×

A garanciaszövetkezetek fejlődése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 66. számában (2003. augusztus 15.)
A kisvállalkozások finanszírozási helyzetének javítására létrehozott garanciaszövetkezeti rendszer mind ez ideig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Mint az érdekeltek elmondták: a konstrukció az eddiginél nagyobb állami támogatással, valamint a takarékszövetkezetek fokozott szerepvállalása révén mozdítható el a holtpontról. A rendszer megújulásától azt várják az érintettek, hogy a kisvállalkozások – egyszerű ügyintézéssel – olcsó hitelekhez juthatnak.

A kormányzat, a hitelintézeti szektor képviselői és a vállalkozások egyetértenek abban, hogy a garanciaszövetkezetek eddigi működése nem volt sikeres. Azaz: e konstrukció révén nem nőtt érdemben a kis- és középvállalkozások által felvett hitelek állománya.

Együttműködési megállapodás

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) változtatásokat tervez a rendszer hatékonyabb működése érdekében. Első lépésként új együttműködési megállapodást kötött az Országos Takarékszövetkezeti Szövetséggel (OTSZ). Az együttműködésben részt vesz továbbá a Hitelgarancia Rt. (HG), valamint a Kis- és Középvállalkozói Érdek-képviseleti Szövetség négy tagszervezete: az IPOSZ, a KISOSZ, az ÁFEOSZ és az OKISZ.

A megállapodás alapján az integrálódott takarékszövetkezetek is belépnek a rendszerbe, s megkezdik a hitelezési együttműködést. Részjegyet vásárolnak, amivel nő a garanciaszövetkezetek tőkéje, s ebből következően erősödik kockázatvállalási képességük. A GKM támogatja, hogy a szövetkezetek az eredeti garanciavállalás mellett a kezességvállalás egyéb formáit is kipróbálják.

A GKM kezdeményezi továbbá, hogy a kormány a garanciaszövetkezetek működését a Hitelgarancia Rt.-vel és az Agrárgarancia Vállalkozói Alapítvánnyal azonos mértékben támogassa, ami 70 százalékos állami viszontgaranciát és garanciadíj-támogatást jelent. Mindez növelheti a garanciaszövetkezetek működési biztonságát, és olcsóbbá teheti a garancia igénybevételi díjat – ami ma 0,5-1 százalék között mozog – a vállalkozások számára.

Érdektelen bankok

Mindezen változtatások azért váltak szükségessé, mert a garanciaszövetkezetek nem úgy működtek, ahogy létrehozóik elképzelték. Az élet túlhaladta a viszontgarancia – létrehozásakor megalkotott – konstrukcióját, amely lassúbbá tette és megdrágította a kis- és középvállalkozások számára a hitelfelvételt. S mivel rövid lejáratú, kis összegű forgóeszköz-kölcsönökről van szó, ez nem bizonyult járható útnak. Ugyanakkor a magas kockázat miatt a kereskedelmi bankokat sem sikerült érdekeltté tenni abban, hogy a kis- és középvállalkozások számára néhány millió forintos hitelt nyújtsanak – értékelte a helyzetet Pesti Albertné, az IPOSZ szakfőtanácsosa.

A takarékszövetkezetek viszont szívesebben hiteleznek e gazdálkodói körnek, így tényleges elmozdulást jelenthet, ha a jövőben az OTSZ és az adott régiókban működő takarékszövetkezetek részt vállalnak a garanciaszövetkezetekben. A szakember tapasztalatai szerint a régiókban működő takarékszövetkezetek készséget mutatnak arra, hogy olyan hitelkonstrukciókat alakítsanak ki, amelyek kedvező feltételek mellett teszik lehetővé a kölcsönfelvételt – jelenleg körülbelül évi 12 százalékos kamat mellett.

De arra is történtek lépések, hogy a viszontgarancia helyett tényleges garanciát nyújtsanak a garanciaszövetkezetek, ám ehhez – mind a tőkeerőt, mind a szakembergárdát illetően – meg kell erősíteni e szervezeteket. Túl sok idő nincs a működés megreformálására, mert amikor a PSZÁF – 2001 novemberében – megadta a működési engedélyt a 7 garanciaszövetkezetnek, akkor a felügyelet olyan pénzügyi vállalkozásnak minősítette ezeket, amelyekre a szövetkezeti törvény mellett a hitelintézeti törvény hatálya is kiterjed. Ez utóbbi egyebek mellett azt jelenti, hogy szakképzett és hitelintézeti gyakorlattal rendelkező pénzügyi munkaerőt kell alkalmazniuk, kötelező auditálásukat csak könyvvizsgáló cég végezheti. Márpedig ezek a követelések mind növelik e – jelenleg bevétellel nem vagy alig rendelkező – szervezetek működési költségeit.

Személyre "szabva"

Szőke András, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség elnöke elmondta: a kiindulási pont az volt, és ma is az, hogy a garanciaszövetkezetek bármely bankkal szerződést köthetnek a garancianyújtásra. Sokan – főképp Budapesten – azt feltételezték, hogy a nagy bankok majd "rámozdulnak" e lehetőségre. Ám az OTSZ már akkor is hangsúlyozta, hogy e konstrukció valószínűleg a takarékszövetkezetekhez áll majd közelebb.

Az integrációhoz tartozó takarékszövetkezetek zöme egyébként már tag a garanciaszövetkezetekben, és a maradék is fontolgatja a belépést. Előfordulhat ugyan néhány kivétel, de akik az OTSZ-hez eddig visszajeleztek, azok közül valamennyi takarékszövetkezet hajlandó az együttműködésre. Ha valamelyik mégsem vállalja a tagságot, az is szerződést köthet a garanciaszövetkezettel, hogy a garancialeveleit befogadja, és ez alapján hitelezzen. (Az országban működő 188 takarékszövetkezet közül 165 tagja az integrációnak.)

Eddig országosan 20-30 hitelfolyósításra került sor garanciaszövetkezeti kezességvállalással, ám ez a hitelállomány – kis összegű kölcsönökről lévén szó – jelentéktelen értéket képvisel.

A továbblépésnek – az OTSZ elnöke szerint – jelenleg nem az a módja, hogy a garanciaszövetkezetek közvetlen garanciába kössék le a tőkéjüket, hanem hogy a rendszer szereplői jobban éljenek a viszontgarancia lehetőségével. (Egy-egy garanciaszövetkezet, mint 50 millió forint tőkével rendelkező pénzügyi vállalkozás, a törvény által előírt 8 százalékos tőkemegfelelési mutatóval 400 millió forintig vállalhat közvetlen garanciát.) Ha személyre szabott terméket kínálnak egy kisebb vállalkozónak, és annyival kedvezőbb feltételek mellett folyósítják a hitelt, mint amennyivel a viszontgarancia csökkenti a hitelezés kockázatát, akkor az már vonzó lehet a vállalkozás számára.

Alacsonyabb kamatszint

Nyugat-Európa több országában egymásra épülő garanciarendszerek működnek: az állami garanciaalapok mellett önkéntesen létrejött garanciaszervezetek is vannak, amelyek részt vesznek a kockázatmegosztásban, de egymásra épülve. A vállalkozókért pedig – tőlünk nyugatra – az érdekképviseletek is kezességet vállalhatnak. Mivel az adott vállalkozó múltját, tevékenységét jól ismerik, ekképpen ez a hitelintézetek számára jelentős kockázatcsökkentő tényező.

Ezzel együtt, az OTSZ véleménye szerint, a közvetlen garancia lehetőségét is fenn lehet tartani, de óvatosan kell vele bánni – már csak azért is, mert jelenleg e tevékenység nem szerepel a működési szabályok között. Először el kell kezdeni a tényleges működést, majd a GKM magasabb támogatása révén mérsékeltebbé váló garanciadíjjal vonzóbbá lehet tenni a konstrukciót. A szaktárca a garanciadíj 50 százalékát vállalja át. (Eddig az 5 millió forintos maximális hitel felvétele esetén 50 ezer forint körül alakult a garanciadíj.)

A takarékszövetkezetek szakemberei jelenleg olyan vállalkozói hitelkonstrukciók kidolgozásán munkálkodnak, amelyek révén – a kisebb kockázatvállalás következtében – lejjebb szorítható a kamatszint. A majdani csökkentett kamatkondíció még nem ismert, sőt az sem kizárt, hogy területenként különböző mértékű lesz. Jelenleg a takarékszövetkezetek vállalkozói hitelkondíciói azonosak a bankszektoréval.

regionális intézmények

Garanciaszövetkezet neve

Illetékességi területe

Székhelye

Telefonszáma

Közép-magyarországi Garanciaszövetkezet

Budapest, Pest megye

Budapest

1/216-4044, 1/216-4038

Közép-dunántúli Garanciaszövetkezet

Komárom-Esztergom, Veszprém, Fejér megye

Veszprém

88/423-914

Nyugat-dunántúli Garanciaszövetkezet

Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye

Győr

96/524-791

Dél-dunántúli Garanciaszövetkezet

Baranya, Tolna, Somogy megye

Szekszárd

74/312-333

Észak-magyarországi Garanciaszövetkezet

Nógrád, Heves, BAZ megye

Eger

36/413-705

Észak-alföldi Garanciaszövetkezet

Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Nyíregyháza

42/411-365

Dél-alföldi Garanciaszövetkezet

Bács-Kiskun, Csongrád, Békés megye

Szeged

62/485-610, 62/485-634

Hiányzik a reklám

A garanciaszövetkezeteknél mostanában zajlanak azok a közgyűlések, amelyek keretében a takarékszövetkezetek belépéséről döntenek – s ezzel növelik a tőkét –, illetve az igazgatóságok összetétele oly módon változik, hogy a GKM, az OTSZ és a takarékszövetkezetek együtt többségbe kerülnek e grémiumokban. Eddig már lezajlott az átalakulás, ami azért fontos, mert az alapszabály módosítása és az igazgatóságok összetételének megváltoztatása a működés egyik előfeltétele.

Júliustól már az új konstrukciójú garanciaszövetkezetek közreműködésével kerülhet sor az első hiteligénylésekre. Mivel azonban a termékek még nem kellően ismertek, ezért fontos lenne a reklám.

Az elnök azt szeretné, ha az idén 500 és 1000 között lenne a garanciaszövetkezeti kölcsönök száma. A konstrukció főképp a kis települések induló, illetve tartósan kisebb vállalkozásai számára előnyös, hiszen ez a kör nem 10 millió forintos kölcsönökre, hanem kisebb, akár 100 ezer forintos forrásra is igényt tarthat. A takarékszövetkezetek által folyósított hiteleknek pedig gyakorlatilag nincs alsó határuk.

Egyetlen hitelkihelyezés

Kalmár István, a Nyugat-dunántúli Garanciaszövetkezet elnöke is osztja a véleményt, miszerint jelenleg nem működik a rendszer. A régió területén például mindössze egy hitelkihelyezés történt a garanciaszövetkezet és a Hitelgarancia Rt. közös garanciavállalása mellett. S jóllehet az elmúlt évben az 51 millió forintos törzstőke kamataiból még sikerült finanszírozniuk a szövetkezet működését, mivel azonban lényegesen csökkentek a betéti kamatok, az idén már – régi formájában – nem tartható fenn a rendszer. Ezért mindenképpen változásra van szükség.

Az elnök becslése szerint évente 200-300 ügyletet kellene lebonyolítaniuk ahhoz, hogy biztosítsák a működésükhöz, esetleg a szerény mértékű továbbfejlesztéshez szükséges forrásokat. Ehhez egyéb pénzügyi tevékenységi formákkal kellene bővíteni e szervezetek működését, csakhogy az általuk végezhető gazdasági tevékenységek, befektetések körét jelenleg szigorúan behatárolja a vonatkozó jogszabály. Az elnök szerint két út lehetséges: a tevékenységi és a működési kör kibővítése, illetve a feltőkésítés. A működési terület szélesítése azt jelentené, hogy e szervezetek nemcsak közvetve, hanem közvetlenül is vállalhassanak készfizető kezességet a hitelért folyamodó vállalkozásoknak. De akár hitelintézeti tevékenységet is végezhetnének a garanciaszövetkezetek – ily módon közvetlenül nyújthatnának hiteleket a kis- és középvállalkozásoknak.

Krónikus tőkehiány

Talán még ennél is nehezebb kérdés, hogy miként valósul meg a feltőkésítés. Az elnök szerint a takarékszövetkezeti szektornak 5-6 millió forinttal kellene "beszállnia" a garanciaszövetkezetekbe. Kalmár István a koncentrációt is célszerű megoldásnak ítéli: ha a jelenlegi 7 garanciaszövetkezet 2-3 új szervezetté alakulna át, akkor tőkeerejük is összeadódna (100-150 millió forintra emelkedne). Elvben persze a garanciaszövetkezeti tagok számának növelése is emelhetné a tőkét. Ha például tízezer tag vásárolna egy-egy 10 000 forintos részjegyet, akkor az 100 millió forinttal bővítené a szövetkezet törzstőkéjét. Ám egy a valóságban nem működő szövetkezetbe nem lehet, és nem is szabad új tagokat szervezni.

Az Észak-alföldi Garanciaszövetkezet helyzete Petrus Istvánné elnök szerint stagnál; a szervezet garanciavállalása mellett eddig még egyetlen vállalkozói hitelfelvétel sem történt. Véleménye szerint egy-egy konstrukció szempontjából kulcskérdés, hogy támogatott hiteleket kínálnak-e a kis- és középvállalkozásoknak, mert a 18-20 százalékos kamatok a költségekkel együtt olyan terhet jelentenek, amit a vállalkozások többsége képtelen kitermelni.

Az elnök véleménye szerint az elmozduláshoz jó esélyt teremt, hogy a takarékszövetkezetek belépnek a garanciaszövetkezetekbe. Ahogyan az is rendkívül fontos, hogy a takarékszövetkezetek az eddigieknél kedvezőbb kamatú hitelkonstrukció kidolgozását ígérik. Ez utóbbi szempontjából lényeges, hogy megszülessék a takarékszövetkezetek és a GKM közötti megállapodás.

Az Észak-alföldi Garanciaszövetkezet rendkívüli közgyűlésén újraválasztják a szervezet igazgatóságát.

Az átalakulás érdemi része – a nyári szabadságok miatt – szeptemberben kezdődhet, ám e folyamatnak az idén mindenképpen be kell fejeződnie, hiszen jelenleg a garanciaszövetkezet nem rendelkezik bevételekkel, saját tőkéje viszont nem csökkenhet 50 millió forint alá.

Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető elnöke kifejtette: nem állt elő olyan helyzet, hogy a garanciaszövetkezetek felélnék tőkéjüket, mert azokba az érdekképviseletek, illetve azok tagjai is beléptek – megvásárolva az előírt részjegyeket –, így e szövetkezetek a törvényben előírt 50 millió forintosnál nagyobb saját tőkével rendelkeznek. Ugyanakkor – tevékenység híján – a költségeik is csekélyek.

Ennél súlyosabb gondot jelent viszont a tényleges működés hiánya, amit az elnök jórészt arra vezet vissza, hogy a Hitelgarancia Rt. nem biztosított gyorsabb ügyintézést azon vállalkozások számára, amelyeket az érdekképviseletek megbízható, jó partnernek minősítenek. Így a garanciaszövetkezeti konstrukció valójában csak lassította és drágította a hitelezést.

Az is hátránya e konstrukciónak, hogy nem kapott olyan költségvetési támogatást, mint például a Széchenyi-hitelkártya. A kibontakozás lehetőségét az elnök a garanciadíj állami támogatásában, kamatkedvezmény biztosításában látja, valamint abban, hogy a garanciaszövetkezetek tagjai – az eredeti elképzeléseknek megfelelően – csakugyan egyszerűbb eljárással juthassanak hitelhez. A GKM ígéretet tett a garanciadíj támogatására, illetve arra, hogy közbenjár a rövidített hitelelbírálat ügyében. A kamatkedvezmény azonban a GKM kompetenciáján túlmutat: ehhez a kormány, illetve a pénzügyi tárca döntése szükséges.

Az elnök szerint elmozdulást hozhat, ha az OTSZ belép a rendszerbe, ugyanis a takarékszövetkezetek ügyfélköre zömmel a kisebb vállalkozásokból tevődik össze – így az egymásrautaltság, illetve a helyi ismeretek is remélhetőleg javítják a működés hatékonyságát. A takarékszövetkezetek – az ígéret szerint – első osztályú adósnak tekintik majd a garanciaszövetkezetek ajánlásával rendelkező vállalkozásokat. Antalffy Gábor azt is a hatékony működés követelményei között említette, hogy mindegyik régióban legyen legalább egy olyan takarékszövetkezet, amely kedvező kondíciójú hitelt kínál a garanciaszövetkezetek ügyfeleinek.

Az alapítás kezdetei

A garanciaszövetkezetek megalapításáról 1999. október 20-án kötött megállapodást a GKM elődje, a Gazdasági Minisztérium, az OTSZ, a HG, illetve a Kis- és Középvállalkozói Érdek-képviseleti Szövetség négy tagszervezete – az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ), a Kereskedők és Vendéglátók Országos Szövetsége (KISOSZ), az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége (ÁFEOSZ), valamint a Magyar Iparszövetség (OKISZ). Az elképzelések szerint a szövetkezetek – a hozzájuk tagként belépő gazdálkodók számára készfizető kezességet teljesítő HG-nek – a központi költségvetés biztosította 70 százalék mellé további 15 százalék viszontgaranciát nyújtottak volna. (A HG készfizetőkezesség-vállalása valamennyi kérelem esetén 90 százalék volt, mely az uniós harmonizáció jegyében 80 százalékra csökkent.) A HG vállalta, hogy a hitelintézet pozitív elbírálása esetén az általa benyújtott készfizetőkezesség-vállalási kérelmet gyorsított eljárás során bírálja el. A gazdálkodók garanciaszövetkezeti tagságának feltétele volt, hogy 10 000 forint részjegyet vásároljanak. A konstrukció által támogatott rövid lejáratú – legfeljebb egyéves – hitelek maximális mértéke 5 millió forint. A rendszer működtetéséhez szükséges alaptőkét a gazdasági tárca vállalta, a hét garanciaszövetkezet részére 50-50 millió forint erejéig. (A rendszer az alaptőke által nyújtott kezdő feltétellel és a tagsági kör folyamatos bővülésével vált volna fokozatosan önsegítővé, önfinanszírozóvá.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem