×

Kedvezményes üdülés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 62. számában (2003. április 15.)
Az utóbbi évtizedben gyökeresen átalakult a vállalati üdültetés rendszere. Mivel a munkáltatók – más szociális létesítményeikkel együtt – a nyaralóként fenntartott és működtetett ingatlanjaikat is eladták, így jelentősen beszűkültek a kedvezményes üdülési lehetőségek. E helyzet lényegesen kedvezőbbé vált azt követően, hogy bevezették az üdülési csekket, amely mára a vállalati szociálpolitika egyik fontos eszközévé vált.

Ez év januárjától jelentősen megváltozott az üdülési csekk adó- és járulékmentességének szabályozása. Eddig csupán az üdülési csekk értékének a felét illette meg kedvezmény – maximum 20 ezer forintig –, ám 2003. január elsejétől a csekk teljes értéke adómentességet élvez a mindenkori minimálbér összegéig, azaz jelenleg ötvenezer forintig.

Élénkülő érdeklődés

A Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. ügyvezető igazgatója, Réti Ágnes elmondta: e kedvező változások nyomán várhatóan tovább élénkül a munkáltatók érdeklődése e konstrukció iránt. Az azonos nettó értéket képviselő pénzbeli juttatásokkal szemben az üdülési csekkel akár kilencvenezer forintot is megtakaríthat – személyenként – egy vállalat, miközben a dolgozók 50 ezer forintnyi értékhez juthatnak. Egy – piaci-gazdálkodási helyzetét tekintve – erős cégnél tevékenykedő, kétgyermekes munkavállaló akár minden családtagja számára kaphat egy-egy ötvenezer forintos üdülési csekket, ami a család számára 200 ezer forintos hozzájárulást jelent, méghozzá – a vállalati ajándéknak köszönhetően – ingyen.

A változás jelentőségét mutatja az is, hogy míg az adó- és járulékmentesség korábbi mértéke arra késztette a cégeket, hogy csupán az 50 százalékos finanszírozást vállalják magukra – húszezer forint erejéig, míg a másik húszezer forint megfizetését a foglalkoztatottaktól várták –, 2003-tól a dolgozói fizetőképesség immár nem lehet akadálya a vállalatok üdüléstámogatási szándékának.

Gazdagodó szálláskínálat

A cégek 30 százaléka a korábbi szabályozás mellett is felvállalta a terheket, mindenekelőtt azért, mert a szociális juttatások e formája fontos eszköz a munkavállalók megbecsülése és megőrzése tekintetében. A változások ugyanakkor reményt adnak arra, hogy újabb cégek alkalmazzák a kedvezményt, felmérve, hogy ezt a "nagyvonalúságot" kockázat nélkül megengedhetik maguknak. Az új intézkedések nyomán reális az a várakozás, amely szerint a tavalyi 81 000 munkavállalóval szemben az idén kétszer annyian pihenhetnek majd vállalati támogatású üdültetési csekkel.

Az utalványok a rajtuk feltüntetett – a kibocsátástól számított egy év – érvényességi időn belül, tetszőleges időpontban és időtartamra használhatók fel azoknál a belföldi szállásszolgáltatóknál és utazási irodáknál, melyek a csekkeket forgalmazó Nemzeti Üdülési Szolgálattal erre szerződést kötnek. Miután jelenleg több mint 1500 szolgáltató várja a csekkes vendégeket, a választás nem éppen könnyű.

A szolgáltatók felénél a szobaár napi összege nem haladja meg az ötezer forintot személyenként. Jellemző ugyanakkor, hogy gyarapodnak az olcsó, a falusi turizmus égisze alatt létrejött szálláshelyek Magyarország legszebb vidékein. A vállalati támogatású üdülési csekkek értéke 1998-ban 457 millió forint volt, 2002 végére pedig megközelítette az 1,9 milliárd forintot. Ez majdnem 400 százalékos növekedést jelent az elmúlt öt év alatt.

A kormány is fontos feladatának tekinti, hogy támogassa az üdülési csekk elterjedését, hiszen ez – ahogyan Pál Béla, a Miniszterelnöki Hivatal turizmusért felelős politikai államtitkára kifejtette – jelentősen segíti a belföldi turizmus fejlődését. Az Európai Unió országaiban komoly erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a turizmus mindenki számára elérhető lehessen. Az üdülési csekkek járulékmentességének növelésével Magyarország is jelentős eredményeket érhet el. A törvényi szabályozás ugyanis lehetővé tette, hogy az eddigieknél többen legyenek részesei a belföldi turizmusnak.

A tapasztalatok azt jelzik, hogy egy négyfős család, 200 ezer forintos üdülési csekkel – ha a munkavállaló cége megvásárolja ezt a dolgozó számára – egy hétig, félpanziós ellátással, háromcsillagos szállodában töltheti el a szabadságát. Azok is jól járhatnak, akik a hosszabb üdülés helyett több, rövidebb kirándulást szeretnének tenni az ország különböző vidékein.

A növekvő forgalomnak a hazai szállásadók is örülnek, ekképpen a jogszabályi változás után feltehetően még többen kívánnak belépni a rendszerbe. Mindennek következtében a piacon verseny is kialakulhat.

Kiszámítható forgalom

Az üdülési csekket a tehetősebb rétegek is igénybe veszik. Jelzi ezt, hogy 2002-ben – több évre visszatekintve először – a négycsillagos szállodák is jelentős és mérhető utalványos forgalmat regisztráltak. A szállásszolgáltatóknak mindenekelőtt azért előnyös a csekkes konstrukció, mert ez biztos vendégkört garantál. S bár a nyaralók kevesebbet költenek, mint a külföldiek, azonban a kiszámítható forgalom és haszon fontos az elfogadóhelyek számára.

A belföldi kereskedelmi szálláshelyek bevételeiben a beváltott üdülési csekkek értéke évről évre mintegy 12 százalékot tesz ki, a vendégek száma pedig a teljes belföldi vendégkör 4-5 százalékát adja. Ez arról tanúskodik, hogy a csekkforgalom lépést tartott a belföldi szállásdíjbevételek öt év alatt bekövetkező mintegy 500 százalékos emelkedésével, annak ellenére, hogy a költségvetésben az üdülés szociális célú támogatására elkülönített összeg 2002-re az 1998-as évi egyharmadára csökkent.

Magyarországon összesen 1500 elfogadóhelyen várják azokat, akik üdülési csekkel fizetnek. Mivel a szálláshelyeket kínáló szolgáltatók felismerték e forma jelentőségét, így – jellemzően – semmiféle diszkriminációt nem alkalmaznak az "utalványos nyaralók" és a "készpénzes" vendégek között. Az üdülési csekk a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-vel szerződésben lévő szálláshelyeknél és némely utazási irodánál készpénzt helyettesítő fizetési eszközként használható fel.

Az üdülési csekkek használata rendkívül széles körű – már egy éjszakai szállásfoglaláshoz is igénybe vehető, sőt, az utastársak költségeit is ki lehet fizetni a csekkekkel. Az utalvánnyal kiegyenlíthetők a szálláshely által nyújtott különleges szolgáltatások is, mint például az étterem, a sportolási lehetőségek, a gyógykezelés.

A csekkek több alkalommal, akár eltérő időpontokban is felhasználhatók, hiszen különböző címletekben kerülnek forgalomba. A csekktömbökbe helyezett akciós kuponok pedig további megtakarítást jelenthetnek.

Az üdülési csekk készpénzre nem váltható át. Ha a vendég kevesebbet költ, az elfogadóhelytől nem kérheti vissza a fennmaradó összeget. Ha viszont a szolgáltatások mértéke meghaladja a felhasználó rendelkezésére álló csekk értékét, a többletet készpénzben kell kiegyenlítenie. Az üdülési csekk érvényessége egy év, amely az utalványon feltüntetett időponttól kezdődik. Lejárt bont nem fogadnak el, cseréjére, vagy a névérték pénzben történő megtérítésére sincs lehetőség.

Népszerűsítendő ismeretek

Annak ellenére, hogy a csekk alkalmazása egyre kedvezőbb lehetőséget kínál, még mindig érezhető némi munkáltatói ódzkodás. Pesti Albertné, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) főtanácsosa arról tájékoztatott, hogy bár érdek-képviseleti körükbe számos vállalkozás tartozik, ám nem tudnak arról, hogy e gazdálkodói körben jelentős igény merülne fel az utalványok iránt. Ennek oka alighanem az, hogy IPOSZ-nak Balatonfüreden, Hévízen, Mátraszentistvánban és Hajdúszoboszlón is vannak üdülői, amelyeket az ipartestületi tagok rendszeresen igénybe vesznek. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) ügyvezető igazgatója, Csomor Gábor szerint a vállalkozások kevés információval rendelkeznek az üdülés kedvezményeiről. Ezért mindenképpen fontos a lehetőség népszerűsítése.

A nagyobb cégek közül a Malév Rt. saját üdülőjében több száz dolgozójának tudja megoldani a vakációztatását, ennek ellenére megfontolják, hogy alaposabban tájékozódnak az üdülési utalványok kínálta lehetőségről. Vannak ugyanakkor olyan cégek – például a Főtáv –, amelyek ha nem is hatalmas üdülőket, de úgynevezett "kulcsos" házakat vásárolnak, ahol a dolgozók családostól tölthetnek el egy-két hetet, méltányos áron.

Sok cég viszont éppen a szociális létesítmények leépítését követően jutott arra az elhatározásra, hogy az üdülési utalványok rendszerét alkalmazza. A MÁV Rt. nem is olyan régen tizenegy, teljes ellátást nyújtó üdülőt tartott fenn, tekintettel azonban a karcsúsítási stratégiára – miszerint a társaság igyekszik megszabadulni azoktól a szociális intézményektől, amelyek csak "viszik a pénzt" –, alighanem a cég vezetése is átgondolja, miként tudná kedvező feltételek mellett biztosítani dolgozói üdültetését.

Az üdülési csekkek iránt érdeklődőknek végezetül jó hír, miszerint az étkezési utalványokat forgalmazó cégekben is felmerült, hogy olyan ajándékutalványokat hoznak forgalomba, amelyeket utazási irodákban is beválthatnak az érintettek. Az Accor Serviceshez tartozó Ticket Restaurant Kft. – amelynek Accor Services Magyarország Kft.-re változott a neve márciusban – marketing- és üzletfejlesztési igazgatója, Glattfelder Mónika arról tájékoztatott, hogy 2002-ben, négy utazási irodában összesen hatmillió forint értékben váltották be a cég által forgalmazott Top Premium ajándékutalványt.

A természetbeni juttatásként adható Sodexho Pass ajándékutalvány – az üdülési csekkel ellentétben – külföldi utakra is beváltható, így valóban ösztönző és költségtakarékos megoldás lehet a dolgozók jutalmazására.

Mit mutatnak a számok?

A vállalatok 2003. február 27-éig 305 millió forint értékű üdülési csekket vásároltak, ami 250 százaléka a tavalyinak. Ez a forgalmi adat azonban az elmúlt öt esztendő január-februári céges csekkvásárlásainak tükrében is impozáns: 2003 első két hónapjában ugyanis majdnem annyi üdülési csekket vásároltak a cégek, mint öt év alatt, a hasonló időszakban összesen (390 millió forint). Ha ez a forgalombővülés az év hátralévő időszakában is fennmarad, akkor az üdülési csekk rendszere jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a belföldi turizmus aránya – a jelenlegi 40 százalékkal szemben – elérje a kívánatosnak tartott 60 százalékot

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem