×

Fejlesztésre vár a duális képzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 59. számában (2003. január 2.)
Néhány évvel ezelőtt még a gyakorlati képzőhelyekből volt kevés, mára viszont – miközben e helyzet rendeződött – a tanulóifjúság létszáma mérséklődött riasztó mértékben. Így számos vállalkozás nem talál tanulni vágyó fiatalokat, s a korábban berendezett műhelyek üresen állnak. E kedvezőtlen tendenciák megfordításáért a kormány továbbra is támogatja a tanulószerződés intézményét. A gyakorlati képzőhelyek fenntartására és fejlesztésére mintegy 300 millió forintos keretet különítettek el.

A gazdálkodó szervezeteknek azért éri meg tanulókat foglalkoztatni, mert a gyakorlati képzéssel biztonságossá tehető a központi követelményeknek megfelelő, de a helyi igényeket is kielégítő szakképzett munkaerő utánpótlása. A munkáltató tanulónként havi 6000 forinttal csökkentheti az éves adóalapját (minden megkezdett hónapot figyelembe lehet venni).

Rendszeres juttatás

A tanulóknak mindenekelőtt azért hasznos szerződést kötniük valamely gazdálkodóval, mert a munkaerő-piaci igényekre épülő szakképzésben részesülnek, miközben – nem elhanyagolható szempontként – rendszeres havi juttatást kapnak. A tanuló a társadalombiztosítási szabályok szerint biztosítottnak minősül, és a tanulóévek szolgálati időnek számítanak. A szerződéskötés már csak azért is előnyös a feleknek, mert a pénzbeli juttatással jobb tanulmányi eredmény elérésére és szorgalmasabb munkavégzésre ösztönzi a fiatalokat.

Ugyanakkor a szerződés – a szakképesítés megszerzését követően – a tanuló számára nem jelent munkavállalási kötelezettséget az illető gazdálkodó szervezetnél, s a munkáltatót sem kötelezi munkaviszony létesítésére. Így ha véget érnek a diákévek, mindkét fél szabadon eldöntheti, hogy – immár más alapokon – megtartja-e a kiépült kapcsolatot vagy sem.

A tanulószerződés alaki és tartalmi követelményeit a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény III., a juttatásokat pedig a IV. fejezete ismerteti. Ezek szerint a tanuló pénzbeli juttatásának havi mértéke 2002-ben – függetlenül az elméleti, illetve a gyakorlati képzési napok számától – a minimálbér legalább hat százaléka. Az anyagi juttatás évfolyamonkénti összegét a tanulószerződésben kell meghatározni, s utólag, a munkajogi szabályok figyelembevételével kell kifizetni. A megállapított összeg – a táppénzre jogosultság kivételével – a képzés teljes időtartamára – ideértve az oktatási szünet időtartamát is – megilleti a diákot.

Ha a tanulószerződés a tanév megkezdése után, hónap közben jön létre vagy szűnik meg, akkor a tanulót a pénzbeli juttatás időarányos része illeti meg.

A díjazás járulékai

Ha a tanuló a kötelező díjazást kapja, akkor a gazdálkodó szervezetnek 29 százalék tb-járulékot kell utána befizetnie. Ugyanakkor a diák bruttó díjazásából le kell vonni a 3 százalék egészségbiztosítási és a 8 százalék nyugdíjjárulékot (nem előírás a magánnyugdíjpénztárba való belépés). A kötelező minimális díjazás után viszont nem kell személyi jövedelemadó-előleget, illetve adót fizetni.

Amennyiben a díjazás meghaladja a kötelezően fizetendő mértéket, akkor a gazdálkodó a teljes összeg után fizeti a 29 százalék társadalombiztosítási járulékot. A tanulótól viszont a teljes összegből levonandó a 3 százalék egészségbiztosítási és a 8 százalék nyugdíjjárulék. A kötelező mérték feletti összegrészből a diák személyi jövedelemadó-előleget, illetve adót köteles fizetni.

Az a munkáltató, aki gyakorlati képzést szervez, az első együttműködési megállapodás vagy tanulószerződés megkötését követő 30 napon belül ezt köteles bejelenteni az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságán [31/2001. (IX. 14.) OM rendelet és OM tájékoztató, megjelent: Magyar Közlöny 2001/149]. Akik már a 31/2001. (IX. 14.) OM rendelet hatálybalépése előtt korábban bejelentkeztek az OM Szakképzési Támogatások Főosztályán, azoknak ezt nem kell még egyszer megtenniük.

A tanulószerződés alapján kifizetett díjazás elszámolható a szakképzési hozzájárulás terhére, de legfeljebb a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) 30 százalékáig. Elszámolható továbbá a kötelezően járó munkaruha, az egyéni védőfelszerelés és a védőeszköz, a tisztálkodási eszköz, a kedvezményes étkeztetés, az útiköltség-térítés, a tanuló javára megkötött kötelező felelősségbiztosítás, valamint a rendszeres orvosi vizsgálat költsége, s a gyakorlati vagy a szakoktató díjazása a 2001. évi LI. törvény l. számú melléklete szerint.

Tanácsadói szolgálat

Budapesten 2002 szeptemberétől 1520 új tanulószerződést kötöttek. A diákokat foglalkoztató vállalkozók nagy része már rájött arra, hogy az EU-csatlakozást követően még erősebb lesz a német duális képzés hatása. A képzéssel foglalkozó szakemberek pedig azt remélik, hogy a csatlakozás magával hozza a tanulószerződés kötelezővé válását is. A vállalkozókat ebbéli tevékenységük ellátásában tanácsadók is segítik.

Az országos tanácsadói szolgálatot az Oktatási Minisztérium hívta életre abból a célból, hogy a szakemberek egyrészt ellenőrizzék a törvény betartását a gyakorlati képzőhelyeken, másrészt ismereteikkel segítsék a minél hatékonyabb oktatást. De a tanácsadók együttműködnek az országosan egységesen kialakított tanulószerződés és nyilvántartás továbbfejlesztésében is. Tapasztalataikról negyedévente készítenek jelentést. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara – mint minden megyei és városi kamara – is részt vesz a hálózat munkájában, saját szakembereivel.

Piacképes technológiák

A fővárosi gyakorlati képzőhelyek állapota, személyi és tárgyi feltételei kielégítőek. Az ellenőrzött műhelyek mindegyike megfelelt a képzési feltételeknek. (A GE Hungary Rt. például 15 millió forintért fejlesztette ki 100 négyzetméteres, 40 tanulónak helyet adó oktatótermét.) A szakemberek véleménye szerint a vállalkozóknál modern berendezésekkel, új, piacképes technológiákkal ismerkedhetnek meg a fiatalok. Ennek köszönhetően a végzett fiúk és lányok a szakmát alaposan megismerik, s ezért könnyebben tudnak elhelyezkedni.

A tanulószerződéssel rendelkező diákok a gazdálkodó szervezeteknél a havi juttatásokat minden esetben megkapják. A legtöbb képzőhely a szakképzési törvényben meghatározott minimumnál (6 százalék) magasabb összeget fizet tanulóinak. A MÁV Rt. például a tanulmányi eredmények alapján differenciálja a havi juttatásokat: a jobb eredmény több pénzt jelent, ami a még eredményesebb tanulásra ösztönzi a diákokat. A tanulók a legtöbb helyen ebédet is kapnak, vagy ha ez nem megoldható, akkor napidíjat fizetnek számukra ebéd gyanánt. Az egyéni védőfelszerelést és munkaruhát minden olyan helyen biztosítják, ahol erre szükség van. A tisztálkodószereket pedig kivétel nélkül mindenhol rendelkezésre bocsátják. Nem elhanyagolható körülmény az sem, hogy Budapesten a gazdálkodó szervezetek 90 százaléka rendelkezik felelősségbiztosítással.

Szakmai elhivatottság

Noha a gyakorlati képzőhelyek dokumentumokkal történő ellátása az iskola feladata lenne, sajnos – a tapasztalatok szerint – ezt csak kevés szakiskola veszi komolyan. A tanácsadók olyan esettel is találkoztak, hogy az iskola még a foglalkoztatási naplót sem kérte be a vállalkozótól.

A gazdálkodó szervezeteknél a tanulók munkájának felügyelete és ellenőrzése leggyakrabban a cég vezetőjére hárul. Ez a kisvállalkozásoknál a legjellemzőbb. Az ennél nagyobb cégeknél – a 25-30 embert foglalkoztatóknál – a részlegvezetők feladata a diákokkal történő foglalkozás. A nagyvállalatok azonban már megtehetik, hogy e célból külön személyt foglalkoztassanak, aki általában pedagógiai végzettséggel is rendelkezik.

A gyakorlati oktatók tapasztalatai szerint viszont a tanulók elhivatottsága és helytállása nem megfelelő, ami különösen az elmúlt 3-5 évben vált szembetűnővé. Többen ezt a drog és az alkohol megjelenésének tulajdonítják.

A vállalkozók ugyanakkor felvetették, hogy nincs megfelelő kapcsolatuk a szakiskolákkal. A vendéglátásban például a "gyorstalpaló" tanfolyamok térhódításával párhuzamosan a szakmai színvonal visszaesésétől tartanak. Jellemző, hogy gyakorlatilag valamennyi szakmában tanulóhiányt jelentettek a gazdálkodók.

Az iskola által tanított elmélet és a vállalkozók által oktatott gyakorlat között nincs meg a kellő összhang, sőt egyes területeken kifejezett ellentmondás mutatkozik. A vállalkozók azt tartanák ideálisnak, ha az első évben a diákok az alapképzést sajátítanák el, míg a második évtől kezdődően folyamatosan csökkenne az elméleti, s ezzel párhuzamosan nőne a gyakorlati órák száma. Jelenleg az elméleti oktatás sebessége lassúbb, mint a technikai fejlődés, s ez hátráltatja a tanulók képzését.

A vállalkozók – a tanulószerződésekkel kapcsolatban – a szakképzési törvény módosítását javasolják annak érdekében, hogy a diákok indoklás nélkül ne szüntethessék meg a szerződésüket. Ha ugyanis a képzés befejezése előtt elhagyják a gyakorlati képzőhelyet, a vállalkozók elvesztik a befektetett pénzüket. Problémát jelent az is, hogy ha a tanuló két szakmát tanul, a cégek akkor is csak egyszer igényelhetik vissza a szakképzési hozzájárulásból a képzésre fordított összeget. A képzőcégek részére nyújtható támogatás folyósítása hosszú időt vesz igénybe, s ráadásul nem is fedezi a ráfordítás költségeit. Ezért erre is megoldást várnak a vállalkozók a kormányzattól.

Újfajta szakiskolák

A szakképzési törvény módosítása a várakozások szerint – a kamarák mellett – felerősíti az országos munkaadói és szakmai szervezetek jogait is. Megszületett egy új szakiskolai koncepció, amelynek végrehajtására a kormányzat jelentős összegeket különít el. A koncepció lényege, hogy érettségihez nem kötött, négyéves szakmai képzést vezetnek be. Az Ipartestületek Országos Szövetsége közbenjárására a kormányzat ígéretet tett arra, hogy az 1-10 főt foglalkoztató vállalkozások számára a 2002. évi, 279 millió forintos eszközbeszerzéshez hasonló mértékű támogatást folyósítanak 2003-ban is. Ebből az is kiderül, hogy a tanulószerződés intézményét a kormányzat továbbra is támogatja. Az iskolák és a gyakorlati képzőhelyek viszonyának rendezésére 2003-ban 300 millió forintos pályázat kiírását tervezik.

A kormány a Szakképzési Alap kétharmad részét fordítja a jövőben alapfokú képzésre, míg egyharmad részével a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium rendelkezik, s felnőttképzésre fordítja ezt az összeget. Az alapnak továbbra is lesz központilag és decentralizáltan felhasználható része. Újjászervezik az Országos Szakképzési Tanácsot, illetve a Nemzeti Szakképzési Intézet mellett a Felnőttképzési Intézet is szerveződik, amelynek feladata – minden bizonnyal – a felnőttképzési projektek lebonyolítása lesz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem