×

Új szabályok a munka világában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 59. számában (2003. január 2.)
Több olyan jogszabály módosítása van folyamatban, amelyek a munkaadók és a munkavállalók viszonyát – az eddigiekhez képest – jelentősen befolyásolhatják. Egyes vélemények szerint ismét a munkavállalók javára változna a Munka Törvénykönyve (Mt.), és nem kedvezne a gazdálkodóknak a munkaügyi ellenőrzésekről szóló törvény (Met.) tervezett módosítása sem. Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) december 13-ai ülésén megállapodás született arról, hogy a jelenlegi egymillió forintos munkaügyi bírság mértéke a tervezett 3, illetve 10 millió forint helyett csak 2, illetve 6 millió legyen.

A munkaadók vitatják az Mt., illetve a Met. tervezett módosítását, s kifogásolják a korrekciók több pontjának szükségszerűségét. Míg a Met. hatályos rendelkezései szerint a munkaügyi ellenőrzés a munkaviszony alaki feltételeit vizsgálja, addig az előterjesztés szerint az ellenőrzés kiterjedne a kötelező tartalmi elemek meglétére is. Ezzel a jogalkotó szándéka az, hogy könnyebben kiszűrhetők legyenek a munkaviszonyt leplező színlelt vállalkozói szerződések. Mindemellett az Mt.-be bekerülne az a passzus, hogy elnevezése ellenére munkaszerződésnek kell tekinteni a felek megállapodását, ha megállapítható, hogy valójában munkaviszony, s nem vállalkozói-alvállalkozói kapcsolat van köztük.

Színlelt vállalkozások

Az a Magyarországon elterjedt gyakorlat, miszerint az alkalmazottak jelentős részét nem munkaviszonyban, hanem színlelt, illetve vitatható vállalkozási formában foglalkoztatják, ellentétes az uniós gyakorlattal – hangoztatta több alkalommal Kiss Péter munkaügyi miniszter.

E munkavállalókat nem védik az Mt. szabályai, s nem vonatkoznak rájuk például – a szabadsággal, a pihenőidővel kapcsolatos kitételek. A jelenlegi szabályozás szerint a szerződő feleknek a munkakörben, a munkavégzés helyében és a munkabérben kell megállapodniuk, ebből azonban még nem következik a jogviszony tárgya, illetve tartalma. Ezért az új Mt.-be bekerülne az a szabály, hogy a feleknek a munkaszerződésben meg kell állapodniuk abban, hogy munkaviszonyt létesítenek.

Átjárható szerződések

A Met. módosításával ugyanakkor nőne az 1996 óta változatlan munkaügyi bírság mértéke is. Ezt a jogalkotók a munkavédelmi törvény legutóbbi módosításával megemelt munkavédelmi bírság összegével hoznák összhangba. Így a munkaügyi bírság mértéke az első alkalommal, egy jogszabályi rendelkezés megsértése esetén ötvenezertől hárommillió forintig, több jogszabályi rendelkezés megsértése, valamint – a korábbi bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedésétől számított három éven belüli – újabb jogsértés esetén ötvenezertől tízmillió forintig terjedhet.

Az uniós jogharmonizáció keretében ugyancsak fontos kitétellel egészülne ki az Mt. Ezek szerint a munkavállaló kezdeményezésére a munkáltató köteles lenne hozzájárulni a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatáshoz, illetve a határozatlan időre szóló munkaszerződés módosításához, ha a munkavállaló által betöltött munkakörrel azonos álláshely áll rendelkezésre. Ezekről az álláshelyekről egyébként a munkaadónak tájékoztatnia kell a munkavállalókat.

Az előterjesztő Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium szándéka szerint ezekkel a szabályokkal biztosítani lehet a munkaszerződések közötti átjárhatóságot. Ezt várja el az Európai Unió is. A munkaadó mindemellett mentesülne e kötelezettségek alól akkor, ha ezek teljesítése – jogos érdekére való tekintettel – nem várható el tőle.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) szerint a munka világát érintő törvénytervezetek több pontja vitatható.

"Nem értünk egyet azzal, hogy a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvényben a munkaügyi bírság első alkalommal kiszabható mértéke ilyen nagyságrendben nőjön" – mondta Geiger Éva, az MGYOSZ szakértője. – Méltánytalan lenne egy céget 10 millió forintos bírsággal sújtani csak azért, mert rosszul értelmezi a jogszabályokat. Egy kisebb vállalatot ekkora összegű büntetéssel tönkre lehet tenni – vélekedett a szakértő.

Rugalmas formák

Az MGYOSZ tiltakozik az ellen is, hogy a munkaügyi ellenőr átminősíthessen vállalkozói szerződéseket abban az esetben, ha ezek megítélése szerint munkaviszonyt álcáznak. A munkaadói szervezet véleménye szerint a szerződések átminősítése a bíróság dolga. Nem értenek egyet azzal az elképzeléssel sem, hogy az Mt. úgy módosulna, miszerint a munkáltató köteles lenne tájékoztatni a munkavállalót a betöltetlen teljes, részmunkaidős, illetve a határozatlan időre szóló munkaszerződéssel betölthető álláshelyekről, s ha van ilyen, akkor a munkavállaló kezdeményezésére őt a hasonló munkakörből az üresbe áthelyezni, ezzel a munkaszerződés módosításához hozzájárulni. Ezzel szemben teljesen a munkaadó hatáskörébe kellene utalni a munkaszerződés módosításának kérdését – tolmácsolta az MGYOSZ álláspontját Geiger Éva.

A munka világát érintő változásokkal nem teljesen ért egyet a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) sem. A Központi Statisztikai Hivatal adataiból az a tendencia rajzolódik ki, hogy a nagyvállalatok inkább elbocsátanak, a kisebbek pedig munkaerőt szívnak fel. A foglalkoztatás bővítése érdekében tehát a kisvállalkozásokat kell erősíteni, egyebek közt azzal, hogy a munkaügyi kormányzat teret enged a rugalmas foglalkoztatási formáknak. Erre utaló jelek már vannak, ám amit a kormány az egyik kezével ad, azt a másikkal elveszi – vélekedett Antalffy Gábor ügyvezető elnök. Szerinte ugyanis hiába segíti az atipikus foglalkoztatási formák elterjedését a kormányzat, ha ugyanakkor szigorítani akarja a munkaügyi ellenőrzéseket.

 

Egyezség az Mt.-ről

A szociális partnerek megállapodtak az Mt. módosításáról. Ezek szerint – egyebek közt – változik az előterjesztés azon része, mely eredetileg így szólt: a foglalkoztató – a munkavállaló kezdeményezésére – köteles átminősíteni a munkaszerződést. Ezzel szemben arról született megegyezés, hogy a munkaadó köteles mérlegelni a foglalkoztatott ilyen jellegű kérését, s azt két héten belül meg kell válaszolnia. Egyezség született arról is, hogy készenlét esetén a személyi alapbér 20, ügyelet esetén 40 százalékának megfelelő munkabér jár a dolgozónak.

Munkaügyi ítélkezés

A színlelt vállalkozások kiszűrésével az a gond, hogy nehéz megkülönböztetni, melyik minősül a megrendelő részéről gazdasági pozícióval való visszaélésnek, és melyik szolgálja az alvállalkozó valós érdekeit. Ezért pontos definíciókat kellene meghatározni ahhoz, hogy ki lehessen szűrni a színlelt vállalkozásokat. Egzisztenciák kerülhetnek veszélybe akkor, ha például egy takarító kisvállalkozást azért büntetnek meg, mert vállalkozás keretében folytatja tevékenységét. Ha neki mint munkavállalónak nem sérülnek az érdekei, akkor nem indokolt az állami beavatkozás – érvelt Antalffy Gábor.

Védettebb munkavállalók

Véleménye szerint az is erősen megkérdőjelezhető, hogy a munkaügyi ellenőr egyáltalán jogosult-e a vállalkozói-alvállalkozói szerződések felülvizsgálatára, s azt követően eljárás kezdeményezésére. Szerinte a munkavállalóknak kellene kezdeményezniük, s a munkaügyi bíróságoknak kellene döntést hozniuk az ilyen jellegű vitás ügyekben, bár ehhez először fel kellene gyorsítani a munkaügyi ítélkezést.

Ellenzi a KISOSZ a munkaügyi bírság összegének emelését is. A szervezet álláspontja szerint aránytalanul nagy bírság sújtaná azokat a jóhiszemű gazdálkodókat is, akik a bonyolult adminisztrációs kötelezettségeknek nem tudnak maradéktalanul megfelelni. Nyugat-Európában az ilyen jellegű ügyek mindössze egy hatósági figyelmeztetést, s nem pénzbüntetést vonnak maguk után. Egy tízmilliós, de még egy hárommilliós tétel is tönkretehet egy kisvállalkozást. Önmagáért beszél az a tény, hogy az adótörvények változtatásakor szóba került a kisvállalkozások éves bruttó árbevételének 10 millió forintban történő meghatározása.

Ugyanakkor tarthatatlan az is, hogy a munkaügyi hatóság a munkaadók számára nem hozza nyilvánosságra azt a tarifatáblázatot, amely alapján kiszabja a bírságot, s így kvázi szubjektív módon ítéli meg a büntetési tételt – fűzte hozzá Antalffy Gábor.

A szakszervezetek – ellentétben a munkaadói érdekvédelmi szervezetekkel – üdvözlik a változásokat. Gyimesi László jogász, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke szerint az uniós direktívák eleve munkavállaló-barátok, s így azok átvételével a dolgozók jól járnak, pozíciójuk erősödhet. "Nem hiszem, hogy a munkaadók hátrányba kerülnének a változások miatt, a jogalkotás a kiegyensúlyozás jegyében zajlik" – vélekedett.

Az uniós jogharmonizáció keretében a munkáltatói jogutódlásról szóló irányelvek is megjelennek az Mt.-ben. Ennek lényege, hogy a munkavállalók jogait garantálni kell akkor is, ha a vállalkozásokat, üzleteket vagy ezek részeit a tulajdonos másra ruházza át. Ez Gyimesi László szerint nem újdonság, a továbbfoglalkoztatás tekintetében eddig is védelmet kellett nyújtani a dolgozónak.

A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének álláspontja szerint is erősödnek a munkavállalók jogai. Ugyanakkor nehezményezik, hogy – megítélésük szerint – lényeges pontok kimaradnak. Az MSZOSZ képviselői úgy vélik: a szakszervezeti vezetőket a jelenleginél jobban kellene védeni, mert azok a jogaik sem érvényesülnek, amelyeket a jelenlegi Mt. biztosít a számukra. Átirányítás, kiküldetés révén könnyű őket a munkahelyükről elmozdítani. A szakszervezet részéről hiányolják továbbá, hogy a munkaidő és a pihenőidő védelme nem valósul meg maradéktalanul, mindemellett előnyösnek ítélik, hogy a munkaszerződések közötti átjárhatóságot biztosítaná az új Mt.

Rövidebb munkahét

A kormányzati és a munkavállalói oldal egyaránt számos alkalommal kinyilvánította a heti munkaidő csökkentésére vonatkozó szándékát, azonban az idei bértárgyalások keretében ezt a témát érdemben nem tárgyalták a szociális partnerek. A munkaadók szerint egyelőre nem időszerű a téma megvitatása, ám nem zárkóztak el a kérdéstől. A három oldal abban egyezett meg, hogy megkezdik, és május végéig lefolytatják a tárgyalásokat a munkaidőalap felülvizsgálatáról

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem