×

Új feladatok előtt az OFA

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 59. számában (2003. január 2.)
Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) 2003. évi stratégiája bizonyos szempontból folytatása annak a támogatási koncepciónak, amely tízéves fennállása óta sikeresen működik. A szervezet ugyanakkor új feladatokat is felvállalt annak érdekében, hogy az uniós csatlakozás előkészületei a munka világában is zökkenőmentesen végbemenjenek.

Az Európai Szociális Alap (ESZA) fogadására való felkészülés kiemelt feladatot jelent az idén – mondta Molnár Györgyné, az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány elnöke. E folyamat során természetesen prioritást élveznek azon szervezetek, amelyeket már eddig is támogatott az alapítvány. Fontos ugyanis, hogy a kedvezményezettek – a csatlakozás után – az Európai Szociális Alaptól is megkaphassák az anyagi segítséget.

Megújuló szervezet

Szükséges azonban, hogy a résztvevők – ha az ESZA feltételeinek meg akarnak felelni – projektben gondolkodjanak, s megtanuljanak pályázni. Ugyanakkor a szakmai és a pénzügyi teljesítésre nagyobb figyelmet kell fordítani, s tudni kell azt is, hogy amennyiben sikerül az ESZA-forrást elnyerni, akkor részletesebb és alaposabb lesz az elszámoltatás is. Több jelentést kér a szervezet, aminek nyomán megnő az adminisztráció is.

A másik fontos feladat, hogy az alapítvány is felkészüljön arra, miként fogadhatja, és adhatja tovább az új forrásokat. Az OFA a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) pályázatán is részt vett, amely abban segít, hogy – az alapítványon belül – felállhasson a technikai, a közvetítő, illetve segítségnyújtó szervezet, és megfelelő szakértelemmel készülhessenek a kísérleti programok.

E feladatokhoz új szervezeti egységeket kell az OFA-n belül kialakítani. Ugyanakkor lehetőség van arra is, hogy a feltételek megteremtéséhez a PHARE forrásaira is támaszkodni lehessen – az ehhez szükséges pályázat már készül.

"Izmosabb" programok

Az OFA – tervei szerint – feltérképezi eddigi erősségeit és gyengeségeit, s meghatározza a fejlesztendő területeket. Az erről szóló előterjesztés februárban válik nyilvánossá. Egyelőre annyi tudható, hogy a programok többségét 2003-ban lényegesen nem változtatják meg, inkább csak erősítik azokat.

Ezek szerint az idén is folytatódnak az alternatív munkaerő-piaci szolgáltatásokat támogató programok, az úgynevezett "Újra dolgozom", valamit a "Rátalál(l)ás" projekt, amelyek a hátrányos helyzetű munkanélkülieknek az elsődleges munkaerőpiacra történő visszavezetését, illetve beilleszkedését szolgálják. (A célcsoporthoz tartoznak a tartósan munkanélküliek, illetve a megváltozott munkaképességűek is.) Ugyancsak meghirdetik a roma foglalkoztatási programot, illetve a tartós foglalkoztatási projekteket is.

Molnár Györgyné külön hangsúlyozta, hogy a hátrányos helyzetű rétegek számára indított, a képzés terén eddig sikeres programokat – mint amilyen az "Új esély" és a tranzit foglalkoztatási projekt volt – még nagyobb figyelem övezi majd.

Az OFA pénzügyi forrásai elsősorban a Foglalkoztatási Alapból fakadnak. Ez 2002-ben 2,7 milliárd forint volt, ám 2003-ban alighanem valamivel kevesebb pénz áll rendelkezésre. Ez ügyben a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) hozza meg a végleges döntést. Az már más kérdés, hogy ez a forrás elegendő lesz-e a bővülő feladatok ellátására...

Mindez már csak azért is felvetődik, hiszen olyan járulékos feladatokra is áldozni kell, mint – az alapítvány stratégiájához illeszkedő – konferenciák támogatása.

A munka világában zajló változások nyomán számos korábbi programban bizonyos hangsúlyeltolódások lesznek 2003-ban. Az alternatív munkaerő-piaci szolgáltatásokról szólva Bonfig Ágnes témafelelős elmondta: a program célkitűzéseiben hangsúlyosan szerepel a speciális, modell értékű szolgáltatások kifejlesztése.

Térségi különbségek

Noha az Európa Unió átlagánál a magyarországi munkanélküliségi ráta alacsonyabb, azonban az állástalanok aránya egyes (mikro)térségekben jóval magasabb. Külön problémát jelent, hogy a munkanélküliek fele tartósan állástalan, s magas az inaktívak száma. E célcsoportot érintően tehát a foglalkoztatáspolitikával szemben támasztott fő kihívás – a munkahelyteremtés mellett – e réteg foglalkoztathatóságának növelése, a leszakadás veszélyének mérséklése.

Ugyanakkor nagy figyelmet kell fordítani az állami foglalkoztatási szolgálat és a helyi önkormányzatok segítő partnereinek "előhívására", illetve annak a stratégiai szövetségnek a létrehozására, amely a szolgáltató szervezetek, a munkáltatók, az önkormányzatok és az állami foglalkoztatási szolgálat között teremt átjárhatóságot. Szakmai szempontból az utóbbi szolgáltatásait meghaladó, illetve az azt kiegészítő, személyiségközpontú segítség a fő cél. Ezzel a humán erőforrás fejlesztése s a munkanélküliek munkaerő-piaci reintegrációja is erősíthető. A célcsoporthoz mindazok hozzátartoznak, akik különösen súlyos – munkaerő-piaci vagy szociális – helyzetük, illetve egészségügyi állapotuk, fogyatékosságuk miatt segítség és felkészítés nélkül csak nehezen vagy egyáltalán nem tudnának elhelyezkedni.

Támogatott romák

Eszik Orsolya és Nemoda István több esztendeje foglalkozik a romák munkaerő-piaci problémáival. A támogatásukat szolgáló program 2003-ban is kiemelt helyen szerepel az OFA stratégiájában. A programfelelősök elmondták: a romák foglalkoztatásának érdekében az OFA a kormány 1047/1999. (V. 5.) – a cigány lakosság életkörülményeinek és társadalmi helyzetének javítására irányuló – határozata, illetve a középtávú programban foglaltak alapján önálló projektet dolgozott ki.

A célok között szerepel a roma közösségi vállalkozási program elindítása és szélesítése, illetve – a korszerű, növekedést felmutató közösségi vállalkozások támogatásával – a munkanélküli romák foglalkoztatásának biztosítása.

Az uniós felkészülés jegyében az OFA programjaiban is hangsúlyos szerepet kap a nők esélyegyenlősége. E feladat azonban nem lehet kizárólag a kormány felelőssége, ellenkezőleg: szükség van a kormányzati munka kontrollját végző demokratikus intézményekre is. Ebből következően – a kormányzati intézményrendszeren belül és azon kívül is – olyan intézményekre van szükség, amelyek kellő garanciákat teremtenek a nők jogainak érvényesüléséhez.

A nyugat-európai országokban – az utóbbi évtizedekben – már létrehozták ezt az intézményrendszert. Számos országban, például a szomszédos Ausztriában is külön minisztérium (!) foglalkozik a nők jogaival. Emellett szinte minden EU-tagországban állami támogatást élveznek azok az irodák, amelyeket az Egyenlő Esélyek Bizottságának neveznek. (Erre a posztra rendkívül esélyes Magyarországon az OFA is.)

E bizottságok foglalkoznak – egyebek közt – a nőket ért sérelmekkel, kivizsgálják a diszkriminációs ügyeket, békéltető eljárást folytatnak le a felek között, hangsúlyt helyeznek a nők foglalkoztatási esélyegyenlősége megteremtésére, s felvállalják azt is, hogy formálják a közvéleményt.

Magyarország esélyegyenlőségi politikáját Brüsszel az úgynevezett Negyedik Középtávú Akcióprogram keretében segíti. A Magyarország által felhasználható éves keret – 1998 óta – 110 000 euró (25 millió forint), amelynek egyik részét a költségvetésből, másik részét pedig a PHARE-keretből fedezik. Ebből a forrásból eddig három programot támogattak, amelyeket pályázat útján választottak ki. A jövőben nagy esélye van az OFA-nak is arra, hogy akár e forrásból is elindíthassa a nők esélyeinek javítására szolgáló kezdeményezéseit.

Uniós felkészítés

A foglalkoztatáspolitikai célok eléréséhez nagymértékben hozzásegítenek a kiegészítő szolgáltatások is. Ezek sorába illeszkednek például az OFA által támogatott, termék-előállítással foglalkozó nonprofit szervezetek, illetve az OFA célszervezetei részére évente bemutatkozási és értékesítési lehetőséget teremtő termékbörzék vagy a rendkívül sok tudást és tapasztalatot felhalmozó munkaügyi kutatások.

Az OFA egyik fő törekvése egyébként éppen az, hogy minél szélesebb körben közvetítsen információkat az EU-csatlakozással kapcsolatban. Az alapítvány munkatársai úgy vélik: a pontos közlések eloszlathatják a tévhiteket, s enyhíthetik a félelmeket azokban, akik felelősen készülnek a csatlakozást követő munkaerő-piaci változásokra.

Az európai uniós felkészítő program – a MAT finanszírozásában – lényegében már 1999-ben elkezdődött, ám most "erősebb fokozatra" vált. A program célja, hogy a szociális partnereknek bővüljenek az európai párbeszédre vonatkozó ismeretei. Ezt egy – az EU-dokumentumokat összegyűjtő – információs rendszer létrehozása, illetve a folyamatos továbbképzés teszi lehetővé. E programba 115-115 főt a munkaadói és munkavállalói oldal, 70 főt a kormány delegált. Az EU Információs Központ kialakításának célja a munkaügyi, foglalkoztatási és a társadalmi párbeszéd témaköreire szakosodott központ kialakítása, az információk rendszerezett összegyűjtése, és az ezekhez való hozzáférés megteremtése.

Új esélyek

Ismételten jelentkezhetnek az OFA által támogatott projektre azok, akik a fővárosban megvalósuló helyi képzési-foglalkoztatási programokban kívánnak részt venni. A részletes felhívás az OFA honlapján (www.ofa.hu) olvasható. A cél olyan helyi kezdeményezések támogatása, melyekben a hátrányos helyzetű munkanélkülieket, vagy szabadságvesztésüket letöltő elítélteket készítenek fel, és biztosítják átmeneti foglalkoztatásukat, illetve munkába helyezésüket.

A meghívásos pályázat, amely a fiatalok munkaerő-piaci kirekesztődésének megelőzését szolgálja, szintén folyamatos program. A célcsoportok: az érettségit nem adó iskolában tanuló, szocio-kulturális körülményeik miatt hátrányos helyzetű fiatalok, illetve a legfeljebb 11 osztályt végzett, 16-25 éves regisztrált vagy nem regisztrált munkanélküli fiatalok (vagy középvégzettségűek, akik legalább hat hónapja nem dolgoznak, és pályakorrekciójuk indokolt) támogatása.

A mezőgazdasági munkavállalók foglalkoztatási támogatását szolgáló program elsősorban az agráriumban alkalmazott, 45 éven felüli korosztályok helyzetét, illetve az idősebb munkavállalók aktív munkában tartását kívánja segíteni. A pályázók – a pluszként kapott anyagi forrásaikkal – azt is megcélozhatják, hogy tevékenységüket a piac igényeihez igazodva fejlesztik, ami a munkahelyek megtartását is eredményezi.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem