A foglalkoztatottság jelenleg nem éri el a 60 százalékos szintet Magyarországon, miközben az EU tagállamaiban a legóvatosabb számítások szerint is legalább 63 százalékos. Ugyanakkor a fejlett országok megcélozták a 70 százalékot, amit 2010-ig kívánnak elérni. Ahhoz, hogy Magyarország idáig jusson – illetve megközelítse az uniós elvárásokat –, az elkövetkezendő 7 évben százezer új munkahelyet kellene teremteni határainkon belül.
Rugalmas átjárhatóság
A Foglalkoztatási Hivatal és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) közösen készített tanulmányából kiderül, hogy a foglalkoztatottak több mint 86 százaléka alkalmazott, 10 százaléka egyéni vállalkozó, 4 százaléka pedig szövetkezet vagy valamilyen társas vállalkozás tagja. A legelterjedtebb a teljes munkaidős, határozatlan idejű foglalkoztatási forma (90 százalék). A határozott időre szóló munkaszerződéssel rendelkezők, illetve a részmunkaidőben dolgozók mindössze 5-5 százalékot tesznek ki.
A kormányzat szerint a foglalkoztatottság növelésének legkézenfekvőbb megoldása éppen ez utóbbi körben keresendő. Nevezetesen: mivel a teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóknak évi százezer új munkahelyet nem lehet teremteni, ezért a részmunkaidő irányába kell terelni a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt. Feltételezhetően a négy-hat órás foglalkoztatás rugalmas munkaszervezéssel nem okoz termeléskiesést a munkáltatóknak, miközben a korábbiaknál sokkal több munkavállaló juthat álláshoz. A Munka Törvénykönyve módosítása ezzel összefüggésben lehetővé teszi a teljes és a részmunkaidős foglalkoztatás közötti átjárhatóságot.
Kulturális hagyományok
Ez összhangban áll azzal az uniós irányelvvel, amely szerint – a szociális partnerekkel folytatott konzultációk révén – fel kell számolni a részmunkaidős foglalkoztatás jogi, közigazgatási akadályait. Ausztriában például már most lehetséges, hogy a szülők mindegyike részmunkaidőben dolgozzon a gyerek négyéves koráig. Ezt minden további nélkül "igényelhetik", s a gyakorlat szerint a munkáltatók nem is tagadják meg tőlük. A rendelkezéshez azonban hozzátartozik az is, hogy amennyiben a részmunkaidőben dolgozó személy elvégzi ugyanazt a munkát, amit a teljes munkaidőben dolgozó kollégája, akkor a fizetése sem lehet kevesebb!
Közgazdászvélemények szerint mégsem a törvényi felhatalmazás akadályozza a részmunkaidő elterjedését hazánkban, bár vitathatatlan, hogy jogilag is meg kell teremteni e lehetőség formáját és kereteit. Elvileg a munkáltató sem jár rosszabbul, ha egy 8 órában foglalkoztatott dolgozó helyett két "4 órásat" alkalmaz. A vélemények szerint tehát sokkal inkább kulturális okai vannak a teljes munkaidőben történő foglalkoztatásnak, illetve elhelyezkedésnek. Amilyen régi hagyományai vannak Magyarországon az otthoni foglalkoztatásnak – háztáji, melléküzemág, bedolgozás –, annyira nem igénylik az emberek a 4-6 órás munkát.
Színlelt szerződések
Ezzel szemben "papíron" több munkavállalót alkalmaznak részmunkaidőben, mint a valóságban. Bár a munkaügyi ellenőrök még nem végeztek célvizsgálatot a részmunkaidős foglalkoztatással kapcsolatban, az országos vizsgálatok során gyakorta találkoznak színlelt szerződésekkel. Számos alkalommal kiderül ugyanis, hogy bár a munkaszerződés szerint csak fél napig köteles dolgozni az alkalmazott, mégis teljes munkaidőben foglalkoztatják. Általában a foglalkoztatott a bérét is teljes munkaidő után kapja, de természetesen nem hivatalosan, hanem zsebbe.
Az utóbbi hónapokban az "atipikus foglalkoztatás" másik fajtája, a vállalkozóként való alkalmazás tervezett korlátozása borzolta a kedélyeket. A munkáltatók riadalmát mérsékelheti valamelyest az az ígéret, hogy az érintettek – ma még vállalkozó-alkalmazottak – hamarosan egy újabb atipikus formát, az önfoglalkoztatási státust is választhatják.
A kormány ennek érdekében nemrég elkészítette és társadalmi vitára bocsátotta az önfoglalkoztatásról szóló dokumentumot. Elképzelések szerint a jogszabálytervezet – a széles körű egyeztetést követően – még az ősszel a parlament elé kerülhet, majd január elsejétől érvénybe léphet.
Vita az önfoglalkoztatásról
Remények szerint a munkáltatói és a munkavállalói szakmai érdekképviseletekkel folytatandó vitában mihamarább megszületnek azok a konkrét javaslatok, amelyek alapul szolgálhatnak a törvényjavaslat kidolgozásához. A kormányzat elképzelései szerint – a jogszabály hatálybalépését követően – a munkáltatókat érintő járulékszabályok tekintetében lényegtelenné válik, hogy a munkaadók alkalmazottként, avagy önfoglalkoztató vállalkozóként foglalkoztatják-e a ténylegesen munkaviszony szerint tevékenykedő dolgozókat: a társadalombiztosítási járulékot ugyanis a vállalkozók után is meg kell majd fizetniük. E rendszer fokozatos bevezetésére három évet szán a kabinet.
Formális függetlenség
Magyarországon az önfoglalkoztatók kimutatható aránya jelenleg 14,6 százalék, amely nagyjából megfelel az Európai Unió 14,8 százalékos átlagának. A Központi Statisztikai Hivatal munkaerő-felmérése mintegy 510 ezer – 2001-ben már csak 491 ezer – egyéni vállalkozót és nem jogi személyiségű társaságok tagjait, valamint 26 ezer segítő családtagot sorol ebbe a körbe. Hazai viszonyok közt azonban az uniós gyakorlattól különbözik az önfoglalkoztatók összetétele.
A hazai önfoglalkoztatókra az is jellemző továbbá, hogy többségük csak formálisan tekinthető függetlennek, illetve jelentős részük a kényszervállalkozói körből került ki. Másfelől viszont számos alkalmazotti viszonyt alakítottak át vállalkozóivá. Az e körbe tartozók ténylegesen ugyanolyan kötöttségekkel rendelkeznek, mint az alkalmazottak, azonban nem élvezik az e státussal járó védelmet. E dolgozók munkáltatói nem tudják vagy nem akarják megfizetni a munkajövedelem után befizetendő közterheket, jóllehet ebbe a munkavállalók – kényszerűségből vagy a rövid távú jövedelemérdekeltség okán – belenyugszanak.
Munkajogi védelem
Természetesen a magyar jog is kiterjed – általában külön jogszabályokban, speciális adózási és társadalombiztosítási szabályokkal – a nemzetközi jog által önfoglalkoztatóként meghatározott személyi körre, nevezetesen az egyéni vállalkozókra, a gazdasági társaság tevékenységében személyesen közreműködő tagokra, az őstermelőkre, valamint a szabadfoglalkozásúakra. Noha a munkavégzés alapvetően a munkajog vagy a polgári jog szabályai szerint történhet, azonban nem mindig egyértelmű, hogy egy adott tevékenység melyik szabályrendszerbe sorolandó.
Éppen ezért mindenképpen eldöntendő, hogy – a közös ismérvek alapján – definiálható-e jogszabályban az önfoglalkoztató? A munkaügyi tárca megítélése szerint – éppen az önfoglalkoztatók sokszínűsége miatt – legalább két nagy csoport megnevezése szükséges. Az egyikbe a fogalom klasszikus képviselői tartozhatnának, míg a másikba azok, akiknél – foglalkoztatásuk során – egyaránt fellelhetők a polgári jogi és a munkajogi elemek.
A munkaügyi tárca javaslata szerint ugyanakkor azt is meg kell vizsgálni, hogy az utóbbiak pozícióját milyen mértékben határozzák meg a vállalkozói és az alkalmazotti elemek, majd pedig ki kell alakítani az önfoglalkoztatásra vonatkozó szabályokat, illetve az önfoglalkoztatói minősítés rendszerét. Végezetül pedig megvizsgálandó kérdés, hogy az önfoglalkoztatók esetében szükséges-e védelmet szavatoló munkajogi szabályokat – felmondási védelem, a rendes szabadság garantálása stb. – megalkotni.
Az atipikus foglalkoztatások aránya 2000-ben (az összes foglalkoztatott százalékában) az Európai Unió tagországaiban, illetve néhány csatlakozó országban |
|||
Részmunkaidő |
Önálló |
Határozott idejű szerződés |
|
Belgium |
20,8 |
17,7 |
7,5 |
Dánia |
21,3 |
6,9 |
9,1 |
Németország |
19,4 |
10,2 |
11,4 |
Görögország |
4,3 |
44,0 |
7,0 |
Spanyolország |
8,0 |
16,6 |
26,7 |
Franciaország |
16,9 |
7,4 |
13,8 |
Írország |
16,4 |
17,0 |
3,8 |
Olaszország |
8,4 |
26,2 |
7,5 |
Luxemburg |
10,5 |
6,8 |
4,9 |
Hollandia |
41,1 |
14,3 |
11,9 |
Ausztria |
16,3 |
18,9 |
6,4 |
Portugália |
10,8 |
27,5 |
14,8 |
Finnország |
12,3 |
11,5 |
14,4 |
Svédország |
22,6 |
5,6 |
13,1 |
Egyesült Királyság |
25,0 |
11,8 |
6,2 |
EU-átlag |
17,7 |
14,8 |
11,4 |
Magyarország |
3,6 |
14,6 |
5,8 |
Csehország |
5,4 |
14,5 |
6,9 |
Lengyelország |
10,6 |
22,5 |
4,2 |
Szlovákia |
1,9 |
7,8 |
3,7 |
Szlovénia |
6,1 |
11,2 |
10,8 |
Forrás: Employment in Europe 2001 |