszűnésével – automatikusan megszűnik az MRP-tagsága is. Előfordult az is, hogy az MRP-szervezet – a törlesztés ideje alatt – a forgalmi érték legalább 50 százalékán visszavásárolta a kilépettektől vagy kiléptetettektől az addig tulajdonukba adott vagyonrészt, ám új tagokat nem szervezett be. Az MRP-tulajdon tehát változatlan maradt, csakhogy a résztvevők száma egyre csökkent. Visszaélések tehát voltak, várhatóan azonban a jövőben – a törvénymódosításnak köszönhetően – ezek megfékezhetőek.

Pénzügyi konstrukciók

Mivel az MRP-ről szóló törvény elsősorban privatizációs célokat szolgált, ezért – számos korlátja miatt – nem alkalmas arra, hogy elősegítse a magáncégek dolgozóinak tulajdonszerzését. Pedig a versenyszféra igényli a pénzügyi részvétel jogi hátterének megteremtését. Célszerű lenne tehát egy, a versenyszféra gazdálkodóira "szabott" jogszabály megalkotása – fogalmazott a Rész-Vétel Alapítvány vezetője, Lukács János. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium már megtette az első lépést a jogszabály előkészítése érdekében. De hogy megalapozott javaslat szülessen, az előkészítés során áttekinti és elemzi a külföldi – az uniós, az amerikai, a kanadai és az ausztrál – szabályozás, illetve az eddigi magyar gyakorlat tapasztalatait.

A most hatályos MRP-törvény bizonyos elemei feltehetően használhatók lesznek az új szabályozáskor, mint ahogy a Pénzügyminisztérium által a múlt év végén kidolgozott "elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program" is – folytatta Lukács János. Ez utóbbi lényege, hogy azok a vállalatok, amelyek kérelmezik a nyilvántartásba vételt, s a feltételeknek megfelelnek, a dolgozóiknak kedvező adózás mellett juttathatnak részvényeket. Ezek szerint a munkáltató által ingyen vagy kedvezményesen juttatott részvényből származó jövedelem – ha a papírt a dolgozó csak egy bizonyos idő eltelte után értékesíti – az árfolyamnyereségre vonatkozó szabályok szerint adózik.

A Rész-Vétel Alapítvány egyébként azt is feltérképezi, hogy a Magyarországon tevékenykedő multinacionális cégek milyen gyakorlatot alakítottak ki és milyen célokat fogalmaztak meg a dolgozói tulajdonszerzést illetően – fűzte hozzá Lukács János.

Külföldi gyakorlat

Ami a külföldön honos szabályozást illeti, rendkívül vegyes a kép. Szinte valamennyi nyugati országban ismert a részvényopció, s ezt sok helyütt nemcsak a vezetők, hanem a cégnél alkalmazásban álló "átlagdolgozók" is igénybe vehetik.

Néhány példával jól illusztrálható, hogy mennyire változatos a külföldi gyakorlat. Franciaországban például az ötvennél több munkavállalót foglalkoztató cégeknek – 1965 óta – kötelező részvényeket juttatniuk, vagy profitrészesedést fizetniük munkatársaiknak. Nagy-Britanniában egymással párhuzamosan több modell is kínálkozik. Az egyik szerint – melyből a már említett pénzügyminisztériumi program is merített – ha a cég szervezett formában juttat részvényeket a dolgozóknak, akkor adókedvezményben részesül a vállalat és a munkavállaló is. Egy másik brit modell – az úgynevezett "save as you earn" – lényege pedig abban áll, hogy ha bérmegtakarításaiból a dolgozó részvényt vesz, akkor ehhez adókedvezmény társul, illetve a cég – tb- és adókedvezménnyel megfejelve – további részvényeket juttathat a számára. Ha a munkavállaló két-három évig megtartja a részvényeket, akkor az értékesítéskor a jövedelem részlegesen vagy teljesen adómentes lesz.

Spanyolországban – 15 évvel ezelőtt – a nagy munkanélküliség ellenszereként "vetették be" a dolgozói tulajdonlást elősegítő programot. Ez abból áll, hogy az állam a munkanélküli-segély összegét – amit két-három évig folyósítana az állástalannak – befektetési célra átadja a cégük csődje miatt egyébként munkanélkülivé váló dolgozóknak. Ők pedig ebből az összegből – legalább 10-en összeállva és a cég eszközeinek egy részét megvásárolva – vállalkozást indíthatnak. A tönkremenő cég egyes, életképes részlegei így – jelentős adókedvezményt is élvezve – általában sikeresen tovább működhetnek. E vállalkozások Spanyolországban mintegy 90 ezer munkahelyet teremtettek, illetve őriztek meg.

Uniós szinten nincs egységes szabályozás a munkavállalók pénzügyi részvételének támogatására. Az Európai Bizottság mindössze ajánlásokat tesz, és a konstrukciók, illetve a legjobb gyakorlat megismertetésére szorítkozik.

Élen az MRP-S CÉGEK

Az MRP-s cégek eredményeinek jobb az átlaga, mint az alkalmazotti tulajdonrésszel nem rendelkező hazai magántulajdonú vállalkozások esetében – olvasható a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, valamint az Igazságügyi Minisztérium által közösen készített kormány-előterjesztésben. A legutolsó, 2000-ben végzett felmérés szerint az egy főre jutó bérjövedelem a gazdasági társaságok átlagában 890 ezer, míg az alkalmazotti társtulajdonú vállalatoknál 1 millió 286 ezer forint volt, a különbség 44 százalék! Az adózatlan eredmény az előbbi csoportnál 580 ezer forint, míg az utóbbinál 931 ezer forint – az eltérés 60 százalék. Az adatok tükrében megállapítható, hogy – tíz év után – a 100 forint jegyzett tőkére jutó saját tőke a gazdasági társaságoknál átlagban 178 forint, ugyanakkor az alkalmazotti társtulajdonú cégeknél már 267 forint. Utóbbiak felhalmozása tehát a privatizáció óta sokkal nagyobb

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem