Mindennapi pénzügyek
A pénzügyi szférában lezajlott változások, illetve a számítástechnikai és az infokommunikációs eszközök fejlődése folyamatos ismeretszerzésre készteti a szakembereket, köztük a pénzügyi menedzsereket is. A korszerű, felfrissített tudás ugyanis megalapozza, hogy az új helyzetben is biztonsággal eligazodjanak a bankók és a bankok világában. Székely György – a Közép-európai Egyetem oktatója – mikrogazdasági szempontból mutatja be a pénzügyek gyakorlati tudnivalóit.
A szerző mindenekelőtt megismertet a pénz- és a bankfejlődés történetével, a bankok közvetítő szerepével, s működésük alapelveivel. Ugyanakkor az olvasók tájékozódhatnak a pénzintézetek szervezeti felépítéséről, a bankrendszerekről, a vonatkozó törvényekről, de még a kockázatmenedzselésről is.
A nemzetközi piacokat bemutató fejezet a bankok nemzetközi kereskedelemben betöltött szerepét részletezi. A szerző ismerteti a külkereskedelmi fizetésekkel, a garanciákkal és más biztosítékokkal kapcsolatos tudnivalókat, illetve a nemzetközi kereskedelem finanszírozási gyakorlatát. Megismerjük a vevőknek kereskedelmi hitelt biztosító, az eladóknak pedig piacképes értékpapírokat juttató forfetírozás folyamatát, végül pedig a devizapiacokról, a hitel-, elszámolási és kereskedelmi kockázatokról nyerhetünk a gyakorlatban jól kamatoztatható információkat.
zékely György: Pénzügyek és banküzletek (Pénzügyi menedzserek kézikönyve) The Essence of Money and Banking (A Handbook for Financial Managers)
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest 2002, 328 oldal.
Ára: 5000 forint + áfa
Munkajogi útmutató
A munkajoggal foglalkozó vállalati szakemberek nem nélkülözhetik az útbaigazító szakkönyveket. Az e terület felelőseinek fiókjában mindig megtalálható az őket eligazító "kisokos", amit haszonnal forgathatnak. A "Munkajogi kézikönyv" második, átdolgozott kiadása kifejezetten az útbaigazító kiadványok sorába illeszkedik, mert a gyakorlati problémák megoldásában kíván segítséget nyújtani.
A szerzők a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszonyok teljes körét részletezetik, mégpedig a bírói gyakorlat tükrében. Ily módon az olvasók nemcsak a száraz jogismeretek gyűjteményét vehetik kézbe, de a jogszabályok bírói gyakorlatban kialakult tartalmát is megismerhetik. A nyolc fejezetet magában foglaló könyv áttekinti – mások mellett – a munkaügyi kapcsolatokat, a munkavállalók részvételi jogát, illetve a munkaviszony kérdéskörét.
A munkaviszonyról szóló fejezet minden elemére kiterjedően elemzi e jogviszony létesítését és módosítását, megszűnését és megszüntetését, illetve a munkavégzés szabályait és a munka díjazását. Kezdve attól, hogy kik a munkaviszony alanyai, s a feleket milyen kötelezettség terheli a munkaszerződés megkötésére irányuló tárgyalások során, minden kérdésére választ kaphat az olvasó. Ami már csak azért is fontos, hiszen az Mt. hatálybalépését követően, július elsejétől a hatóságok munkaviszonnyá is átalakíthatják a különféle szerződéseket. Ezért különös jelentősége van a szerződés tartalmi elemeinek.
r. Kertész István-Dr. Pál Lajos-Dr. Radnay József: Munkajogi kézikönyv, HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest, 2003, 361 oldal. Ára: 6384 forint
Örömteli szervezet
Munkaszervezési szakkönyvek sokasága taglalja: milyen is a hatékony szervezet, hiszen ez az egyik kulcsszó, amivel felkelthető a vezetők érdeklődése.
A kínált megoldások sokfélék, abban azonban mindenki egyetért, hogy aki szereti a munkáját, jobban teljesít, mint aki kényszerből látja el feladatait. Mégis, mindmáig csak kevesen merték követelményként támasztani az örömmel végzett tevékenységet. A Lövey-Manohar szerzőpáros könyvének megjelenése előtt még senki sem vállalkozott arra, hogy rendszerezze és elemezze, milyen az örömteli szervezet és hogyan hozható létre.
Figyelemre méltó, ahogy az egészséges szervezet hat "egészségkritériumát" összefoglalják a szerzők, bemutatva a gyakori betegségeket, a tüneteket, az okokat és a betegségek leggyakoribb eredetét. Az első egészségkritérium a szervezet három alapvető céljának: a vevőkkel, a munkatársakkal és a szervezettel kapcsolatos egyensúlyt mondja ki; a második a szervezethez való kötődés érzését, a harmadik az entrópia minimálisra csökkentését. A vevők elégedettségének közismert kritériumát a növekedés és fejlődés követi, míg a hatodik a környezettel való harmónia szükségességét mondja ki.
Ha egy szóval kellene összefoglalni Az örömteli szervezet című könyv gondolatkörének lényegét, akkor ez az egy szó az "egyensúly" lenne. A könyv arra ösztönzi olvasóit, hogy nézzenek szembe önmagukkal, szervezeteikkel, és végül válaszoljanak a legfontosabb kérdésre: vajon az én vállalatom egészséges-e, vajon az én munkahelyem örömteli szervezet-e?
övey Imre-Manohar S. Nadkarni: Az örömteli szervezet, HVG Kiadó Rt., Budapest, 2003, 227 oldal. Ára: 4500 forint