×

Békéltetők egyesülete

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 62. számában (2003. április 15.)
A konfliktusok kezelésében a külföldi példák nyomán Magyarországon is eredményesen alkalmazott módszer a mediáció, azaz a vitás ügyek megoldására irányuló közvetítés, békéltetés. A mind több tagot számláló szakmai egyesület üdvözli, hogy a nemrég hatályba lépett törvénnyel állami rangra emelkedett ezen intézmény.

Az Egyesült Államokban és a fejlett Európa több országában nagy népszerűségnek örvendő közvetítési tevékenység különböző formái néhány évvel ezelőtt kezdtek elterjedni hazánkban is. (A gazdasági életben kiemelten fontos munkaügyi közvetítésről és intézményi rendszeréről lapunkban is több ízben beszámoltunk.) Az Országos Mediációs Egyesület – mely összefogja a mediáció különféle területein (gazdasági, családi, nevelési stb.) tevékenykedő közvetítőket – három éve alakult meg, s a közelmúltban – tisztújító közgyűlésével egybekötve – tartotta meg a "Törvény után" címmel megrendezett konferenciáját.

Képzési feltételek

Az eszmecsere aktualitását az adta, hogy a közvetítői tevékenységről szóló törvény ez év március 17-én lépett hatályba (l. előző cikkünket). A Mediációs Egyesület közgyűlése új elnökséget választott, az egyesület elnöke továbbra is dr. Gulyás Kálmán, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat igazgatója.

A közvetítésről szóló törvény fordulópontot jelenthet a konfliktusok rendezésének módszereiben, kultúrájában – fejtette ki előadásában Göncz Kinga, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium államtitkára. A minisztérium érdekkörébe tartozó területeken sorra alakulnak meg az érdekegyeztető fórumok, ekképpen az eddiginél sokkal szélesebb körben (például a bűnmegelőzés, a kábítószer-prevenció, az egészségügyikliens-képviselet stb. területén) is be lehet vonni az érintettek képviselőit a döntéshozatalba.

Az új törvény olyan kerettörvény, mely mindenekelőtt a mediációs eljárások módját rendezi, de természetesen meghatározza azt a személyi kört is, ahonnan a mediátorok kikerülhetnek. Utóbbiak tekintetében viszont a jogszabály nem rendelkezik arról, hogy a közvetítés milyen szakmai feltételekhez kötődjék. Kritérium lehet például, hogy mediátornak csak azon személyeket ismerjék el, akik már közvetítettek, illetve egy arra hivatott bizottság előtt – egy konkrét, levezetett eset kapcsán – megvédik az álláspontjukat. Ugyanakkor a jogszabály arról sem rendelkezik, hogy a közvetítőnek jelentkezők számára kötelező legyen a szakirányú tanfolyami képzés. Bár a törvény egyik alfejezetének címében szerepel a közvetítők továbbképzésére kiterjedő adatszolgáltatás, magáról a továbbképzésről a jogszabály nem rendelkezik. Pedig az sem lenne haszontalan, ha bizonyos idő eltelte után az oktatásban való részvételhez kötnék a megbízatás meghosszabbítását. Az államtitkár asszony annak a véleményének adott hangot, hogy e képzési feltételek hiánya egyszersmind a törvény hiányossága is.

Jelenleg a közvetítői névjegyzéket az Igazságügyi Minisztérium vezeti. Szakértők azonban egyetértenek abban, hogy a témával összefüggő igazgatási feladatokat célszerűbb lenne saját, mediációs kamarához telepíteni.

A közvetítéssel létrejött megállapodás végrehajtásához állami kényszer nem kapcsolódik. Viszont aki közvetítést kér, és utána mégis pert kezdeményez, annak állnia kell a per költségeit. Ez azt a problémát vetheti fel, hogy egy, esetleg a közvetítésben nem kvalifikált, de a tekintélyelv alapján akceptálható békéltető (ügyvéd, pszichiáter stb.) kikényszeríthet olyan megállapodást, ami azután nem felel meg a résztvevőknek. Ekkor a további vitát csak bíróság előtt lehet rendezni. Ez esetben viszont a kezdeményező felet kötelezik a perköltségek kifizetésére. A törvény elfogadásával egyidejűleg a polgári perrendtartást is módosítani kellett, mégpedig annyiban, hogy ha egy közvetítés alapján történt megállapodás után mégis perre kerülne sor, akkor a közvetítőt a per során ne lehessen tanúként megidézni.

Liz O'Brian, a San Diegó-i Mediációs Központ igazgatója szerint a jó mediátornak részt kell vennie a megfelelő képzésen, gyakorlatot kell szereznie, és jó előadókészséggel kell rendelkeznie. E feltételeknek persze nem könnyű megfelelni. A San Diegó-i Mediációs Központban megalakulása idején nem volt mediátor és nem működött a mediátorképzés, illetve pénz sem állt rendelkezésre a működéshez. A kezdetekkor a szomszédok közötti viták, csetepaték ügyében közvetítettek, s ezt ingyen tették (természetesen támogatásokból, pályázatokból tartották fenn magukat). Idővel azonban bebizonyosodott, hogy az emberek nem értékelik azt, amihez ingyen jutnak hozzá.

Külhoni gyakorlat

Mára a San Diegó-i Mediációs Központban több mint 36 ezer ügyet regisztrálhatnak: a legkülönfélébb területeken, beleértve a családjogi vitákat is. S immár minden egyes mediációért díjat kérnek, noha annak mértéke különböző: az ügy súlyától és érintettjeitől függ. A központban 156 mediátor dolgozik, akiknek évente 100 órás képzésen kell részt venniük, s egyenként legalább 10 mediációt kell teljesíteniük. Liz O'Brian feltétlen híve annak, hogy a mediációt külön szakmaként ismerjék el.

Kalifornia államban 1988 óta fordulhatnak a peres felek mediátorhoz, 2000 óta viszont – egy esetleges pert megelőzően – kifejezetten kötelező a mediáció. Az Egyesült Államok más államaiban ez még nincs így. A mediáció alapelvei egyébként a világon mindenütt azonosak. Ezek egyik legfontosabbika, hogy a mediáció útján történő konfliktusmegoldás lehetőségét bárki számára elérhetővé kell tenni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem