Menedzsmentmeditációk
A vezetői dilemmák – a világ bármely táján is működjék a vállalat – egy tőről fakadnak. A "lecke" mindenütt ugyanaz, nevezetesen: az üzleti-piaci pozíciók javítása vagy megőrzése érdekében olyan stratégiai döntés meghozatala, amely garantálja a cég eredményes működését. Noha a sikerhez vezető technikák tárháza gazdag, azonban a legígéretesebbek kiválasztása mégsem könnyű feladat.
Hoványi Gábor "Menedzsmentmeditációk" című munkája az olvasót arra ösztökéli, hogy részese legyen e szellemi tornának. Ehhez minden feltétel adott: egyfelől a könyvben leírt vállalati esettanulmányok, másfelől az egyes tanulmányok végén, a szerző által feltett kérdések sora. Az olvasónak nincs más dolga, mint átgondolni, hogy ő vajon mit tett volna az illető vállalat menedzsmentjének a helyében?
E meditációs tréning több szempontból is hasznos lehet. Egyrészt megteremti az összehasonlíthatóság lehetőségét, azt, hogy az esettanulmányokban felvázolt és az olvasó által megélt vállalati helyzetekben mi a közös, illetve e cégszituációk miként kezelhetők. Másrészt viszont a könyv második fejezete konkrét modelleket is leír: például a marketing-, a logisztikai, az innovációs vagy a kockázatmenedzselési koncepció modelljét – folyamatábrákkal kiegészítve. Ezzel a kreatív menedzsmentmeditációhoz szükséges valamennyi kellék az olvasó rendelkezésére áll, így csak rajta múlik, hogy az elmélkedés során meglelt módszereket tudatosan alkalmazza-e majd a saját cége esetében.
oványi Gábor: Menedzsmentmeditációk
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2002, 256 oldal.
Ára: 4500 forint+áfa
A vállalkozások "rögös" útja
A vállalkozások legfőbb törekvése, hogy új termékekkel vagy szolgáltatásokkal jelenjenek meg a piacon. Céljuk tehát nem más, mint a sikeres és eredményes működés fenntartása. Ez az út azonban rögös és hosszadalmas: az üzleti ötlet felismerésétől a felkészülésen, a cég felépítésén és fejlesztésén keresztül az újabb növekedési lehetőségek megalapozásáig, illetve – esetleg – a vállalkozás megszűnéséig tart. De vajon milyen tényezők befolyásolják e bonyolult folyamatot? Mit tartalmazzon az üzleti terv, s miként épüljön fel a szervezet? – Ezekre és hasonló kérdésekre kapunk részletes válaszokat, sokoldalú útmutatást Vecsenyi János könyvében.
A szerző a vállalkozások különböző szempontok szerinti osztályozása után a vállalkozóvá válás motívumait, a folyamatra ható tényezőket és a vállalkozások kialakulásának hazai történetét ismerteti. Bemutatja a szervezeti alaptípusokat, a különféle vezetési stílusokat, majd általános tapasztalatként arra hívja fel a figyelmet, hogy a rugalmas alkalmazkodás létérdek.
A cégalapítást megelőző előkészítés leírása után a működtetés fázisainak részletezése következik a könyvben, illetve a szerző felvillantja a nehéz helyzeteket. Amikor a vállalkozóknak dönteniük kell – a növekedés és a cégeladás, esetleg a vállalkozás megszüntetése kérdéseiben. Mindezek kapcsán szó van a válsághelyzetek pénzügyi rendezéséről, a csődeljárásról, a felszámolásról és az újrakezdésről is. A szerző az üzleti gyakorlatból vett példákkal szemlélteti a könyvében leírtakat.
ecsenyi János:Vállalkozás az ötlettől az újrakezdésig
Aula Kiadó, Bp., 2003, 490 oldal.
Ára: 5900 forint
Pereskedés nélkül nyerni
Pereskedni rossz. Ezt mindenki tudja, így aki csak teheti, messziről elkerüli a bíróságokat. A mindennapi életben kialakuló konfliktusokat meg kell oldani, ám nem szükségszerű, hogy a vitában álló felek a bíróságon kössenek ki.
Felejtse el az ügyvédet, a bíróságot, hiszen ki képviselhetné jobban az adott ügyet, mint az, akivel történnek a dolgok – hangzik a furcsának tűnő biztatás a mediáció, azaz a szelíd konfliktuskezelés lényegét összefoglaló kötetben. A Pereskedni rossz! címmel a közelmúltban napvilágot látott könyv 16 szerzője között található elméleti jogász, gyakorló ügyvéd, mediátor, bíró, szociológus és pszichológus is.
A kötet szerkesztői, dr. Ábrahám Zita és dr. Eörsi Mátyás úgy gondolták, hogy az élet legkülönfélébb területein jelentkező konfliktusok megoldására alkalmazható, máshol már régóta kiváló eredménnyel művelt mediálást itthon is igyekeznek elterjeszteni. Nemzetközi tapasztalatok szerint a konfliktusok kezelése a mediáció módszerével nagyon sikeres: az esetek 85 százaléka zárul olyan megállapodással, amit a felek be is tartanak.
A kötet felsorolja és gyakorlati példákkal illusztrálja azokat az élethelyzeteket, amelyekben alkalmazható a mediáció. Ezek között szerepelnek a munkahelyi konfliktusok is. A mediáció lényegét összefoglaló kötet tartalmazza az erről szóló jogszabály szövegét, a mediációval kapcsolatos szakmai intézmények és fórumok címét, elérhetőségét, valamint a közvetítés iránt érdeklődők számára felsorolja az akkreditált képzési lehetőségeket.
r. Eörsi Mátyás-dr. Ábrahám Zita: Pereskedni rossz!
Minerva Kiadó, Budapest, 240 oldal.
Ára: 2800 forint